تنها 10 درصد از ظرفیت 800 هزار عددی این صنعت فعال است

چهار تولیدکننده بزرگ مخازن CNG کشور در آستانه تعطیلی

چهار تولید کننده مخازن CNG خودروهای دوگانه‌سوز کشور به طور رسمی اعلام کردند: چنانچه مطالبات این صنعت از خودروسازان پرداخت نشود و طرح‌های توسعه سی ان جی به اجرا در نیاید، این واحدهای تولیدی از ماه آینده قادر به ادامه تولید نخواهند بود و فعالیت آنها متوقف خواهد شد.

کد : 519
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مهر 1394
print
نظرات : 0
چهار تولیدکننده بزرگ مخازن CNG کشور در آستانه تعطیلی

چهار تولید کننده مخازن CNG خودروهای دوگانه‌سوز کشور به طور رسمی اعلام کردند: چنانچه مطالبات این صنعت از خودروسازان پرداخت نشود و طرح‌های توسعه سی ان جی به اجرا در نیاید، این واحدهای تولیدی از ماه آینده قادر به ادامه تولید نخواهند بود و فعالیت آنها متوقف خواهد شد.
نوید خاصه‌باف مدیرعامل شرکت پارس‌ام سی‌اس در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد : در حال حاضر بیش از 50 میلیارد تومان از صنعت خودرو طلب دارند و این در حالی است که بالغ بر یک هزار نفر به صورت مستقیم و 5 هزار نفر به صورت غیر مستقیم، در این کارخانجات مشغول به کار هستند.
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» وی با بیان اینکه در مقابل توقف تولید این کارخانجات اراده‌های محکمی برای واردات مخازن و محصولات مشابه از دیگر کشور‌های شناخته شده وجود دارد، افزود: اکنون یک ماه است که در این کارخانجات تولید به طور کلی متوقف شده و در صورتی که این صنعت از بین برود، احیاکردن آن هزینه زیادی در بر خواهد داشت.
خاصه‌باف با اشاره به سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومانی در صنعت ساخت مخازن CNG، ابراز کرد: این صنعت دارای دانش فنی بالا، استانداردهای فوق ایمنی و کیفیت بسیار بالاست و به همین دلیل در چند سال گذشته کوچک‌ترین حادثه‌ای در مورد مخازن ساخت داخل گزارش نشده است، اما با این وجود متاسفانه برخی مصرف‌کنندگان به دلیل قیمت پایین تجهیزات بی‌کیفیت اقدام به خرید آنها می‌کنند.
وی ادامه داد: برای حل این مشکل در حال طراحی سامانه‌ای هستیم که خریداران بتوانند با ارسال کد رهگیری از اصالت مخازن خریداری شده مطمئن شوند.
این تولیدکننده مخازن CNG با ابراز تشکر از دولت و خودروسازان به خاطر حمایت‌های صورت گرفته از صنعت CNG یادآوری کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در این صنعت انتظار داریم تا اتخاذ سیاست‌های ویژه از اتلاف ظرفیت‌های آن جلوگیری شود.
در ادامه این نشست کیومرث مبلغ ناصری مدیرعامل شرکت آسیاناما با بیان اینکه علت حضور ما در این جمع اعلام نگرانی و هشدار است، گفت: در حال حاضر 50 میلیارد تومان سرمایه در گردش انباشته و بلوکه شده و تبدیل به محصول شده  وجود دارد که اگر به گردش در نیاید تولید تولید را متوقف می‌کند. مجبوریم محصولات بازسازی‌شده روی خودروها استفاده کنیم که خطرات زیادی برای خودروها و جامعه در پی دارد.
ناصری اضافه کرد: متاسفانه تولید خودروهای دوگانه‌سوز از جانب خودروسازان دارای اولویت نیست به طوری‌که با ایجاد مشکل در صنعت خودرو تولید این خودروها 30 تا 99 درصد کاهش داشته است و به تبع آن کارخانجات سازنده مخازن CNG نیز دچار بحران شده‌اند.
وی با بیان اینکه فراوانی محصول بی‌کیفیت و استوک در بازار از مشکلات این صنعت به شمار می‌رود، بیان کرد: با وجود محصولات بی‌کیفیت و مشکلات مالی تولیدکنندگان خودرو، فضایی برای استفاده از این محصولات فراهم می‌شود که برای جان، مال و امنیت مردم خطرناک است.
مبلغ ناصری افزود: تقاضای ما توجه به حفظ سرمایه‌های ملی، اقتصادی و انسانی کشور است که در گذشته نه چندان دور برای آن هزینه هنگفتی کرده‌ایم.
بهرام توسلی مدیرعامل شرکت کاوش در ادامه این نشست گفت: اکنون ظرفیت تولید این چهار کارخانه 800 هزارمخزن در سال می‌باشد که با توجه به تکنولوژی بالای آنها دارای کیفیت بسیار بالایی هستند و قطعا می‌توانیم این کالا را در کشورهای دیگر نیز به فروش برسانیم که تاکنون به واسطه تحریم‌ها امکان‌پذیر نبود و از این پس در صورت همکاری و همراهی دولتمردان می‌توانیم صادرات نیز داشته باشیم.
وی با بیان اینکه مواردی دیده شده‌است که مخازن بی‌کیفیت به کشور وارد شده و به دلیل استاندارد نبودن در گمرک سال‌ها انبار شده‌اند اما پس از مدتی در بازار عرضه می‌شوند که خطرآفرین است، گفت: طبق استانداردها بازرسی ادواری مخازن تحت فشار و سی ان جی باید هر سه سال یک‌بار صورت گیرد که متاسفانه هنوز قوانینی در این رابطه در کشور ما وجود ندارد. اکنون خودروهایی در کشور هستند که هشت سال از عمر مخازن آنها می‌گذرد و هنوز بازرسی نشده‌اند.
محسن نامداری مدیرعامل شرکت سیلندر پرشیا نیز در این نشست در خصوص مشکلاتی که تولیدکنندگان مخازن CNG در کشور با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار کرد: در حال حاضر کشور ما در حوزه ساخت مخزن به خودکفایی رسیده است اما در این شرایط دو معضل اساسی داریم و آن امنیت اقتصادی تولیدکننده‌ها به واسطه توسعه پایدار آنها و امنیت روحی و روانی و رفاه اجتماعی مصرف‌کنندگان است که تامین نمی‌شود.
وی ادامه داد: کارخانجات تولید مخازن CNG در کشور ما ظرفیت تولید بالای 800 هزار مخزن در سال را دارند که با توجه به سفارش و تقاضای خودروسازن متغیر است. در سال جاری برنامه خودروسازان برای تولید 400 هزار خودرو دوگانه‌سوز بوده که تا الان حدود 40 تا 50 هزار تولید شده است و هم اکنون نیز کارخانجات نیز با توقف تولید مواجه شده اند.
نامداری یادآوری کرد: متاسفانه امسال در مقایسه با سال گذشته شاهد افت 50 درصدی تولید مخازن CNG بوده‌ایم. 
 از سوی دیگر خودروهای دوگانه‌سوز در شرایطی بخش عظیمی از جاده‌ها و خیابان‌های کشور اشغال کرده‌اند که به گفته رئیس انجمن جایگاه‌داران CNG کشور، سه میلیون از آنها در معرض خطر انفجار قرار دارند.
آن طور که اردشیر دادرس در نشستی خبری عنوان کرد، نزدیک به سه میلیون خودروی دوگانه گازسوز، موعد بازرسی ادواری‌شان رسیده است و اگر نسبت به تست آنها اقدام نشود، خطرساز خواهند بود.
وی با بیان اینکه بازرسی ادواری دوگانه‌سوزها به خط قرمز رسیده، گفت: تا امروز شش مورد انفجار در خودروهای دوگانه‌سوز داشته ایم و هرچه زمان بگذرد، ضریب خطر این خودروها نیز بالاتر می‌رود.
دادرس افزود:برای انجام تست ادواری سه میلیون دستگاه خودروی دوگانه‌سوز، بین 60 تا 80 میلیارد تومان سرمایه لازم است که با توجه به خطرات احتمالی ناشی از فرسودگی مخازن سی ان جی، انتظار داریم دولت حمایت لازم برای انجام تست‌های مربوطه را انجام دهد.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید چهار تولیدکننده بزرگ مخازن CNG کشور در آستانه تعطیلی
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو