درآمد یک میلیارد و صد میلیون دلاری سایپا از فروش پراید

ساینا روی پلت فرم X200 به زودی راهی خارج می شود

در بخش نخست این گفت وگو که دیروز منتشر شد بیشتر درخصوص اهداف، چشم‌انداز و چرایی حضور در کشورهایی مثل ونزوئلا وسوریه بحث شد.در بخش پایانی هم  درباره استراتژی‌های صادراتی و رقابتی و چگونگی حفظ سهم بازار در رقابت با رقبای منطقه‌ای وجهانی را مورد بحث قرار داده‌ایم.

کد : 538
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 مهر 1394
print
نظرات : 0
ساینا روی پلت فرم X200 به زودی راهی خارج می شود

علی طجوزی-در بخش نخست این گفت وگو که دیروز منتشر شد بیشتر درخصوص اهداف، چشم‌انداز و چرایی حضور در کشورهایی مثل ونزوئلا وسوریه بحث شد.در بخش پایانی هم  درباره استراتژی‌های صادراتی و رقابتی و چگونگی حفظ سهم بازار در رقابت با رقبای منطقه‌ای وجهانی را مورد بحث قرار داده‌ایم. به گفته معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا، در این حوزه تلاش کردیم که از نظر طراحی و استانداردها طوری عمل کنیم که بتوانیم مخاطبین خاص خودمان را داشته باشیم. بنابراین از حضور کره‌ای‌ها،چینی‌ها در بازارهایی که حضور داریم نگرانی نداریم. ضمن اینکه الان در بازار عراق هم بسیاری از کشورهای غیر از کره و چین هم حضور دارند. محسن دستخوش جوان همچنین درباره میزان صادرات محصولات سایپا به «دنیای خودرو» می‌گوید: موفق شده‌ایم از محل فروش محصول خانواده ایکس 100یا همین پراید معروف در یک آمار کلی مبلغ یک میلیارد وصد میلیون دلار کسب کنیم. ضمن اینکه قرار است پس از وارد شدن ساینا به سبد محصولات سایپا، صادرات آن را نیز آغاز کنند.

دیر یا زود امیدوار هستیم آشوب‌ها و درگیری در عراق و سوریه پایان یابد.با فرض این موضوع و آرام شدن فضا، طبیعتا کشورهای دیگری هم مثل چین وکره که قدرت رقابتی بالا با تنوع زیاد محصول دارند، به این بازار وارد خواهند شد. برای اینکه بتوانید سهم بازار را همچنان حفظ کنید برنامه‌ای دارید؟ یا اصلا مطالعه‌ای انجام داده‌اید؟

در اصول تجارت و کسب‌وکار بین‌المللی شرکت‌ها به مزیت‌هایی که دارند اتکا می‌کنند.این مزیت‌ها به آنان برای حضور در بازارها کمک می‌کند تا بتوانند بخشی از سهم بازار را به خودشان اختصاص بدهند. اگرچه ممکن است از جنبه‌های فن‌آوری و تکنولوژیکی نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا قدری عقب‌‌تر باشیم، ولی با پلتفرم‌های جدیدی که برای سال‌های آتی طراحی کردیم این فاصله  خیلی کمتر خواهد شد. اما باید قبول کرد که فن‌آوری و تکنولوژی موجب تغییر کلاس‌بندی خودروها شده و سبب می‌شود  محصولات از نظر قیمتی در کلاس‌های مختلف قرار بگیرند. به همین منظور یکی از مزیت‌هایی که در گروه سایپا چه در داخل کشور و چه در بازارهای منطقه  پیگیری کردیم، توان ارائه قیمت‌های اقتصادی و مناسب برای مصرف کننده با بودجه خاص یا کف هرم بازار هستیم. در این حوزه تلاش کردیم که از نظر طراحی و استاندارد‌ها طوری عمل کنیم که بتوانیم مخاطبین خاص خودمان را داشته‌باشیم. بنابراین از حضور کره‌ای‌ها و چینی‌ها در بازارهایی که هستیم نگرانی نداریم. ضمن اینکه در حال حاضر به غیر از خودروسازان کره و چین، بسیاری از رقبای دیگر همچون خودروسازان اروپایی هم حضور دارند، ولی خوشبختانه همچنان در کلاس خانواده ایکس 100 وایکس 200 جزء پرفروش‌ترین‌ها در بازارعراق هستیم.

می‌خواهم این پرسش را صادقانه پاسخ بدهید.تا به حال پیش آمده است محصول  صادر شده را عودت بدهند؟
هیچ سابقه‌ای تا به حال نداشته‌ایم. هر چند گاهی در فضای مجازی از این نوع اخبار دست به دست می‌شود ولی واقعا هیچ پایه و اساسی ندارد. به عنوان مثال چندی پیش یکی از دوستان تماس گرفت و گفت خبری منتشر شده است مبنی بر اینکه خودروهای صادراتی شما به پاکستان، عودت داده شده است. توضیح دادم که این خبر از اساس کذب است چرا که خودروهای ما فرمان چپ و  خودروهای پاکستان راست فرمان هستند و اصولا این خبر نمی‌تواند صحت داشته باشد. به نظرم از این روش‌ها در فضای مجازی برای فشار آوردن به تولید کننده داخلی استفاده می‌کنند. در حالی که طی پنج سال گذشته در کشور عراق از لحاظ  فروش در کلاس اقتصادی رتبه اول فروش را کسب کرده ایم.

نقدینگی یکی از اصلی‌ترین مشکل‌های خودروسازان در ماه‌های اخیر عنوان می‌شود. صادرات محصولات سایپا تا چه اندازه توانسته است در رفع این مشکل کمک کند؟
نسبت تولید به صادرات آن‌چنان که برای افق چشم‌انداز 1404 یا دست یافتن به صادرات 30درصد از تولیدات طراحی کرده ایم، نبوده‌است.در بالاترین و بهترین حالت توانسته‌ایم 12 درصد از محصولات گروه را صادر کنیم. البته به دلیل مسائل تحریم‌ها در صنعت خودرو كه بعد از تحریم نفت شکل گرفت، ما هم  متاسفانه دچار مشکلاتی شدیم.هم از لحاظ عدم ارتباطات بین بانکی و هم به دلیل بهره‌گیری از روش‌های نقل و انتقال پول مانند روش‌های اعتبارات اسنادی و سایر روش‌های جاری و موجود در دنیا،تا حدودی سطح ارتباطات ما با کشورهای هدف کمتر شد،  در حال حاضر توانسته‌ایم نزدیک به  6 تا 7درصد ازمحصولاتمان را صادرکنیم و به همان اندازه هم نقدینگی را به صورت ارزی برای گروه تامین کنیم.

آماری از تعداد خودروهای صادراتی و درآمد کسب شده دارید؟
خوشبختانه تاکنون موفق شده‌ایم از محل فروش محصول خانواده ایکس 100یا همین پراید معروف در یک آمار کلی مبلغ یک میلیارد وصد میلیون دلار کسب کنیم.

طی چند سال؟

یک دهه گذشته این آمار را به دست آورده‌ایم. به طور متوسط سالانه 110 میلیون دلار درآمد  ارزی فقط از محل صادرات پراید داشتیم.

سایپا تنوع محصول زیادی دارد که چندان از نظر قیمتی با هم تفاوت ندارند اما بیشترین آمار صادرات مربوط به همین محصول است.چرا فقط برای صادرات روی پراید تمرکز دارید؟
این طبیعی است،چرا که سابق بر این سبد اصلی محصول صادرات را خانواده ایکس 100 تشکیل می‌داد، ولی چند سال گذشته که پلتفرم ایکس 200 یا همان خانواده تیبا به سبد محصولات ما اضافه شد،صادرات آن را با در نظر گرفتن حاشیه سود شروع کردیم و خوشبختانه موفق شدیم این نسبت و بالانس را ایجاد کنیم و در 7 ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با دوره مشابه سال 93، صادرات محصول تیبا را به 3 برابر افزایش دهیم.

تیبا چه تعدادی صادرشده است؟
تاكنون نزدیك به 20000 دستگاه تیبا صادركرده ایم كه سهم هفت ماهه اول امسال 8000 دستگاه می‌باشد.
غیر از این دو محصول چه محصولی دیگری را می‌توانید صادر کنید؟
برنامه‌ریزی کردیم به‌زودی محصول جدیدی از پلتفرم ایکس 200 به نام ساینا را به سبد محصولاتمان اضافه کنیم. به نظرم این محصول می‌تواند علاوه بر حفظ سهم بازار، نقش زیادی را در توسعه بازار داشته باشد.

برای شش ماه دوم سال جاری چه برنامه‌ای دارید؟
با توجه به توافق اخیری که میان ایران و كشورهای 1+5 شکل گرفت و با شروع اجرای برجام و رفع شدن برخی از موانع حاصل از تحریم،فکر می‌کنم بتوانیم به اهداف پیش بینی شده خود که صادرات 35هزار دستگاه است،دست پیدا کنیم.

افزایش سقف تسهیلات خرید خودرو با تنفس بلند مدت،تا چه حد می‌تواند در شکستن رکود بازار موثر باشد؟
به این پرسش با توجه به تجربه بازارهای صادراتی پاسخ می‌دهم. در حال حاضر یکی از روش‌های توسعه کسب وکار در دنیا به خصوص در بخش خودرو، ارائه تسهیلات،لیزینگ و فروش اعتباری است. در دنیا به دلیل شدت رقابت، خودروسازان نه تنها در تکنولوژی و به كارگیری فن‌آوری‌های جدید در خودرو، بلکه با ارائه روش‌های متنوع فروش و خدمات به مصرف‌کننده هم در حال رقابت شدید با هم هستند. فکر می‌کنم این عرصه به خودروسازان ما کمک کند خدمات فروش به مشتریان را توسعه دهند و حتما باعث می‌شود از حالت فعلی خارج شوند.

به غیر از مسائل تحریم که بیان شد، عمده‌ترین مشکل بخش صادرات چیست؟
نهادهای صادراتی که بیش از 2 دهه تجربه در عرصه صادرات دارند؛ همچون درختی هستند که ریشه آنها درون کشور قرار دارد و ساقه‌ها و شاخه‌هایشان به کشورهای اطراف رفته است. در بازارهای صادراتی كه تشكیل‌دهنده همان ساقه‌ها و شاخه‌ها هستند، خودروسازان باید با استفاده از روش‌های نوین بازاریابی، محصولاتی متناسب با ذائقه مشتریان و مطابق با استانداردهای روز دنیا عرضه كنند تا بتوانند در کنار رقبا سهمی از بازارهای بین‌المللی را جذب کنند. ریشه این درخت كه داخل كشور پا گرفته است نیازمند حمایت‌هایی از سوی نهادهای دولتی و حکومتی است كه البته قوانین خوبی تاکنون در این زمینه تصویب شده است اما متاسفانه اجرایی نشده‌اند. مثل عدم پرداخت مشوق‌های صادراتی به دلایلی همچون نبود بودجه كافی قابل تخصیص. اما به هر حال با وجود تمامی مشکلات و موانع، توانسته‌ایم برای هشت دوره عنوان صادرکننده نمونه و ممتاز كشوری را به دست بیاوریم . هر چند به نظرم این‌ها عنوان است و نیاز به حمایت‌های جدی در این زمینه از جمله دریافت تسهیلات ارزان قیمت صادراتی هستیم، تا بتوانیم بهتر از پیش عمل کنیم. 

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید ساینا روی پلت فرم X200 به زودی راهی خارج می شود
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو