پل‌های عابر؛ مهمانان 50 ساله تهران

40 درصد پل‌های عابر پیاده بدون استفاده هستند

تهران 800 پل هوایی عابر پیاده دارد که از این تعداد 60 پل مکانیزه است و مجهز به پله برقی یا آسانسور، ولی تازه‌ترین آمار خبر از این دارد که 40 درصد پل‌های عابر پیاده بدون استفاده هستند و مردم به دلایل مختلف از جمله ناامنی ترجیح می‌دهند از بین خودروها جان سالم به سوی دیگر خیابان ببرند.
بنا به گفته معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران، به‌طور متوسط روزانه دو نفر بر اثر تصادفات در پایتخت جان خود را از دست می‌دهند که یک نفر از آنها عابر پیاده است.

کد : 444
تاریخ انتشار : يکشنبه 19 مهر 1394
print
نظرات : 0
40 درصد پل‌های عابر پیاده بدون استفاده هستند

معصومه ایمانی - تهران 800 پل هوایی عابر پیاده دارد که از این تعداد 60 پل مکانیزه است و مجهز به پله برقی یا آسانسور، ولی تازه‌ترین آمار خبر از این دارد که 40 درصد پل‌های عابر پیاده بدون استفاده هستند و مردم به دلایل مختلف از جمله ناامنی ترجیح می‌دهند از بین خودروها جان سالم به سوی دیگر خیابان ببرند.
بنا به گفته معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران، به‌طور متوسط روزانه دو نفر بر اثر تصادفات در پایتخت جان خود را از دست می‌دهند که یک نفر از آنها عابر پیاده است.
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» تهران بیش از نیم‌قرن است که میزبان پل‌های آهنی عابر پیاده است،  پل‌هایی که در اکثر خیابان‌های پایتخت به چشم می‌خورد، ولی تعداد استفاده کنندگان از آنها محدود است.
در اکثر مواقع عابران پیاده ترجیح می‌دهند راه راحت‌‌تر و البته پر خطرتر را برای عبور از خیابان انتخاب کنند. سختی تردد از پل‌ها برای سالمندان، زنان بچه به بغل و... یکی از دلایل انتخاب راه پر خطر است،  حتی در برخی موارد افراد سختی عبور از نرده‌های وسط خیابان را به جان می‌خزند و به جای هوا، از روی زمین و سطح خیابان تردد می‌کنند.
به این موارد باید عدم تعمیر و سرویس‌دهی به موقع تجهیزات نصب شده در پل‌های عابر پیاده و جای نامناسب این پل‌ها را هم اضافه کرد تا مشخص شود چرا 40 درصد از پل‌های عابر پیاده بلااستفاده است.
علاوه بر این، مشکل جدید دیگری هم به این پل‌ها اضافه شده که زورگیری و ناامنی موجود در آنهاست، هر چند سازمان زیباسازی شهرداری تهران با اقداماتی از قبیل بالا بردن سطح تبلیغات در عرشه این پل‌ها و نصب روشنایی در این اواخر، سعی در کاهش این ناامنی داشته است، اما در مجموع تهرانی‌ها اقبالی به استفاده از این وسایل شهری ندارند.
حالا این مهمانان 50 ساله شهر برای خود مخالفانی هم دارند،  برخی کارشناسان حمل‌و‌نقل معتقدند می‌توان با کاهش سرعت حرکت مجاز در تعدادی از معابر شهر، عبور عابر پیاده را به سطح زیر منتقل کرد.
شاپور دیوسالار از جمله این کارشناسان است. او می‌گوید: «در تقاطع‌هایی که خودروها می‌توانند با سرعت کمتری حرکت کنند، نیازی به نصب پل عابر پیاده نیست و باید با فرهنگسازی و اصلاح رفتارها، مشکل تردد در این محورها را روی سطح زمین حل کرد. باید در نظر داشت پل‌های عابر پیاده، سازه‌هایی هستند که در منظر شهری تاثیر می‌گذارند، بنابراین بهتر است به جای افزودن پل‌های عابر پیاده، درصدد فرهنگسازی و حل مشکل تردد عابران بر سطح زمین باشیم. به‌طور حتم با افزایش روزافزون خودروها، ساده‌ترین اقدامی که برای حفظ جان عابران پیاده به ذهن مسئولان خطور می‌کند، ایجاد و نصب پل‌های عابرپیاده است، اما باید به این نکته توجه داشت در شهر باید حق تقدم با عابر باشد و اولویت به او داده شود.»
این کارشناس ارشد حوزه شهری با تاکید بر این که بالا رفتن از پل‌های هوایی به‌طور حتم برای عابران پیاده زحمت دارد و نیازمند فرهنگسازی در عبور از تقاطع‌ها هستیم،  می‌افزاید: «در معابری که خودروها می‌توانند با سرعت کمتری مثلا 30 کیلومتر در ساعت حرکت کنند، لازم نیست عابر پیاده ارتفاع چهار، پنج متری را بالا برود تا وسایل نقلیه با سرعت بیشتری از تقاطع‌ها عبور کنند. ما تلاش می‌کنیم به محل تلاقی عابر پیاده و سواره معنا بدهیم و با خط‌کشی و چراغ راهنمایی، ایمنی عابران را تامین کنیم.»
این در حالی است که عضو کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران با این موضوع که برای عبور عابر پیاده خودروها را متوقف کرد یا سرعت حرکت آنها را کاهش داد، مخالف است. او می‌گوید: «در بزرگراه و برخی از معابر امکان عبور عابر پیاده از سطح وجود ندارد، چرا که این کار باعث کندی حرکت خودروها می‌شود و فشردگی ترافیک به وجود می‌آید، بنابراین در این معابر حتما نیاز به استفاده از پل‌های عابر است تا حجم ترافیک کاهش یابد،  البته در برخی از معابر که جریان عبور خودروها حجیم نیست، می‌توان از عبور سطحی برای عابر پیاده استفاده کرد.»
اقبال شاکری در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای خودرو» با ابراز بی‌اطلاعی از استانداردهای نصب پل‌های عابر پیاده می‌افزاید: «نصب پل عابر پیاده در معابر اصلا به سرعت مجاز حرکت خودروها ارتباطی ندارد و این پل‌ها برای عدم تداخل عبور سواره و پیاده نصب می‌شود. البته می‌توان در برخی معابر تدابیری اندیشید تا عبور عابر پیاده از سطح باشد که در این صورت عابر و راننده هر دو باید برای عبور از سطح معابر حوصله کنند.»
عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه اکنون فرهنگ استفاده از پل هوایی عابر پیاده برای شهروندان وجود ندارد،  می‌گوید: این را هم به خود و هم همه شهروندان می‌گویم که باید در این زمینه فرهنگ لازم را به دست آوریم. در این مورد باید فرهنگسازی شود. مشکل این است که ما مردم عجولی هستیم و در اکثر مواقع به حق دیگران توجه نمی‌کنیم. پس باید در این مورد هم برای پیاده و هم سواره فرهنگسازی کرد.»
او می‌افزاید: «ساختن پل هوایی عابر پیاده، بزرگراه،  گذرگاه‌های زیر سطحی، پل و غیره مشکل ترافیک ما را حل نمی‌کند و نیاز به فرهنگسازی در این مورد داریم.»
در مجموع باید گفت پل‌های عابر پیاده در تهران همانطور که در هوا معلق هستند، بین بخش‌های مختلف شهرداری هم معلق بوده و سه سازمان مربوطه مسئولیت آنها را قبول نمی‌کنند.
محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در مورد متولی پل‌های عابرپیاده پایتخت می‌گوید: «سازمان حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهرداری تهران وظیفه نصب، معاونت خدمات شهری شهرداری تهران مسئول نگهداری و سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران نیز مسئول اجرای تبلیغات روی پل‌های هوایی هستند.» اما این در حالی است که سازمان حمل‌ونقل عمومی و خدمات شهری این وظایف را برعهده خود نمی‌دانند. نکته جالب این است که سازمان خدمات شهری این وظیفه را مربوط به سازمان زیباسازی شهرداری تهران می‌داند. از دیگر سو هم سازمان زیباسازی با سلب این مسئولیت از خود، این سازمان را فقط مسئول تبلیغات بر بدنه این پل‌ها معرفی می‌کند. هر چند درنهایت گویا زور سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک و سازمان خدمات شهری به سازمان زیباسازی می‌چربد و این سازمان کارهای مختلف پل‌های عابر را انجام می‌دهد.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید 40 درصد پل‌های عابر پیاده بدون استفاده هستند
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو