یک فروند بوئینگ 747 ایرانی، دقایقی بعد از پرواز دچار سانحه شد و به مهرآباد برگشت

کهولت، پر پرواز را از پرندگان می گیرد

یک فروند هواپیمای بوئینگ 747، دقایقی بعد از ترک تهران به مقصد بندرعباس، دچار سانحه شد و فرودی اضطراری را در باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد تجربه کرد. قطعه‌ای از موتور در آسمان از آن جدا شده و در زمین‌های حوالی اسلامشهر سقوط کرده بود.، مسافران سالم هستند و با پرواز جایگزین به مقصد منتقل شده‌اند. اما قطعا اعتماد مردم به ناوگان هوایی کشور صدمه دیده است. آیا فرسودگی این ناوگان باعث ایجاد حادثه شده است؟ و آیا ساکنان زمین، باید نگران سقوط اجزای جدا شده از هواپیماها باشند؟ روزنامه «دنیای خودرو» در گفت‌و‌گو با کارشناسان بررسی می‌کند.

کد : 491
تاریخ انتشار : شنبه 25 مهر 1394
print
نظرات : 0
کهولت، پر پرواز را از پرندگان می گیرد

علی اسدی خمامی-یک فروند هواپیمای بوئینگ 747، دقایقی بعد از ترک تهران به مقصد بندرعباس، دچار سانحه شد و فرودی اضطراری را در باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد تجربه کرد. قطعه‌ای از موتور در آسمان از آن جدا شده و در زمین‌های حوالی اسلامشهر سقوط کرده بود.، مسافران سالم هستند و با پرواز جایگزین به مقصد منتقل شده‌اند. اما قطعا اعتماد مردم به ناوگان هوایی کشور صدمه دیده است. آیا فرسودگی این ناوگان باعث ایجاد حادثه شده است؟ و آیا ساکنان زمین، باید نگران سقوط اجزای جدا شده از هواپیماها باشند؟ روزنامه «دنیای خودرو» در گفت‌و‌گو با کارشناسان بررسی می‌کند.
«مسافران محترم، تا دقایقی دیگر، چراغ بسته نگاه داشتن کمربند ایمنی خاموش خواهد شد. بستن کمربند ایمنی، در تمام طول پرواز توصیه می‌شود.» چند دقیقه‌ای از پرواز گذشته و مهماندار این جملات را از پشت بلندگو اعلام می‌کند. شما در فکر فرو می‌روید که آیا کمربند خود را باز کنید و راحت‌تر بنشینید یا ببندید و خیالتان را از ایمنی راحت کنید. در همین فکر هستید که ناگهان صدایی مهیب شنیده می‌شود و لرزشی تمام بدنه هواپیما را در بر می‌گیرد. وحشت، در چشم تمام مسافرن پیداست. هواپیما برمی‌گردد و با تکان‌هایی شدید بر زمین می‌نشیند. آنچنان که تمام وسایل، از قفسه‌های بالای سرتان به کف راهروهای هواپیماها می‌ریزد. شما مات و مبهوت به جلو نگاه می‌کنید، و ناگهان می‌فهمید که اتفاقی نیافتاده و سالمید. خوشحال هستید، اما همزمان یک نگرانی در دلتان رسوخ می‌کند؛ آیا سفر هوایی آن‌قدرها که فکر می‌کردم امن است؟

وحشت، چند هزارپا بالاتر از زمین
این داستان، تقریبا توصیف‌کننده وضعیت مسافران پروازی‌است که صبح پنجشنبه، تهران را به مقصد بندرعباس ترک کرده بود. تقریبا، از این جهت که خوشبختانه و یا متاسفانه، من مسافر این پرواز نبودم. هواپیما، بوئینگی 747 است و در ناوگان هواپیمایی ماهان مشغول فعالیت دارد. به نقل از تین‌نیوز لحظاتی بعد از پرواز، توربین موتور شماره 3 هواپیما با صدایی گوشخراش از موتور جدا شده و به زمین‌های کشاورزی حوالی اسلامشهر سقوط می‌کند. هواپیما که بعد از این سانحه، موتور شماره 3 خود را از دست داده، با سه موتور پرواز خود را ادامه داده و درخواست فرود اضطراری می‌کند. هواپیما نهایتا به خاطر مهارت خلبان، بدون آنکه آسیبی ببیند در باند 29 چپ مهرآباد به زمین می‌نشیند و داستان این پرواز پر هیجان، به سلامتی ختم به خیر می‌شود.
مسافران پرواز هم که بیشتر از 300 نفر بودند، با پرواز 4541 که پرواز جایگزین است، عازم بندرعباس می‌شوند تا کسی ناراضی نباشد.
هرچند دفتر ایمنی و مهندسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری از تشکیل کمیته بررسی علل نقص فنی در پرواز تهران ــ بندرعباس خبر داده و تا قبل از قرائت گزارش این کمیته، نمی‌توان در مورد علل سانحه اظهار نظر کرد، اما این سوال در ذهن بسیاری از ایرانی‌ها به وجود آمده؛ آیا می‌توان به ناوگان ایرانی اعتماد کرد؟

بوئینگی که باز هم سانحه داده
ایرانی‌ها دل خوشی از هواپیما ندارند. بسیاری از ایرانی‌ها قربانی فرسودگی ناوگان هوایی شده‌اند و این مساله باعث شده است که هواپیما، در ذهن برخی هموطنان مترادف تابوت پرنده باشد. هرچند آمار نشان می‌دهد سفر هوایی از رد شدن از خیابان کم خطر‌‌تر است؛ و هرچند تعداد کل کشته‌های سوانح هوایی تاریخ ایران، به اندازه کشته‌های یک سال سوانح جاده‌ای نیست. اما به خاطر ابعاد وحشتناک این سوانح، ترس مردم از سفرهای هوایی، بسیار بیشتر از سفرهای جاده‌ای‌است.
با پیشرفت علم و تکنولوژی، نقص فنی تبدیل به کوچک‌ترین علت در زنجیره عوامل بروز سوانح هوایی شده است. اما این مساله در مورد ناوگان ایرانی صدق نمی‌کند. چراکه این ناوگان فرسوده است و از تکنولوژی‌های جدید بهره‌مند نیست. برای آنکه بدانم این فرسودگی تا چه اندازه در سانحه بوئینگ 747 ماهان تاثیر داشته با یکی از کارشناسان صنعت هوانوردی تماس می‌گیرم.
محمدرضا ملکی، در جواب می‌گوید هنوز هیچ جزئیاتی از این حادثه منتشر نشده است و او نیز بیشتر از من از این مساله آگاه نیست. اما به یک نکته جالب اشاره می‌کند؛ طبق قوانین عربستان سعودی، پرواز هواپیماهایی با بیش از 20 سال سن بر فراز آسمان این کشور ممنوع است. این مساله، محدودکننده باعث شده‌است از سال پرواز تمام 747‌های ایرانی به عربستان، که پیش از این برای عملیات حج مورد استفاده قرار می‌گرفتند، متوقف شود.
این یعنی در ایران 747 ای که کمتر از 20 سال داشته باشد، پرواز نمی‌کند.
با یکی دیگر از کارشناسان صنعت هوایی صحبت می‌کنم تا نظر او را درباره فرسودگی 747‌های ایرانی بدانم. این کارشناس به این دلیل که مساله مرتبط با امنیت ملی است، از پاسخگویی خودداری می‌کند. تنها می‌گوید که این مساله، برای یکی دیگر از بوئینگ‌های 747 هم اتفاق افتاده. به گفته او، پیش از این نیز یک بوئینگ 747 عربستانی دقایقی بعد از پرواز، با سانحه جداشدن توربین موتور مواجه شده است. یعنی این احتمال وجود دارد که مشکل از فرسودگی نبوده باشد، بلکه به طراحی موتور 747‌ها بازگردد.

گاهی به آسمان نگاه کن
اشیای زیادی وجود دارند که احتمال سقوط آنها از آسمان می‌رود. قطرات باران، برگ‌های درختان، فضله پرندگان و حتی شهاب سنگ‌های آسمانی. اما سقوط بعضی از اشیا عجیب به نظر می‌رسد. برای اینکه منظورم را متوجه شوید، فکر کنید یک کشاورز هستید و در یک روز آرام و آفتابی، روی زمین کشاورزی حوالی اسلامشهر کار می‌کنید. ناگهان یک توربین چند تنی در چند قدمی شما سقوط می‌کند. اولین فکری که به ذهن شما خطور می‌کند چیست؟ اگر من باشم، به این فکر می‌کنم که آیا هواپیماها، برای خاکیانی که پاگیر زمینند خطرناک به حساب می‌آیند؟
این سوال را از محمدرضا ملکی می‌پرسم. او در جواب می‌گوید که هواپیماها برای زمینیان خطرناک نیستند، چراکه اول سقوط هواپیما یا قطعه‌ای از هواپیما پدیده نادری است، و دوم این‌که کریدورهای هوایی، معمولا به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که از آسمان شهر‌ها عبور نکنند. حتی فرودگاه‌ها نیز غالبا خارج از شهرها ساخته شده‌اند. هرچند گاهی پیش می‌آید که فرودگاهی مانند مهرآباد، با پیشرفت شهرسازی میهمان مرکز شهر شود.
ملکی می‌گوید: «جدای از مساله ایمنی، به خاطر مسائلی مانند آلودگی هوا و ایجاد سر و صدا، خروج فرودگاه‌ها از شهرها یک ضرورت است. هرچند در بعضی کشورهای پیشرفته هم دیده می‌شود فرودگاهی در دل شهر ساخته شده است.
گزارش را تمام می‌کنم، اما در تمام طول نگارش این گزارش در این فکرم که سانحه بوئینگ 747 چه تاثیری بر ذهنیت مردم نسبت به سفرهای هوایی خواهد گذاشت. هرچند در سوانح قبلی، تبلیغات نقش مهمی در ایجاد ترس بین مردم داشتند، اما به هر حال خبر سانحه‌ای از این دست می‌تواند هرکسی را وحشت زده کند و باعث کسادی بازار حمل و نقل هوایی شود. وحشتی که تنها با نوسازی ناوگان هوایی از بین خواهد رفت.

برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید کهولت، پر پرواز را از پرندگان می گیرد
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو