دو رقیب آلمانی برای حفظ محیط‌زیست وارد نبرد می‌شوند

وقتی برقی‌ها به جان هم می‌افتند!

شهر لس‌آنجلس یکی از شهرهایی است که می‌توانید بیشترین تیزرهای تبلیغاتی شهرداری را با موضوع هشدار در مورد حفظ نظافت طبیعت، شهر و نیز حفاظت از محیط‌زیست را در آن ببینید. در این منطقه، تسلا مدل اس، درخشان‌ترین خودرو است و حتی تاکسی‌های این منطقه هم خودروی برقی تویوتا پریوس هستند. ایستگاه‌های فعال شارژ خودروهای الکتریکی در این ناحیه، تعداد 49 ایستگاه است که نشان از آشتی این منطقه با محیط‌زیست دارد. در شهرهای بزرگ و پیشرفته دیگر دنیا هم کم و بیش می‌توان چنین محله‌هایی را با قوانین ویژه حفظ محیط‌زیست مشاهده کرد. در توکیو، لندن، پاریس، کلن، اشتوتگارت، میلان، ونیز، سیدنی، وین و چندین شهر دیگر، شهرداران حداقل در محله‌های توریستی و یا محلاتی با شرایط خاص، چنین قوانینی وضع کرده‌اند. به نظر می‌رسد دنیا چاره‌ای ندارد جز اینکه کم‌کم دست از سوخت‌های آلوده‌کننده فسیلی بردارد. این مقدمه، به این منظور ذکر شد که اگرچه امروز خودروهای الکتریکی سهم قابل توجهی از بازار خودرو را ندارند، اما به‌زودی چه از روی اجبار قوانین و چه از روی ناچاری ناگواری آب و هوا، خودروهای برقی جایگاه ویژه خود را پیدا خواهند کرد.

کد : 530
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مهر 1394
print
نظرات : 0
وقتی برقی‌ها به جان هم می‌افتند!

سید علی‌اکبر رضوی-شهر لس‌آنجلس یکی از شهرهایی است که می‌توانید بیشترین تیزرهای تبلیغاتی شهرداری را با موضوع هشدار در مورد حفظ نظافت طبیعت، شهر و نیز حفاظت از محیط‌زیست را در آن ببینید. در این منطقه، تسلا مدل اس، درخشان‌ترین خودرو است و حتی تاکسی‌های این منطقه هم خودروی برقی تویوتا پریوس هستند. ایستگاه‌های فعال شارژ خودروهای الکتریکی در این ناحیه، تعداد 49 ایستگاه است که نشان از آشتی این منطقه با محیط‌زیست دارد. در شهرهای بزرگ و پیشرفته دیگر دنیا هم کم و بیش می‌توان چنین محله‌هایی را با قوانین ویژه حفظ محیط‌زیست مشاهده کرد. در توکیو، لندن، پاریس، کلن، اشتوتگارت، میلان، ونیز، سیدنی، وین و چندین شهر دیگر، شهرداران حداقل در محله‌های توریستی و یا محلاتی با شرایط خاص، چنین قوانینی وضع کرده‌اند. به نظر می‌رسد دنیا چاره‌ای ندارد جز اینکه کم‌کم دست از سوخت‌های آلوده‌کننده فسیلی بردارد. این مقدمه، به این منظور ذکر شد که اگرچه امروز خودروهای الکتریکی سهم قابل توجهی از بازار خودرو را ندارند، اما به‌زودی چه از روی اجبار قوانین و چه از روی ناچاری ناگواری آب و هوا، خودروهای برقی جایگاه ویژه خود را پیدا خواهند کرد.

دو رقیب در کنار هم
دو کمپانی ب‌ام‌و و مرسدس بنز، در کنار غول‌های بزرگ خودرویی دنیا، در حوزه خودروهای برقی دستی بر آتش برده‌اند و هر دو با معرفی این دو ماشین، یعنی i3 و B-class Electric Drive جدیت خود را در این زمینه نشان دادند. برای مقایسه امکانات و کارآیی‌های دو خودروی برقی هم، جایی بهتر از غرب لس‌آنجلس نخواهد بود که در آن  بیشتر ماشین‌ها از این خانواده هستند. از نظر بسیاری از ویژگی‌های فیزیکی و دینامیکی، از قیمت پایه و قیمت مورد آزمایش گرفته تا تعلیق و شتاب و سرعت، این دو خودرو بسیار به هم نزدیک هستند و شاید بزرگ‌ترین اختلاف آنها در وزن خودرو باشد که در این مورد بنز، نزدیک به 500 کیلوگرم، از ب‌ام‌و سنگین‌تر است.
 اگرچه از تولید اولین ماشین‌های الکتریکی (و به‌خصوص اولین آنها را که فردیناند پورشه در اواخر سده نوزدهم ساخت) مدت زیادی می‌گذرد، اما خیلی وقت نیست که کمپانی‌های خودرو به فکر تولید اقتصادی این خودروها با دوام باتری بالا، قدرت قابل اتکا و عملکردهای قابل قیاس با موتورهای احتراق داخلی افتاده‌اند. پس بعید نیست این ماشین‌ها هنوز ضعف و کمبودهایی داشته باشند. یکی از این مشکلات نیاز به شارژ زود به زود است، این دو خودرو توانسته‌اند برای مسافتی حدود 320 کیلومتر شارژ نگه‌دارند که حتی از تسلا هم بهتر است. البته هنوز این رقم با مسافتی که خودروهای بنزینی می‌توانند با یک باک پر برانند، خیلی فاصله دارد.
این دو خودروی نوپا و هموطن، هر دو استاندارد SAE J1772 را کسب کرده‌اند و قیمت پایه آنها از 42000 دلار شروع می‌شود. در حالی‌که از نظر ابعاد و امکانات ویژه، تفاوت زیادی بین این دو خودرو نیست و از نظر ترکیب و کلاس طراحی هم هر دو را می‌توان در یک ردیف قرار داد. کار انتخاب خودروی برتر کمی دشوار می‌شود.

رتبه دوم: 2014 Mercedes-Benz B-class Electric Drive
B-class را می‌توان معمولی‌ترین ماشینی دانست که تاکنون کمپانی مرسدس تولید کرده است! این ماشین، از نوع پنج در دیفرانسیل جلو است و از این نظر به ماشین‌های فولکس واگن شباهت زیادی دارد و طرفداران فولکس اگر بخواهند روزی بنز بخرند، باید سراغ این ماشین بروند. این خودرو، چند سال پیش در کانادا با پیشرانه قدیمی عرضه می‌شد. اما در ایالات متحده و بسیاری کشورهای دیگر، وقتی عرضه شد که پیشرانه الکتریکی برای آن تعبیه شد.
با داشتن صندلی‌های نرم و ضخیم در جلو، نوار چوبی تیره‌رنگ اطراف داشبورد، دریچه‌های خوش‌ترکیب هوا در اطراف و نمایشگر پیشرفته در مقابل راننده، بنز کلاس B از نظر طراحی داخلی، بسیار شیک و در عین حال جمع و جور است. اما برای یک خودروی پنج ‌در کوچک 1780 کیلوگرم واقعا وزن زیادی است. با توجه به اینکه پیشرانه‌های الکتریکی نسبت به نوع احتراق داخلی، وزن خودرو را در مجموع پایین‌تر هم می‌آورند، حتما باید فرض کرد مرسدسی‌ها می‌خواستند خودروی گارد محافظت را طراحی کنند و کف و سقف آن را جیوه ریخته‌اند!
سامانه انتقال قدرت از موتور تا دیفرانسیل و از آنجا تا چرخ‌ها را شرکت صنعتی «ماسک» طراحی کرده است. این شرکت برای پیشرانه، یک باتری لیتیوم‌-یونی در نظر گرفته‌است که زیر موتور قرار می‌گیرد و قدرت 132 کیلوواتی آن را تامین می‌کند. موتور در قسمت جلو و روی بینی قرار گرفته‌است و گشتاوری معادل 340 نیوتون‌متر و قدرت 177 اسب‌بخار را تولید می‌کند. با پدالی که پشت فرمان قرار دارد، راننده می‌تواند به راحتی سه حالت مختلف را بین حالت عادی، اسپرت و چابک، برای رانندگی انتخاب کند.
تولید آسان و بی‌دردسر گشتاور، برای همه موتورهای مرسدس همیشه یک دغدغه بوده‌است و از این نظر، باید B-class Electric Drive را یکی از خودروهای ایده‌آل مرسدس بدانیم. هرچند شتاب 6.8 ثانیه‌ای برای رسیدن از صفر تا سرعت 98 کیلومتر بر ساعت برای خودروهای الکتریکی رکورد خوبی است، اما در قیاس با رقیب، B قدری کندتر است. این مرسدس کوچک در تست ربع مایل هم رکورد 15.4 ثانیه در سرعت 148 کیلومتر بر ساعت ثبت کرده که از این جهت بسیار به رکورد i-3 نزدیک است. نکته قابل تحلیل در مقایسه این دو خودروی الکتریکی این است که هر دو تا رسیدن به سرعت 50 کیلومتر بر ساعت زمان کاملا مساوی دارند و از 50 تا 100 است که مرسدس قدری نسبت به بی‌ام‌و عقب می‌ماند.
تست دیگری که قدری برای بنز کلاس B ناامیدکننده بود، مربوط به گردش در سطح لغزنده است که رکورد این خودرو معادل 0.75-g ثبت شد و در مسیر اسلالوم نیز به سرعت 60.5 کیلومتر بر ساعت رسید. این خودرو نزدیک به دو تنی، روی لاستیک‌های رادیال 225/50R-17 Michelin Primacy سوار شده‌اند.
از ترکیب و طراحی داخلی بنز نمی‌توان ایراد گرفت و از راحتی رانندگی با آن باید تمجید کرد. قدرت دید راننده، ارگونومی پدال‌ها، صندلی و فرمان و کاربرپسندی امکانات آن، جزو برتری‌های مرسدس B هستند. اما شاید تعلیق و نرمی حرکت ناامیدکننده و وزن سنگین آن، علت عدم استقبال خوب بازار از این محصول باشد.

رتبه اول: 2014 BMW i3
چرخ‌های جلوی i3، متحرک و چرخ‌های عقب محرک هستند. شاید برای همین لاستیک‌های جلو لاغرتر از عقب انتخاب شده‌اند. طراحی داخلی این بی‌ام‌و شما را به این فکر می‌اندازد که شاید آنها یک نقشه طراحی کار نشده از سال‌های 1980 و 90 را برداشته‌اند و روی این پنج‌در کوچک پیاده کرده‌اند. ظرافت‌های مرسوم در خودروهای امروزی، مانند آنچه در مرسدس دیده می‌شود، داخل i3 به چشم نمی‌آیند. با این وجود از نظر طراحی بهینه فضا و جادار بودن، چیزی کم از هاچ‌بک‌ها و سدان‌های کلاس بزرگ‌تر ندارد. طراحی در‌های عقب، که عکس در جلو باز می‌شوند، ورود خروج سرنشین‌ها را راحت‌تر کرده است. هرچند باید گفت فضای صندلی‌های عقب بیشتر برای نشستن کودکان مناسب است تا افراد بزرگسال. البته این خصوصیتی است که در همه خودروهای این سایز از جمله بنز کلاس B هم وجود دارد.
از نظر طراحی بیرونی، بی‌ام‌و الکتریکی، کاملا سبک و سیاق امروز دیگر خودروهای کمپانی‌اش را پیش گرفته است. هرچند به نظر می‌رسد، به‌خصوص در طراحی در پنجم و چراغ‌ها، مفهوم الکترونیک بودن را در آن بگنجانند. بر خلاف رقیب پرآوازه، بی‌ام‌و در این ماشین وزن معقول و ایده‌آل یک خودروی الکتریکی را رعایت کرده و با اختلاف قابل توجه 500 کیلوگرمی، تنها 1294 کیلوگرم وزن دارد.
نمی‌شود گفت i3 یک الکتریکی تمام عیار و بی‌عیب نقص، مانند تسلا مدل اس است. اما می‌توان بعد از تسلا، رقیب سرسخت بهترین الکتریکی‌ها دانست. وزن سبک ب‌ام‌و، به‌خصوص با اختلاف نیم‌تنی نسبت به بنز، باعث می‌شود انرژی بیشتری ذخیره کند و و به موتور و اکسل‌ها فشار کمتری وارد شود.  i3 با تقسیم وزن به نسبت 51.8 روی اکسل عقب، مشکل کاهش وزن برای قوای پیشرانه را هم رفع کرده است.
در بی‌ام‌و الکتریکی، قدرتی معادل 170 اسب‌بخار و گشتاوری برابر 250 نیوتون‌متر تولید می‌شود و شتاب از صفر تا 98 کیلومتر بر ساعت 6.5 ثانیه است. اما مهم‌تر از این اعداد و ارقام که در تست‌ها به‌دست می‌آید، باید به راحتی رانندگی، هندلینگ دقیق و نرم و قابل کنترل و نیز به تعلیق حساب‌شده نمره خوب داد. چیزی که باعث شده‌است برخلاف خودروهای پنج‌در دیگر که در مسافت‌های طولانی موجب خستگی راننده می‌شوند، سرنشینان ب‌ام‌و i3 از حضور طولانی‌مدت در این ماشین هم لذت ببرند.
در کنار این خصوصیت‌ها، آنچه ما را به تحسین بیشتر i3 و انتخاب آن به عنوان رتبه اول در قیاس با کلاس B واداشته است، شتاب و سرعت بیشتر آن و نیز 25 درصد مصرف بهینه‌تر انرژی است. به‌طوری‌که برای پیمودن یک مسافت مشخص،  i3 تقریبا 75 درصد بنز، برق مصرف می‌کند. هرچند بنز به خاطر داشتن باتری بزرگ‌تر، مشکل طی مسافت را رفع کرده است، اما این کار مشکل مصرف بالای آن را پوشش نخواهد داد.











 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید وقتی برقی‌ها به جان هم می‌افتند!
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو