در گفت‌و‌گوی روزنامه «دنیای خودرو» با محسن دستخوش‌جوان معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا بررسی شد.

عرضه پراید و تیبا بیخ گوش آمریکا

امروزه بحث صادرات به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان بزرگ دنیا تبدیل شده است. خودروسازی نیز از این مساله مستثنی نیست و همواره یکی از اهدافش را روی این مقوله متمرکز می‌کند. پیدا کردن بازارهای هدف در جایی که رقبای قدرتمندی هم حضور داشته باشند نیز به خودی خود به یکی دیگر از چالش‌ها بدل شده است. به همین دلیل اکثر تولیدکنندگان خودرو در دنیا برای صادرات اهمیت ویژه‌ای قائل هستند و آن را به مثابه یکی از بال‌های قدرتمند خود برای پرواز به شمار می‌آورند. در همین رابطه محسن جوان، معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا به روزنامه «دنیای خودرو» درباره اهداف  و چشم اندازهای صادراتی گروه سایپا می‌گوید

کد : 518
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مهر 1394
print
نظرات : 0
عرضه پراید و تیبا بیخ گوش آمریکا

علی طجوزی-امروزه بحث صادرات به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان بزرگ دنیا تبدیل شده است. خودروسازی نیز از این مساله مستثنی نیست و همواره یکی از اهدافش را روی این مقوله متمرکز می‌کند. پیدا کردن بازارهای هدف در جایی که رقبای قدرتمندی هم حضور داشته باشند نیز به خودی خود به یکی دیگر از چالش‌ها بدل شده است. به همین دلیل اکثر تولیدکنندگان خودرو در دنیا برای صادرات اهمیت ویژه‌ای قائل هستند و آن را به مثابه یکی از بال‌های قدرتمند خود برای پرواز به شمار می‌آورند. در همین رابطه محسن جوان، معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا به روزنامه «دنیای خودرو» درباره اهداف  و چشم اندازهای صادراتی گروه سایپا می‌گوید: پیش‌بینی شده است امسال بالغ بر 35 هزار دستگاه از انواع محصولات، با دو ویژگی خاص، یکی برند سایپا و دیگری حفظ سودآوری داشته باشیم. در بخش اول این گفتگو بیشتر درباره چشم‌اندازها، برنامه‌ها و اهداف صادراتی بحث کرده‌ایم که ضمن این گفت‌وگو محسن جوان خبر از عرضه دو محصول جدید سایپا در سوریه نیز می‌دهد. همچنین درباره ایجاد سایت در کشورهای دوردست نظیر ونزوئلا و چرایی آن نیز توضیحاتی ارائه شده است.

برای شروع می‌خواهم درخصوص اهدف سیاست‌گذاری صادراتی که مد نظر دارید توضیح بدهید ؟
صنعت خودرو موتور محرک و لوکوموتیو کشنده صنعت کشور است. بنابراین هر چه بتوانیم در این حوزه توسعه داشته باشیم، منجر به توسعه اشتغال و گردش نقدینگی در کشور خواهد شد. ضمن اینکه ارزش افزوده  محصولات این صنعت بسیار بیشتر از ارزش افزوده دیگر صنایع است که به صورت خام یا فروش مواد اولیه صورت می‌گیرد . بنابراین صادرات خودرو بسیار مهم است؛ هم از حیث صادرات خود محصول و هم از حیث اشتغال و ارزش افزوده. به همین منظور و در راستای اسناد بالادستی افق 1404 که صادرات 30درصد از محصولات خودرویی کشور را پیش‌بینی کرده و به جهت دستیابی  به آن مهم برنامه‌ریزی‌های جامعی در گروه خودروسازی سایپا انجام شده است. خوشبختانه تعهد مدیریت عالی گروه سایپا تا حدی است كه موضوع صادرات یكی از اصلی‌ترین موارد مطروحه  در جلسات هیات مدیره گروه به‌شمار می‌رود. بواسطه این حمایت ها، برنامه ریزی‌های جامعی صورت پذیرفته كه یكی از نتایج آن، پیش‌بینی صادرات 35000 دستگاهی برای امسال و در قالب انواع محصولات با دو ویژگی خاص، برند سایپا و حفظ سودآوری است. 
با توجه به تنوع محصولات تولیدی گروه سایپا روی پلتفرم‌های ایکس 100 و ایکس 200 یا همان محصولات خانواده پراید و خانواده تیبا، برنامه‌ریزی‌های همه جانبه‌ای در همكاری با مركز مطالعات استراتژیك گروه سایپا انجام داده‌ایم كه در آنها ضمن شناسایی و  اولولیت‌بندی بازارهای هدف در مناطق مختلف دنیا، اقدام به تمركز روی بازارهای دارای مزیت بالا كرده‌ایم كه از جمله مهمترین این بازارها، می‌توان به بازارهای كشورهای همسایه و خاورمیانه اشاره كرد.

چرا؟
اولین مزیت این بازارها برای شركت سایپا، بحث سهولت دسترسی و در نتیجه هزینه‌های حمل و نقل كمتر است كه این موضوع در كنار مواردی همچون قرابت فرهنگی و آداب و رسوم و استاندارهای محلی كه در منطقه وجود دارد، مزایای بیشتری برای گروه سایپا فراهم آورده است تا جاییكه می‌توانم ادعا کنم که در دو دهه گذشته عمده صادرات ما  در این منطقه محقق شده است. 
لازم به توضیح است محصولات گروه سایپا در سایر مناطق جغرافیایی كه شامل همسایه‌های شمالی ایران، كشورهای منطقه سی آی اس، كشورهای خاورمیانه عربی در شمال آفریقا مانند مصر، الجزایر، لیبی و تونس، كشور سودان در شرق آفریقا، كشورهای کامرون، نیجریه، نیجر، غنا و ساحل عاج در مركز آفریقا و درنهایت کشورهای سنگال و مالی در شمال غرب آفریقا نیز حضور دارند. 
همچنین با توجه به قرابت سیاسی با كشور ونزوئلا در دورترین نقطه آمریكای لاتین كه 15هزار کیلومتر از نظر بعد مسافت با ما فاصله دارد، توانسته‌ایم بازاری ایجاد كنیم و در آنجا سایت تولید داشته باشیم و محصولات ما با مشارکت طرف ونزوئلایی تولید و عرضه شود.
 به عبارت دیگر در قالب مولفه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و از نظر قیمت رقابتی و حمل و نقل، به مدلی برای اولویت‌بندی و  فعالیت در بازارهای هدف صادراتی دست پیدا کردیم كه با در نظر گرفتن برنامه‌های آتی گروه سایپا، در ایجاد پلتفرم‌های جدید و اضافه شدن محصولاتی به سبد محصول این شركت، خواهیم توانست هم بازارهای فعلی را توسعه دهیم و هم به فکر بازارهای جدید با استاندارهای بالاتر باشیم.

کدام بازارها؟ می‌توانید مثال بزنید؟
در حال حاضر کشورهایی که فرمان راست هستند در حیطه بازارهای ما قلمداد نمی‌شوند ولی در آینده برنامه‌هایی برای طراحی و تولید خودروهای فرمان راست داریم.

چه مزیتی دارد؟
تقریبا یک چهارم بازار خودروی دنیا را خودروهای فرمان راست تشکیل می‌دهند که می‌خواهیم با این کار این بخش را نیز به بازارهای گروه سایپا اضافه کنیم. ضمن اینکه از نظر استاندارد هم خوشبختانه در حال نزدیک شدن به استاندارهای روز اروپا هستیم. با اخذ استاندارد محصولات روز دنیا در پلتفرم اس پی 100، می‌توانیم بازارهای جدیدی مانند ترکیه، بخش‌هایی از اروپا به‌ویژه كشورهای شرق اروپا را فتح کنیم. این برنامه‌ریزی‌ها در راستای دستیابی به چشم‌انداز افق 1404 كشور صورت پذیرفته است و امكان افزایش تعدادی سهم 81 درصدی شركت سایپا از صادرات خودرو در سال‌های اخیر را به همراه خواهد داشت.


به قرابت‌های فرهنگی و سیاسی اشاره کردید. اما تولید خودرو در کشوری مثل ونزوئلا برای سایپا توجیه اقتصادی هم دارد؟
از زاویه‌ای که ما وارد بازار ونزوئلا شدیم جواب مثبت است.

به چه دلیل؟
یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ما در بازار ونزوئلا داشتیم بحث حمل و نقل به این بازار بود. اما واقعیت این است که هزینه‌های حمل و نقل تنها عامل تعیین كننده در آنالیز و ساختار قیمت صادراتی یک خودرو نیست، بلكه استفاده از تعرفه‌های بین دو كشور و همچنین امتیاز عضویت كشورها در پیمان‌های منطقه‌ای، موجبات ایجاد شرایط رقابتی برای هر محصول صادراتی را فراهم می‌آورد. با این توضیحات و به دلیل فضای همراهی و همدلی سیاسی بین دو كشور ایران و ونزوئلا، خوشبختانه پیمان‌های خاصی بین دو کشور برقرار شده‌است و ما توانسته‌ایم با استفاده از تعرفه‌های ترجیحی و سرمایه‌گذاری در کشور ونزوئلا برای ساخت و تولید خودروی ایرانی با قیمت منطقی و رقابتی استفاده کنیم. همچنین می‌توانیم ادعا کنیم یکی از سودآورترین بازارهای صادراتی ما  کشور ونزوئلا است.


از مهم‌ترین بازارهای صادراتی ما عراق و سوریه هستند. با توجه به وضعیت فعلی این دو کشور تا چه حد از برنامه‌ها و اهداف صادراتی خود در آنجا عقب مانده‌اید یا کارها روی زمین مانده است؟
در ابتدا با ابراز تاسف فراوان از اتفاقات رخ داده در این كشورها، آرزو می‌كنیم صلح و ثبات در منطقه ایجاد شود. اما در هر شرایطی این کشورها جزو بازارهای استراتژیک ما به شمار می‌آیند و به دلایلی که پیش‌تر درباره شراکت با ونزوئلا اشاره شد؛ و همچنین همخوانی و تطابق محصولات سایپا با سلایق مشتریان، ما وضعیت فوق‌العاده‌ای در آن بازارها داشته‌ایم.
 پیش از شروع درگیری‌ها در سوریه، موفق به عرضه بیش از 70 هزار دستگاه از انواع محصولات گروه سایپا در این بازار شدیم كه خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی از جانب مردم سوریه رو به رو شد. در کشور عراق هم همین طور، به نحوی که در کمتر از پنج سال موفق به صادرات  130 هزار دستگاه خودرو به این بازار شدیم. اگرچه بازار خودرو در این كشورها آزاد است و مردم می‌توانند به انواع خودروها با مدل،کیفیت و قیمت‌های متفاوت دسترسی داشته باشند، اما به دلیل توان بالای رقابتی و صرفه اقتصادی محصولات ما همچون هزینه‌های نگهداری پایین، سهولت دسترسی و وفور قطعات یدكی، شبکه گسترده خدمات پس از فروش و مصرف مناسب بنزین که یک چالش جهانی است مورد استقبال عموم قرار گرفت به طوری كه در سال‌های پیش از وقوع آشوب و درگیری ها، برای پنج سال متوالی توانستیم رتبه اول فروش را  در بازار به خودمان اختصاص بدهیم، تا جایی‌كه این اتفاقات در كنار فعالیت‌های انجام شده در بازارهای صادراتی سایپا منجر به افزایش 55 درصدی میزان صادرات در 6ماهه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته شده است.

در آن کشورها هم مثل ایران از خدمات پس از فروش نارضایتی وجود دارد؟
ذائقه مشتریان همیشه نیاز به سرویس و خدمات جدیدی دارد، اما چون خودروهای ما در کلاس اقتصادی قرار دارند، یا به عبارت دیگر برای اقشار متوسط و دهک‌های پایین جامعه طراحی شده‌اند و از آنجایی‌كه محل درآمد و کسب وکار و امرار معاش خانواده‌ها محسوب می‌شوند، همواره از رضایت نسبی برخوردار بوده‌اند. شاهد این مدعا نیز استقبال خوب از محصولات ما در بازار عراق  است. در کشور سوریه نیز از سال 2006 به دلیل فروش بالای محصولات سایپا، اقدام به راه‌‌اندازی سایت تولیدی با مشارکت طرف مقابل کردیم که با استقبال بالای جامعه مصرف کننده سوری مواجه شد. اما متاسفانه به دو دلیل عمده مجبور به متوقف کردن تولید در آن سایت شدیم. یکی مسدود شدن مسیر حمل و نقل محموله‌ها از كشور تركیه به سمت سوریه و دیگری آشوب و درگیری‌های آن كشور.
خوشبختانه نزدیک به یک ماه است که  مجددا خط تولید سوریه فعال و به تولید مشغول شده‌ایم و تلاش می‌کنیم در ماه‌های آینده با آرام‌‌تر شدن اوضاع آن کشور، بتوانیم باز هم جایگاه قبلی خود را به دست بیاوریم، ضمن اینکه در دور جدید فعالیت‌های صادراتی در این بازار، توانسته‌ایم  وانت سایپا151 و خودروی تیبا را وارد بازار سوریه کنیم.

با توجه به وضعیت و شرایط بحرانی دو کشور سوریه و عراق به فکر بازار جایگزین افتاده‌اید؟
توسط دو رکن اصلی یعنی مرکز مطالعات استراتژیک و معاونت صادرات و امور بین‌الملل سایپا مدلی علمی طراحی شده است که بر مبنای آن تخم‌مرغ‌ها را در سبدهای متعددی قرار داده‌ایم. خوشبختانه بر اساس این مدل به اولویت‌هایی دست پیدا کردیم که بر اساس آن کشورهای منطقه، مجاور و نزدیک به عنوان اولویت اول و کشور‌های منطقه سی آی اس و شرق اروپا مثل اوکراین و بلاروس؛ و همچنین كشورهای آفریقایی به عنوان اولویت‌های بعدی قرار گرفتند که پروژه‌هایی در این رابطه در دست اجرا داریم که به زودی به ثمر خواهد نشست.

آیا برای حفظ بازارهای صادراتی با دیگرتولیدکننده بزرگ کشور همکاری دارید؟
در بازار داخل ممکن است بین ما رقابت وجود داشته باشد اما به دلیل سیاست‌ها و فرصت‌هایی که در خارج از کشور وجود دارد، به صورت دو رفیق و با استفاده از سینرژی هر دو گروه پروژه‌های مشترکی اجرا کرده‌ایم. از جمله در ونزوئلا و عراق سایت‌های مشترک ایجاد کرده‌ایم. خوشبختانه با توجه به اینکه بخش‌بندی خودروها متفاوت است در حقیقت به صورت مکمل یکدیگر وارد بازار می‌شویم كه این مساله کمک کرده است محصولات ایرانی را با تنوع بیشتر به مشتریان خارجی عرضه کنیم.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید عرضه پراید و تیبا بیخ گوش آمریکا
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو