جزئیات همکاری قطعه‌سازان فرانسوی با شرکای ایرانی در گفتگو با «دنیای خودرو»

تنها راه بازگشت، سرمایه گذاری مشترک

هفته گذشته یک هیات صنعتی فرانسوی شامل قطعه‌سازان این کشور به تهران سفر کردند و با همتایان ایرانی خود به مذاکره پرداختند. این در حالی است که ایران‌خودرو به  عنوان شریک اصلی فرانسویان در ایران، اعلام کرد دیگر با پژو همکاری نخواهد کرد. اما از سوی دیگر رنو در حال حاضر با دو خودروساز بزرگ کشور در حال همکاری است.

کد : 430
تاریخ انتشار : شنبه 18 مهر 1394
print
نظرات : 0
تنها راه بازگشت، سرمایه گذاری مشترک

رامین بیات - هفته گذشته یک هیات صنعتی فرانسوی شامل قطعه‌سازان این کشور به تهران سفر کردند و با همتایان ایرانی خود به مذاکره پرداختند. این در حالی است که ایران‌خودرو به عنوان شریک اصلی فرانسویان در ایران، اعلام کرد دیگر با پژو همکاری نخواهد کرد. اما از سوی دیگر رنو در حال حاضر با دو خودروساز بزرگ کشور در حال همکاری است.
ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» می‌گوید: هیاتی که هفته گذشته متشکل از قطعه‌سازان فرانسوی برای مذاکره به ایران آمده بودند، عمدتا از قطعه‌سازان رنو و پژو هستند.
 به گفته دبیر انجمن قطعه‌سازان در حال حاضز تنها راه همکاری با خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی جوینت‌ونچر شدن و  تولید قطعه در ایران است.
هفته گذشته هیات قطعه‌سازان فرانسوی به تهران آمد و آن‌ها با اعضای هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان جلسه‌ای را برگزار کردند، در این جلسه چه مسائلی مطرح شد؟
تعدادی از این قطعه‌سازان فرانسوی برای اولین بار به ایران آمده بودند و قصد داشتند به بررسی بازار ایران و شرایط بپردازند. تعدادی دیگر از این‌ها هم قبلا با قطعه‌سازان ایرانی همکاری کرده بودند و در ایران نیز دارای سرمایه‌گذاری هستند که برای دوران پسا تحریم و از سرگیری روابط با شرکای ایرانی خود به تهران آمده بودند. همچنین به قطعه‌سازان فرانسوی برخی شرکت‌های ایرانی برای آغاز همکاری معرفی شدند. این هیات نشست‌های جداگانه‌ای را با خودروسازان برای گسترش همکاری‌ها برگزار کردند. به طور کلی این نشست در ادامه نشست‌های قبلی هیات فرانسوی بود که به ایران آمده بودند.
آیا این قطعه‌سازان تامین کننده قطعات پژو و رنو هستند که به ایران آمده بودند؟
این قطعه‌سازان عمدتا تامین کننده قطعات پژو و رنو هستند و با توجه به اینکه در گذشته با ایران همکاری داشته‌اند، برای گسترش همکاری‌ها به ایران آمده‌اند. 
 چه شرایطی به فرانسویان به عنوان شرایط همکاری در دوران پسا تحریم گفته شد؟
به آنها گفته شد رویکرد وزارت صنایع، شرکت‌های خودروسازی و جامعه قطعه‌سازان بر این مبناست که هر شرکتی بخواهد در بازار ایران حضور داشته باشد، باید برای این حضور در ایران  اقدام به سرمایه‌گذاری کند  و در قالب جوینت‌ونچر  شدن به فعالیت بپردازند و دیگر آن دوران که قطعه‌سازان خارجی به ایران قطعه وارد می‌کردند به سر آمده است و باید قطعات ساخت داخل شود. همچنین ذکر این نکته ضروری است که به غیر از جوینت‌ونچر شدن و همکاری دوجانبه راه دیگری برای فعالیت شرکت‌های خارجی وجود ندارند.
آیا هیات‌های دیگری متشکل از قطعه‌سازان دیگر کشورها به ایران خواهند آمد؟
در گذشته هیات‌هایی از کشورهای آلمان، سوئد و فرانسه برای همکاری در زمینه قطعه‌سازی برای مذاکره به ایران آمدند و طی 7 و 8 آذر ماه قطعه‌سازان ایتالیایی بالغ بر 40 شرکت که اکثرا تامین کنندگان قطعه فیات هستند به تهران می‌آیند.
بسیاری از کارشناسان  اعتقاد دارند باید قطعه‌سازان کوچک و متوسط در هم ادغام شوند و واحدهای بزرگ به وجود بیاید، آیا انجمن در این باره کاری انجام داده است؟
انجمن وظیفه ادغام ندارد و می‌تواند فقط توصیه می‌کند، این در حالی است که انجمن به قطعه‌سازان  توصیه کرده است برای ‌توانمند‌سازی، کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکردها، قطعه‌سازان در یکدیگر ادغام شوند.
از سوی دیگر برای ایجاد واحد‌های تحقیقاتی و بازرگانی بین‌الملل و همچنین حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی باید ادغام صورت گیرد. همچنین زمانی‌که خودروسازان توسعه محصول را در دستور کار خود قرار می‌دهند، این قطعه‌سازان در هم ادغام شده، می‌توانند با آن‌ها همکاری کنند. این درحالی است که این ادغام نیازمند بسترسازی فرهنگی است که باید روی این موضوع کار شود، قطعه‌سازانی که مبادرت به این امر می‌ورزند باید روحیه کار تیمی داشته باشند. در حال حاضر قطعه‌سازان کوچک نمی‌توانند به توفیقات بین‌المللی دست پیدا کنند. 
برخی قطعه‌سازان می‌گویند خودروسازان نمی‌گذارند قطعه‌سازان در یکدیگر ادغام شوند، آیا چنین تحلیلی را قبول دارید؟
بعید است خودروسازان تمایل نداشته باشند قطعه‌سازان در یکدیگر ادغام شوند، اما باید آن‌ها تعدد تامین کننده قطعه خود را کاهش دهند. این تعدد تامین کننده  هم اثر منفی روی کیفیت دارد و هم اثر منفی روی قابلیت شرکت‌ها می‌گذارد. شرکتی که قدرت مالی وتکنولوژیک کمی داشته باشد، نمی‌تواند خیلی درباره توسعه محصول مفید عمل کند. همچنین برای کار با خارجی‌ها بهتر است ادغام قطعه‌سازان صورت گیرد.
از سوی دیگر برای توسعه محصول، واحد‌های مهندسی و تحقیق خودروسازان نیز باید قدرتمند عمل کنند  که این امر نیازمند همکاری و تعامل است و این ادغام به نفع خودرو سازان خواهد بود. 
بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان در چه وضعیتی قرار دارد، آیا آن‌ها می‌توانند بدهی خود به شما را به مرور زمان کاهش دهند، این درحالی است که خودروسازان این روزها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند؟
بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به تبع مشکلات اخیری که برای صنعت خودروسازی به وجود آمده انباشته شده است. شرکت‌های خودروسازی در حال حاضر در شرایطی نیستند که بخواهند بدهی قطعه‌سازان را بدهند. تحقق این امر نیازمند یک تزریق پول به خودروسازان است که باید در قالب کمک بلاعوض یا وام در اختیار خودروسازان قرار بگیرد و این کاری است که در تمامی دنیا انجام می‌شود و این تسهیلات بعد از یکی دو سال تنفس تسویه می‌شود.
طی دو هفته گذشته وزیر صنعت و سخنگوی دولت در ایران‌خودرو حضور یافتند و اعلام کردند قرار است 200 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد، چه میزان از این تسهیلات به انجمن قطعه‌سازان اختصاص می‌یابد؟
دولت پیگیر حل مشکلات صنعت است و در این رابطه قرار شد 200 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار کل صنعت قرار بگیرد، اما تاکنون هیچ‌یک از قول‌های دولت درباره کمک به صنعت خودروسازی عملیاتی نشده است، ولی در آینده امیدواریم این کمک‌ها به صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی تزریق شود.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تنها راه بازگشت، سرمایه گذاری مشترک
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو