دنیای خودرو گزارش می دهد

7 پیامد نهایی کمپین «تحریم خرید خودرو»

برای مشتریان خودروهای داخلی محرز شده است كه وقتی  یک خودرو صفر می‌خرند حتما باید عیب‌های اولیه را در نمایندگی‌ها برطرف كنند. اما سوال اینجاست که اگر نمایندگی‌ها می‌توانند عیبی را برطرف كنند چرا در كارخانه‌ها و قبل از تحویل این عیوب برطرف نمی‌شود و در واقع چرا به‌‌جای كنترل كیفی واقعی، فرآیند عیب‌یابی به كمك مشتری داریم؟

کد : 454
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 مهر 1394
print
نظرات : 0
7 پیامد نهایی کمپین «تحریم خرید خودرو»

محمد علی دیانتی زاده - برای مشتریان خودروهای داخلی محرز شده است كه وقتی  یک خودرو صفر می‌خرند حتما باید عیب‌های اولیه را در نمایندگی‌ها برطرف كنند. اما سوال اینجاست که اگر نمایندگی‌ها می‌توانند عیبی را برطرف كنند چرا در كارخانه‌ها و قبل از تحویل این عیوب برطرف نمی‌شود و در واقع چرا به‌‌جای كنترل كیفی واقعی، فرآیند عیب‌یابی به كمك مشتری داریم؟ برخی نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش در این خصوص به مشتریان خود گفته‌اند که به دلیل كمبود قطعات كیفی و اصلی فرانسوی، كره‌ای، ژاپنی و آلمانی كه ناشی از باقی ماندن اثرات تحریم‌ها و مشكلات مالی خودروسازان هستند، قطعات باكیفیت كه محدود هم هستند برای انجام امور سرویس و تعمیر تحویل نمایندگی‌های مجاز خودروسازان می‌شود و قطعاتی كه روی خودروهای صفر بسته می‌شوند، تنها برای به حركت درآمدن خودرو و تحویل به مشتری هستند. بر این اساس اگر بنا به گفته رئیس شورای رقابت، میزان افزایش قیمت پایه خودرو براساس یك فرمول علمی و با توجه به تورم و متغیر‌های تاثیرگذار دیگر مانند افزایش یا کاهش تورم، كارآیی و كیفیت محصول باشد، باید پرسید که چرا هنوز تاثیر برخی متغیرها در خروجی نهایی این فرمول محسوس نیست. 

به عنوان مثال به اذعان خود خودروسازان در زمان تحریم كه ارسال مجموعه قطعات مورد نیاز برخی خودروها از سوی صاحبان برند آنها به بهانه تحریم صنعت خودرو ایران و موانع نقل و انتقال پول قطع شد، قطعات چینی كه عمدتا كیفیت بسیار پایین‌تری داشتند، جایگزین این قطعات و موجب افت كیفی خودروها شد. این افت كیفی كه در گزارش‌های شركت بازرسی كیفیت و استاندارد با عدد و رقم مشخص می‌شود تا به حال تاثیر مشهودی در تعیین قیمت خودرو نداشته و هرگز اتفاق نیفتاده است كه تفكیك قیمتی میان خودروهای به ظاهر یكسان با قطعات متفاوت فرانسوی و چینی انجام شود. هرچند چندان انتظار نمی‌رود این تفاوت قیمت در خودروهای داخلی‌سازی شده با قطعات ایرانی لحاظ شود اما در مورد خودروهای چینی‌سازی‌شده این انتظار بجا و قابل بررسی جدی‌تر است.
تا پیش از اوج‌گیری تحریم‌ها، بیشترین نارضایتی مصرف‌كنندگان خودرو در بخش بدنه و تزئینات خودرو و خدمات پس از فروش بود اما در سال‌های تحریم، عدم تحویل به‌ موقع، افت شدید كیفیت فنی و تنزل دوام و استحكام خودرو نیز به این نارضایتی‌ها دامن زد. در حال حاضر مشكل عدم عمل به تعهدات مربوط به تحویل تقریبا حل شده اما بقیه مشكلات به قوت خود باقی است و تشكیل كمپین‌های تحریم خرید هم بر موج نارضایتی‌ها افزوده است.


 عوامل شكل‌گیری كمپین 
درباره عوامل شكل‌گیری كمپین تحریم خرید خودرو داخلی تاكنون بسیار صحبت شده است. برخی آن را ناشی از سرریز نارضایتی‌های مصرف‌كنندگان از كیفیت نازل و قیمت تصاعدی خودرو دانسته‌اند و برخی دیگر توقف افزایش سرانه درآمد خانوار در مقایسه با نرخ تورم را در این امر دخیل می‌دانند. گروهی از كارشناسان نیز مانور تبلیغاتی خودروسازان برای همكاری با خارجی‌ها را در بالابردن انتظارات و توقعات مردم برای عرضه خودروهای كیفی با قیمت مناسب موثر تلقی كرده‌اند، مانوری روانی كه درواقع برای كاستن از تاثیر منفی زیان انباشته شركت‌های خودروسازی بر ارزش سهام‌شان در فصل مجامع بوده است؛  زیرا عرضه تولیدات مشترك جدید با خارجی‌ها بیش از دوسال طول خواهد كشید و حداقل قیمت محصولات جدید زیر 60 میلیون تومان نخواهد بود. در کنار همه این دلایل،  نقدها و حمایت‌هایی هم از سوی كارشناسان متوجه این كمپین بوده است. برخی كارشناسان، كمپین‌ها و مسائل مطرح‌شده در آن‌ها مانند قیمت صادراتی خودروهای داخلی را با توجه به مستندات موجود در گمرک دست‌کم در مورد خودروهای زیر 25 میلیون تومان عوام‌فریبانه و سفسطه‌آمیز خوانده‌اند. تشکل‌های خودروسازان و قطعه‌سازان نیز می‌گویند نمی‌توان افزایش هزینه‌های تولید مانند مواد اولیه و دستمزدها و بهره بانكی بالا و تاثیر آن بر قیمت تمام‌شده خودرو را نادیده گرفت یا منكر تاثیر قطع همكاری خارجی‌ها با خودروسازان داخلی بر كیفیت تولیدات آن‌ها شد. متولیان صنعت خودرو علاوه بر غیرواقع‌بینانه خواندن توقعات و انتظارت تحریم‌كنندگان، با توجه به اشتغالزایی بسیار بالای صنعت خودرو و مشاغل وابسته آن، تحریم خرید خودرو داخلی را بی‌رحمانه و ظالمانه می‌دانند و می‌گویند حتی در صورت پیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت، احتمالا خودرو جزو آن دو یا سه مورد از محصولات استراتژیكی خواهد بود كه هر كشوری حق دارد تعرفه آن‌ها را بالا نگه دارد، مانند كاری كه آمریكا پس از پیوستن به WTO درخصوص صنعت فولاد خود كرد.

 نتایج حاصل از کمپین
 اما فارغ از واكنش  تند وزیر صنعت به این كمپین كه تاثیر منفی از خود به‌جا گذاشت و جدا از این‌كه انتظارات شكل‌گرفته تا چه حد واقع‌بینانه است باید گفت اخبار و نتایجی مانند:
 1. تشكیل فوری ستاد ویژه تحول و بهبود كیفیت خودرو در وزارت صنعت
2.لحاظ كردن شاخص عیب‌یابی IQS در اهداف كیفی صنعت خودرو 
3. جدی‌تر شدن بحث بهره‌وری برای مدیریت هزینه‌های سربار این صنعت
4.عذرخواهی مدیرعامل سایپا از مردم، راه‌اندازی باشگاه مشتریان سایپا و رونمایی از طرح هزینه‌سفر
5.برنامه‌های خودروسازان برای به مشكل برنخوردن خودروهای زیر كاركرد 10هزار كیلومتر
6. اعلام قطع همکاری ایران‌خودرو با 10 قطعه‌ساز به‌خاطر کیفیت پایین قطعاتشان   
7. برنامه‌های دو  و سه ساله خودرو سازان برای تولید خودروهای کیفی و ایمن در محدوده قیمتی 25 تا35میلیون تومان با همکاری خودروسازان ژاپنی و فرانسوی
این‌ها  ازجمله اقدامات و تحركاتی است كه ناشی از همین برخوردهای تا حدودی بی‌رحمانه است.
 زیرا تا پیش از این‌كه كارشناسان این صنعت همواره با چاشنی همدلی و در نظر گرفتن مشكلات موجود به انتقاد از كرختی خودروسازان درحركت به‌سوی تنوع‌بخشی و ارتقای كیفی سخن می‌گفتند، گوش مسئولان وزارتخانه و مدیران صنعت خودرو تنها شنونده سخنان همدلانه بود و واكنش جدی به انتقادات و اعتراضات وجود نداشت اما حال كه انتظارات و توقعات، این مرزها را شكسته و درنوردیده است، صدای اعتراض بیش‌تر از سوی وزارت صنعت و خودروسازان شنیده می‌شود و حداقل‌ها در دستور كار قرار می‌گیرد؛ حداقل‌هایی مانند ارتقای كیفی و تنوع‌بخشی در عین مدیریت قیمت تمام‌شده با كمك بهره‌وری، باز نشدن پای خریدار به تعمیرگاه با كاركرد زیر 10هزار كیلومتر و سوار شدن خودروهایی بهتر در محدوده قیمتی 25 تا 35 میلیون تومان  مانند آن‌چه در هند با حضور خودروسازان خارجی همچون سوزوکی و رنو و سرمایه‌گذاری آن‌ها روی تولید مشترک خودروهای ارزان‌قیمت ویژه بازار هند رقم خورده است.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید 7 پیامد نهایی کمپین «تحریم خرید خودرو»
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو