دنیای خودروی بررسی کرد

کدام خودروسازان خارجی به ایران می آیند

بعد از توافق هسته‌ای کشورهای مختلف برای حضور در ایران اعلام آمادگی کردند. در این بین صنعت خودروسازی کشورمان یکی از مکان‌های جذاب برای خارجی‌ها است و آن‌ها می‌خواهند از این بازار بکر و دست نخورده نهایت استفاده را ببرند.
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» ، تاکنون هیات اقتصادی کشورهای اروپایی همچون آلمان، فرانسه و ایتالیا برای مذاکره به کشورمان سفر کرده‌اند. همچنین ژاپنی‌ها نیز طی این مدت به تهران سفر کردند و به مذاکره و رایزنی پرداختند.

کد : 462
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 مهر 1394
print
نظرات : 0
کدام خودروسازان خارجی به ایران می آیند

رامین بیات- بعد از توافق هسته‌ای کشورهای مختلف برای حضور در ایران اعلام آمادگی کردند. در این بین صنعت خودروسازی کشورمان یکی از مکان‌های جذاب برای خارجی‌ها است و آن‌ها می‌خواهند از این بازار بکر و دست نخورده نهایت استفاده را ببرند.
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» ، تاکنون هیات اقتصادی کشورهای اروپایی همچون آلمان، فرانسه و ایتالیا برای مذاکره به کشورمان سفر کرده‌اند. همچنین ژاپنی‌ها نیز طی این مدت به تهران سفر کردند و به مذاکره و رایزنی پرداختند.
این در حالی است که صحبت‌های ضد و نقیضی درباره حضور خودروسازان آمریکایی در بازار ایران نیز زده می‌شود. در ادامه نگاهی به احتمال حضور خودروسازان بنام جهانی در ایران خواهیم انداخت.
فرانسوی‌ها؛ داستان متفاوت دو خودروساز
دو خودروساز بزرگ فرانسه، پژو و رنو هریک داستان متفاوتی برای حضور در ایران پیش روی دارند. اول از پژو شروع می‌کنیم. این خودروساز که قبل از تحریم‌ها بزرگ‌ترین شریک خودروسازان ایرانی بود به بهانه تشدید تحریم‌ها به قرارداد  همکاری خود با ایران خودرو پشت کرد و از ایران خارج شد. حالا که تحریم‌ها در آستانه فروپاشی قرار دارد، پژو نیز مترصد حضور دوباره در ایران است،اما در این سو هاشم یکه‌زارع مدیر‌عامل ایران‌خودرو اعلام کرده است دیگر این خودروساز به هیچ وجه با پژو همکاری نخواهد کرد. به هر صورت به نظر می‌رسد اگر پژو می‌خواهد به بازار ایران برگردد باید به شریکی غیر از ایران‌خودرو فکر کند. 
در مورد رنو اما این شرکت به اذعان پیمان کارگر مدیرعامل رنو پارس مانند دیگران از تحریم‌ها نرسید و در ایران ماند. اما به گفته کارشناسان علی‌رغم اینکه رنو ایران را ترک نکرد، در ارائه خدمات به‌خصوص تامین قطعات ال 90 ضعیف عمل کرد. حال بعد از توافق هسته‌ای رنو از محصول جدید خود ساندرو که در پارس‌خودرو تولید می‌شود، رونمایی کرد و قول داده است داخلی‌سازی این محصول را تا پایان سال به 40 درصد برساند. در مورد حضور رنو طی ایام پسا تحریم در کشورمان می‌توان گفت این خودروساز به حضورش در ایران ادامه خواهد داد، اما اینکه به عنوان شریک اصلی دو خودروساز بزرگ کشور ادامه فعالیت دهد، باید منتظر آینده بود. 
آلمان‌ها درصدد تکرار خاطرات خوش گذشته 
در مورد حضور آلمانی‌ها نیز می‌توان به این نکته اشاره کرد که به احتمال قوی در دوران جدید آن‌ها در ایران حضور پیدا خواهند کرد. از ایران‌خودرو دیزل خبر می‌رسد این شرکت با بنز برای حضور در ایران و تولید خودروهای دیزلی مشغول مذاکره و گفت‌وگو است. همچنین در مورد فولکس‌واگن نیز نمایندگان این شرکت در تابستان به تهران سفر کردند و با ایران‌خودرو به گفت‌وگو نشستند. به نظر می‌رسد ایران‌خودرو بسیار تمایل دارد با خودروسازی مانند فولکس‌واگن شریک تجاری شود. البته با شرکتی مانند پژو این موضوع از دو جنبه حائز اهمیت است. اول اینکه بزرگ‌ترین خودروساز کشور قصد دارد خاطرات تلخ همکاری با پژو را از اذهان ایران‌ها پاک کند و همچنین دیگر نمی‌خواهد ریسک همکاری با پژو را تحت هیچ شرایطی بپذیرد. دوم اینکه ایران‌خودرو می‌خواهد اعتماد از دست رفته مشتریان خود را به دست آورد. مشتریانی که دوسالی می‌شود تمایل چندانی برای خرید خودروی داخلی ندارند. اما اگر پای خودروساز بزرگ و مشهوری مانند فولکس‌واگن به ایران باز شود، آن وقت نگاه مشتریان به شریک ایرانی این خودروساز نیز به طور حتم تغییر خواهد کرد.
ایتالیایی‌ها با فیات می‌آیند
شما اگر عشق ماشین باشید زمانی‌که در صنعت خودروسازی نامی از سرزمین چکمه می‌آید، حتما نام‌های فراری، مازراتی و لامبورگینی به ذهنتان خطور می‌کند. تمام این خودروسازان به لوکس‌ساز در تمام دنیا مشهور هستند و به همین خاطر ایتالیا را به یک برند خاص در صنعت خودروسازی دنیا بدل کرده است. اما ایتالیا یک خودروساز دیگر نیز به‌نام فیات دارد. در حال حاضر فیات با خودروسازی کرایسلر آمریکا در هم ادغام شده‌اند و فیات کرایسلر را تشکیل داده‌اند. این در حالی است که 90 درصد از سهام شرکت فراری نیز  در اختیار فیات کرایسلر است. اگر فیات بتواند به صنعت خودروسازی ایران وارد شود، آن زمان است که مشتریان می‌توانند از کیفیت خودروی خود مطمئن باشند. این احتمال قوی است که فیات مانند رنو در ایران اقدام به تولید کند و شرایطی مشابه رنو که برای خود در ایران ایجاد کرده، به وجود آورد. در همین رابطه قرار است 40 شرکت قطعه‌سازی ایتالیایی که عمدتا قطعه‌ساز فیات هستند، 7 و 8 آذر ماه در ایران حضور پیدا کنند.
ژاپنی‌ها با سردمداری تویوتا می‌آیند
  ژاپن از لحاظ تعدد برند خوشنام خودروسازی در جهان شاید یک کشور کم نظیر باشد. به این نام‌ها توجه کنید: تویوتا، میتسوبیشی، مزدا، نیسان،لکسوس، سوبارو، هوندا، داتسون و ایسوزو. همگی برندهای ژاپنی در دنیای ماشین‌ها هستند.
در حال حاضر تویوتا و میتسوبیشی حضور فعال‌تری نسبت به سایر خودروسازان ژاپنی در ایران دارند، اما با برداشته شدن تحریم‌ها همه این خودروسازان قصد ورود گسترده به بازار ایران را دارند. در همین رابطه قرار است هیات اقتصادی ژاپن که خودروسازان این کشور نیز در آن حضور دارند، به سرپرستی وزیر امور خارجه این کشور به تهران سفر کنند.
حضور خودروی آمریکایی، چیزی شبیه رویا
بسیاری از ایرانی‌ها از خودروهایی مانند کادیلاک، شورولت، هامر و.. خاطرات بسیار خوبی دارند. خودرو‌هایی بسیار راحت که در عین حال هرگز مرگ ندارند. اما به نظر می‌رسد شرایط برای حضور خودروسازان آمریکایی در ایران قدری پیچیده باشد و باید در این زمینه اتفاقاتی رخ دهد تا مسیر حضور آمریکایی‌ها هموار شود. اگر چنین رویدادی به وقوع بپیوندد و آمریکایی‌ها در بازار ایران حضور پیدا کنند، آن وقت این خودرو‌ها مشتریان فراوانی خواهند داشت.
 وضعیت سایر کشورها برای حضور در ایران
دو کشور آسیایی چین و کره‌جنوبی در ایام تحریم‌ها در بازار ایران حضور بسیار فعالی داشتند و این دو کشور سهم عمده‌ای از بازار  واردات خودرو را به خود اختصاص داده‌اند. به نظر می‌رسد چینی‌ها برای ادامه حضور خود در ایران باید کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند و دو خودروساز کره‌ای، کیا و هیوندایی نیز باید با رقبای قدرتمند اروپایی و ژاپنی خود به رقابت بپردازند.
حرف آخر
در کل در مورد حضور خودروسازان جهانی در ایران  می‌توان گفت این حضور به تحول در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشورمان خواهد انجامید و دو خودرو‌ساز بزرگ کشور و همچنین جامعه قطعه‌سازی باید از این فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببرند و خود را به دانش و تکنولوژی روز تجهیز کنند. همچنین در این صورت مشتریان نیز از حق انتخاب‌های بسیار متنوعی برخوردار می‌شوند و در هر صورت این حضور برای کشورمان دارای منافع استراتژیک خواهد بود.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید کدام خودروسازان خارجی به ایران می آیند
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو