تانگو با دست و پای بسته

مصائب خودروسازان آرژانتینی

براساس گزارش انجمن خودروسازان آرژانتین، در هشت ماهه نخست سال 2015، صادرات خودروی آرژانتین تا میزان 175 هزار و 478 واحد کاهش یافته که نسبت به میزان 222 هزار و 902 واحد در دوره مشابه سال گذشته، کاهشی 21.3 درصدی را به بار آورده است. رکود اقتصادی برزیل، به‌عنوان مقصد 80 درصد از محموله صادراتی خودروسازی آرژانتین، تاثیر نزولی چشمگیری را بر این صنعت گذاشته است.  

کد : 427
تاریخ انتشار : شنبه 18 مهر 1394
print
نظرات : 0
مصائب خودروسازان آرژانتینی

علی منصوری-وضع محدودیت‌های دولتی بر میزان واردات، کاهش فروش به برزیل و رکود اقتصادی که باعث کاهش تقاضا شده، صنعت خودروسازی آرژانتین را تحت فشار قرار داده است. در طول دو سال گذشته، تولید خودرو در آرژانتین، بیش از  30درصد کاهش یافته و تا سال 2017 انتظار هیچ بهبودی نمی‌رود. به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» بزرگ‌ترین دردسر آرژانتینی‌ها، افت صادرات به بازار بزرگ برزیل است که اقتصادش به‌خاطر فساد و رسوایی، بحران سیاسی و تورم بالا به بحران کشیده شده است. آرژانتین تقریبا نیمی از تولیدات خودرویی خود را به بازار 202 میلیون نفری برزیل صادر می‌کند. 
آلخاندرو اواندو، مدیر  مرکز مشاوره تجاری IES در بوینس‌آیرس می‌گوید: «وقتی برزیل سرما بخورد، آرژانتین ذات‌الریه می‌گیرد.» براساس گزارش انجمن خودروسازان آرژانتین، در هشت ماهه نخست سال 2015، صادرات خودروی آرژانتین تا میزان 175 هزار و 478 واحد کاهش یافته که نسبت به میزان 222 هزار و 902 واحد در دوره مشابه سال گذشته، کاهشی 21.3 درصدی را به بار آورده است. رکود اقتصادی برزیل، به‌عنوان مقصد 80 درصد از محموله صادراتی خودروسازی آرژانتین، تاثیر نزولی چشمگیری را بر این صنعت گذاشته است.  براساس گزارش‌ها میزان تولید در دوره هشت ماهه ژانویه تا اوت  سال جاری به 364 هزار و پانصد و هفتاد و چهار واحد رسید که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته با 9.7درصد کاهش مواجه بوده است. ایزلا کستانتینی، رئیس انجمن خودروسازان آرژانتین و مدیرعامل جنرال موتورز آرژانتین، در بیانیه‌ای گفت: «وضعیت بازار صادرات نشان‌دهنده بزرگ‌ترین چالش صنعت ماست. در حال حاضر ما شاهد معکوس شدن رویه همیشگی‌مان هستیم.» بدتر آن‌که کاهش صادرات، تشدیدکننده مشکل کمبود دلار آمریکایی است که از سال 2011 مانعی برای رشد خودروسازی آرژانتین بوده است. بعد از آن‌که ذخایر ارزی آرژانتین در آن سال رو به تحلیل گذاشت، دولت تلاش کرد دسترسی به دلار آمریکا را محدود کند. این اقدام مستلزم آن بود که دولت بدهی‌های داخلی را پرداخت و سرمایه لازم برای واردات ضروری مانند غذا و انرژی را تامین کند. برخلاف اکثر کشورهای دنیا، آرژانتین با توجه به قصور در بازپرداخت بدهی‌ بین‌المللی 100 میلیارد دلاری‌اش در سال  2001، حق گرفتن وام‌های بین‌المللی را ندارد.  

کمبود دلار و معضل واردات
برای خودروسازان فقدان منابع مالی به این معناست که آنها مجبورند برای به پایان رساندن ساخت خودروها یا قطعات مربوطه به جیره‌بندی‌های ماهانه قناعت کنند. گونزالو دالماسو، تحلیل‌گر خودرو در موسسه ABECEB واقع در بوینس‌آیرس، در این باره می‌گوید: «اگرچه امکان واردات فراهم است، اما میزان آن محدود است.»خودروسازان، در نبود دسترسی آزادانه به قطعات، باید تلاش زیادی را به برطرف کردن نیاز بالای خودرو معطوف کنند. 
آلخاندرو لاماس، یک فروشنده خودرو و دبیر اتاق بازرگانی آرژانتین در این باره می‌گوید: «مشکل از سمت عرضه است و نه تقاضا.» به نظر او کلید حل این مساله، آزاد کردن دسترسی خودروسازان به دلار است. «ما نمی‌توانیم خودمان را از دنیا جدا کنیم. هیچ کشوری 100درصد اجزای خودروهایش را نمی‌سازد.» به عقیده گونزالو دالماسو، با کاهش صادرات خودرو در سال جاری، کمپانی‌های خودرویی در تهیه ارز لازم برای واردات قطعات به مشکل برخورده‌اند. در برخی خودروسازان در تلاشند صادرات به قلمروهای جدید را آزمایش کنند. به‌عنوان مثال تویوتای آرژانتین در حال ساخت یک کارخانه 800 میلیونی است تا در آن به تولید پیکاپ‌های هایلوکس برای بازارهایی فراتر از برزیل بپردازد. گروه خودروسازی دایلمر هم اعلام کرده است قصد دارد صادرات ون اسپرینتر مرسدس بنز را در آمریکای لاتین و استرالیا، نیوزلند و آفریقای جنوبی توسعه دهد. 

توسعه کارخانه‌ها، امید به فردایی بهتر
تحلیل‌گران خودرو معتقدند با توسعه خودروسازانی مانند جنرال موتورز، نیسان، رنو و دایلمر میزان خروجی صنعت خودروسازی آرژانتین در سال 2016 به رقمی بین 570 تا 575 هزار واحد خواهد رسید که رشدی 4 تا 5 درصدی را نسبت به سال جاری برای این صنعت به همراه خواهد داشت. این رقم بر اساس گزارش انجمن خودروسازان آرژانتین، بسیار کمتر از رشد پنج برابری صنعت خودرو از سال 2002 (با تولید 157 هزار و 356 واحد)  تا 2011 (با تولید 828 هزار و 771 واحد) است، پیش از آن‌که کاهش 22 درصدی سال 2014 (با تولید 617 هزار و 329 واحد) نسبت به سال قبل آن (با تولید 791 هزار و 7 واحد) اتفاق بیفتد. عمل آزادسازی دسترسی به دلار بر عهده دولت بعدی آرژانتین می‌افتد که بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات 25 اکتبر (سوم آبان)، در دهم دسامبر فرمان اداره کشور را در دست خواهد گرفت. به گفته آلخاندو اواندو، تحلیلگر موسسه IES، رئیس‌جمهور جدید پیش از آن‌که صنعت خودرو امکان رشد پیدا کند، باید با اقداماتی نظیر کاهش نرخ ارز، برطرف کردن کسری سرمایه و کاهش تورم به زیر 30درصد نظم و قرار را به خانه برگرداند.
شاید در شرایط کنونی یکی از نامزدهای مناسب، دنیل اسکیولی، فرماندار بوینس‌آیرس و کاندیدای حزب ویکتوری  باشد. در حالی‌که اسکیولی وعده ایجاد شرایط برای نرخ سودهای ثابت را داده، شاید نتواند در عمل به‌خاطر لایحه‌های دولت کنونی کار زیادی از پیش ببرد و احتمالا مجبور به تلاشی مضاعف برای احیای اقتصاد و تشویق سرمایه‌گذاران خارجی خواهد بود.  در هر صورت باور آلخاندور اواندو این است که نمی‌توان تا سال 2017 انتظار بهبود در اقتصاد و درنتیجه خودروسازی آرژانین را داشت. شکی نیست دولت می‌تواند با استفاده از دلار ارزان قیمت و در نتیجه پایین آوردن هزینه کار و ارزان کردن صادرات، به بخش خودرو کمک کند. اگرچه پایین آوردن ارزش دلار به کم‌ارزش شدن واحد پول ملی می‌انجامد و درنتیجه به کاهش قدرت خرید داخلی در آرژانتین خواهد انجامید. دالماسو می‌گوید انتظار دارد فروش خودرو در سال 2015، با 600 هزار واحد، کاهشی 12 تا 13 درصدی داشته باشد و در سال 2016 نیز 2 تا 5 درصد کاهش داشته باشد. 

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید مصائب خودروسازان آرژانتینی
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو