معاونت صادرات ایران‌خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو»:

صادرات تندر اتومات به زودی آغاز می شود

بحث صادرات در توسعه صنعت خودروسازی، اهمیتی انکار نشدنی دارد. بر این اساس است که تمام خودروسازان جهان، یافتن بازار مناسب برای صادر کردن تولیدات خود را جزو اولویت‌های اصلی خود قرار می‌دهند و برای آن برنامه‌ریزی‌های دقیق و حساب شده‌ای هم دارند.
در این رابطه معاونت صادرات ایران‌خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با اشاره به سیاست و برنامه‌های این خودروساز بزرگ کشور، درباره پایین بودن قیمت خودروهای صادراتی به عراق توضیح داد. سعید تفضلی همچنین با بیان اینکه اولویت این شرکت، صادرات محصولات ایران به کشورهای همسایه است، از وضعیت تولیدات داخل در مقایسه با خودروهای خارجی گفت.

کد : 482
تاریخ انتشار : شنبه 25 مهر 1394
print
نظرات : 0
صادرات تندر اتومات به زودی آغاز می شود

علی طجوزی-بحث صادرات در توسعه صنعت خودروسازی، اهمیتی انکار نشدنی دارد. بر این اساس است که تمام خودروسازان جهان، یافتن بازار مناسب برای صادر کردن تولیدات خود را جزو اولویت‌های اصلی خود قرار می‌دهند و برای آن برنامه‌ریزی‌های دقیق و حساب شده‌ای هم دارند.
در این رابطه معاونت صادرات ایران‌خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با اشاره به سیاست و برنامه‌های این خودروساز بزرگ کشور، درباره پایین بودن قیمت خودروهای صادراتی به عراق توضیح داد. سعید تفضلی همچنین با بیان اینکه اولویت این شرکت، صادرات محصولات ایران به کشورهای همسایه است، از وضعیت تولیدات داخل در مقایسه با خودروهای خارجی گفت.

 بر اساس آمارها محبوب‌ترین خودروی صادراتی ما به نوعی پژو پارس است، و بهترین کشوری که این محصولات را خریداری می‌کند، عراق است. چرا این میزان صادرات را فقط به عراق داریم؟
این نتیجه‌گیری درست و منطقی نیست که بگوییم محبوب‌ترین خودروی صادراتی ما پژو پارس است. در هر بازاری بسته به سلایق، نیازها و رقبای آن بازار و بسیاری عوامل دیگر می‌توانیم یک یا چند خودرو را به عنوان محصول صادراتی تعریف کنیم. در حال حاضر، مشخصا در عراق خودروها به‌صورت SKD ارسال و آنجا مونتاژ می‌شود. با توجه به نیازی که در بازار عراق برای استفاده از خودروهای پژو پارس به‌عنوان تاکسی وجود دارد، ما صرفا در حال برآورده کردن این نیاز هستیم. دلیلش آمارهای ذكر شده صادراتی مربوط به گذشته است و در حال حاضر مشغول مذاکره و توافق اولیه با نماینده عراقی برای ایجاد تنوع در سبد محصولات صادراتی به عراق هستیم. در راستای حضور مستمر در بازار عراق و ایجاد تنوع در سبد محصولات صادراتی و حفظ برند ملی در آن كشور، مقرر شد محصولات با برند ایران خودرو از جمله دنا، سورن، رانا و پیکاپ آریسان به محصولات صادراتی ما مجموعا به تعداد 19 هزار دستگاه اضافه شود كه در آینده نزدیك آمار و اطلاعات آن منتشر خواهد شد. همچنین تا پایان سال پژو پارس كماكان برای استفاده در سامانه تاكسیرانی عراق ارسال و مونتاژ می‌شود.
اگر بخواهم آمار شما را تصحیح کنم، باید بگویم از ابتدای سال 94 تاکنون شش هزار دستگاه به صورت SKD به عراق ارسال شده است. این روند ادامه‌دار خواهد بود و همزمان همانطور كه در بالا به آن اشاره شد، محصولات دیگر ایران‌خودرو نیز ارسال خواهد شد. ضمن اینکه همزمان مذاکراتی با رنو پارس در حال انجام داریم تا بتوانیم تندر 90 اتوماتیک و وانت تندر 90 را به این محصولات اضافه کنیم. بنابراین با توجه به مطالب ذكر شده نمی‌توانیم بگوییم محبوب‌ترین محصول صاداراتی ما پژو پارس است. محصولات ایران‌خودرو در بازارهای مختلف از محبوبیت متفاوتی برخوردار است. با توجه به محدودیت در ظرفیت تولید در سایت‌های تولیدی همزمان در یك خط دو محصول را نمی‌توان تولید کرد. سایت اسكندریه مجهز به چهار خط تولید است كه در یک خط خودروهای ایران‌خودرو و در خط دیگر محصولات سایپا تولید می‌شود. در یك خط محصول چینی تولید می‌شود كه قرار است خط تولید محصولات چینی برای تولید پیكاپ آریسان اختصاص داده شود. لذا این محدودیت ظرفیت تولید در خط باعث شده همزمان نتوان چند محصول را تولید کرد. اما در کنار برنامه‌های ذكر شده، نماینده عراقی خواستار توسعه ظرفیت خطوط تولید خود است.

 عراق در حال حاضر از نظر وضعیت امنیتی در شرایط عادی قرار ندارد، اما طبیعتا با فروکش کردن این وضعیت، رقبای دیگری هم وارد بازار خواهند شد. استراتژی ایران‌خودرو برای حفظ این بازار و اینکه محصولاتش را به سبد اصلی مردم عراق سرریز کند در چیست؟ 
یکی از عواملی كه بر وضعیت بازار موثر است بحث امنیتی و دیگری بحث اقتصادی است. ولی در همین شرایط هم رقبای جدی در عراق وارد بازار شدند که عمدتا شرکت‌های چینی هستند. شرکت‌هایی مثل لیفان و بی‌وای‌دی، همچنین شرکت‌های کره‌ای نیز در بازار این كشور حضور فعال دارند.  چینی‌ها از سیاست‌های بازاریابی خاص و ترفندهایی از جمله اعطای امتیازاتی به مشتریان در راستای گرفتن سهم بازار این كشور استفاده می‌كنند. این در حالی است كه شرکت‌های اصلی آنها منابع مالی را در اختیار نمایندگان خود قرار می‌دهند که خودرو را به‌صورت قسطی به‌فروش برسانند. همچنین حمایت‌ها و اقداماتی را انجام می‌دهند تا بتوانند سهمی را از بازار بگیرند. این رقابت نه تنها در بازار عراق، بلکه در سایر کشورهای همسایه ما که جزو اولویت‌های صادراتی ایران‌خودرو هستند، به چشم  می‌خورد.

 شما برای حفظ این بازار چه برنامه‌ای دارید؟  
امتیازی که ایران‌خودرو در بازار عراق دارد، اول بحث  سهولت در دسترسی لجستیک، خدمات پس از فروش و قطعات یدکی است. این فارغ از بحث نزدیکی و قرابت فرهنگی و روابط دو ملت است. در واقع این علاقه‌ای است که بین دو ملت وجود دارد. بنابراین مردم شریف عراق، به‌هرحال در شرایط مساوی و شاید هم در شرایط غیر مساوی باز هم ترجیح می‌دهند که خودروی ایرانی بخرند. ما باید سعی کنیم که جوابگوی این نیازها باشیم.

عراقی‌ها ترجیح می‌دهند یا چاره‌ای ندارند، یا الان در بازار آنها خودروی بهتری وارد نشده است؟
خیر.  در بازار عراق خودروهای کره‌ای و اروپایی وارد شده است. چینی‌ها نیز به‌صورت وسیع در حال فعالیت در بازار این كشور هستند. بنابراین بازار عراق بازار بسته‌ای نیست و این امکان برای مصرف کننده‌های عراقی وجود دارد که بتوانند از سایر خودروها استفاده کنند. اما با توجه به تمامی موارد ذكر شده، مصرف‌كنندگان عراقی  علاقه‌مند به خرید محصولات ایرانی هستند.

 برخی مردم معتقد هستند قیمت محصولات صادراتــی ارزان‌تر از قیمتی است که در داخـل به فـروش می‌رسد. این را تائید می‌کنید یا خیر؟ دلیل این شایعات چیست؟ 
بحث قیمت ارزان محصولات صادراتی، دقیقا یک شایعه است. این شایعه نه اینکه الان منتشر شده باشد، من به‌خاطر دارم از سالیان قبل هم همیشه این شایعه مطرح بوده است. اما واقعیت این است كه قیمت پژو پارس صادراتی برای عراق با درخواست نماینده، قیمتی است كه مصرف كننده برای خودرویی را كه تجهیزاتی از جمله ایربگ و ای‌بی‌اس، کنیتسر، کاتالیست، ایموبیلایزر ندارد می‌پردازد. این محصول به مصرف‌کننده عراقی توسط نماینده در حدود 12 میلیون دینار یعنی در حدود 10 هزار دلار می‌فروشد. حالا شما ببینید چنین محصولی اگر در بازار ایران عرضه شود قیمت آن چقدر خواهد بود؟ در حال حاضر اگر قیمت یک دستگاه پژو پارس فول آپشن را در نظر بگیرید، متوجه خواهید شد با قیمت چنین محصولی كه در عراق بفروش می‌رسد به صرفه است. بنابراین شایعه است و چنین چیزی صحت ندارد.

  قیمت ارزانی را که گفتید به‌خاطر فاقد بودن آپشن‌هایی است که اشاره شد؟ 
قیمت ارزان نیست. 10 هزار دلار را ضرب کنید، چقدر می‌شود؟ حالا همین فول آپشن آن در داخل چقدر است؟ این را در نظر بگیرید. قطعا مصرف‌کننده ایرانی قیمت کمتری را برای آن خودرو پرداخت می‌کند. شما می‌دانید در همه کشورها وقتی محصولی صادر می‌شود، اینها از یک‌سری مالیات‌ها و عوارض و غیره معاف می‌شوند.

به شما مشوق صادراتی هم می‌دهند یا خیر؟
مشوق صادراتی در دو تا سه سال اخیر پرداخت نشده است و در حال حاضر چنین مشوقی وجود ندارد. فقط به خاطر ساخت داخل یک برگشت تعرفه گمرکی تعلق می‌گیرد.

 آمار نشان می‌دهد غیر از عراق، سهم سایر کشورها از صادرات محصولات تولید ایران بسیار ناچیز است. دلیل این موضوع چیست؟ آیا نمی‌توانیم به آن بازارها  ورود کنیم؟
در واقع ایران‌خودرو در برنامه صادراتی خود برای هرکدام از کشورهای هدف سهمیه‌ای قرار داده است. ولی با توجه به مشکلاتی که بازارهای عمده ما به آنها مبتلا شده است، از جمله سوریه که همیشه به عنوان یکی از بازارهای مهم ما حتی در یک مقطع زمانی از عراق هم مهم‌تر بوده است و صادرات زیادی به آنجا داشتیم و سایت مونتاژ نیز احداث كردیم. ولی همه می‌دانیم که شرایط فعلی سوریه چگونه است. ما کشورهای CIS و کشورهای حوزه قفقاز و آسیای میانه را  داریم که اینها هم در گذشته بازارهای خوبی برای ایران‌خودرو بوده‌اند. در حال حاضر نیز این بازارها وجود دارند ولی با توجه به مشکلاتی که در ابعاد مختلف دامنگیر بحث صادرات شده است، از جمله بحث تحریم‌ها، مشکلات دریافت و پرداخت بانکی، بحث‌های مربوط به استانداردهای یورو5  و یورو6 که در بعضی کشورها در حال رایج شدن است و نیز تقاضاهایی که در هر کدام از این بازارها وجود دارد، برنامه‌های صادراتی در شش ماه ابتدای سال تحقق پیدا نکرد. اما در شش ماه دوم سال جاری تا پایان سال بسیاری از این بازارها به حرکت در خواهند آمد و انشاالله در پایان سال شاهد خواهیم بود که این آمار به شکل فعلی باقی نخواهد ماند.

 آذربایجان به ما بدهکار است، وضعیت این بدهی چگونه است؟ آیا آن را دریافت کرده ایم یا خیر؟ آیا می‌توانیم آن را دریافت کنیم؟ رقم دقیق آن همان 20 میلیون دلاری است که اعلام شده است؟
بحثی را که در ارتباط با آذربایجان داریم مربوط به سایتی است که یک زمانی این سایت توسط یک شرکت آذری با مشارکت ایران‌خودرو احداث شده است. مشکلاتی که بعدا برای آن به وجود آمد مربوط به بدهی آن به بانک توسعه صادرات است، چون آن سایت را  طرف آذری به خاطر بدهی‌ای که داشت، در اختیار بانک توسعه صادرات قرار داده است و با ایران‌خودرو حساب قابل توجهی ندارد.  ما برای آذربایجان که بازار بسیار مهمی است، برنامه بسیار گسترده‌ای داریم که انشاالله با مشارکت سایپا و از طریق سرمایه‌گذاری طرف آذربایجانی، یعنی سرمایه‌گذاری مربوط به خط احداث سایت و خط مونتاژ توسط طرف آذربایجانی، انجام خواهد‌شد و ما از طریق ارائه خدمات مهندسی و قطعات CKD محصولات را آنجا مونتاژ خواهیم کرد.

  تولید‌کننده‌ها در بعضی از کشورها بازارهای هدف خود را زیر نظر دولت برای کسب سهم بیشتر و حفظ بازار  با یکدیگر تقسیم می‌کنند. همکاری شما به عنوان دو قطب سازنده سایت خودروسازی در این زمینه چگونه است؟ آیا  در این زمینه همکاری دارید؟ یا سهمی از بازار کشوری را با هم تقسیم کرده‌اید؟
آن تعریفی که شما در آن سطح دارید ممکن است هنوز عملی نباشد. ولی به‌هرحال تمام برنامه‌ها و فعالیت‌های صادراتی که ایران‌خودرو دارد، با نظارت و تحت سیاست‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود. لذا در جایی که وزارتخانه صلاح بداند و رویکرد خاصی را اعمال کند، ایران‌خودرو هم از آن تبعیت خواهد کرد که با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سیاست‌هایی که خود وزارت صنایع بر آن اشراف دارد و می‌داند، انجام می‌شود.

 یکی از کارهایی که انجام می‌دهند شناسایی بازار هدف است. اینکه در آن کشور چه محصولی می‌تواند مورد استقبال قرار گیرد. مسائل فرهنگی، جامعه‌شناسی، آب و هوا در نظر گرفته می‌شود که بتواند آن محصول آنجا جا بیفتد. ما در این زمینه چه کاری انجام داده‌ایم. آیا برنامه‌ای را انجام داده‌ایم که به تحقیقات و صادرات مرتبط باشد؟ 
معاونت صادرات ایران‌خودرو مدیریتی را برای برنامه‌ریزی و بازاریابی تخصصی در بازارهای صادراتی دارد که در خصوص بازارهای مختلف بررسی و مطالعات تخصصی انجام می‌دهد. همانطور که می‌دانید بازاریابی یک رشته کاملا تخصصی و دانشگاهی است که متخصصان این امر در معاونت صادرات ایران‌خودرو برای بازارهای مختلف از تمام روش‌های علمی که بازاریابی دارد استفاده می‌کنند و با  همان تکنیک‌ها، بازارهای هدف را تعیین می‌کنند. ما یک استراتژی کلی در ایران‌خودرو داریم که آن تنوع محصولات و توسعه بازارهاست. بازارهای الویت‌دار برای ما  بازار کشورهای همسایه و کشورهای منطقه هستند که امتیاز ویژه‌ای در آن بازارها داریم.
 
در چشم‌انداز ایران‌خودرو برای کشورهای غیر از CIS و منطقه، آیا برنامه‌ای وجود دارد؟
بله. ما در معاونت صادرات در راستای همان چشم‌انداز صنعتی و سیاست‌گذاری‌های كلان گروه صنعتی ایران‌خودرو برنامه‌هایی برای صادرات به کشورهای آفریقای شمالی (خصوصا كشورهای تونس، مصر، الجزایر) و در افریقای غربی (کشورهایی مثل سنگال که آنجا دارای سایت هستیم) و همچنین ساحل عاج در نظر داریم.  در حال حاضر یكی از اولویت‌هایی که مد نظر قرار ، اخذ استانداردهای GSO است که مخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس است که پس از اخذ این استانداردها، می‌توانیم وارد بازار این كشورها شویم.

 این پرسش را از شما به عنوان فردی آگاه و آشنا با صنعت خودرو نه به عنوان مسئول در ایران‌خودرو می‌پرسم؛ صنعت خودروی ایران یا مشخصا ایران‌خودرو، با برندهای مطرحی که در کشورهای هدف صادراتی ایران حضور دارند، چقدر از لحاظ کیفیت توان رقابت دارد؟ 
به‌هرحال کیفیت و قیمت همیشه با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند. آن جایگاهی را که ما برای برند ایران‌خودرو  و محصولات صادراتی ایران‌خودرو تعریف می‌کنیم، بر حسب آن قیمتی است که این محصولات خواهند داشت. قطعا نمی‌توانیم با خودروهای لوکس رقابت کنیم. ما جایگاهی را داریم که مصرف‌کننده طبقه متوسط در کشورهای همسایه قادر به خرید خودرو با قیمت منصفانه و عادلانه است و این سطح کیفیتی که ما الان ارائه می‌کنیم، برای قشر متوسط کشورهای همسایه ما کاملا دارای جذابیت است.

آیا نمی‌خواهید وارد  بازار لوکس شوید؟ 
این بستگی به سیاست ایران‌خودرو خواهد داشت. ولی ایران‌خودرو فعلا با برنامه‌ای که برای برند خود تعریف کرده است، خودروهای لوکس را در سیاست‌های خودش نگنجانده است.

آیا راجع به این موضوع تحقیق شده است؟ قصد ورود دارد یا فعلا قصد ورود ندارد؟ 
فکر نمی‌کنم در آینده نزدیک ایران‌خودرو بخواهد وارد بازار خودروهای لوکس شود. ضمن اینکه با اولویت‌بندی که شما می‌کنید، ورود به بازارهای لوکس، بازارهای ردیف سوم می‌شوند.

عمده‌ترین چالش‌های صادراتی ما  در حال حاضر چیست؟ به غیر از بحث تحریم، با چه مشکلاتی مواجه هستیم؟ 
به غیر از بحث تحریم، از دیگر مشكلات حائز اهمیت می‌توان به بحث تجهیزات اشاره كرد. امروزه اکثر بازارها متقاضی خودروهایی با گیربکس اتوماتیک و موتور دیزل هستند. از دیگر چالش‌های اصلی ما اخذ استانداردهاست. همانطوری که گفته شد استاندارد یورو5 و در خیلی از کشورها استاندارد یورو6 در حال اجباری شدن است. ما باید بتوانیم برای محصولات خود در كوتاه‌ترین زمان استاندارهای مذكور را دریافت کنیم. اخذ استاندارد GSO برای محصولات صادراتی از دیگر استانداردهای لازم برای ورود به بازار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و حتی کردستان عراق است. از موارد دیگر می‌توان به بالا بردن سطح کیفی قطعات و خدمات پس فروش اشاره كرد. در بحث خدمات پس از فروش در حال حاضر حدود 150 نمایندگی در سطح کشورهایی که در آن محصولات‌مان را صادر می‌کنیم دارا هستیم.  اما قطعا باید در مقوله خدمات پس از فروش از نظر دسترسی به لوازم یدکی، سرویس، تعمیر و سایر جنبه‌های خدماتی پس از فروش بهبود حاصل شود.

آیا تاکنون پیش آمده است محصولی را که صادر کرده باشیم، عودت داده شود؟ 
تقریبا سابقه نداشته است. فقط یک مورد بود که مشتری نتوانست محصول خریداری شده را  به‌فروش برساند و زمان زیادی طول کشید  و پس از آن، به دلیل اجباری شدن  استانداردها مقرر شد تعداد بسیار اندک خودروها (به تعداد انگشتان یک دست) عودت داده شوند.

از نظر شما با چه راهکاری می‌توان رونق را دوباره به صنعت خودرو بازگرداند؟
صنعت خودرو یكی از بخش‌های اقتصاد است و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم مستقل از سایر بخش‌ها رونق بگیرد. قطعا ‌با خروج از ركود و رونق بازار، صنعت خودرو هم رونق می‌گیرد، ولی باید همیشه ارتقای كیفیت محصولات و خدمات را مد نظر داشته باشیم.

کدام کشور می‌تواند شریک مناسبی برای ایران‌خودرو باشد؟ چه مشخصاتی باید داشته باشد؟
اولویت با كشورهای همسایه است. لذا اگر در كشورهای همسایه شریك سرمایه‌گذار با توانایی لازم پیدا كنیم، قطعا ‌ورود پیدا خواهیم كرد. علاوه بر این امكان صادرات مجدد از بازارهای اول با اتكا به داشتن نظام تعرفه با كشورهای دیگر از نكات مثبت به شمار می‌رود.

  حمایت‌های مالی دولت به خودروسازان می‌تواند مشکل آن‌ها را حل کند؟
در تمام دنیا دولت‌ها در زمان بحران به كمك صنعت خودرو شتافته‌اند. نمونه آن حمایت دولت‌ها از صنایع خودروسازی در جریان بحران سال 2008 بود. دولت چین مالیات خودرو را كاهش داد، بانك دولتی چین نرخ بهره وام‌های خودروسازان را كاهش داد. در فرانسه، آلمان و ایتالیا بسته‌های حمایتی برای نجات صنعت خودرو از بحران توسط دولت‌های وقت تهیه شد. دولت روسیه اقدامات حمایتی به ارزش پنج میلیارد دلار را برای بهبود وضعیت این صنعت آماده كرد كه دو میلیارد دلار برای پرداخت بدهی و سه میلیارد دلار برای ارائه تسهیلات به خریداران برای تحریك بازار بود. موثرترین اقدام ضد بحران در روسیه در سال 2010 به عمل آمد كه عبارت بود از پرداخت20 هزار دلار یارانه به كسانی كه خودروی نو می‌خریدند. دولت سوئد به شركت‌های ولوو و ساآب 5/3 میلیارد دلار در قالب ضمانت‌نامه برای دریافت وام و تسهیلات جدید پرداخت كرد.

اگر تعرفه واردات خودرو آزاد شود تا چه حد به چابک‌تر شدن صنعت خودروسازی ایران می‌تواند کمک کند؟
خودروسازها هیچگاه با كاهش تعرفه واردات خودرو مخالف نبوده‌اند، ولی درخواست آنها این بود كه تعرفه واردات قطعات و مواد اولیه مصرفی نیز همزمان و به همان نسبت كاهش پیدا كند تا قابلیت رقابت با خودروهای  وارداتی برقرار شود. 

در آخر بفرمایید چه کار کنیم تا به عنوان یک خودروساز مطرح در سطح جهان مطرح شویم؟ 
فرآیند خودروسازی از تعریف مفهوم تا طراحی و ساخت و تولید انبوه و فروش  خدمات پس از فروش را شامل می‌شود و ما برای مطرح شدن به عنوان خودروساز جهانی، باید درتمام حلقه‌های این زنجیره توسعه پیدا كنیم. بنابراین برای هر شاخص باید اهدافی را معین كنیم و برای رسیدن به آن جایگاه تلاش كنیم. این تحول نیاز به حمایت وسیع دولت در بخش‌های مالی و مقررات دارد و همچنین نیازمند همكاری با خودروسازان درجه اول جهان  برای انتقال تجربیات و دانش فنی روز خواهیم بود.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید صادرات تندر اتومات به زودی آغاز می شود
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو