در گفتگو با کارشناسان حوزه خودرو مطرح شد

مشکل اصلی خودروسازان از قطعه سازان است

کمپین نخریدن خودرو نه تنها موجب رکود در بخش خودروسازی شده، بلکه کار را به جایی رسانده است که برخی مدیران اعلام کنند باید برای کاهش هزینه‌های تولید خودرو، اقدام به تعدیل نیروها کرد. چندی پیش محمدباقر رجال،رئیس انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با پرشین خودرو اعلام کرد:« درباره راهکارهای کاهش هزینه‌های تولید خودرو و متعادل‌سازی قیمت‌ها، باید بپذیریم کارخانه‌های خودروسازی بیش از ظرفیت خود دارای نیرو هستند و می‌توان مورد مشابه تولیدی پیدا کرد.

کد : 415
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 مهر 1394
print
نظرات : 0
مشکل اصلی خودروسازان از قطعه سازان است

 سارا غضنفری - کمپین نخریدن خودرو نه تنها موجب رکود در بخش خودروسازی شده، بلکه کار را به جایی رسانده است که برخی مدیران اعلام کنند باید برای کاهش هزینه‌های تولید خودرو، اقدام به تعدیل نیروها کرد. چندی پیش محمدباقر رجال،رئیس انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با پرشین خودرو اعلام کرد:« درباره راهکارهای کاهش هزینه‌های تولید خودرو و متعادل‌سازی قیمت‌ها، باید بپذیریم کارخانه‌های خودروسازی بیش از ظرفیت خود دارای نیرو هستند و می‌توان مورد مشابه تولیدی پیدا کرد. به طور مثال می‌توان تعداد نیروهای برخی شرکت‌های خودروسازی در اروپا با تیراژ یکسان را با خودروسازان ایرانی مقایسه کرد. شاید بتوان گفت در شرکت‌های خودروساز داخلی 4 برابر شرکت‌های مشابه با ظرفیت تولید یکسان نیرو وجود دارد و طبیعتا هزینه این نیروها برای شرکت‌ها بسیار بالاست.» این گفته‌ها شاید با توجه به مقایسه میزان نیروهای کار در خودروسازی ایران با سایر کشورها درست باشد، اما نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت بیکاری عده زیادی بر اثر این تعدیل‌هاست. جامعه خودروسازان  باید به این فهم اقتصادی برسند که تهدید به تعدیل نیرو در بخش خودرو  یعنی بیکاری، بیکاری یعنی کاهش قدرت خرید کارگران و کارمندان  و کاهش قدرت خرید یعنی کاهش تقاضا و این چرخه  یعنی نخریدن قهری خودرو.  این یعنی از دست دادن مشتری خودرو. در همین زمینه و راهکارهای کاهش هزینه‌های تولید خودرو، حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «مدت‌هاست کاهش هزینه‌های خودروسازی را مطرح می‌کنیم. صنعت خودرو نیاز به اصلاح ساختار، افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده دارد. این موضوعات بارها مطرح شده است. هربار بحث افزایش قیمت از سوی خودروسازان مطرح شده است، ما اعلام کرده‌ایم هزینه‌ها را از طریق افزایش قیمت با اعمال فشار به مصرف کننده تامین نکنید و با کاهش هزینه‌های قیمت تمام شده و افزایش بهره‌وری  به دست بیاورید. در واقع اصلاح ساختار صورت بگیرد. در قسمت اداری و ساختاری نیروی انسانی، مالی، اقتصادی و هم بحث فنی و تکنولوژی باید اصلاح ساختار صورت بگیرد و خودروسازی مانند یک شرکت خصوصی چابک فعال شود. وقتی از حالت دولتی و خصوصی خارج شدند بحث رقابت پذیری مبنا می‌شود و همه مسائل حل خواهد شد. تا وقتی این مسائل وجود دارد، هم مسئله قیمت‌ها حل نمی‌شود هم ‌کیفیت و خدمات بعد از فروش باقی می‌ماند.»

کمپین باعث افزایش کیفیت نمی‌شود
رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اعلام کرد: «کمپین نخریدن خودرو 
نمی‌تواند موجب رشد یک‌باره کیفیت خودروهای داخلی شود.»
محمدباقر رجال، با بیان این مطلب گفت: «وجود جریان‌هایی از این قبیل نه تنها ناامنی اقتصادی و صنعتی را در کشور رقم می‌زند، بلکه موجب تزریق اطلاعات غلط و بی‌پایه و اساس به بدنه جامعه می‌شود. مردم یقین داشته باشند کمپین نخریدن خودرو موجب بالا رفتن کیفیت خودرو نمی‌شود، بلکه باید مسائل اقتصادی و مالی خودروسازان و قطعه‌سازان حل شود تا کیفیت‌ها هم بالاتر برود.» فولادگر،نماینده مجلس درباره کمپین و ارتقای کیفیت خودروها می‌گوید:«کمپین تلنگری به کیفیت خودروهای تولید داخل بود. مردم حق دارند کیفیت بهتری بخواهند و اعتراض کنند و قیمت مناسب‌تری بخواهند. وقتی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده و ارتقای کیفی خودرو را تصویب کردیم، یعنی حق مردم است درخواست بیشتری داشته باشند. اما با کمپین موافق نیستیم، چون باعث می‌شود زمینه‌ برای واردات بیشتر و تولید خودرو بدون ارتقای کیفیت انجام شود. باید هم‌زمان در حالی که خودرو را از انحصار درمی‌آوریم در معرض رقابت قرارش دهیم، چون مخالف بستن واردات هستیم، اما هم‌زمان با رقابت‌پذیر کردن باید از تولید داخل نیز حمایت شود.»

روش‌های کاهش هزینه‌های تولید خودرو
ابوالفضل خلخالی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفتگو با «دنیای خودرو»، درباره روش‌های کاهش هزینه‌های تولید خودرو می‌گوید: «با تعدیل نیرو موافق نیستم. در واقع ظرفیت ما برای صنعت خودرو تولید در حدود سه میلیون خودرو در سال است که در حال حاضر حدود یک میلیون دستگاه یک میلیون و دویست هزار دستگاه تولید می‌کنیم. باید میزان تولیدمان را با محصولات با کیفیت افزایش دهیم و بازارهای منطقه‌ای را شناسایی کنیم. در این صورت نیروهایی را که داریم با کارمتناسب می‌شوند. درست است برای تولید یک میلیون دویست هزار دستگاه خودرو این تعداد نیرو زائد است، ولی راهکار درستی نیست. باید به فکر افزایش تولید و افزایش فروش باشیم. در بحث‌های کاهش قیمت، نظر ما بر این است که تولید‌کننده‌های قوی در سطح قطعات و سیستم‌ها داشته باشیم به شرطی که یک سیستم خاص یعنی فرمان را با یک تامین‌کننده دست اول قرارداد ببندیم تا تیراژ تولید را به آن تامین‌کننده بدهیم. ایرادی که در خودروسازی وجود دارد این است که شرکت خودروساز به جای این که یک سیستم را با یک قطعه‌ساز قرارداد ببندد با چند شرکت قراداد می‌بندد تا رقابت ایجاد کند، ولی این یک رقابت منفی است. این که یک قطعه‌ساز در سال یک میلیون قطعه بزند به صرفه‌‌تر است یا صدهزار تا بزند. باید تامین‌کننده‌های قوی داشته باشیم تا خودروسازها با آن تامین‌کننده بتوانند به صورت مونوپل قرارداد ببندد تا تیراژ تامین کننده‌ها بالا برود و قیمت‌ها کاهش پیدا کند. اما با این تفاسیر کم کردن نیروها کارساز نیست و در مورد کمپین هم باید گفت اشتباه است. کمپین آیا صنعت را متحول کرده یا به صنعت ضرر وارد کرده است؟ کمپین راهکار مناسبی برای افزایش کیفیت نیست. معضل اصلی در خودروسازها نیست بلکه در تامین کننده‌های قطعات است، چون خودروساز اینها را سرهم می‌کند و بیرون می‌دهد و نقشی در تولید قطعات ندارد.»

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید مشکل اصلی خودروسازان از قطعه سازان است
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو