پیشنهاد انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان خودرو به دولت

هر کارخانه یک خودروی با کیفیت بسازد اما با قیمت آزاد بفروشد

مشکلات صنعت خودرو هزار قسمت شده است. هر بخشی از صنعت خودروسازی دلیل یکی از معضلات است. خودروسازان می‌گویند قطعات بی‌کیفیت عامل تولید خودروی بی‌کیفیت است؛ قطعه‌سازان می‌گویند خودروسازان نقدینگی برای خرید قطعه باکیفیت ندارند و وزیر صنعت و معدن در این میان هر دو گروه را مقصر می‌داند و می‌گوید خودروسازان، تحت هیچ شرایطی قطعه بی‌کیفیت نخرند و قطعه‌سازان قطعه بی‌کیفیت تولید نکنند. در این میان رکود بازار تولید خودرو و خرید خودرو هم چاشنی این اتفاقات شده است تا جایی که دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو خبر می‌دهد ده هزار کارگر قطعه‌ساز در دوهفته اخیر اخراج یا تعلیق شده‌اند. در همین زمینه و اتفاقات رخ داده در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی، «دنیای خودرو» با آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو به گفت‌وگو نشسته است:

کد : 458
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 مهر 1394
print
نظرات : 0
هر کارخانه یک خودروی با کیفیت بسازد اما با قیمت آزاد بفروشد

سارا غضنفری - مشکلات صنعت خودرو هزار قسمت شده است. هر بخشی از صنعت خودروسازی دلیل یکی از معضلات است. خودروسازان می‌گویند قطعات بی‌کیفیت عامل تولید خودروی بی‌کیفیت است؛ قطعه‌سازان می‌گویند خودروسازان نقدینگی برای خرید قطعه باکیفیت ندارند و وزیر صنعت و معدن در این میان هر دو گروه را مقصر می‌داند و می‌گوید خودروسازان، تحت هیچ شرایطی قطعه بی‌کیفیت نخرند و قطعه‌سازان قطعه بی‌کیفیت تولید نکنند. در این میان رکود بازار تولید خودرو و خرید خودرو هم چاشنی این اتفاقات شده است تا جایی که دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو خبر می‌دهد ده هزار کارگر قطعه‌ساز در دوهفته اخیر اخراج یا تعلیق شده‌اند. در همین زمینه و اتفاقات رخ داده در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی، «دنیای خودرو» با آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو به گفت‌وگو نشسته است:
شما خبر از تعلیق و اخراج کارگران قطعه‌سازی داده‌اید از دیگر سو، وزیر صنعت اعلام کرده است قطعات بی‌کیفیت توسط خودروسازان خریداری نشود. این شبهه به‌وجود آمده است که مشکلات را قطعه‌سازان به گردن خودروسازان می‌اندازند و وزیر صنعت هم هر دو گروه را مقصر می‌داند. واقعا مقصر در صنعت خودرو چه کسی است؟
قطعه‌سازان، خودروسازان و وزیر صنعت هر سه درست می‌گویند. مشکل در اینجاست که در کشور تعدادی قطعه‌ساز رده دو و سه بی‌کیفیت داریم و حتی قطعه‌سازان بی‌شناسنامه وجود دارند. مسئله اصلی در این است که انجمن تخصصی صنایع همگن دنبال این موضوع است که خودروساز قطعه را از قطعه‌ساز باکیفیت تهیه بکند. متاسفانه در برخی مواقع خودروسازان چون تامین نقدینگی برایشان مشکل است منبع‌های دوم،سوم و چهارم راه‌‌اندازی می‌کنند و اگر برای یک قطعه چندین تامین‌کننده داشته باشیم هیچ‌کدام از این تامین‌کننده‌ها به تیراژ اقتصادی نمی‌رسند. این موضوع شامل تمام خودروسازان نمی‌شود. به عنوان مثال: خودروسازی رنو که در ایران رنو پارس را ایجاد کرده است این کار را انجام نمی‌دهد و با تعداد محدودی قطعه‌ساز کار می‌کند و کاملا هم کیفیت‌هایشان خوب است. وزیر صنعت درست اشاره کرده است که قطعه باید از قطعه‌ساز باکیفیت خریداری شود. تعدد تامین‌کننده به‌جز این‌که قطعه‌سازان با‌کیفیت و اصلی را ضعیف کند و تیراژشان را از تیراژ اقتصادی خارج بکند و در مجموع به ضرر قطعه‌سازان و خودروسازان باشد، حاصل دیگری ندارد. 

خودروسازان اعلام می‌کنند نقدینگی ندارند تا بتوانند قطعه باکیفیت تهیه کنند؟
این مشکل قیمت‌گذاری است. ما هم با این گفته موافق هستیم منتهی مشکل، قیمت‌گذاری دستوری خودرو است. وقتی قیمت‌گذاری خودرو به صورت دستوری سقفش بسته می‌شود، خودروساز هم مجبور می‌شود دستوری با قطعه‌سازان برخورد کند. به عنوان مثال خودروساز به قطعه‌ساز می‌گوید این قطعه را با این قیمت می‌خواهم در نتیجه نمی‌شود هم قیمت را تعیین کنید و هم کیفیت را. پیشنهاد ما به وزارت صنایع و معادن و دوستان شورای رقابت این است که برای هر خودروساز یک خودرو را آزاد بگذارند با هر قیمتی که برایش تمام می‌شود یک خودرو باکیفیت مورد انتظار مردم تولید کند. طرح آماری نیز انجام داده‌ایم و با سیصد نفر دارندگان خودروی داخلی مصاحبه کرده‌ایم. بالای 75درصد ترجیح‌شان این است که بین 20تا30 درصد قیمت خودرویی که خریده‌‌اند را بیشتر پول بدهند ولی خودرویی بخرند که دیگر نیاز به مراجعه به نمایندگی و تعمیرگاه نداشته باشد. به طور مثال بالای 75درصد راضی هستند پراید 20 میلیونی را چند میلیون گران‌تر بخرند ولی دیگر نیاز به مراجعه به تعمیرگاه و نمایندگی نداشته باشند. حتی بعضی‌ها اعلام کردند با این که قدرت خرید خودروی صفر با 20 درصد بالاتر نداریم ولی حاضریم خودروی دست دو داخلی را بخریم ولی دارای کیفیت باشد. همه مشکلات کشور علیه صنعت خودروسازی دست به دست همدیگر داده و این صنعت، مخصوصا قطعه‌سازی را با تهدید جدی روبه‌رو کرده است.
کیفیت را خود خودروساز تعیین می‌کند که با چه کیفیتی می‌خواهد قطعه را بخرد. قطعه‌سازهای کشور اثبات کرده‌اند تولید قطعات خودروهایی مانند: مگان، زانتیا، ماکسیما و در حال حاضر ال 90 و لوگان توسط قطعه‌سازان داخلی انجام می‌شود. ال90 یا لوگان بالای 60درصد تامین ساخت داخل شده است و مردم کاملا از کیفیت لوگان راضی هستند. این موضوع نشان می‌دهد توان قطعه‌سازی ما خوب است. 

چرا بعد از مقطعی، قطعه‌سازی ما افول کرد و دیگر دوران اوج ندارد؟
علت اصلی، کاهش شدید ارزش پول ملی است. ظرف مدت کمتر از سه سال پول ملی ما ارزشش کمتر از یک سوم شد. همچنین تحریم‌ها هم چاشنی این مسئله شد. در کنار پول ملی ایران یعنی ریال تنها صنعتی تحریمی، صنعت خودرو بود. در نتیجه صنعت قطعه‌سازی ما نتوانست مشارکت‌های خارجی و خرید دانش فنی و تجهیزات را انجام بدهد و در کنارش نقدینگی مورد نیازش هم از طریق سیستم بانکی نتوانست جذب کند چون سیستم بانکی به شدت انقباضی عمل کرد و جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌سازی ما ظرف سه، چهار سال اخیر به شدت کم شده و کمتر کسی حاضر می‌شود در این صنعت با توجه به فضای مسموم کسب و کار سرمایه‌گذاری کند. در نتیجه این صنعت از نظر زیرساختی، گردش نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیازش با چالش جدی روبه‌رو شد و تحریم‌ها هم کار را یکسره کرد و قطعه‌سازی را زمین‌گیر کرد. در هر صورت، این صنعت پتانسیل بالقوه خوبی برای تولید باکیفیت دارد. وزیر هم به درستی اشاره کرده است که نباید خودروسازان از قطعه‌سازان بی‌کیفیت قطعه بخرند. 
طلب چند هزار میلیاردی قطعه‌سازان از خودروسازان به کجا رسید؟آیا این طلب پرداخت شده است؟
فعلا به دلیل بحث رکود و بحران هیچ پولی خودروسازها برای پرداخت به قطعه‌سازان ندارند. در پاره‌ای مواقع مسکن‌هایی مانند: تسهیلات بسیار کم بانکی به خودروسازان داده می‌شود که به زنجیره تامین‌شان تزریق می‌کنند ولی مشکل با این رقم‌ها حل نخواهد شد. 
تفکری در جامعه به‌وجود آمده است که تحریم‌ها برداشته می‌شود، خودروهای خارجی با قیمت ارزان وارد می‌شوند و بهتر است از خرید خودروی بی‌کیفیت و گران داخلی صرف‌نظر کنیم و اندکی صبر کنیم. همین عوامل موجب رکود می‌شود. شما چنین تفکری را درست می‌دانید؟
در ابتدا باید تاکید کنم تحریم‌ها که هنوز برداشته نشده است و تازه توافق هسته‌ای انجام شده است. ولی در کل، سیاست‌گذاران اقتصادی کشور یقینا این برنامه را دارند و دولت هم در سطح کلان در نظر دارد که ارزهای حاصل از صادرات پس از لغو تحریم صرف واردات کالای ساخته شده نشود. این سیاست کلی حاکمیت است و نه تنها دولت بلکه مجلس هم بر این موضوع صحه می‌گذارد. در واقع ارزهای حاصل از صادرات به خصوص صادرات نفتی به هیچ عنوان صرف واردات کالا نشود و صرف سرمایه‌گذاری زیرساختی در داخل کشور بشود. بنابراین به جای واردات خودرو تکنولوژی وارد خواهد شد، به‌جای واردات قطعه، قطعه‌ساز و خودروساز وارد کشور خواهد شد و باز هم شاهد تولید خودروی داخلی خواهیم بود البته بعد از لغو تحریم‌ها امیدواریم با تکنولوژی روز دنیا مواجه شویم ولی نباید فراموش کنیم اتفاقی که یقینا نخواهد افتاد این است که انتظار داشته باشیم خودرو ارزان بشود. چون قیمت نهادهای تولید هیچ‌کدام ارزان‌شدنی نیست. چون قیمت مواد اولیه و قطعات به مراتب بالاتر رفته است. قیمت ارز درست است در مقطعی از سال متاسفانه نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد این کاهش نرخ ارز رانت سنگینی است که به واردکننده‌ها داده می‌شود و شاهد هستیم در بازار قیمت خودروی خارجی و اجناس خارجی افت قابل توجهی داشته است ولی این روندی نیست که ادامه‌دار باشد.
 
برای خروج از رکود چه باید کرد؟
برای خروج از رکود من این هشدار را می‌دهم و توصیه‌ام به مردم این است که برای خروج از رکود یک بخش آن تزریق نقدینگی و تحریک تقاضا و یکی از تبعات غیر قابل گریزش تورم است. ولی در مورد تورم تمام اقتصاددان‌ها متفق‌القول معتقدند اگر سرمایه‌گذاری و تزریق نقدینگی به بخش تولید و صنعت مولد کشور توزیع بشود و صرف ایجاد ارزش افزوده و تولید داخلی بشود اثر تورمی‌اش به حداقل ممکن می‌رسد. چیزی که مشخص است با توجه به اسناد بالادستی سیاست کشور بر این روال است که بعد از لغو تحریم‌ها سرمایه‌گذاری بابت تقویت تولید داخل، سرمایه‌گذاری و اعتلای دانش فنی و ماشین‌آلات بشود و صرف واردات کالای مصرفی نشود. 
بنابراین نباید به این انتظار مردم دامن زد و به صورت کوتاه‌مدت به مردم وعده‌هایی بدهیم که در بلندمدت عملی نیست.

 صنعت خودروسازی یک زنجیره است. بیکاری نیروهای قطعه‌سازی تبعات اجتماعی دارد ولی از دیگر سو به مردم حق می‌دهید از کیفیت تولید داخل ناراضی باشند و ناخواسته موجب رکود بشوند؟ 
مردم صددرصد حق دارند. البته مردم براساس پولی که پرداخت می‌کنند باید انتظار داشته باشند. مردم حق‌شان است خودروهای باکیفیت‌تر سوار شوند. در واقع در کل دنیا خودروی ارزان‌تر از پراید خودرویی دو سیلندر به نام «تاتا» است که حدود چهار هزار دلار قیمتش است و هیچ آپشنی هم ندارد و سرعتش به صد کیلومتر در ساعت هم نمی‌رسد و خودرویی بسیار بی‌کیفیت است. 
یعنی مردم هزینه‌ای که برای خرید خودرو می‌کنند، کم است به همین دلیل خودروی باکیفیت ندارند؟
صد در صد توان خرید مردم پایین است وگرنه قیمت خودرو گران نیست. گرانی مفهومی نسبی است. ممکن است برای یک آلمانی خرید یک خودروی بنزی که 50هزار یورو قیمتش است، گران نباشد اما برای فردی در کشور دیگر گران حساب بشود. گرانی و ارزانی مفهومی نسبی است و بستگی به توان خرید جامعه هدف دارد. منحنی افزایش نرخ قیمت‌ها و افزایش تورم با منحنی افزایش درآمد مردم هیچ تناسبی ندارد، بنابراین توان خرید مردم به شکل معناداری پایین آمده است. به صورت کوتاه‌مدت دولت باید سازوکاری را طراحی بکند که مردم توان خرید بالاتری داشته باشند. اگر نمی‌تواند درآمد مردم را اضافه کند حداقل تسهیلات خرید خودرو در اختیار مردم بگذارد. وام خرید خودرو را افزایش بدهد و شرایط را به گونه‌ای اصلاح کند که مردم بتوانند خودرو خریداری کنند و اقساطش را بپردازند. 

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید هر کارخانه یک خودروی با کیفیت بسازد اما با قیمت آزاد بفروشد
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو