تعدیل نیروهای قطعه‌سازی به علت طلب زیاد قطعه‌سازان از خودروسازهای داخلی

طلب 4500 میلیاردی قطعه‌سازان از خودروسازها

به علت طلب زیاد قطعه‌سازان از خودروسازهای داخلی شرکت‌های قطعه‌ساز اکنون 35 تا 40 درصد نیروهای خود را تعدیل کرده اند، لذا اگر اقتصاد کشور دوباره رونق بگیرد، جذب نیروی انسانی متخصص آموزش دیده برای قطعه‌سازان بسیار سخت خواهد بود. این گفته‌های دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران است. ساسان قربانی، با اشاره به کاهش فروش خودروهای داخلی و سفارش ساخت به قطعه‌سازان، گفت: طلب قطعه‌سازان از خودروسازهای داخلی اکنون به بیش از 4500 میلیارد تومان رسیده و همین امر شرایط سختی را برای شرکت‌های قطعه‌سازی ایجاد کرده است.

کد : 483
تاریخ انتشار : شنبه 25 مهر 1394
print
نظرات : 0
طلب 4500 میلیاردی قطعه‌سازان از خودروسازها

گروه خبر-به علت طلب زیاد قطعه‌سازان از خودروسازهای داخلی شرکت‌های قطعه‌ساز اکنون 35 تا 40 درصد نیروهای خود را تعدیل کرده اند، لذا اگر اقتصاد کشور دوباره رونق بگیرد، جذب نیروی انسانی متخصص آموزش دیده برای قطعه‌سازان بسیار سخت خواهد بود. این گفته‌های دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران است. ساسان قربانی، با اشاره به کاهش فروش خودروهای داخلی و سفارش ساخت به قطعه‌سازان، گفت: طلب قطعه‌سازان از خودروسازهای داخلی اکنون به بیش از 4500 میلیارد تومان رسیده و همین امر شرایط سختی را برای شرکت‌های قطعه‌سازی ایجاد کرده است.از دیگر سو، بدهی به بانک‌ها، اداره امور مالیاتی، دارایی و بیمه در شرایطی که قطعه‌سازان مشکلات نقدینگی فراوانی دارند، تبدیل به یکی از دغدغه‌های آنها شده است.در همین زمینه محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» خبرهایی خوب از تلاش برای حل مشکلات می‌دهد. او می‌گوید:« در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان بانک‌ها و نمایندگان استانداری به میزبانی اتاق بازرگانی برگزارشد، پیشنهادهایی مطرح شد که مورد استقبال قرار گرفت. ولی در حال حاضر مسائلی که می‌توانیم به طور قطع بیان کنیم
 پیشنهادهایی است که حول سه محور اساسی بود. 1- استمهال پرداخت اقساط وام‌های دریافتی قطعه‌سازان به بانک ها. 2- استمهال مالیات ارزش افزوده به اداره مالیات. 3- استمهال در پرداخت حق بیمه کارفرمایی قطعه‌سازان به سازمان تامین اجتماعی. این پیشنهادات اگر پذیرفته شود بار سنگینی از دوش قطعه‌سازان برداشته می‌شود و شاید بتوان گفت این صنعت را از وضعیت پیش آمده نجات خواهد داد. 

پرداخت قطره‌چکانی بدهی خودروسازها به قطعه‌سازان

از دیگر سو، چندی پیش عبدالحمید قدیمی، دبیر انجمن ریخته‌گری در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: هم اکنون خودروسازها بدهی سنگینی به قطعه‌سازان دارند و بسیاری از اعضای انجمن ریخته‌گری، طلب‌های چند میلیارد تومانی از خودروسازها دارند، ولی هیچ فشاری بر خودروسازها برای پرداخت این طلب‌ها وجود ندارد.
قدیمی با بیان اینکه وضعیت فروش شرکت‌های خودروساز نگران‌کننده است، بیان کرد: هر تولید‌کننده‌ای اگر فروش نداشته باشد، با توقف تولید روبه‌رو خواهد شد که این مسئله بر صنایع زیردستی خودرو از جمله صنعت قطعه‌سازی تأثیرگذار خواهد بود. به گفته وی، هم اکنون بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به صورت قطره‌چکانی و با پیش‌پرداخت قرارداد دیگری، پرداخت می‌شود و به این ترتیب حدود 50 تا 60 درصد نقدینگی قطعه‌سازان در دست خودروسازها است. وی ادامه داد: این مسئله از آنجا ناشی می‌شود که شرکت‌های بزرگ حاضر نیستند خریدهای خود را در قالب ال‌سی ریالی از شرکت‌های کوچک انجام دهند، در حالی که اگر این مسئله به قانون تبدیل شود، می‌توان پول‌های جابه‌جا شده را رصد کرد و از پول‌شویی جلوگیری کرد. دبیر انجمن ریخته‌گری، عدم داد و ستد مالی از طریق بانک‌های شرکت‌های تولیدی با یکدیگر را عاملی برای ایجاد فساد و روابط زیرمیزی عنوان کرد و گفت:‌ در این شرایط گاهی شرکت‌های خودروساز عنوان می‌کنند که بدهی خود را به قطعه‌سازان پرداخت کرده‌اند، اما چون این کار از طریق ال‌سی بانکی انجام نشده است، اختلافاتی را بین شرکت‌های قطعه‌ساز به وجود می‌آورد. وی تأکید کرد: خودروسازها در حالی مدعی هستند که طلب قطعه‌سازان را پرداخت کرده‌اند که اسناد تایید شده بانکی وجود ندارد، اما اگر این کار از طریق ال‌سی انجام می‌شد، بانک شرکت طرف مقابل، اسناد تایید شده را به بانک شرکت دیگر ارائه می‌کرد.وی افزود: این مسئله باعث می‌شود، سازمان‌هایی مانند وزارت نیرو پولی به پیمانکاران پرداخت نکند، خودروسازها پولی به قطعه‌سازان ندهند و بعد مدعی شوند که این پول را پرداخت کرده‌اند و در نتیجه به دلیل سوءمدیریت مالی، مشخص نمی‌شود، چه اتفاقی افتاده است.

بدهکاری قطعه‌سازان
از دیگر سو، به دلیل طلب زیاد قطعه‌سازان از خودروسازها، قطعه‌سازان نیز به ورطه بدهکاری دچار شده‌اند. بدهی‌های مختلف قطعه‌سازان موانعی را در مسیر تولید آنها ایجاد کرده و تبدیل به باری بر دوش آنها شده است.‌ نایب رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور با بیان این مطلب گفت: سازمان دارایی و امور مالیاتی کشور با بستن حساب‌های مدیران، اعضای هیات مدیره و همچنین با توقیف اموال آنها فشار زیادی را به تولیدکنندگان قطعه وارد کرده است. از سوی دیگر سازمان تامین اجتماعی نیز با مسدود کردن حساب‌ها و تمدید نکردن بیمه کارکنان بر این مشکلات افزوده است.
احمدرضا رعنایی ادامه داد: بانک‌ها به دلیل اینکه از دولت و بانک مرکزی مبلغ زیادی طلب داشتند و نمی‌توانستند پول خود را به موقع دریافت کنند، از نظر منابع مالی ضعیف بودند و نتوانستند تعامل خوبی با قطعه‌سازان داشته باشند و به توقیف اموال آنها پرداختند. در نتیجه حساب‌های بسیاری از شرکت‌های قطعه‌سازی مسدود شد و این شرکت‌ها در زمان دریافت وام از سوی بانک مرکزی استعلام می‌شدند. از این‌رو به عنوان بدهکار در فهرست سیاه قرار می‌گرفتند و موفق به دریافت وام نمی‌شدند.
به گفته رعنایی، خودروسازها نیز به شرکت‌های قطعه‌سازی بدهکار هستند که این امر نیز فشارهای وارد شده بر صنعت قطعه‌سازی را مضاعف کرده است. به گونه‌ای که این واحدها نمی‌توانند حقوق کارگران خود را به موقع پرداخت کنند. این درحالی است که بدهی‌های قطعه‌سازان به دلیل وجود تحریم‌های اقتصادی در کشور ایجاد شد و آنها در این زمینه بی‌تقصیر هستند. پس دستورالعمل‌ها و راهکارهای مجلس شورای اسلامی و دولت برای حل مشکل بدهی آنها باید در مدت زمان کوتاهی اجرا شود تا از فشارهایی که بر این تولیدکنندگان وارد می‌شود، کاسته شود.
احمدرضا رعنایی با اشاره به راهکارهایی به منظور حل مشکل بدهی قطعه‌سازان اظهار کرد: بهترین راهکاری که برای حل مشکل بدهی قطعه‌سازان می‌توان ارائه کرد، که این راهکار در شرایط نامناسب اقتصادی صنایع سایر کشورها نیز اجرا شده و باعث بازگشت رونق به واحدهای تولیدی شده، این است که بدهی این قطعه‌سازان به مدت یک سال به تاخیر انداخته شده و بعد از اینکه مهلت یک ساله آنها تمام شود، در چند سال بدهی‌های خود را به صورت اقساط پلکانی پرداخت کنند. از طرفی هم اگر جریمه مالیات، تامین اجتماعی و جرایم بانکی که هزینه‌های سنگینی است، پرداخت نشود، تولید قطعه‌سازان رونق خواهد گرفت و از نیروی کار این تولیدکنندگان حمایت می‌شود.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید طلب 4500 میلیاردی قطعه‌سازان از خودروسازها
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو