رئیس انجمن کارفرمایی واردکنندگان خودرو در پاسخ به رسانه‌ها:

کمپین کار چینی ها بود

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی وارد‌کنندگان خودرو در نشست خبری که روز گذشته با اصحاب رسانه‌ها برگزار کرد، واردکنندگان چینی را عامل کمپین نخریدن خودروی داخلی دانست و گفت: «کسانی که به این کمپین دامن می‌زدند، وارد‌کنندگان خودروهای چینی بودند که در دو سه ماهه اول و اوج کمپین، خودروهایشان را با تخفیف 20 درصدی عرضه کردند و سود خوبی نیز داشتند و توانستند خودروهایشان را بفروشند. البته هر چند در ابتدا فروش خوبی داشتند اما آنها نیز در حال حاضر بازارشان کساد شده است زیرا تجربه و شناخت کافی از بازار ایران نداشتند.» میثم رضایی، به کمپین نخریدن خودروی داخلی صفر اشاره کرد و بیان کرد: «شاید خیلی‌ها فکر کنند نخریدن خودروی داخلی تنها به ضرر خودروسازان داخلی است، اما این موضوع کل بازار خودروهای وارداتی و داخلی را دچار چالش کرده است.» 

کد : 474
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 مهر 1394
print
نظرات : 0
کمپین کار چینی ها بود

سارا غضنفری-رئیس انجمن صنفی کارفرمایی وارد‌کنندگان خودرو در نشست خبری که روز گذشته با اصحاب رسانه‌ها برگزار کرد، واردکنندگان چینی را عامل کمپین نخریدن خودروی داخلی دانست و گفت: «کسانی که به این کمپین دامن می‌زدند، وارد‌کنندگان خودروهای چینی بودند که در دو سه ماهه اول و اوج کمپین، خودروهایشان را با تخفیف 20 درصدی عرضه کردند و سود خوبی نیز داشتند و توانستند خودروهایشان را بفروشند. البته هر چند در ابتدا فروش خوبی داشتند اما آنها نیز در حال حاضر بازارشان کساد شده است زیرا تجربه و شناخت کافی از بازار ایران نداشتند.» میثم رضایی، به کمپین نخریدن خودروی داخلی صفر اشاره کرد و بیان کرد: «شاید خیلی‌ها فکر کنند نخریدن خودروی داخلی تنها به ضرر خودروسازان داخلی است، اما این موضوع کل بازار خودروهای وارداتی و داخلی را دچار چالش کرده است.» 

جزئیات جدید از واردات خودرو با ارز دارو
در بخش دیگری از این نشست خبری، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی وارد‌کنندگان خودرو جزئیات جدیدی از واردات خودرو با ارز دارو در سال 1391 مطرح و از صدور کیفرخواست این پرونده در دادسرای قضایی کارکنان دولت خبر داد. میثم رضایی اظهار کرد: «موضوع واردات خودرو با ارز دارو موضوعی سیاسی است. در یک مقطع سه یا چهار ماهه در سال 1391 این اتفاق افتاد که البته جلویش را گرفتند.»

او در پاسخ به این‌که واردات خودرو با استفاده از ارز دارو از سوی نمایندگی‌های رسمی وارد‌کننده‌های خودرو صورت گرفت یا وارد‌کنندگان غیررسمی، اظهار کرد: «به یک عده خاصی این ارز را دادند که هم شامل نمایندگی‌های رسمی و هم وارد‌کنندگان غیررسمی می‌شد.» او با بیان این‌که پرونده این موضوع در دادسرای قضایی کارکنان دولت مطرح شده است، یادآوری کرد: «کیفرخواست این پرونده نیز صادر شده است و می‌توانیم جزئیات آن را از دادسرای قضایی کارکنان دولت پیگیری کنیم.» رضایی در پاسخ به این‌که چرا پرونده در دادسرای قضایی کارکنان دولت مطرح شده است، بیان کرد: «تخلف از سوی تعدادی از کارکنان دولت بوده که ارز دارو را به واردات خودرو اختصاص داده بودند.»
لازم به ذکر است مرضیه دستجردی، وزیر وقت بهداشت و درمان  در سال 1391 از تخلف صورت گرفته مبنی بر واردات خودرو با استفاده از ارز دارو خبر داده بود.

تعرفه 1000درصدی شبیه به جوک بود
میثم رضایی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه «دنیای خودرو» مبنی بر این که چه نظری راجع به افزایش تعرفه واردات خودرو دارد و اقدام یکی از نمایندگان مجلس درباره افزایش تعرفه تا 1000درصد را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «هرگز افزایش تعرفه واردات خودرو با این تفکر که مردم ترغیب شوند خودروی داخلی را بخرند راه حل مناسبی نیست. افزایش تعرفه واردات خودرو مشتریان را مجبور به خرید خودروی داخلی می‌کند نه ترغیب.» رضایی تاکید کرد: «‌اکنون میزان واردات خودرو کاسته شده و آن هم به دلیل کاهش تقاضا در بازار است.»


انحصار اطلس‌خودرو و آسان‌موتور در واردات خودرو
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی وارد‌کنندگان خودرو ادامه داد: «به من گفته‌اند (البته مستنداتش را ندیده‌ام) نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی محصولاتشان را با ارز مبادله‌ای وارد می‌کنند که اگر صحت داشته باشد، قیمت خودروی وارد شده از سوی آنها حداقل 30 میلیون تومان ارزان‌تر خواهد بود.» رضایی در پاسخ به این‌که در حال حاضر واردات خودرو انحصاری است یا غیرانحصاری؟ اظهار کرد: «واردات خودرو هنوز انحصاری است. به عنوان مثال قبل از بخشنامه آخر در این زمینه به شرکت اطلس‌خودرو مراجعه کرده و سه درصد مربوط‌به خرید گارانتی را پرداخت و قرار‌داد را منعقد کردیم.» او ادامه داد: «پس از آن خودروهای خریداری شده وارد گمرک شد، اما به یکباره شرکت اطلس‌خودرو اعلام کرد گارانتی نمی‌دهیم که ما اظهار کردیم شما قرار‌داد امضا کرده‌اید، اما آنها گفتند مبلغی را که پرداخت کرده‌اید به شما باز می‌گردانیم زیرا خودروهای وارداتی شما یورو 4 است و امکان واردات ندارند. در واقع زیر قرار‌داد زدند و ما خودروها را باز گرداندیم.» رئیس انجمن صنفی کارفرمایی وارد‌کنندگان خودرو افزود: «در یک مورد دیگر سال گذشته درخواست (پروفرم) برای واردات 50 دستگاه خودرو که شامل سانتافه نیز بود به شرکت آسان‌موتور ارائه کردیم، اما آنها گفتند این خودرو‌ها استاندارد‌های لازم برای ورود به ایران را ندارند. درخواست 20 دستگاهی ارائه شده از سوی یکی‌ دیگر از همکاران را نیز نپذیرفتند.» رضایی با بیان این‌که در این زمینه یکی از همکاران پیشنهاد یک کار ابتکاری را داد، تصریح کرد: «در آن زمان 20 دستگاه خودروی آسان‌موتور در گمرک بندرعباس موجود بود و ما لیست 50 دستگاهی را که شامل شماره شاسی 20 دستگاه خودروی وارد شده از سوی آسان موتور و 30 دستگاه خودروی وارداتی از سوی ما بود، به عنوان درخواست تایید استاندارد‌ها برای آسان‌موتور ارسال کردیم که آنها در اقدامی جالب استاندارد تمام 50 دستگاه را رد کردند، در حالی‌که شماره شاسی 20 دستگاه از این خودروها مربوط به خودروهای وارد شده از سوی این شرکت بود که این موضوع نشان می‌دهد ملاک این شرکت در ارزیابی چه بوده است.» او خاطرنشان کرد: «شرکت ستاره ایران نیز تاکنون به هیچ‌کس مجوزی برای واردات بنز نداده است. حدود 200 درخواست واردات بنز داشته‌اند که شرکت ستاره ایران تاکنون هیچ پاسخی به این درخواست‌ها نداده است.»

آپشن‌دار کردن خودروها در سوله‌ای در امارات!
از دیگر سو، رضایی در پاسخ به این‌که برخی وارد‌کنندگان، آپشن‌ها را در ایران یا کشورهای حاشیه خلیج فارس به خودروهای وارداتی اضافه می‌کنند و این آپشن‌ها اصلی نیست، اظهار کرد: «در امارات در منطقه عبیر سوله‌ای است که خودروی مدل پایه و بدون آپشن را ابتدای سوله تحویل می‌دهید و دو ساعت بعد انتهای سوله خودرو را به صورت فول‌آپشن تحویل می‌گیرید.» او با بیان این‌که کارگران هندی و بنگالی در این سوله مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: «من خودم دیدم که نشان ایربگ را به صورت داغی روی بدنه خودرو هک می‌کردند و به عنوان مثال خودروی دو ایربگ را تبدیل به خودروی هشت ایربگه می‌کردند، در حالی که خودرو تنها دارای دو ایربگ بود.» رییس انجمن صنفی کارفرمایی وارد‌کنندگان خودرو تصریح کرد: «چنین اقداماتی و دست زدن به آپشن‌های خودرو، بازی کردن با جان مردم است به همین دلیل اعضای این انجمن در فاکتور فروش محصولات خود آپشن‌های خودرو را با جزئیات قید می‌کنند تا کسی نتواند در ایران آپشن‌های غیرواقعی را به آن اضافه کند و مصرف‌کنندگان را فریب دهد.»

200میلیارد تومان کلاهبرداری شرکت‌های لیزینگ خودرو
میثم رضایی درباره کلاهبرداری شرکت‌های لیزینگ خودرو نیز گفت: «طبق برآورد ما حدود یک سال اخیر 10 تا 12 شرکت فروشنده اقساطی خودرو اقدام به کلاهبرداری کرده‌اند که حدود پنج هزار شاکی داشته و مبلغ کلاهبرداری حدودا 200 میلیارد تومان بوده است.» او با بیان این‌که برخی سعی کردند شرکت‌های لیزینگ کلاهبردار را به عنوان وارد‌کنندگان غیررسمی خودرو مطرح کنند، خاطرنشان کرد: «کسانی که به دنبال انحصاری ‌شدن واردات خودرو هستند می‌خواهند اینگونه القاء کنند که کلاهبرداری از سوی واردکنندگان غیر نمایندگی صورت گرفته است.» او ادامه داد: «این در حالی است که هیچ‌کدام از این شرکت‌های کلاهبردار خودشان وارد‌کننده نبوده‌اند، بنابراین در این زمینه پیشنهادی را به حدود 10 نفر از مسوولان مربوطه ارسال کردیم که کمیته‌ای در این انجمن با عضویت 10 مسوول دولتی از جمله نماینده دادستانی، پلیس، وزارت ارشاد و یک نماینده از این انجمن تشکیل شود تا آگهی پیش‌فروش خودروها در رسانه‌ها را رصد کرده و صلاحیت شرکت‌ها برای فروش اقساطی خودرو را تایید کنند.» رییس انجمن صنفی کارفرمایی وارد‌کنندگان خودرو افزود: «طبق بررسی‌های ما 80 درصد مدیران عامل شرکت‌های لیزینگ خودروی کلاهبردار، در گذشته نیز سابقه محکومیت کیفری داشته‌اند بنابراین با تشکیل کمیته بررسی صلاحیت به راحتی می‌توان با دریافت سوء‌‌پیشینه از فعالیت مجدد کلاهبرداران در این حوزه جلوگیری کرد.» رضایی خاطرنشان کرد: «با این حال 90 درصد مسئولانی که این پیشنهاد را برایشان فرستاده‌ایم پاسخی به آن ندادند و از زیر اجرای آن شانه خالی کردند، بنابراین در صورت ادامه‌ شرایط فعلی، کلاهبرداری‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. این در حالی است که در میان شرکت‌های کلاهبردار تنها شرکت نگین خودروی آفتاب سرمایه ثبت بالایی داشته و بقیه سرمایه ثبتی‌شان یک میلیون تومان بوده است.»

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید کمپین کار چینی ها بود
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو