در مناظره مجازی روزنامه دنیای خودرو مطرح شد

قیمت خودروها چگونه تعیین شود

بازار خودرو این روزها گرفتار رکود است و برخی کارشناسان معتقدند برای بازگشت رونق، می‌بایست خودرو با کاهش قیمت همراه شود تا رکود از بازار خودرو رخت ببندد. این در حالی است که خودروسازان معتقدند باید قیمت‌ها با افزایش همراه باشد، در غیر این صورت ادامه فعالیت برای خودروسازان امکان‌پذیر نخواهد بود. از سوی دیگر خودروسازان مدعی هستند بازار خودرو انحصاری نیست و باید قیمت‌گذاری در حاشیه بازارصورت گیرد. ادعای آن‌ها در این زمینه قیمت‌گذاری در حاشیه بازار طی اوائل دهه هفتاد است که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده از این اقدام راضی بودند، اما به یکباره قیمت‌گذاری دولتی شد.

کد : 506
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 مهر 1394
print
نظرات : 2
قیمت خودروها چگونه تعیین شود

رامین بیات-بازار خودرو این روزها گرفتار رکود است و برخی کارشناسان معتقدند برای بازگشت رونق، می‌بایست خودرو با کاهش قیمت همراه شود تا رکود از بازار خودرو رخت ببندد. این در حالی است که خودروسازان معتقدند باید قیمت‌ها با افزایش همراه باشد، در غیر این صورت ادامه فعالیت برای خودروسازان امکان‌پذیر نخواهد بود. از سوی دیگر خودروسازان مدعی هستند بازار خودرو انحصاری نیست و باید قیمت‌گذاری در حاشیه بازارصورت گیرد. ادعای آن‌ها در این زمینه قیمت‌گذاری در حاشیه بازار طی اوائل دهه هفتاد است که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده از این اقدام راضی بودند، اما به یکباره قیمت‌گذاری دولتی شد.
بر همین اساس در قالب یک مناظره به سراغ رضا شیوا رئیس شورای رقابت، احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان و داود میرخانی رشتی رفتیم و با آن‌ها درباره اینکه ماهیت بازار خودرو انحصاری است یا خیر و دلایل آن‌ها برای این موضوع گفت‌و‌گو کردیم.
از یک طرف خودروسازان معتقد هستند بازار خودرو انحصاری نیست و باید قیمت‌گذاری در خارج از شورای رقابت و در حاشیه بازار سپرده شود و تجربه اوائل دهه هفتاد را که شورای اقتصاد تصویب کرد قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین به عنوان یک نمونه موفق ذکر می‌کنند، اما در آن سو شورای رقابت می‌گوید اساسا بازار خودرو در انحصار کامل ایران‌خودرو و سایپا قرار دارد و باید قیمت‌گذاری از سوی این شورای صورت گیرد، حال این سوال مطرح می‌شود که تعریف انحصار از سوی خودرو سازان و شورای رقابت چیست؟
رضا شیوا: در الفبای اقتصاد گفته می‌شود اگر شما تولید کننده باشید و با کم و زیاد کردن میزان تولید روی قیمت اثرگذار باشید به این وضعیت انحصار می‌گویند و این امر در حال حاضر در مورد تولیدات زیر دو هزار سی‌سی ایران‌خودرو و سایپا مصداق پیدا می‌کند.
احمد نعمت بخش: انحصار در بازار خودرو از نظر علم اقتصاد به عملی اطلاق می‌شود که یک خودروساز بزرگ آن‌قدر قیمت‌ها را پایین نگه دارد که سایر رقبا نتوانند محصولات خود را عرضه و به‌فروش برسانند آیا در حال حاضر چنین روندی را در بازار خودرو مشاهده می‌کنید، بلکه خودروسازان نیز در مظان اتهام هستند که گران‌فروشی می‌کنند و بر طبق گفته‌های دوستان، اگر گران‌فروشی صورت می‌گیرد، پس بازار انحصاری نیست. 
 داوود میرخانی رشتی: اگر بخواهیم، تعریفی از مفهوم انحصار ارائه دهیم می‌توانیم بگوییم اگر یک تولید کننده میزان تولید را کاهش دهد، به نحوی که قیمت‌ها نیز شکسته شود، آن وقت انحصار اتفاق می‌افتد. این در حالی است که در سال گذشته میزان تولید خودرو افزایش پیدا کرد و در سال جدید نیز تلاش می‌شود با توجه به مشکلات پیش رو، حداقل رکورد تولید سال 93 تکرار شود.
راهکار خودروسازان برای قیمت‌گذاری بر فرض اینکه دیگر شورای رقابت نرخ‌گذاری نکند، چیست، و از نظر شورای رقایت در وضعیت انحصار  اگر قیمت‌گذاری در حاشیه بازار انجام شود، این اقدام چه آسیب‌هایی می‌تواند به بار آورد؟
  رضا شیوا: این کار می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بار آورد، اگر در وضعیت انحصار خود خودروسازان قیمت‌گذاری را انجام دهند آن وقت حقوق مصرف‌کننده دیگر معنایی نخواهد داشت و خودروساز هر رفتاری را که دلش بخواهد با مشتری انجام بدهد. گوشه‌ای از این امر را در ایام رونق خودرو شاهد بودیم، به نحوی که مشتری بهای خودروی خریداری شده را پرداخت می‌کرد، اما برای تحویل خودرویش باید به دنبال  آن می‌دوید و برای گرفتن خودرو باید کفش آهنین پایش می‌کرد.
احمد نعمت‌بخش: در این زمینه بنده بارها تاکید کرده‌ام تجربه اوائل دهه هفتاد که شورای اقتصاد مکلف کرد قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود، تجربه بسیار خوبی بود و قیمت خودرو در 10 تا 12 سال یک سیر منطقی را طی کرد که هم خودرو ساز از آن راضی بود و چرخ صنعت کشور به راحتی می‌چرخید و هم مصرف‌کننده به راحتی خودروی مناسب خود را با توجه بودجه‌ای که در اختیار داشت، انتخاب می‌کرد، بدین ترتیب یک جریانی در آن برهه حاکم بود که به بازار خودرو آرامش می‌بخشید و دو طرف تولیدکننده و مصرف‌کننده نیز راضی بودند، اما با عوض شدن روال، مشکلات صنعت خودرو از آن زمان شروع شد.
داود میرخانی رشتی: اصولا در وضعیتی که شورای رقابت قیمت‌ها را تعیین می‌کند نوعی فساد ایجاد می‌شود، اما وقتی که قیمت‌ها در حاشیه بازار تعیین شود، بازار رقابتی خواهد شد و مشتری نسبت به آپشن‌هایی که می‌خواهد قیمت تعیین و در این بین رضایت مشتری نیز تامین می‌شود.
این روزها خودروسازان خواستار افزایش قیمت‌ها هستند و می‌گویند با نرخ‌های فعلی دیگر امکان فعالیت وجود ندارد، اما در مقابل شورای رقابت معتقد است شرایط و فضا برای افزایش قیمت محیا نیست، آخرین موضع در این باره از سوی دو طرف چیست؟
رضا شیوا: فعلا اعضای شورای رقابت تشکیل نشده است و زمانیکه جلسات شورا تشکیل شود، طبق قانون شورای رقابت موظف است به درخواست افزایش قیمت خودروسازان رسیدگی کند،‌ اما با توجه به اینکه در حال حاضر بازار خودرو در رکود است، توصیه ما به خودروسازان این است که فعلا از این درخواست خود صرف نظر کنند تا زمانی‌که بازار خودرو رونق بگیرد و بعد از آن دوباره در این باره تصمیم‌گیری شود.
احمد نعمت بخش:مدت‌هاست قیمت‌ها افزایش پیدا نکرده، این در حالی است که قیمت انواع کالا و خدمات در این مدت با افزایش  قابل توجه‌ای روبرو شده است، بر همین اساس درخواست خود را برای افزایش قیمت به شورای رقابت ارائه کرده ایم، اما به دلیل این که جلسات شورای رقابت تشکیل نشده، موضوع افزایش قیمت‌ها مورد بررسی قرار نگرفته است.
داود میر خانی رشتی: مدت‌هاست انجمن خودروسازان درخواست خود را برای افزایش قیمت ارائه کرده است. اما شورای رقابت بنا به دلایلی به این موضوع رسیدگی نکرده است، خواست ما این است که جلسات شورای رقابت هر چه سریع‌تر از سر گرفته شود و موضوع افزایش قیمت‌ها تحت بررسی قرار بگیرد.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 2 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
omid
ارسال شده در در 10/19/2015 17:31:49

انحصار يعني اينکه اجازه ي ورود هيچ شرکت خودرو ساز بزرگ ديگه اي رو نميزارن وارد بازار شه و رقابتي وجود نداشته باشد،در ضمن چطوره که با قيمت خودرو هاي ايران ميشه اتومبيل هايي با استاندارد هاي بالاتر و امکانات و فني بالاتر در ديگر کشور ها خريد حالا اينا ميگن به صرفه نيست،خب تعطيل کنيد اگه به صرفه نيست،در ضمن علت طرفداري دولت از خودرو ساز بخاطر درامد بالايي هست که از ما مردم و خودرو سازا ميگيرن خودرو صفر نخرييييد،دارن به زانو در ميان که وام هفت ساله گذاشتن

profileimage
نام کاربری
ارسال شده در در 10/19/2015 13:57:43

عزیزای من مردم پول ندارن پراید 24 میلیونی بخرن حالا اینا هی سر قیمت بحث کنن این کف دست اگه مو میبینی ، بکن

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو