بازار رقابتی نیاز به قیمت گذاری دولتی ندارد.

بازار رقابتی نیاز به قیمت‌گذاری دولتی ندارد

در جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو پیشنهاد شد خودروهای وارداتی نیز مانند خودروهای داخلی مشمول قیمت‌گذاری شوند. این موضوع در جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح و پیشنهاد شد خودروهای وارداتی نیز مانند خودروهای داخلی مشمول قیمت‌گذاری شوند.البته فرهاد احتشام‌زاده، رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید...

کد : 481
تاریخ انتشار : شنبه 25 مهر 1394
print
نظرات : 0
بازار رقابتی نیاز به قیمت‌گذاری دولتی ندارد

سارا غضنفری-در جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو پیشنهاد شد خودروهای وارداتی نیز مانند خودروهای داخلی مشمول قیمت‌گذاری شوند. این موضوع در جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح و پیشنهاد شد خودروهای وارداتی نیز مانند خودروهای داخلی مشمول قیمت‌گذاری شوند.البته فرهاد احتشام‌زاده، رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: « این اتفاق در گذشته رخ داده ولی در سال گذشته بازنگری شده است. در واقع بازنگری که اعلام شد ملاک جدیدی است ولی ما بعد از آن هم به سازمان حمایت اعلام کردیم. معتقدیم در شرایطی که بازار خودروهای وارداتی طبق اعلام شورای رقابت، بازار انحصاری نیست و بازار رقابتی است در نتیجه  در بازار رقابتی با توجه به این که از هیچ‌گونه ارز دولتی استفاده نمی‌کنیم و ارز متقاضی یا ارز آزاد است، نیازی به قیمت‌گذاری دولتی نخواهیم داشت.»
قیمت‌گذاری خودروهای داخلی از حدود سه سال پیش، از سوی شورای رقابت صورت می‌گیرد. از آن سو نیز قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی آزاد شده است و قیمت‌گذاری این محصولات راسا از سوی شرکتهای واردکننده خودرو صورت می‌گیرد.این در حالی است که تا سه سال پیش قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صورت می‌گرفت و این سازمان بر عملکرد واردکنندگان خودرو در این حوزه نظارت داشت. فرهاد احتشام‌زاده،رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو، درباره زمزمه‌های قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی مانند خودروهای داخلی می‌گوید: «در حال حاضر خودروهای وارداتی شامل قیمت‌گذاری می‌شوند. در واقع براساس فرمولی که سازمان حمایت اعلام کرده است و  حاشیه سودی را مشخص کرده است باید فعالیت بکنند. ولی ما هم مانند خودروسازان داخلی معتقدیم در شرایط آزاد رقابتی و در بازار رقابتی این مشتری است که انتخاب می‌کند و نیازی به قیمت‌گذاری دولتی وجود ندارد و در این شرایط خود خریدار و فروشنده هستند که براساس شرایط بازار با هم به توافق می‌رسند.» او در پاسخ به این سوال که  معیارها برای قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی چیست؟ تاکید می‌کند:«در بهمن‌ماه سال گذشته مکانیزم قیمت گذاری خودروهای وارداتی را اعلام کرده‌اند.» و همچنین در پاسخ به این که آیا اعلام کرده بودند که قرار است، شبیه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی باشد؟ می‌افزاید: « خیر چون مبنای این دو متفاوت است. خودروهای وارداتی خودورهایی هستند که مسیر واردات را طی می‌کنند، یعنی از طریق گمرک، استاندارد، حمل‌و‌نقل و ترانزیت و هزینه‌های مصوبی که مجلس برای آنها دیده که در واقع هفده سرفصل است نظام قیمت‌گذاریش مشخص می‌شود ولی خودروهای داخلی براساس قیمت‌تمام‌شده، قیمت‌گذاری می‌شود. درست است که در شرایط فعلی براساس قیمت تمام شده  قیمت گذاری صورت می‌گیرد ولی طبیعتا در بازاری که اقتصاد آزاد و بازار رقابتی باشد براساس قیمت تمام شده نخواهد بود و بلکه براساس قیمت رقابتی است یعنی مشتری و رقبا قیمت را مشخص می‌کنند. در واقع در شرایطی که رقبا همان خودرو را با قیمت پایین‌‌تر می‌فروشند، نمی‌توانیم قیمت گذاری را بالاتر ببریم.»

بازار خودرو راکد است
قرار است قیمت‌گذاری خودروی وارداتی مشابه خودروی داخلی در جلسات آینده شورای سیاست‌گذاری مورد بررسی قرار بگیرد. این موضوع در حالی‌است که در چند سال اخیر کارشناسان، انتقاداتی را نسبت به گران‌فروشی شرکت‌های واردکننده خودرو مطرح کرده‌اند. حسین اردوخانی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، در گفتگو با «دنیای خودرو» در مورد قیمت‌گذاری خودروی وارداتی می‌گوید:«هنوز به ما این موضوع اطلاع داده نشده است ولی مسئله اینجاست که کل بازار راکد است یعنی این موضوع هیچ تاثیری بر تحرک بازار ندارد، چون خودرو در کشور اشباع شده است خودروسازان داخلی یا خودروهای وارداتی با رکود مواجه هستند. در حال حاضر با این وضعیت دلار اصلا، واردات خودرو صرف ندارد.
 حتی این پیشنهادها هیچ اثری ندارد.فقط واردکنندگان مجبورند خودشان را با بازار وفق بدهند چون خودرویی که دو سال پیش 48 میلیون تومان بوده در حال حاضر 150 میلیون تومان است.یعنی قیمت‌ها نجومی بالا رفت. در آن زمان بسیار هشدار دادیم ولی کسی جدی نگرفت.» اردوخانی در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت خودروهای وارداتی نجومی افزایش یافت؟می‌گوید: «واردکنندگان در آن زمان خودروها را با ارز 12 هزار تومان وارد کردند و در مقطعی دلار به چهار هزار تومان رسید. در آن زمان این خودروها را واردکنندگان و با ارزی که از وزارت بازرگانی وقت گرفته بودند،وارد کردند.متاسفانه در  زمان کوتاهی قیمت ارز بالا رفت، و آنها خودروهایشان را به بازار عرضه نکردند در صورتی که گمرک شان و خریدشان را با ارز 12هزار تومان انجام داده بودند و در عرض دو سال تا دو‌سال و نیم خودروسازان ما به سودی نجومی دست پیدا کردند.پس اگر انتظار داشته باشیم خودروی 50 میلیونی که در حال حاضر 150 میلیون تومان شده است، 90میلیون تومان بشود هرگز امکان ندارد.» رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران معتقد است برای تحریک بازار می‌خواهند قیمت‌گذاری مانند خودروی داخلی باشد و می‌گوید:«این اقدامات هیچ فایده‌ای ندارد.در جامعه ما اگر  قیمتی بالابرود امکان ندارد پایین بیاید. ممکن است بازار کساد شود و سال‌‌ها  راکد بماند ولی پایین آمدن قیمت خودروی وارداتی را در سطح محال می‌دانم چون در یکی، دو سال گذشته به قدری بعضی واردکننده‌ها سود برده‌اند که این اقدامات هیچ اثری ندارد. این واردکننده‌ها به هرحال فروش خود را به نهادها، موسسات مالی، شرکت‌های مضاربه‌ای و .... انجام می‌دهند در نتیجه این تصمیمات بی‌فایده است.»

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید بازار رقابتی نیاز به قیمت‌گذاری دولتی ندارد
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو