واکنش قطعه سازان به سخنان اخیر وزیر صنعت

خودروسازان قیمت را به کیفیت ترجیح می دهند

روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان خواست از خرید قطعات بی‌کیفیت از قطعه‌سازان خودداری و از توزیع این قطعات در شبکه خدمات پس از فروش خود جلوگیری کنند. در جدیدترین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو مطرح شد که عمده‌ترین مشکلات شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان مربوط‌به پایین بودن کیفیت قطعات و نبود قطعه است. در این زمینه عنوان شد برخی قطعه‌سازان، قطعاتی که کیفیت آنها از سوی خودروساز رد و از ورود آنها به خطوط تولید خودرو جلوگیری شده است را وارد شبکه نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروساز می‌کنند.

کد : 451
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 مهر 1394
print
نظرات : 0
خودروسازان قیمت را به کیفیت ترجیح می دهند

الهام دانیالی - روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان خواست از خرید قطعات بی‌کیفیت از قطعه‌سازان خودداری و از توزیع این قطعات در شبکه خدمات پس از فروش خود جلوگیری کنند. در جدیدترین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو مطرح شد که عمده‌ترین مشکلات شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان مربوط‌به پایین بودن کیفیت قطعات و نبود قطعه است. در این زمینه عنوان شد برخی قطعه‌سازان، قطعاتی که کیفیت آنها از سوی خودروساز رد و از ورود آنها به خطوط تولید خودرو جلوگیری شده است را وارد شبکه نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروساز می‌کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه دستور داد که هیچ‌یک از شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان حق ندارند قطعات بی‌کیفیت را خارج از شبکه خودروساز خریداری کنند و تامین همه قطعات یدکی باید از قطعات اصلی صورت گیرد. محمدرضا نعمت‌زاده خاطرنشان کرد که مسئولیت تامین قطعات یدکی شبکه خدمات پس از فروش خودرو با شرکت‌های خودروساز است و هیچ خودروسازی نباید اجازه دهد شرکت خدمات پس از فروش، قطعات بی‌کیفیت را از قطعه‌ساز دریافت و در شبکه توزیع کند. در همین زمینه و تولید قطعات بی‌کیفیت «دنیای خودرو» با بهرام شهریاری، عضو انجمن قطعه‌سازان خودرو به گفت‌وگو نشسته است:

 دلیل تولید قطعات با کیفیت پایین در ساخت خودرو و عرضه آنها به مراکز خدمات پس از فروش چیست؟
نکته اول این است که کیفیت قطعات توسط خود خریدار تعیین می‌شود. به این معنی که سطح کیفی به نسبت محصول تولیدی می‌شود توسط خودروساز تعیین می‌شود. در واقع این امکان وجود ندارد که برای پراید، فارغ از بحث قیمت، قطعه‌ای با کیفیت بنز تولید شود.نکته دیگر این که همین قطعاتی که در این شرایط تولید می‌شد، افت کیفیت داشته است. در واقع از سال 1372 که تولید قطعات در کشور آغاز شد تا سال 1384، در تولید قطعات خودرو، هم رشد کمی و هم رشد کیفی داشتیم. به همین دلیل در سال‌های 83 و 84 شرکت‌های رنو و پژو داخل کشور دفتر خرید تاسیس کردند و این اقدام به این معنی بود که کیفیت قطعاتی که در کشور تولید می‌شد به حدی رسیده بود که امکان صادر کردن آنها به اروپا به وجود آمده بود بنابراین  دوباره بر این موضوع تاکید می‌کنم که همیشه، همان قطعه با همان کیفیتی که سفارش داده می‌شود، توسط قطعه‌ساز تولید می‌شود.مساله دیگری که باید به آن توجه کرد این که خودروسازان مراحل زیادی در زمینه کنترل کیفیت دارند، چطور است که قطعه‌ای که می‌گویند بی‌کیفیت است را تحویل می‌گیرند؟ علت واقعی این است که خودروسازان اساسا می‌دانند که قطعه بی‌کیفیت تحویل می‌گیرند چون آنقدر قیمت خرید قطعه را کاهش داده‌اند که امکانی برای ساخت قطعه با کیفیت باقی نگذاشته‌اند.

 این روند از چه زمانی آغاز شد؟
این روند از زمانی آغاز شد که در سال 84 مدیران با تجربه گذشته را از خودروسازی کنار گذاشتند  و به جای آنها افراد جدیدی که دانشی در زمینه خودرو نداشتند و تجربه کمی در این زمینه داشتند را در راس امور این صنعت قرار دادند. آنها هم با توجه به رانت‌های مختلفی که ایجاد کردند و به بهانه ایجاد مراکز تامین مختلف، قطعات بی‌کیفیت چینی وارد کردند که به جای قطعات تولید داخل عرضه شد همین هم باعث بد نام شدن قطعه‌سازان داخلی شد.تمام اینها روندی است که طی 10 تا 12 سال گذشته طی شده و تغییر آن در کوتاه مدت کار دشوار و سختی است. امروز اگر قطعه‌سازانی که طی این سال‌ها با اهدافی غیر از قطعه‌سازی وارد این حوزه شدند را حذف کنند، اتفاق خاصی نمی‌افتد.

س/ چه راه‌حلی برای جلوگیری از تولید قطعه بی‌کیفیت پیشنهاد می‌کنید؟ 
از نظر من به جای اینکه قهری با این وضع برخورد شود، باید نظام کیفی دوباره فعال و بر اساس آن قطعه باکیفیت تولید و هزینه کیفیت آن از طرف خودروساز و سفارش‌دهنده پرداخت شود. البته کیفیت از یک طرف با پرداخت هزینه آن ایجاد می‌شود و از طرف دیگر تیراژ تولید نیز در کیفیت اهمیت دارد. وقتی قطعه‌ای با تعداد پایین تولید شود، اصلا امکان تولید با کیفیت آن وجود نخواهد داشت. وقتی تعداد سفارش داده شده قطعات پایین باشد، قطعه‌ساز نمی‌تواند سیستم اتوماسیون تهیه کند و با تکنولوژی بالای روز تولید داشته باشد. در واقع رویکرد اصلی به سمت کیفیت از خودروساز باید آغاز شود.

 منظور شما این است که خودروسازان هزینه زیادی پرداخت نمی‌کنند و زیاد برای تامین قطعات خرج نمی‌کنند و اساسا قطعه بی‌کیفیت سفارش می‌دهند؟
موردهایی داشتیم که شاهد بودیم در مواد ساخت یک قطعه دست برده‌اند و گفته‌اند مواد دیگری استفاده کنید و قیمت را پایین بیاورید.

 به چه دلیل قطعه را با تعداد کم سفارش می‌دهند؟
تیراژ خود خودرو در کشور پایین است. همین تیراژ کم را هم بین ده قطعه‌ساز تقسیم کرده‌اند. در دیگر نقاط دنیا به طور مثال در قضیه پژو وقتی صادرات داشتیم 80درصد قطعه را ما می‌فرستادیم و 20درصد را کشور دیگری می‌فرستاد. استفاده از کشور دیگر هم به این دلیل بود که اگر مشکلی برای ما پیش آمد بتواند مشکل را حل کند ولی بین ده قطعه‌ساز کار را تقسیم نمی‌کردند. شرکتی که بیست درصد قطعه ما را تولید می‌کرد برنامه‌ریزی‌اش برای بیست درصد بود و ما هم برای تولید هشتاد درصد تلاش می‌کردیم. در ضمن در بحث کیفی اصلا شوخی‌بردار نبود و باید قطعه باکیفیت ارائه می‌دادیم.

آیا قطعه‌سازان ما این پتانسیل را دارند که اساسا از نظر تکنولوژی و اقتصادی قطعه باکیفیت تولید بکنند؟
بله، می‌توانند قطعه با‌کیفیت تولید کنند چراکه در گذشته هم قطعه با‌کیفیت برای صادرات تولید کردند. شرکت رنو و پژو بی‌جهت دفتر خرید در داخل نزدند. بررسی کردند و مطمئن شدند در ایران قطعه با کیفیت تولید می‌شود، بنابراین این توانایی در قطعه‌سازان به صورت بالقوه وجود دارد.

 شما انتقاد داشتید از این موضوع که سفارش‌ها بین قطعه‌سازان تقسیم می‌شود.موضوعی این است که قطعه‌سازان ما بسیار زیاد هستند و این‌که به هرحال به نحوی باید در صنعت خودرو نقش ایفا کنند، شاید دلیل تقسیم سفارش‌ها به این دلیل است؟
خیر این موضوع درست نیست. از سال 84 به بعد شبهه قطعه‌ساز ایجاد کردند. یعنی فرد قطعه‌ساز نبود و از چین قطعه وارد می‌کرد ولی در حال حاضر راه‌حل چیست؟ راه‌حل در ایجاد کنسرسیوم‌هایی است که توسط قطعه‌سازان ایجاد می‌شود یعنی قطعه‌سازان باید به شکل کنسرسیوم نه به معنی ادغام در یکدیگر چون فرهنگش در ایران درونی نشده است، یعنی فرهنگ جدا بودن مالکیت از مدیریت در ایران مفهوم ندارد بلکه می‌توانند با ایجاد کنسرسیوم تجمیع بشوند و تیراژ اقتصادی رخ بدهد.

در کشورمان قطعه‌سازی بیشتر رایج است ولی در کشوری مانند اتریش به سمت مجموعه‌سازی رفته‌اند. فکر می‌کنید در ایران این موضوع موفق خواهد شد که قطعه‌سازان جمع بشوند و به سمت مجموعه‌سازی بروند؟
اتریش به تمام دنیا صادرات دارد ولی ما محدودیت در صادرات داشتیم و بازارهای دنیا به روی ما باز نبود. در نتیجه با تیراژ اقتصادی هم نمی‌توانستیم تولید کنیم. در ماکسیمم تولید در ایران تمام خودروهای سواری و سنگین به یک میلیون و 600 هزار تا رسید ولی اتریش میلیونی تولید می‌کند.نکته دیگر این‌که بله می‌شود کنسرسیوم‌ ایجاد کرد به بازارهای خارجی رفت و برای صادرات بازاریابی کرد.

 تولید قطعات الکترونیک مانند انژکتور در کشور در حال حاضر وجود دارد؟
 اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارم ولی بسیاری از قطعات امکانش هست تولید یا تکنولوژیش منتقل شود. باید صرفه اقتصادی در واقع وجود داشته باشد تا تولید بشود.

 آیا قطعه‌ای وجود دارد که در ایران امکان تولیدش وجود نداشته باشد؟
بله ممکن است.اصلا واژه‌ای به نام خودکفایی مفهوم درستی نیست.خودکفایی یعنی بی‌نیاز از دنیای غرب باشیم ولی مفهوم ساخت داخل درست است یعنی هرچه ساخت داخل باشد بهتر است.

 در حال حاضر بهترین و باکیفیت‌ترین قطعاتی که در داخل تولید می‌شود مربوط به کدام قیمت اتومبیل است؟
در قسمت‌های مختلف اتومبیل قطعات باکیفیتی تولید داخل است مثلا سوپاپ‌های قدیمی را می‌خرند و برای آلمان می‌برند یا قطعات موتوری و غیرموتوری خوبی داریم که قابلیت صدور دارد.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید خودروسازان قیمت را به کیفیت ترجیح می دهند
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو