مدیر بازاریابی آرین موتور در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» مطرح کرد

خودروسازی ایران مانند فوتبالمان شده است

صنعت خودرو در ایران با چالش‌های جدی روبه‌رو شده است. خبرها حاکی از آن است که تولید داخل با رکود مواجه شده است و مردم قدرت خرید خودروی صفر ندارند. از دیگر سو، مردم می‌گویند به کیفیت خودروهای ایرانی خوش گمان نیستند. در این هیاهو کارشناسان صنعت خودرو بر آن شده‌اند تا ایرادات صنعت خودرو را به طور جدی‌تر ببینند و با مخاطبان در میان بگذارند تا موانع رفع شود و بتوان رکود را در این صنعت از چالش به فرصت تبدیل کرد. در همین زمینه «دنیای خودرو» با رضا مزینانی، مدیر بازاریابی و فروش شرکت آرین موتور به گفت‌وگو نشسته است تا چالش‌های صنعت خودرو بررسی شود.

کد : 470
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 مهر 1394
print
نظرات : 0
خودروسازی ایران مانند فوتبالمان شده است

علی طجوزی-صنعت خودرو در ایران با چالش‌های جدی روبه‌رو شده است. خبرها حاکی از آن است که تولید داخل با رکود مواجه شده است و مردم قدرت خرید خودروی صفر ندارند. از دیگر سو، مردم می‌گویند به کیفیت خودروهای ایرانی خوش گمان نیستند. در این هیاهو کارشناسان صنعت خودرو بر آن شده‌اند تا ایرادات صنعت خودرو را به طور جدی‌تر ببینند و با مخاطبان در میان بگذارند تا موانع رفع شود و بتوان رکود را در این صنعت از چالش به فرصت تبدیل کرد. در همین زمینه «دنیای خودرو» با رضا مزینانی، مدیر بازاریابی و فروش شرکت آرین موتور به گفت‌وگو نشسته است تا چالش‌های صنعت خودرو بررسی شود.
برای شروع می‌خواهم بدانم به نظر شما اصلی‌ترین مشکل صنعت خودروی ایران چیست؟
خودرو به‌عنوان دومین صنعت در کشور ما محسوب می‌شود. تعداد زیادی از افراد در آن اشتغال دارند. همیشه  هم  به دلیل اینکه مورد توجه مردم، سیاسیون همواره یک نگاه ویژه به آن نیز وجود داشته است. البته در دنیا و خیلی از کشورها هم ممکن است چنین باشد.  به نظر من وقتی صنعتی به این بزرگی، تحت کنترل سیاسیون و دولت قرار می‌گیرد، مدیریت کردن آن کار پیچیده و سختی می‌شود. برای باز شدن موضوع مثالی آشنا می‌زنم؛ دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که مردم از آنها هم خیلی توقع دارند. 80درصد مردم ایران اگر اهل فوتبال باشند یا استقلالی هستند یا پرسپولیسی. اگر بررسی کرده باشید این دو تیم در 10 سال اخیر توقعات مردم را برآورده نمی‌کنند. چرا این اتفاق می‌افتد؟ با اینکه شاید جزو پرطرفدارترین تیم‌های دنیا هستند، چرا قادر به برآورده کردن توقعات مردم نیستند. اساسا فکر می‌کنم تحت تاثیر سیاسیون و تصمیمات سیاسی هستند تا اینکه تحت تصمیمات ورزشی باشند. امروز ورزش به‌عنوان یک صنعت است. دنیا به آن از دیدگاه صنعتی و ورزشی نگاه می‌کند.  اما در کشور ما صرفا به عنوان یک موضوع سیاسی به آن نگاه می‌شود که اگر این جمعیتی که  طرفدار اینها هستند، اگر به یک سمتی بروند چه اتفاقی خواهد افتاد. حتی اینها می‌توانند رای جمع‌آوری کنند و موجب تغییرات سیاسی شوند. چون این‌طور به آن نگاه می‌کنیم، در نتیجه علاقه‌مند هستیم که آن را کنترل کنیم. چند سالی می‌گذرد که قرار است این دو تیم به بخش خصوصی واگذار شوند. در نهایت اتفاقی که امسال افتاد متوجه شدیم مردم به گونه‌ای سر کار بوده‌اند. همین ابعاد به‌صورت خیلی وسیع‌‌تر در صنعت خودروسازی ما اتفاق می‌افتد. زمانی یک خودروساز و یک صنعت می‌تواند مردم و اجتماع را منتفع کند که  به آن نگاه ابزاری نداشته و رویکردی صحیح نسبت به آن داشته باشیم. چون خودرو چرخه صنعتی است، در نتیجه باید به آن نگاه صنعتی داشت. از دیدگاه‌های دیگر اگر بخواهیم به آن بنگریم، در برگیرنده مباحثی چون اشتغال و محیط زیست است. از این منظر  هم می‌شود به آن نگاه کرد.  اگر بخواهیم از دیدگاه سیاسی آن را ببینیم، به نظر من نگاه اشتباهی است.  طی 10 سال گذشته اگر دقت داشته باشیم می‌بینیم این دو خودروساز کشورمان که 90درصد بازار مارکت خودروسازی کشور ما را به‌عهده دارند تا چه میزانی تغییرات مدیریتی در سطح اول آن داشته‌اند. در سطوح دوم و سوم این تغییرات خیلی وسیع‌‌تر صورت گرفته است. چگونه می‌شود صنعت به این مهمی را اداره کرد که به‌طور میانگین هر دو سال یک‌بار، مدیران آن تغییر پیدا می‌کنند. قطعا این اتفاق نخواهد افتاد. زمانی ما می‌توانیم در این صنعت تغییر ایجاد کنیم که حداقل در سطوح مدیریت آن، ثبات مدیریتی وجود داشته باشد. شاید بزرگ‌ترین کمکی که می‌شود به  صنعت خودروسازی کرد، خصوصی‌سازی آن است. 

به چه صورت؟   
اصل 44 قانون اساسی واقعا به درستی اجرا شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است در یکی دو سال اول دچار چالش شود، اما سرانجام این یک جراحی خیلی بزرگ است. وقتی یک بیمار جراحی بزرگ انجام می‌دهد، ممکن است سه چهار ماه به راحتی نتواند راه برود. فردی که عمل باز قلب را انجام می‌دهد، قطعا ماه اول به هیچ عنوان توان جابه‌جا شدن از بستر را ندارد. بعد از شش تا یک‌سال سلامتی کامل خود را پیدا می‌کند. به او اجازه داده می‌شود حرکات سخت ورزشی را انجام دهد. دقیقا این صنعت هم به همین شکل است. یعنی اگر این صنعت هم جراحی شود، یک‌سال به طول می‌انجامد که بتواند سر پای خود بایستد. بعد از سه سال می‌شود که از آن انتظار داشت بتواند  توقعات اجتماع، مردم، جامعه و محیط زیست را برآورده کند. تا زمانی‌که به واقع و با این نگاه به سمت این صنعت نرویم، هر روز دستخوش داستانی است هر روز باری را بردوش دولت اضافه می‌کند و نمی‌تواند آن را از دوش دولت بردارد.


 به نظر شما چه دلایلی منجر به این وضعیت شده است؟ 
این از نگاه کلان جامعه ما برآمده است. با توجه به اینکه این صنعت را به‌عنوان دومین صنعت می‌دانیم، مرتب به آن فکر می‌کنیم که می‌توانیم آن را سرپا نگه داریم، اما همیشه برعکس می‌شود. وقتی می‌بینید کسی چنین بیماری بزرگی دارد، فکر می‌کنید می‌توانید با چند آمپول او را مداوا کنید اما درد او ممکن است فقط به‌مدت 10 روزی پنهان شود و در روز یازدهم  مشکل دیگری در جای دیگر بروز خواهد کرد. دوستان ما در دولت مقطعی می‌آیند و به آن کمک می‌کنند و هیچگاه به آن جراحی بزرگ دست نمی‌زنند. تا زمانی‌که به‌صورت مقطعی با آن برخورد شود، این ادامه دارد و اثرات آن به جاهای دیگر هم رخنه خواهد کرد. امروز از سر و بعد به دست‌و‌پا و روزی می‌رسد که فرد به‌صورت بی‌حرکت روی ویلچر می‌ماند. واقعا این به‌خاطر آن است که دست به آن کار بزرگی که باید بزنیم، نمی‌زنیم. فکر می‌کنم روش خصوصی‌سازی را دنیا به ما نشان داده است. 
همان‌طور که فرمودید اتفاقی که در آلمان افتاد و این کشور تصمیم به خصوصی‌سازی کرد. در آمریکا هم همین کار را می‌کنند. در جاهای دیگر دنیا هم همین کار را انجام می‌دهند. سرانجام می‌آیند و با یک قیمت‌های خیلی ارزان ، اما با ایده، توانمندی، خلاقیت و سرمایه‌گذاری ضمن اعتماد به او کمک می‌کنند. در حوزه‌های مختلف، دولت می‌آید کمک می‌کند. فرض کنید سرمایه به سمت تولید بیاید. با وام‌های ارزان قیمتی که به مردم می‌دهد، کمک به تسهیل‌گری در خرید می‌کند و با کاهش نرخ بهره، دولت می‌تواند کمک کند به اینکه این صنعت راه‌‌اندازی شود. ابتدا خصوصی‌سازی می‌کند. بدین معنا که مدیریت به شخص باشد که  برای سازمانش دلسوز باشد. بعد با تسهیل‌گری کردن به صنعت، جان می‌دهد و به آن کمک می‌کند. 

 به نظر شما اصلی‌ترین چالش صنعت خودروی ما چه چیزی است؟   
اگر در بخش تولید، در وضعیت امروز به آن نگاه کنیم، فکر می‌کنم اصلی‌ترین چالش آنها، بحث نقدینگی باشد. نبود نقدینگی و بدهی‌های کلان بانکی که دارند، باعث می‌شود هزینه‌های تولید آنها به‌شدت بالا برود و در نتیجه هزینه‌های بانکی و مالی آنها افزایش پیدا می‌کند. همچنین قیمت تمام شده تولید برای آنها افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه قیمتی که مد نظر مردم است به‌دست مشتری نمی‌رسد. همه اینها دست به دست یکدیگر می‌دهد و باعث می‌شود افزایش کیفیتی نداشته باشند و به آن چیزهایی که خواست مصرف‌کننده است نرسند. 

 اگر قرار باشد شما سکان‌دار برون‌رفت از این وضعیت باشید، اولویت‌های شما برای خروج از رکود صنعت خودرو چیست؟ 
شاید حقیقت این نباشد که من به این بزرگی به آن نگاه می‌کنم. اینکه من سکان‌دار باشم و حلال این مشکل اما اگر به‌عنوان کارشناس بخواهم عنوان کنم، برای این صنعت چه کاری می‌شود انجام داد، اینکه ما یک روزی برای این صنعت باید تصمیم سختی بگیریم. همه با کمک یکدیگر کاری کنیم که این اتفاق بیفتد. آن تصمیم، تصمیم خصوصی‌سازی است. به معنی واقعی بیاییم این خودروسازی را واگذار کنیم. الان خیلی‌ها از جمله خود بنده به‌واسطه اینکه در آنجا کار می‌کردم در آنجا سهام‌دار هستند. البته من سهام سایپا دیزل، پارس‌خودرو و همچنین سهام‌های دیگری را هم دارم که زمانی هم دارای ارزش بوده‌اند. ولی آیا ما به‌عنوان سهام‌دار از کسانی که سهام ما را اداره می‌کنند راضی هستیم. واقعا چنین چیزی نیست. البته من همین سهام‌ها را در شرکت‌های خصوصی هم دارم. حتی در گروه صنعتی امیکو که کار می‌کردم آنجا سهام زیر مجموعه آن را دارم. اما وقتی به آنها نگاه می‌کنیم می‌بینیم آنها به مراتب بهتر از دولت سهام‌های ما را مدیریت می‌کنند. من فکر می‌کنم جراحی بزرگی که باید اتفاق بیفتد و به اعتقاد من تنها راه برون رفت از آن، خصوصی‌سازی است. 

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید خودروسازی ایران مانند فوتبالمان شده است
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو