عرضه رقیب تندر توسط خودروسازان بم

جیلی GC6 مونتاژ ایران با چه قیمتی به بازار می‌آید؟

وقتی به سال‌های 84 و 85 برمی‌گردیم، به این نتیجه می‌رسیم که کرمان جزو آن دسته استان‌هایی بود که برای مردم ایران خودروهایی باکیفیت و دوست‌داشتنی می‌ساخت. از جمله این ماشین‌های فولکس‌واگن گل بود که در سال 83 قرارداد آن در شرکت خودروسازان بم امضا و با مدل 84 روانه بازار ایران شد. این خودرو جزو آن دسته از خودروهایی بود که محبوبیتش را به‌جز مسئله کیفیت، از ایمنی بالا و امکانات خوب به‌دست آورده بود. اواخر دهه 80 بود که تولید این خودرو متوقف شد و خودروسازان بم خودرویی لوبو را به خط تولید خود آوردند که رقیبی برای MVM110 بود و این روزها دیگر تولید نمی‌شود. بعد از توقف تولید این ماشین دیگر خبری از خودروسازان بم شنیده نمی‌شد و همیشه اخبار ضد و نقیضی از آغاز همکاری این شرکت با فولکس واگن به‌گوش می رسید. حال بعد از گذشت چند سال دوباره این شرکت جان تازه گرفته‌است و خود را برای رقابتی سخت آماده می‌کند. 

کد : 529
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مهر 1394
print
نظرات : 0
جیلی GC6 مونتاژ ایران  با چه قیمتی به بازار می‌آید؟

حسین دلاور-وقتی به سال‌های 84 و 85 برمی‌گردیم، به این نتیجه می‌رسیم که کرمان جزو آن دسته استان‌هایی بود که برای مردم ایران خودروهایی باکیفیت و دوست‌داشتنی می‌ساخت. از جمله این ماشین‌های فولکس‌واگن گل بود که در سال 83 قرارداد آن در شرکت خودروسازان بم امضا و با مدل 84 روانه بازار ایران شد. این خودرو جزو آن دسته از خودروهایی بود که محبوبیتش را به‌جز مسئله کیفیت، از ایمنی بالا و امکانات خوب به‌دست آورده بود. اواخر دهه 80 بود که تولید این خودرو متوقف شد و خودروسازان بم خودرویی لوبو را به خط تولید خود آوردند که رقیبی برای MVM110 بود و این روزها دیگر تولید نمی‌شود. بعد از توقف تولید این ماشین دیگر خبری از خودروسازان بم شنیده نمی‌شد و همیشه اخبار ضد و نقیضی از آغاز همکاری این شرکت با فولکس واگن به‌گوش می رسید. حال بعد از گذشت چند سال دوباره این شرکت جان تازه گرفته‌است و خود را برای رقابتی سخت آماده می‌کند. رقابتی که بر سر گرفتن سهمی از بازار خودروهای سدان متوسط است و جیلی GC6 به عنوان نماینده این شرکت برای رقابت به بازار می‌آید. این ماشین هفته گذشته در نمایشگاه خودروی تبریز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت تا اولین ملاقات مردمی با این خودرو صورت بگیرد. امروز به معرفی این خودرو و سهم آن در بازار کشور می‌پردازیم.

  جیلی نامی آشنا
برند چینی جیلی، از آن دست شرکت‌ها و هلدینگ‌هایی به حساب می‌آید که در چین اعتبار خوبی دارد و در کنار اعتبار، قدمتی به نسبت مناسب در بین چینی‌ها دارد. ما ایرانیان این برند را چند وقتی است می‌شناسیم و این آشنایی را جیلی امگراند7 برایمان ایجاد کرده‌است که با مدل‌های 2013 و 2014 به صورت وارداتی توسط شرکت جیلران موتور وارد بازار ایران شد. جیلی امگراند در روزهای اول با استقبال خوبی مواجه و همین امر باعث شد شرکت جیلران موتور، نسخه شاسی‌بلند جیلی یعنی X7 را به ایران بیاورد. وجود نسخه‌های مختلف از این برند طی 3 سال در ایران نشان می‌دهد گرایش ایرانی هم به سمت خودروهای چینی و به نسبت گران‌قیمت بیشتر شده است. 
در کنار واردات جیلی، شرکت خودروسازان بم در سال 92 طی قراردادی با جیلی چین، توافقی انجام داد تا برخی محصولات این شرکت را در ایران روی خط تولید ببرد. حال امروز در سال 94 این امر محقق شده‌است و به‌عنوان اولین محصول مشترک خودروسازان بم و جیلی، GC6   تولید می‌شود. رضا ظروفیان، مدیرفروش و بازاریابی خودروسازان بم، در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «دنیای خودرو» اشاره کرد این خودرو به احتمال زیاد از بهمن 94 با مدل سال 95 به دست مشتریان تحویل داده و به زودی طی مراسمی از خودرو رونمایی شده و قیمت رسمی آن اعلام  می‌شود.

   GC6 بازار را می‌گیرد؟!
جیلی GC6 یا همان MK، خودرویی است که زیر نظر هلدینگ جیلی تولید می‌شود. این خودرو تا امروز چند نسل را پشت سر گذاشته و در ایران با آخرین سری خود که در سال 2014 به بازار چین عرضه شده است، حضور پیدا می‌کند. 
GC6 جزو آن دسته از خودروهای سدان جیلی قرار می‌گیرد که در آن اصل سادگی و کاربردی بودن لحاظ شده‌است تا قیمت خودرو برای مصرف‌کننده عادی جامعه مناسب باشد. این خودرو با فاصله محوری 2502 میلی‌متری در رده خودروهای سدانی قرار می‌گیرد که برای استفاده خانواده‌های 4 نفره مناسب واقع می‌شود. 
همچنین موتور 1498 سی‌سی 4 سیلندر 16 سوپاپ این خودرو توان تولید 5/100 اسب‌بخار قدرت و گشتاور 136 نیوتون‌متری را دارد که برای وزن 1142 کیلوگرمی خودرو، به نظر مناسب می‌آید. البته با بازنگری انجام شده قدرت این خودرو به 105 اسب بخار رسیده و توان تولید گشتاور 146 نیوتون‌متری را دارد. 
طبق اعلام خودروسازان بم، GC6 با گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه و به انتخاب مشتری در فهرست سفارش گذاشته می‌شود. گیربکس دستی، 5 دنده معمولی و نسخه اتوماتیک، 4 دنده است. روی پنل این گیربکس حالت رانندگی با دنده سنگین و شروع حرکت با دنده دو تعبیه شده است. 
ولی خبری از حالت تیپرونیک یا تعویض دستی نیست که برای این خودرو نسبت به رقبا ضعف حساب می‌شود. فرمان این خودرو از نوع هیدرولیک و برای خودروهایی با این محدوه قیمتی، طبیعی است. البته رقیبی مانند برلیانس H330 پارس خودرو به فرمان برقی مجهز است. 
رینگ خودرو 15 اینچی بوده و لاستیک 60/185 روی آن نصب شده است. ترمزهای خودرو که از نوع ABS  و EBD، روی 4 چرخ دیسکی خودرو عملکرد خود را نشان می‌دهد. سیستم تعلیق مکفرسون در جلو و سیستم استرس گیر ضربه در انتهای اکسل عقب در کنار لاستیک‌های مناسب باعث می‌شود خودرو تعادل خوبی داشته‌باشد. وجود دو کیسه هوا هم به ایمنی بیشتر خودرو کمک می‌کند و باعث می‌شود رقابت در بازار ایران برای این ماشین سخت نباشد. 
اگر بخواهیم واقع‌بینانه در مورد ظاهر این خودرو نظر بدهیم، باید بگوییم در طراحی آن نکته خلاقانه‌ای وجود ندارد. می‌توان گفت در دوره‌های مختلف طراحی این محصول که سال‌های گذشته هم به بازارهای مختلف ورود کرده است، نسبت به نسخه‌های 2015 تغییر آن‌چنانی نداشته و ظاهرش مثل تندر90 خشک و کمی بی‌روح است. البته خطوط بدنه GC6 نسبت به تندر90 بیشتر است و با توجه به ال90 فعلی، جذابیت بیشتری دارد. 
وقتی در خودرو را باز می‌کنید به داخل آن نگاهی می‌اندازید، متوجه می‌شوید طراحی داخلی هم ساده است، ولی این سادگی، متفاوت و با رعایت اصول طراحی داخلی، زیبایی خوبی را به کابین خودرو داده است. صندلی راننده به صورت دستی در 6 جهت تنظیم می‌شود و صندلی شاگرد 4 حالته است. صندلی‌ها از نوع چرمی بوده و در عقب خودرو پشتی صندلی ماشین به سه پشت سری قابل تنظیم مجهز است که قابلیت ISO FIX را نیز دارد. 
روی فرمان خودرو در سمت چپ، تنظیمات سیستم صوتی قرار دارد. شیشه‌ها و آینه‌های خودرو هم برقی است. در وسط داشبورد GC6، مانیتوری وجود دارد که به امکاناتی نظیر پخش فیلم و پشتیبانی از GPS مجهز است. این سیستم صوتی به قابلیت اتصال USB و بلوتوث مجهز است که جزو امکانات معمولی و خوب خودروهای 2015 محسوب می‌شود. فضای پای سرنشینان جلو و عقب به میزان کافی تعبیه شده و در کنار فضای 458 لیتری صندوق عقب، خودرویی مناسب را برای یک خانواده 4 نفره فراهم کرده است. 
سیستم تهویه این خودرو به صورت دستی قرار دارد که زیر پنل ضبط و مانیتور جای‌گیری شده است. تنظیم ارتفاع چراغ ماشین هم به شکل برقی در خودرو قرار دارد که در سمت چپ ستون فرمان، روی داشبورد نصب شده است. روی سپر عقب خودرو سنسور پارک وجود دارد که در حین دنده عقب به کار می‌آید. یکی از ضعف‌های GC6 این است که با وجود مانیتور در ماشین، دوربین دنده عقب روی خودرو وجود ندارد. این کار شرکت جیلی را می‌توان کم‌کاری در بخش امکانات دانست. البته در برخی نسخه‌های سفارشی این ماشین، سان‌روف و دوربین دنده عقب به صورت آپشن وجود دارد ولی با توجه به نسخه‌هایی که در نمایشگاه تبریز بود، می‌توان نتیجه گرفت این امکانات در خودروی قابل عرضه در ایران وجود ندارد. 

   قیمت ماشین رقابتی است...
رضا ظروفیان گفت: این ماشین برای رقابت در بازار خودروهای زیر 50 میلیون تومان آماده می‌شود، رقیب اصلی ما، رنو تندر90 اتوماتیک ایران خودرو است و قصد رقابت با این ماشین را داریم. 
با توجه به صحبت او می‌توان احتمال داد قیمت خودرو بین 45 تا 50 میلیون تومان تعیین می‌شود. البته فقط تندر90 نیست که در این بازه قیمتی به عنوان یک ماشین اتومات برای GC6 رقیب می‌شود بلکه ماشین‌هایی مثل رنو ساندرو اتوماتیک پارس خودرو، برلیاس H330 و H320 پارس خودرو، ولیکس C30 خودروسازان راین و لیفان X50 اتوماتیک، در بازه رقابتی با جیلی GC6 قرار می‌گیرند. با توجه به سابقه خوب خودروسازان بم، احتمال آن زیاد است که GC6 با کیفیتی مطلوب وارد بازار ایران شود. این احتمال هم وجود دارد که ظاهر ساده این ماشین و امکانات معمولی‌اش باعث شود  بین رقبا کمتر دیده شود. 
احتمال قوی تا بهمن امسال باید صبر کنیم تا ببینیم رویکرد بازار به این خودرو چگونه است و آیا مردم حاضر به خریدن این خودرو می‌شوند؟ این نکته را هم بدانیم که خودروهای ذکر شده به عنوان رقیب GC6 در بازار ایران ماشین‌های محبوبی به حساب نمی‌آیند و به خودروهای بدفروش بازار معروف شده‌اند. 
انتظار کشیدن 4 ماهه ما، همه چیز را روشن می‌کند. از برنامه فروش شرکت گرفته تا میزان استقبال مشتریان پس باید منتظر ماند.



 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید جیلی GC6 مونتاژ ایران با چه قیمتی به بازار می‌آید؟
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو