پرونده‌ای برای تیوولی به بهانه نمایشگاه تبریز

بلند‌پرواز کوچک!

ما ایرانی‌ها کمپانی خودروسازی سانگ یانگ را بیشتر با خودروی موسو شناختیم. خودرویی که بیش از یک دهه پیش وارد بازار خودرویی کشورمان شد و هم‌چنان نیز نمونه‌های کارکرده آن در خیابان‌ها مشاهده می‌شود. اکنون یک دهه از آن زمان، گذشته و محصولات سانگ یانگ در ایران به لطف شرکت رامک خودرو رنگ تنوع به خود دیده است. شرکت رامک خودرو به‌عنوان نمایندگی کمپانی سانگ یانگ در ایران فعالیت می‌کند و در حال حاضر چهار مدل از محصولات این کمپانی کره‌ای را در کشورمان عرضه می‌کند. چهارمین عضو سبک محصولات این کمپانی به تازگی در نمایشگاه خودرویی مشهد سال 94 رونمایی شده ‌است و اکنون توسط این کمپانی به فروش می‌رسد. این سانگ یانگ جدید تیوولی نام دارد.

کد : 490
تاریخ انتشار : شنبه 25 مهر 1394
print
نظرات : 0
بلند‌پرواز کوچک!

امیر شیرعلیوند-ما ایرانی‌ها کمپانی خودروسازی سانگ یانگ را بیشتر با خودروی موسو شناختیم. خودرویی که بیش از یک دهه پیش وارد بازار خودرویی کشورمان شد و هم‌چنان نیز نمونه‌های کارکرده آن در خیابان‌ها مشاهده می‌شود. اکنون یک دهه از آن زمان، گذشته و محصولات سانگ یانگ در ایران به لطف شرکت رامک خودرو رنگ تنوع به خود دیده است. شرکت رامک خودرو به‌عنوان نمایندگی کمپانی سانگ یانگ در ایران فعالیت می‌کند و در حال حاضر چهار مدل از محصولات این کمپانی کره‌ای را در کشورمان عرضه می‌کند. چهارمین عضو سبک محصولات این کمپانی به تازگی در نمایشگاه خودرویی مشهد سال 94 رونمایی شده ‌است و اکنون توسط این کمپانی به فروش می‌رسد. این سانگ یانگ جدید تیوولی نام دارد. سانگ‌یانگ تیوولی جدیدترین محصول کمپانی سانگ‌یانگ کره که به تازگی وارد خط تولید این کمپانی شده است. نمایندگی کمپانی‌های خودروسازی در ایران به تازگی با سرعت بیشتری محصولات جدید را وارد سبد محصولات خود می‌کند که این امر در عصر حاضر امری کاملا مهم و ضروری بوده که در موفقیت یک شرکت تاثیر به سزایی دارد. اکنون کمپانی سانگ یانگ نیز با عرضه زود هنگام تیوولی در ایران که یک 
خودروی تولید شده در سال جاری میلادی است، توانست خود را با استاندارد‌های جهانی در این زمینه هماهنگ کند. امروز در «دنیای خودرو» این خودروی تازه وارد به بازار خودرویی کشورمان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سانگ‌یانگ چینی نیست!
شاید تصور بسیاری از مردم از کمپانی سانگ یانگ این است که این برند، یک برند چینی است. اما در اصل کمپانی سانگ‌یانگ یک کمپانی کره‌ای بوده و در سال 1954 میلادی یعنی 61 سال پیش تاسیس شده‌است و اکنون در شهر سئول پایتخت کره جنوبی قرار دارد. این کمپانی مانند دو برند خودروسازی معروف کره یعنی کیاموتورز و هیوندای اهل سئول بوده و حتی سه سال بزرگ‌تر از کمپانی کیاموتورز است. این کمپانی ابتدا کار خود را با مونتاژ خودروهای جیپ، همچنین تولید انواع اتوبوس و کامیون برای نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا آغاز کرد و اکنون بیشتر در زمینه تولید خودرو‌های شاسی‌بلند فعالیت می‌کند. در سال 2005 میلادی یعنی یک دهه پیش، یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های خودروسازی چین به نام سایک موتور 51 درصد از سهام کمپانی سانگ یانگ را خریداری کرد و در نهایت به دلیل برخی مشکلات پیش آمده، این شرکت کره‌ای تحت مالکیت شرکت خودروسازی ماهیندرای هند درآمد. شاید دلیل چینی دانستن کمپانی سانگ یانگ توسط برخی افراد همین مالکیت پنج ساله کمپانی خودروسازی سایک چین باشد. در واقع با وجود مالکیت هندی، سانگ یانگ یک خودروساز کره‌ای است و فعالیت‌های عمده آن در این کشور صورت می‌گیرد.

جدیدترین فرزند سانگ یانگ
در سال‌های اخیر شاهد رونمایی‌های زیادی از مدل‌های کانسپت کمپانی سانگ یانگ بودیم. از سه سال پیش تا کنون این کمپانی شش مدل کانسپت را در نمایشگاه‌های خودرویی به نمایش گذاشته است بنابراین باید شاهد تحولات عظیم در محصولات تولیدی این کمپانی باشیم. به تازگی یکی از تلاش‌های مهم این کمپانی به بار نشسته‌است که ثمره آن سانگ‌یانگ تیوولی نام دارد. خودرویی که در یکی از مهم‌ترین کلاس‌های خودرویی تولید شده و یک شاسی بلند کوچک شهری است. کلاسی که امروزه به یکی از پر‌طرفدارترین کلاس‌های خودرویی در جهان بدل شده و کمپانی‌های بزرگی پا به این کلاس گذاشته‌اند. این شاسی‌بلند با دو نوع پیشرانه چهار سیلندر خطی 1.6 لیتری بنزین‌سوز و دیزلی مجهز به توربوشارژر و همچنین با دو نوع گیربکس شش سرعته دستی و اتوماتیک به بازار‌های جهان عرضه می‌شود. سانگ یانگ در این کلاس خودرویی کار سختی در پیش دارد و باید منتظر ماند و دید که می‌تواند در مقابل رقبای معروفی همچون نیسان جوک، فورد اکواسپرت، رنو کپچر، پژو 2008 موفق باشد یا نه؟

عرضه سریع تیوولی در ایران
همان‌طور که اشاره کردیم سانگ یانگ تیوولی در سال جاری وارد خط تولید کمپانی سانگ‌یانگ و یک ماه پیش نیز توسط رامک خودرو در نمایشگاه خودرویی مشهد به ایرانیان معرفی شد. در حال حاضر نیز رامک خودرو قیمت این شاسی‌بلند تازه‌وارد را اعلام کرده و فروش آن آغاز شده است. بد نیست بدانید این خودرو در بسیاری از سایت‌های خودرویی به عنوان خودروی 2016 معرفی شده است و حتی سایت خودرویی دوبی در بخش قیمت این خودرو عبارت (به زودی) درج کرده‌اند! البته این خودرو به قیمت 83 میلیون 500 هزار تومان  توسط رامک خودرو عرضه می‌شود و تحویل آن به مشتری 120 روز کاری به طول می‌انجامد. قیمت تیوولی در ایران با توجه به دیگر خودرو‌های هم‌قیمت موجود در بازار مناسب به نظر می‌رسد اما باید دید که این خودروی 84 میلیون تومانی سانگ یانگ می‌تواند گزینه‌ای مناسب در این بازه قیمتی باشد؟

تیوولی چه در چنته دارد؟
سانگ یانگ تیوولی با توجه به قیمتی که دارد هم ظاهر و هم امکانات مناسبی را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد. طبق کاتالوگی که رامک خودرو ارائه داده این سانگ‌یانگ جدید در هفت رنگ سفید، نقره‌ای، خاکستری تیره، قرمز، قهوه‌ای، آبی و مشکی قابل سفارش است که به‌جز رنگ سفید آن که روغنی است باقی رنگ‌ها از نوع متالیک هستند. البته برای جذاب‌تر شدن خودروتان می‌توانید رنگ سقف آن را مخالف رنگ خودروی‌تان سفارش دهید که در این بخش دو رنگ سفید و مشکی برای سقف قابل سفارش است. قابلیتی که در رقیب این خودرو یعنی رنو کپچر نیز موجود است. تریم داخلی تیوولی را نیز می‌توانید از بین سه تریم کرم، مشکی و قرمز انتخاب کنید. بنابراین طبق این کاتالوگ تنوع فراوانی برای رنگ تیوولی وجود دارد اما باید دید که شرکت رامک خودرو از تمام این تنوع پشتیبانی می‌کند یا مانند بسیاری از شرکت‌های خودرویی موجود در کشور 90 درصد این تنوع‌شان ناموجود خواهد بود! داخل کابین تیوولی آپشن‌های زیادی تعبیه شده است که از بین آن‌ها می‌توان به صفحه نمایشگر هفت اینچی، دوربین عقب، کروز کنترل، مدیریت برق باتری، سان‌روف برقی هوشمند، خروجی‌های 12 ولت و درگاه USB، HDMI و iPod، فرمان سه حالته با قابلیت تنظیم ارتفاع و تعویض دنده از روی آن، گرمکن صندلی‌های برقی جلو، سیستم تهویه هوای مطبوع، چراغ‌های روز، آینه‌های جانبی برقی دارای گرمکن با قابلیت جمع شدن هوشمند، سنسور باران، سنسور نور و موارد دیگر اشاره کرد. امکاناتی که برای این خودرو کوچک مناسب است و در کنار ظاهر جذاب و زیبای آن وسوسه بزرگی در زمان خرید برای مشتریان است. البته در زمان خرید خودرو پیشرانه آن اهمیت زیادی دارد و در این بخش تیوولی به یک پیشرانه چهار سیلندر خطی 1.6 لیتری مجهز است که 128 اسب بخار قدرت و 160 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. سانگ یانگ تیوولی به کمک این پیشرانه و گیربکس شش سرعته اتوماتیکی که دارد شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را در عرض 11 ثانیه طول می‌پیماید که از رنو لوگان نیز کندتر است. حداکثر سرعت این خودرو تنها 160 کیلومتر بر ساعت است و در هر صد کیلومتر 7.2 لیتر بنزین به صورت ترکیبی مصرف می‌کند که این میزان سرعت می‌توانست بیشتر هم باشد.

مانع بزرگی به نام کپچر
در حال حاضر برای خرید یک دستگاه سانگ یانگ تیوولی باید حدود 84 میلیون تومان از حساب بانکی‌تان را خالی کنید. بنابراین پیش از پرداخت این مبلغ بهتر است شاسی‌بلند‌های دیگر را هم که در بازه قیمتی این خودرو قرار دارد بررسی کنید. رنو داستر 98 میلیون تومانی، جک S5 77 میلیون تومانی و MVM X33 74 میلیون تومانی سه رقیب قیمتی این خودروی تازه‌وارد هستند.  اما اگر به دنبال رقیب اصلی این خودرو می‌گردید که هم‌کلاس آن باشد می‌گردید، باید سراغ محصول جدید ایران خودرو یعنی رنو کپچر بروید. البته رنو کپچر نیز مانند تیوولی یک خودروی وارداتی است و از نظر امکانات نیز تقریبا با هم برابری می‌کنند. ظاهر هر دو شاسی‌بلند کوچک نیز در نوع خود زیبا است و نکته جالبی که در میان وجود دارد امکان سفارش بدنه دو رنگ برای هر دو خودرو است. اما برتری اصلی در این میان را باید پیشرانه رنو کپچر دانست. رقیب فرانسوی بر‌خلاف تیوولی از یک پیشرانه کم‌حجم‌تر یعنی یک پیشرانه چهار سیلندر خطی 1.2 لیتری سود می‌برد. اما این پیشرانه کم‌حجم به کمک توربوشارژ می‌تواند بهتر از پیشرانه بزرگ‌تر و 1.6 لیتری تیوولی ظاهر شود. با اینکه کپچر تنها 116 اسب بخار تولید می‌کند که 12 اسب بخار از قدرت تیوولی کمتر است اما گشتاور تولیدی آن 190 اسب بخار و 30 اسب بخار از رقیب کره‌ای خود بیشتر است که اختلاف قابل توجهی است. در بخش شتاب، کپچر با شتاب صفر تا 100 کیلومتر 10.9 ثانیه‌ای که دارد تنها 0.1 ثانیه از تیوولی سریع‌تر بوده اما حداکثر سرعت 192 کیلومتر بر ساعتی آن 32 کیلومتر بر ساعت از حداکثر سرعت رقیب خود بیشتر است. در بخش مصرف سوخت باید گفت که کپچر به صورت ترکیبی در هر 100 کیلومتر تنها 5.4 لیتر بنزین می‌سوزاند که 1.8 لیتر کمتر از سانگ یانگ تیوولی است و میزان تولید گاز کربن دی اکسید آن که در هر کیلومتر 167 گرم را نشان می‌دهد نیز 42 گرم کمتر از آن است. اما در پایان باید دید که این همه اختلاف 21 میلیون تومان می‌ارزد یا نه؟ چون رقیب فرانسوی ما حدود 105 میلیون تومان قیمت دارد که زیاد به نظر می‌رسد!






 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید بلند‌پرواز کوچک!
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو