گزارش روزنامه «دنیای خودرو» از راند سوم مسابقات موتورسواری قهرمانی کشور

یک دست لباس کامل!

پس از حدود یک ماه و چند روز انتظار، سرانجام راند سوم از مسابقات موتورسواری قهرمانی کشور با حضور چند اسپانسر برگزار شد که دو شرکت «رپید ریس» و «خودروی سبز» اسپانسرهای اصلی این دوره از مسابقات بودند. 
درست مانند تمام مسابقات! تاخیر، جزئی جدانشدنی از قوانین پیست شده و نکته قابل توجه این بود که تماشاچیان نیز، نه بر اساس زمان اعلامی ‌فدراسیون، بلکه براساس تجربه شخصی و با تاخیری نیم‌ساعته وارد جایگاه خود شدند. با ورود به پیست هنوز هم می‌شد جای زخم مسابقات هفته پیش ریس را بر تن پیست دید. لاستیک‌های ضربه‌گیر حاشیه، که دو پراید کلاس BP با آن برخورد کردند، به شکل نامرتب روی هم چیده شده بود. پس از گذشت یک ساعت از زمان رسمی‌ شروع، اعتراض تماشاگرانی که برای دیدن این دوره از مسابقات آمده بودند، آغاز شد اما چیزی که کمتر به چشم می‌خورد، اعتنای برگزارکنندگان بود. به هر حال، در ساعت 11:10 دقیقه، سکوت شکست و جان دوباره به جان محوطه برگزاری مسابقات افتاد.

کد : 417
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 مهر 1394
print
نظرات : 0
یک دست لباس کامل!

جواد اسدی - پس از حدود یک ماه و چند روز انتظار، سرانجام راند سوم از مسابقات موتورسواری قهرمانی کشور با حضور چند اسپانسر برگزار شد که دو شرکت «رپید ریس» و «خودروی سبز» اسپانسرهای اصلی این دوره از مسابقات بودند. 
درست مانند تمام مسابقات! تاخیر، جزئی جدانشدنی از قوانین پیست شده و نکته قابل توجه این بود که تماشاچیان نیز، نه بر اساس زمان اعلامی ‌فدراسیون، بلکه براساس تجربه شخصی و با تاخیری نیم‌ساعته وارد جایگاه خود شدند. با ورود به پیست هنوز هم می‌شد جای زخم مسابقات هفته پیش ریس را بر تن پیست دید. لاستیک‌های ضربه‌گیر حاشیه، که دو پراید کلاس BP با آن برخورد کردند، به شکل نامرتب روی هم چیده شده بود. پس از گذشت یک ساعت از زمان رسمی‌ شروع، اعتراض تماشاگرانی که برای دیدن این دوره از مسابقات آمده بودند، آغاز شد اما چیزی که کمتر به چشم می‌خورد، اعتنای برگزارکنندگان بود. به هر حال، در ساعت 11:10 دقیقه، سکوت شکست و جان دوباره به جان محوطه برگزاری مسابقات افتاد.

کلاس 125 سی‌سی
نخستین کلاس ورودی، ضعیف‌‌ترین آن‌ها نیز بود. کلاسی که برخلاف مسابقات خارجی که از موتورسیکلت‌هایی با شرایط مسابقه استفاده می‌کنند، از موتور‌های شهری CG استفاده می‌شود و به‌هیچ عنوان مناسب مسابقه دادن نیستند. از شکل آیرودینامیک آن گرفته تا ایمنی و دیگر ملزومات اولیه. به هرحال 11 شرکت‌کننده از استان‌های مختلف و موتورهایی تقریبا یکسان برای شروع آماده بودند، اما با استارتی متفاوت. روز قبل مسابقه که شرکت‌کنندگان بقیه کلاس‌ها مشغول تایم‌گیری بودند، هیچ تایم و رده‌ای که مشخص‌کننده ‌‌ترتیب شروع باشد از گروه 125سی‌سی‌ها گرفته نشد! به همین دلیل شرکت‌کنندگان باید موتورسیکلت‌های خود را خاموش می‌کردند و از آن پیاده می‌شدند و خود راکبان باید یک مسابقه دو امدادی را قبل از آن به پایان می‌بردند! آن‌هم در کلاسی که موتورها با هندل زدن روشن می‌شوند و تنها باید به شانس اتکا کرد. به هرحال پس از سعی و تلاش فراوان برای روشن کردن، تمام شرکت‌کنندگان از خط شروع گذشتند. از همان ابتدا سیدحسین برومند جلوتر از بقیه به حرکت خود ادامه می‌داد و نزدیک‌‌ترین رقیب خود یعنی مصطفی کهنی را پشت سر خود می‌دید. پس از چند دور حساس و نفس‌گیر، اما آهسته و کند، برومند مجبور به پذیرفتن مقام دوم شد و درست در پیچ آخر جایگاه خود را به کهنی سپرد و تا دور دهم و آخر، جایگاه‌ها تغییری نکرد. نفرات برتر این کلاس به‌‌ ترتیب مصطفی کهنی و  حسین برومند بودند که روی سکو رفتند. 

کلاس 200 سی‌سی
با بالا رفتن حجم انجین‌ها، هیجان و تعداد تماشاچیان افزایش پیدا کرد. نوبت به کلاس 250 سی‌سی رسید و 12 شرکت‌کننده با شور و هیجانی که از تماشاچیان می‌گرفتند، دوکاتی دیاول که به عنوان safety bike برای دور گرم کردن در نظر گرفته شده بود را دنبال کردند. اما به نظر می‌رسید برای آخرین شرکت‌کننده مشکلی پیش آمده بود و به دلیل نقص فنی در همان اول ماجرا از دور خارج شد. با خاموش شدن چراغ‌های قرمز مسابقه شروع شد، اما با بی‌توجهی نفرات جلویی که به نظر می‌آمد منتظر چراغ سبز بودند، بلافاصله شانس به نفرات پشتی رو کرد و با استفاده از این موقعیت، خود را با سرعت بالا کشیدند. یکی از این نفرات خوش‌شانس، قاسمی ‌با شماره 3 بود که توانایی موتور پرشتاب او باعث ایجاد فاصله‌ای زیاد در مسیر‌های مستقیم و توانایی خود او در پیچ‌ها باعث می‌شد که نفرات پشتی جایگاه او را به خود اختصاص ندهند. اما در دور ششم بالاخره اولین حادثه این دوره اتفاق افتاد و هژیر احمدی با شماره 7 تعادل خود را در سبقت از دست داد و بر زمین افتاد.  همه منتظر بودند که بایستد و موتور خود را از وسط پیست به گوشه‌ای منتقل کند، اما گویا مشکل جدی‌‌تر از این حرف‌ها بود و بلافاصله آمبولانس به یاری او رفت که منجر به نشان دادن پرچم قرمز و شروع مجدد مسابقه شد. 
پس از شروع دوباره، قاسمی ‌با حفظ جایگاه در چهار دور نهایی به کار خود پایان داد، و جواد قهاری و علیرضا هاشمی، مقام‌های بعدی را از آن خود کردند.

کلاس 600 سی‌سی
کلاس 600 سی‌سی برخلاف دو کلاس قبلی، هیجان و جابه‌جایی‌های بیشتری داشت. مهدی نعیمی که از ابتدا تا دور هشتم پیش‌تاز بود و مهدی جابری که پشت سر او قرار داشت، رقابت پرهیجانی را رقم می‌زدند که در یکی از دورها و هنگام سبقت، تعادل جابری به‌هم خورد، اما با تکنیکی فوق‌العاده موفق به جمع کردن موتور خود شده و برای یک نیم دور هم در مقام اول می‌راند. پشت این دو نفر نیز جدال سختی در میان بود. مجتبی امیری که نفر چهارم بود، سرانجام تصمیم به سبقتی جسورانه گرفت و از داخل پیچ حمله کرد و نفر جلویی مجبور به فاصله گرفتن و واگذاری جایگاه به امیری شد. ده دور مسابقه به اتمام رسید و نفرات برتر این کلاس آقایان: مهدی نعیمی‌نفر اول، مهدی جابری نفر دوم و مجتبی امیری نفر سوم شدند و جوایز خود را از شرکت خودروی سبز و رپید ریس دریافت کردند.  

کلاس 1000سی‌سی
در نهایت نوبت به سال بالایی‌های این رشته رسید. موتورهایی که حکم خودرو‌های کلاس آزاد را در ریس دارند. حداکثر شتاب به همراه حداکثر صدا و زیبایی. هم‌چنین بیشترین شرکت‌کننده در این کلاس حضور داشتند. مانند دوره‌های پیش، ساسان اکبری و حمید محسنی پیشتاز و سایر شرکت‌کنندگان به دنبال آن‌ها و در فکر پیشتازی بودند. رقابت بسیار نزدیک و تقریبا میان دو دسته از شرکت‌کنندگان بود. نفرات اول تا چهارم و نفرات پنجم تا نهم که به شکل دو دسته نزدیک به هم قرار داشتند و هر از گاهی جایگاه‌ها را در بین یکدیگر رد و بدل می‌کردند. اما در دور ششم، ساسان اکبری برای چند دقیقه جایگاه نخست خود را از دست داده بود و ادامه مسابقه را در جایگاه دوم طی کرد. پس از چند حمله برای باز پس‌گرفتن جایگاه خود، بالاخره در پیچ آخر دور آخر و درست پیش از رسیدن به پرچم شطرنجی پایان، جایگاه خود را بازپس گرفت و در لحظه آخر به مقام اول بازگشت. محمد دهاقین نیز به‌عنوان نفر سوم جوایز خود و کاپ قهرمانی را از رییس کمیته موتورسواری دریافت کرد اما نکته‌ای که جلب توجه می‌کرد، سن پایین و اخلاق و روحیات بالا در ساسان اکبری بود که با سن 25 سال، مرامی ورزشی شبیه به پیشکسوتان قدیمی‌ داشت.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید یک دست لباس کامل!
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو