پیشنهاد استفاده از یگ الگوی چینی برای بازگشت مشتریان به بازار و خروج از رکود

دولت مالیات بر مصرف خودرو را کاهش دهد

از ابتدای قرن جاری چین شاهد نرخ رشد اقتصادی مثبت و رو به رشدی بوده است. در سال 2014 تعداد 23 میلیون دستگاه خودرو در چین فروخته شده است که باعث قرارگیری چین برای ششمین سال متوالی بین بزرگترین خودروسازان جهان شده است. بر اساس تحقیقات شرکت سنفورد، تاثیر صنعت خودروسازی چین بر GDP آن کشور بیش از 10 درصد و از درآمد مالیاتی و نرخ اشتغال آن است.

کد : 429
تاریخ انتشار : شنبه 18 مهر 1394
print
نظرات : 0
دولت مالیات بر مصرف خودرو را کاهش دهد

دکتر فرهاد احتشام زاده - رئیس انجمن واردکنندگان خودرو
از ابتدای قرن جاری چین شاهد نرخ رشد اقتصادی مثبت و رو به رشدی بوده است. در سال 2014 تعداد 23 میلیون دستگاه خودرو در چین فروخته شده است که باعث قرارگیری چین برای ششمین سال متوالی بین بزرگترین خودروسازان جهان شده است. بر اساس تحقیقات شرکت سنفورد، تاثیر صنعت خودروسازی چین بر GDP آن کشور بیش از 10 درصد و از درآمد مالیاتی و نرخ اشتغال آن است.
از سوی دیگر سهم بخش حمل و نقل چین در ایجاد گازهای آلاینده در سال 2010 نسبت به سال 2000 دو برابر بوده است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 رشد 50درصدی دیگری از بخش آلایندگی خودروها اضافه شود. لذا دولت چین ساختاری مالیاتی برای خریداران خودروی خود و به منظور ترغیب آنها به خرید خودروهای دارای مصرف سوخت کمتر، در راستای «سیاست کاهش مصرف سوخت» در نظر گرفته است. به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» این سیاست از سال 2006 در آن کشور جاری و در ابتدای سال 2015نیز به روز‌رسانی شده است.
در این سند، دولت چین متعهد شده است کلیه خودروهای دارای لیبل زرد را که نمایانگر عدم تطابق آنها با استاندارد یورو یک است به عنوان خودروی فرسوده از چرخه مصرف خارج کند. در این سند از سال 2008 نیز استاندارد یورو پنج برای کلیه خودروهای چینی الزامی شده است.
به دلیل بحران اقتصادی حاکم بر آن کشور، میزان رشد فروش خودرو طی دو سال گذشته نسبت به دوره‌های قبل کاهش پیدا کرده است.  از آنجا که چین هدف خود را برای سال 2020 تولید 50میلیون دستگاه خودرو قرار داده که برابر با کل فروش خودرو در سراسر جان در سال 2009است، همچنین استراتژی تولید خودرو در آن کشور در سال 2050 به میزان 550 میلیون خودرو است، شرایط بحران اقتصادی حاکم بر آن کشور از جمله نکات مهم و مورد توجه دولت چین قرار گرفته است.
به دنبال سقوط بازار سهام برای پنجمین ماه متوالی در سپتامبر 2015 (شهریور ماه 1394)، لابی انجمن خودروسازان آن کشور و نیز با اقتباس از استراتژی آمریکا در قبال بحران صنعت خودروی آن کشور در سال ۲۰۰۹، چین مالیات بر مصرف خودروهای دارای حجم موتور کمتر از 1600 سی‌سی خود رابه میزان پنجاه درصد کاهش داده است و از 10 درصد به پنج درصد رسانده که اجرای آن بر اساس اعلام دولت آن کشور، از ابتدای نوامبر سال جاری میلادی تا پایان سال2016 و ظاهرا در راستای تسریع در خروج خودروهای فرسوده و ترغیب خریداران به استفاده از خودروهای کم مصرف تعیین کرده است. ابلاغ این موضوع سبب افزایش ارزش سهام عمده شرکت‌های چینی از پنج تا شانزده درصد شده است که میزان رشد برخی از این سهام‌ها در شش سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
در شرایط حاضر خودروهای چینی بسته به حجم موتور ملزم به پرداخت مالیات بر مصرف از 1 تا 40 درصد هستند که به دلیل مصرف بالای سوخت فسیلی در خوردوهای با حجم موتور بالا و مسائل زیست محیطی، نرخ‌های مالیات بالاتر برای حجم موتورهای بیشتر در نظر گرفته شده است.
همچنین دولت چین، دولت‌های محلی خود را برای استفاده از خودروهای برقی و استفاده از انرژی‌های جدید ترغیب کرده است که بر اساس اعلامیه‌های رسمی آن کشور، این موضوع در راستای استقرار سیاست کاهش مصرف سوخت خودروها صورت گرفته است. دولت مرکزی و دولت‌های محلی از سال ۲۰۱۰ در خصوص ترغیب استفاده از خودروهای مبتنی بر مصرف سوخت‌های نوین اقداماتی را انجام داده‌اند. برای مثال یارانه پ‍یشنهادی در استان بیژینگ به ازای هر خودروی برقی ۱۱۴۰۰۰ یوان معادل ۱۸۴۰۰ دلار است. هر چند طی دوره پنج ساله و از آغاز اجرای این طرح کمتر از ۷۰۰۰۰ خودروی برقی در جاده‌های آن کشور تردد می‌کنند که هدف دولت چین ۵۰۰ هزار دستگاه تا پایان سال میلادی جاری بوده است.
بر اساس آمار سهام، بحران اقتصادی و سیاست‌های مصرف سوخت دولت چین، به نظر تصمیم اتخاذ شده توسط دولت آن کشور بیشتر در راستای تهییج بازار به خرید خودرو است. چرا که آمار فروش خودروهای موجود در سگمنت حجم موتور کمتر از 1600 سی‌سی در سال 2012 برابر با 40درصد بوده است، در صورتی‌که این آمار در هشت ماه اول سال جاری میلادی برابر با 68درصد بوده است. لذا با اتخاذ این سیاست جدید، پیش‌بینی‌های فروش خودروهای قرار گرفته در این سگمنت در سال جاری مبتنی بر فروش قریب به سه میلیون دستگاه است.
این تصمیم دولت چین در پی نگرانی مردم چین در مورد آینده اقتصاد آن کشور و لذا کاهش تقاضا در آن بازار است که ادامه این رفتار خرید مشتریان، می‌تواند سبب تعدیل رشد بازار خودرو شود و لذا بر اساس نظر تحلیل‌گران، اتخاذ این تصمیم جدید دولت چین به عنوان ماشه حرکت، سبب افزایش فروش خودرو، کاهش مصرف سوخت و صرفه‌جویی اقتصادی در شرایط بحران فعلی آن کشور خواهد شد.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید دولت مالیات بر مصرف خودرو را کاهش دهد
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو