دو دلیل برای کاهش استقبال از ناوگان عمومی

طبق آمار منتشر شده توسط روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی جابه‌جایی مسافر با وسایط نقلیه عمومی 2.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. این کاهش آمار در صورتی است که شهرداری و دستگاه‌های ذی‌صلاح از به‌روز کردن و افزایش قدرت ناوگان حمل و نقل عمومی سخن می‌گویند و معتقدند ناوگان حمل و نقل عمومی در حال پیشرفت است و در عین حال با توجه به محدودیت‌های اعمال شده در سطح شهر و طرح ترافیک که عموما شامل کل شهر می‌شود، سعی در تشویق مسافران به استفاده از وسایل نقلیه عمومی دارند تا علاوه بر کاهش و مدیریت مصرف سوخت، آلودگی هوا را کنترل کنند و میزان ترافیک را کاهش دهند، اما به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» آمار جدید نشان می‌دهد مدیریت شهری نتوانسته‌است امتیاز مثبتی در این زمینه کسب کند و نه تنها به این مجموعه مسافران تازه‌ای نیافزوده، بلکه  بخشی از مسافران قدیمی خود را از دست داده است.

کد : 492
تاریخ انتشار : شنبه 25 مهر 1394
print
نظرات : 0
دو دلیل برای کاهش استقبال از ناوگان عمومی

محمد جواد تاج الدین-طبق آمار منتشر شده توسط روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی جابه‌جایی مسافر با وسایط نقلیه عمومی 2.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. این کاهش آمار در صورتی است که شهرداری و دستگاه‌های ذی‌صلاح از به‌روز کردن و افزایش قدرت ناوگان حمل و نقل عمومی سخن می‌گویند و معتقدند ناوگان حمل و نقل عمومی در حال پیشرفت است و در عین حال با توجه به محدودیت‌های اعمال شده در سطح شهر و طرح ترافیک که عموما شامل کل شهر می‌شود، سعی در تشویق مسافران به استفاده از وسایل نقلیه عمومی دارند تا علاوه بر کاهش و مدیریت مصرف سوخت، آلودگی هوا را کنترل کنند و میزان ترافیک را کاهش دهند، اما به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» آمار جدید نشان می‌دهد مدیریت شهری نتوانسته‌است امتیاز مثبتی در این زمینه کسب کند و نه تنها به این مجموعه مسافران تازه‌ای نیافزوده، بلکه  بخشی از مسافران قدیمی خود را از دست داده است.
با وجود گزارش‌هایی که از نوسازی و بازسازی و افزایش تعداد وسایل نقلیه عمومی داده می‌شود، طبق آمار  منتشر شده و گزارش‌های رسیده واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد. 2 تا 3 هزار اتوبوس فرسوده، ده‌ها هزار تاکسی از رده خارج و تعداد کم واگن‌های قطار، دسترسی مردم را به ناوگان حمل و نقل عمومی سخت کرده است.
از طرف دیگر بر پایه گزارش منتشر شده توسط وزارت راه و شهرسازی، عامل کاهش استفاده مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی نامتناسب بودن هزینه سفر با وسایل نقلیه عمومی در مقایسه با وسایل شخصی است. این دلایل در حالی اعلام می‌شود که به طور مثال در مورد تاکسی‌ها، همیشه رانندگان از پایین بودن نرخ کرایه گله دارند و می‌گویند دخل و خرجشان با هم نمی‌خواند.


سال 94، افزایش قیمت بلیت
 با فرارسیدن سال 94 قیمت بلیت و کرایه وسایل نقلیه عمومی افزایش چشمگیری داشت. بلیت مترو که از سالیان گذشته هم  با اختلاف دولت و شهرداری جنجال‌های خودش را داشته است. مترو که قرار بود برای جابه‌جایی ارزان شهروندان تهرانی گسترش پیدا کند، قیمت بلیتش با افزایش 15 درصدی مواجه شد و خیلی‌ها را شوکه کرد.
این ماجرا در مورد اتوبوسرانی و تاکسیرانی هم صادق بود. قیمت بلیت اتوبوس در سال 94 با افزایش 15 درصدی مواجه شد و تاکسیرانی با افزایش 20 درصدی رکورد زد.
اما گویا این افزایش قیمت متولیان ناوگان حمل و نقل عمومی را راضی نکرد. مدیران مترو همیشه از بدهی دولت و بدقولی قوه مجریه در پرداخت تسهیلات به مترو گله دارند و معتقدند در صورت ادامه این روند باز هم بلیت مترو با افزایش قیمت همراه خواهد بود. تاکسیرانی هم در بحبوحه جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با تاکسی‌های جدید نه موفق شد رضایت مردم را جلب کند و نه رضایت رانندگان را. رانندگانی که در سال‌های گذشته تاکسی‌هایشان را تعویض کردند و تاکسی‌هایی تحویل گرفته‌اند که هر روز آن‌ها را به تعمیرگاه می‌کشاند و خرج روی دستشان می‌گذارند.
اما باید این طرف را هم دید. این افزایش هزینه سفر با وسایل نقلیه عمومی بار سنگینی به دوش مردم گذاشته است. اگر متوسط حقوق یک تهرانی را بر اساس قانون وزارت کار 800 تا 850 هزار تومان در نظر بگیریم. اگر قرار باشد کارگری فقط با مترو یا اتوبوس مسیری را برود و بیایید، روزانه دو هزار تومان برایش خرج دارد. رقمی که در ماه به صد هزار تومان هم می‌رسد، چیزی حدود یک هشتم درآمد ماهانه‌اش و البته که این رقم بسیار بیشتر از این است و بعید به نظر می‌رسد مسیر خانه تا محل کار با یک خط اتوبوس یا مترو طی شود.
البته دلیل همه مسافرانی که ترک وسایل نقلیه را کرده اند، قیمت نیست. همچون فرید که تا یک سال پیش از مترو و تاکسی برای رفت و آمدهایش استفاده می‌کرد، اما در حال حاضر ترجیح می‌دهد از وسیله نقلیه شخصی‌اش استفاده کند، هر چند مجبور باشد برای رد شدن از دوربین‌های طرح ترافیک، قانون را دور بزند. او می‌گوید:« راحتی وسیله شخصی، موجب شد مترو را کنار بگذارم. ساعات رفت و آمد من در اوج شلوغی مترو است. در عین حال برای رسیدن به یک ایستگاه مترو، گاهی مجبورم از یک یا دو خط تاکسی استفاده کنم یا مسافتی را پیاده بروم. به این دلیل ترجیح دادم از وسیله شخصی‌ام استفاده کنم.»

افزایش هزینه نباید موجب کاهش اقبال مردم شود
کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران و اعضای آن همیشه بر استفاده از وسایل نقلیه عمومی و لزوم تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید داشته اند. محسن سرخو در مورد آمار ارائه شده توسط روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی در گفت و گو با دنیای خودرو، با تاکید بر این که نباید افزایش قیمت جاذبه استفاده از وسایل نقلیه عمومی را کم کند، می‌گوید: «کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به طور کلی با افزایش هزینه حمل و نقل عمومی به گونه‌ای که جاذبه سفر را برای شهروندان کاهش دهد، موافق نیست. البته باید ببینیم این گزارش که از طریق وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است، چه بنیانی دارد و مطالعاتش چگونه انجام شده است. اما در کل افزایش قیمتی که باعث کاهش مسافران شود، نه به نفع مردم است و نه به نفع شهر. ولی مسئله‌ای که ما مشاهده می‌کنیم این است که تغییری در آمار جابه‌جایی مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی، ایجاد نشده است. اما اگر چنین اتفاقی هم افتاده باشد، گمان نمی‌کنم فقط افزایش نرخ دلیلش باشد.»
به گفته او، دلیل اصلی کاهش مسافران، ناقص بودن شبکه حمل و نقل عمومی کشور و فرسوده بودن آن است. بسیاری از اتوبوس‌هاو تاکسی‌های شهر تهران فرسوده هستند. خطوط مترو به قدر کافی وجود ندارد و باید تکمیل شود. طبیعی است در این شرایط اقبال مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کم می‌شود.
سرخو در مورد افزایش نرخ بلیت‌ها در سال 94 و میزان مناسب بودن آن برای مردم، با تاکید بر این که افزایش 15 درصدی بلیت مترو مورد رضایت ما نبود، می‌گوید: «ما موافق افزایش 10 درصدی بلیت مترو بودیم، ولی پیشنهاد شهرداری بیشتر از این‌ها بود و در نهایت افزایش 15 درصدی به تصویب رسید. در مورد اتوبوسرانی هم به دلیل آن که وضعیت نیمه خصوصی دارد، نمی‌توان چندان در میزان افزایش و کاهش نرخ‌های آن ورود کرد. اما باز هم تاکید می‌کنم این افزایش قیمت‌ها نباید به اصل موضوع که جابه‌جایی شهروندان توسط ناوگان حمل و نقل عمومی است، لطمه‌ای وارد کند.»

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید دو دلیل برای کاهش استقبال از ناوگان عمومی
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو