«دنیای خودرو» بررسی کرد

چرا خودروهای صادراتی ارزان‌ترند؟

ارزان‌تر بودن خودروهای صادراتی کشور، موضوعی است که طی چند سال گذشته همواره مورد انتقاد مشتریان داخلی قرار گرفته و آنها را نسبت به قیمت‌گذاری خودروهای داخلی بدبین کرده است. انتقاد مشتریان ایرانی بر این محور می‌چرخد که چرا خودروسازان داخلی محصولات خود را با همان قیمت صادراتی به بازار داخل عرضه نمی‌کنند؟ آنها بر این باورند که وقتی خودروسازان می‌توانند محصولات خود را با قیمت‌هایی پایین در عراق و سوریه و ونزوئلا و.... به فروش برسانند، دلیلی ندارد مشتری ایرانی پول بیشتری بابت همان خودروها بپردازد.

کد : 423
تاریخ انتشار : شنبه 18 مهر 1394
print
نظرات : 0
چرا خودروهای صادراتی ارزان‌ترند؟

داوود نوروزبیگی-ارزان‌تر بودن خودروهای صادراتی کشور، موضوعی است که طی چند سال گذشته همواره مورد انتقاد مشتریان داخلی قرار گرفته و آنها را نسبت به قیمت‌گذاری خودروهای داخلی بدبین کرده است. انتقاد مشتریان ایرانی بر این محور می‌چرخد که چرا خودروسازان داخلی محصولات خود را با همان قیمت صادراتی به بازار داخل عرضه نمی‌کنند؟ آنها بر این باورند که وقتی خودروسازان می‌توانند محصولات خود را با قیمت‌هایی پایین در عراق و سوریه و ونزوئلا و.... به فروش برسانند، دلیلی ندارد مشتری ایرانی پول بیشتری بابت همان خودروها بپردازد.
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» این اعتقاد مشتریان ایرانی در شرایطی است که کارشناسان، پایین‌‌تر بودن قیمت خودروهای صادراتی را در مقایسه با خودروهای مشابه عرضه شده در بازار داخل، موضوعی طبیعی عنوان می‌کنند و نوعی عرف بین‌المللی می‌دانند. به گفته این کارشناسان، خودروسازان خارجی نیز معمولا برای افزایش قدرت رقابت، محصولات صادراتی خود را ارزان‌تر از بازار داخل به فروش می‌رسانند و در واقع از این راه به عنوان یکی از راهکارهای جذب مشتری استفاده می‌کنند. همچنین دلیل دیگری که کارشناسان در این مورد روی آن تاکید دارند، حذف هزینه‌های مالیاتی و در نظر گرفتن مشوق‌هایی از طرف دولت برای صادرکنندگان کشور است. در واقع دولت تسهیلاتی را برای خودروسازان در نظر گرفته، که شرکت‌های خودروساز با استفاده از آنها قیمت محصولات صادراتی خود را کاهش می‌دهند. به گفته آنها پرداخت هزینه‌هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده، عوارض گمرکی و شماره‌گذاری، قیمت تمام‌ شده خودروهای تولید داخل را بالا برده است، حال آنکه خودروهای صادراتی از پرداخت چنین هزینه‌هایی معاف هستند.
جدای از اینکه در تمام دنیا قیمت خودروهای صادراتی نسبت به محصولات مشابه عرضه شده در بازار داخل، پایین‌تر است، می‌توان پنج دلیل دیگر برای ارزان‌تر بودن خودروهای صادراتی کشور ذکر کرد.
1.دلیل اول این است که خودروسازان داخلی به طور متوسط برای هر خودرو حدود یک میلیون و 200 هزار تومان در قالب مالیات به دولت می‌پردازند، اما خودروهای صادراتی از این هزینه معاف هستند. این هزینه‌ها شامل مواردی مانند مالیات بر ارزش افزوده، عوارض گمرکی و شماره‌گذاری است،
2.خودروهای داخلی کم‌و‌بیش به برخی قطعات وارداتی نیاز دارند و این موضوع به معنای وابستگی ارزی خودروسازان است، حال آنکه طبق قانون، گمرک پولی را که بابت این قطعات در تولید خودروهای صادراتی هزینه می‌شود، به خودروسازان پرداخت می‌کند. این موضوع موجب می‌شود قیمت تمام شده خودرو کمتر شود.
3.دلیل سوم ارزان‌تر بودن خودروهای صادراتی، اصلاح قانون مالیات‌ها است.
چند سال پیش خودروسازان باید بیش از 50 درصد بابت مالیات از ناحیه سود خود پرداخت می‌کردند، اما با اصلاح آن در دولت هشتم، این مالیات به 25 درصد کاهش یافت و خودروسازان از پرداخت مالیات برای خودروهای صادراتی خود معاف شدند. خودروسازان برای آنکه بتوانند سطح رقابت خود را بالا ببرند، در عوض عدم پرداخت مالیات در خودروهای صادراتی، قیمت آنها را کاهش می‌دهند.
4. دلیل چهارم طبق قانونی دیگر، دولت در جبران پایین نگه داشتن قیمت ارز، به صادرکنندگان جایزه صادراتی می‌دهد و خودروسازان معادل این جایزه را نیز از قیمت محصولات صادراتی خود کم می‌کنند. در واقع خودروسازان همه این کارها را برای افزایش قدرت رقابت در بازارهای صادراتی انجام می‌دهند.
5.دلیل پنجم ارزان‌تر بودن قیمت خودروهای صادراتی به خدمات پس از فروش مربوط می‌شود، به نحوی که خودروسازان داخلی می‌توانند بیش از پول صادرات خودرو، از ناحیه صدور قطعات و لوازم یدکی کسب سود کنند. در حال حاضر درآمد خودروسازان بزرگ دنیا از ناحیه خدمات پس از فروش، دو برابر درآمد حاصل از فروش خودروهای آنهاست، بنابراین ما اگر محصولات صادراتی را ارزان‌تر بفروشیم، اما بازار لوازم یدکی را به‌خوبی پشتیبانی کنیم، این ارزان‌فروشی توجیه اقتصادی خواهد داشت.
خلاصه آن‌كه قیمت خودرو در ایران تحت تاثیر چندعامل است که در صورت تغییر این عوامل قیمت خودرو می‌تواند کاهش یابد. خودرو یک قیمت تمام شده دارد و یک قیمت هم قیمتی است که به‌دست مشتری می‌رسد. علت این‌که می‌بینید خودرو در بازارهای صادراتی قدری ارزان‌‌تر است این است که خودروسازان به قیمت کارخانه، خودرو صادر می‌كنند و یک سری مالیات‌ها و عوارض داخلی به آن تعلق نمی‌گیرد و فقط مالیات‌ها و عوارض همان کشور خاص به قیمت خودرو اضافه می‌شود. اگر این عوامل که دست خودروساز هم نیست، تغییر کنند خودرو می‌تواند ارزان‌‌تر به دست مصرف‌کننده داخلی برسد.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید چرا خودروهای صادراتی ارزان‌ترند؟
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو