استاندارد یورو مناسب ایران نیست

میزان آلودگی هوا در کشور به خصوص در کلان‌شهرها بسیار زیاد است و گفته می‌شود مهم‌ترین دلیل این آلودگی، تردد خودروهایی است که از لحاظ تولید آلایندگی، دارای استانداردهای لازم نیستند. بر همین اساس اوایل هفته جاری در جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو اعلام شد از ابتدای دی امسال با اجرایی شدن معیار جدید میزان آلایندگی C02، تولید حدود پنج مدل خودروی داخلی به دلیل پاس نکردن این استاندارد متوقف خواهد شد. با اجرایی شدن این استاندارد جدید، میزان آلایندگی CO2 خودروها برای هر کیلومتر پیمایش باید پایین‌تر از 163 گرم باشد و سال آینده نیز این مقدار باید به کمتر از 150 گرم برسد.

کد : 531
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 مهر 1394
print
نظرات : 0
استاندارد یورو مناسب ایران نیست

فرشید قاجار قیونلو-میزان آلودگی هوا در کشور به خصوص در کلان‌شهرها بسیار زیاد است و گفته می‌شود مهم‌ترین دلیل این آلودگی، تردد خودروهایی است که از لحاظ تولید آلایندگی، دارای استانداردهای لازم نیستند. بر همین اساس اوایل هفته جاری در جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو اعلام شد از ابتدای دی امسال با اجرایی شدن معیار جدید میزان آلایندگی C02، تولید حدود پنج مدل خودروی داخلی به دلیل پاس نکردن این استاندارد متوقف خواهد شد. با اجرایی شدن این استاندارد جدید، میزان آلایندگی CO2 خودروها برای هر کیلومتر پیمایش باید پایین‌تر از 163 گرم باشد و سال آینده نیز این مقدار باید به کمتر از 150 گرم برسد. لازم به ذکر است در دنیا برای کنترل آلایندگی خودرو، رعایت استاندارهای یورو4 و یورو5 در تولید الزامی است.
در همین رابطه مدیر گروه خودروی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو»  بر این موضوع تاکید کرد که استاندارد یورو برای تولید خودرو در کشور ما مناسب نیست. 
سیدعلی جزایری در پاسخ به این سوال که در حال حاضر در دنیا رعایت استاندارد یورو 5 در تولید خودرو الزامی است، در حالی که در تولید ما این استانداردهای بین‌المللی رعایت نمی‌شود خودروهای ایران از نظر رقابت در چه سطحی قرار داریم، گفت: اساسا در ایران یورو یک بحث بیهوده است، ولی به این دلیل که تا به حال در کشور یک استاندارد ملی و استاندارد منطقه‌ای نداشتیم، از استاندارد اروپا استفاده می‌کردیم.
وی با بیان اینکه متاسفانه شرایط آب و هوایی ایران با شرایط اروپا از نظر دما و ارتفاع از سطح دریا و شرایط محیطی کاملا متفاوت است، افزود: این مهم نیست از استاندارد یورو استفاده می‌کنیم یا خیر، مهم این است که آیا می‌توانیم استانداردهای یورو 4 را در خودورهای تولیدی اعمال کنیم.
جزایری با اشاره به اینکه در مورد رعایت یورو 4 و استانداردهای بالاتر از آن باید سرمایه‌گذاری وسیع در خودروسازی انجام شود و یک بازنگری دقیق در صنعت خودروسازی اعمال شود، اظهار کرد: این بازنگری به خصوص باید در زمینه موتور خودرو صورت گیرد تا بتوانیم کیفیت قطعات را افزایش دهیم و در واقع قطعات کیفی داشته باشیم. یک موتور کیفی، ماحصل قطعات کیفی است. 
وی ادامه داد: البته در کنار این قضیه، روغن، سوخت و عوامل دیگر موثر است و کیفیت این عوامل هم به دستیابی برای استانداردهای آلودگی هوا حتما کمک می‌کند. ولی آن قسمتی که تاثیر بسزایی در خودروسازی دارد، کیفیت قطعات و پایداری آن است. 
مدیر گروه خودروی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه خودروهایی که امروزه ساخته میشود، باید برای چهار، پنج سال یا 100 هزار کیلومتر استاندارد آلودگی را حفظ کنند، گفت: خودروهای تولیدی ما ممکن است در ابتدای تولید، کیفیت نسبی داشته باشند، اما این کیفیت پایدار نیست و هنگامی که پایدار نباشد، قطعا مشکلات زیست محیطی را به همراه دارد. 
به گفته جزایری، آزمایش‌های دوره‌ایی که از طرف راهنمایی و رانندگی و شهرداری انجام می‌شود، بیهوده است. چراکه موتورهایی که ساخته می‌شود از نظر کیفیت ساخت، کیفیت پایینی دارند. 
وی با اشاره به اینکه یک مسئله اساسی که در خودروسازی وجود دارد و باید روی آن سرمایه‌گذاری شود، نیروی انسانی است، افزود: در شرایط فعلی به صورت وسیع نیروی انسانی فعال در این بخش را از دست داده‌ایم و این تعداد همچنان رو به کاهش است و نیازمند نیروهای متخصص هستیم. در واقع نیازمند نیرو و تجهیزات و سرمایه‌گذاری خوب هستیم و در کنار آن نیازمند بازار فروش خوب هستیم تا این صنعت بهبود پیدا کند. 
سیدعلی جزایری با تاکید بر اینکه صنعت خودروسازی در حال حاضر دوران بسیار سختی را می‌گذراند، اظهار کرد: من مخالف فشار به صنعت خودروسازی هستم، چراکه خودروسازی در مرز از بین رفتن است و با کوچک‌ترین فشار نابود خواهد شد. 
وی با اشاره به اینکه بیکاری از جمله تبعات از بین رفتن خودروسازی است، گفت: در حال حاظر باید با خودروسازی مدارا کرد تا بهبود پیدا کند. هنگامی که این صنعت سرپا شد، آن وقت می‌توانیم بحث فشارهای آلایندگی و آلودگی هوا را پیش بکشیم. 
جزایری افزود: در خارج از کشور هم همین گونه است. برای مثال کشور آمریکا قرارداد کیوتو (Kyoto Protocol) را امضا نکرد به این علت که می‌دانست صنعت خودروسازی دچار آسیب می‌شود. در نتیجه از نظر من باید با صنعت فعلی خودروسازی کنار بیاییم. 
مدیر گروه خودروی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با تاکید بر اینکه می‌دانیم تولیدات داخل کیفیت ندارد ولی سرمایه‌های وسیعی بعد از صنعت نفت در خودروسازی هزینه شده است، تصریح کرد: این سرمایه‌ها را نباید ضعیف کنیم یا ازبین ببریم. از بین رفتن خودروسازی عواقب وخیمی دارد. عواقب آن کمتر از عواقب مسکن و امثال آن نیست که در حال حاضر گریبان‌گیر شده است. 
وی در پایان با بیان اینکه خودروسازی کشور در وضعیت خوبی قرار ندارد، تاکید کرد: اما به طور کلی در مورد رعایت استانداردها در تولید خودروی داخل باید بدانیم که استاندارد یورو برای اروپا مناسب است و با شرایط آب و هوایی و منطقه‌ای، ارتفاع از سطح دریا و شرایط رانندگی در ایران مناسبتی ندارد.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید استاندارد یورو مناسب ایران نیست
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو