سه نگته مهم درباره وام خودرو

مقایسه وام خودرو در ایران با نمونه های خارجی

اگر وام‌های دولت به صنعت خودروسازی را با نمونه‌های خارجی مقایسه کنیم متوجه نکات جالبی می‌شویم. اول اینکه شباهت و تفاوت این وام‌ها با وام‌هایی که در کشورهای خارجی وجود دارد چیست؟ نکته دوم اینکه وقتی دولت می‌خواهد کمکی به صنعت یا بازار کند به چه میزان و با چه هدفی وارد ماجرا می‌شود؟


کد : 547
تاریخ انتشار : يکشنبه 3 آبان 1394
print
نظرات : 0
مقایسه وام خودرو در ایران با نمونه های خارجی

مسلم تقوی-اگر وام‌های دولت به صنعت خودروسازی را با نمونه‌های خارجی مقایسه کنیم متوجه نکات جالبی می‌شویم. اول اینکه شباهت و تفاوت این وام‌ها با وام‌هایی که در کشورهای خارجی وجود دارد چیست؟ نکته دوم اینکه وقتی دولت می‌خواهد کمکی به صنعت یا بازار کند به چه میزان و با چه هدفی وارد ماجرا می‌شود؟

شباهت‌ها و امتیازها 
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت این وام‌ها را امری طبیعی و ساده‌ای می‌خواند و می‌گوید: در کشورهای پیشرفته وام خودرویی از دم قسط یک چیز کاملا عادی و طبیعی است. بهره این وام‌ها هم در هر کشوری متناسب با تورم مشخص می‌شود ولی طبیعتا بهره این وام‌ها بیشتر از میزان سود بانکی داخلی آن کشور است. در این کشورها شما با یک رقم خیلی پایینی می‌توانید هر ماشینی که دوست دارید بردارید. فقط مسئله توانایی پرداخت اقساط آنهاست که با توجه به درآمد خریدار مدل‌هایی پیشنهاد می‌کنند و خریدار اقدام به خرید خودروی مطلوب خود می‌کند. 
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: با این تفاسیر این چیزی که در ایران اتفاق افتاده‌است چیز غیرعادی و فوق‌العاده‌ای نیست. با توجه به اینکه به خاطر اضطراری بودن وضعیت، درصد این وام‌ها به نسبت کمتر از بهره بانکی است، با توجه به اینکه سود بانکی بین 22 تا 28 درصدی است و قرار است این وام‌ها با بهره 16درصد محاسبه شوند. 
کاکایی مساله قابل توجه دیگر را این می‌داند که در کشورهای پیشرفته درحالت عادی خریدار می‌تواند وام خرید خودرو را برای خودروهای گران‌قیمت هم بگیرید و اضافه می‌کند:«در ایران رقمی که در نظر گرفته‌اند برای خودروهای ارزان‌قیمت بازار است. یعنی همان محدوده خودروهایی که مردم از آن ناراضی هستند که نه به دلیلی بی‌پولی که به دلیل بی‌کیفیتی ترجیح دادند منتظر بمانند و نخرند. با این وام تنها می‌توان خودروهایی را خرید که مردم نمی‌خواهند بخرند. یعنی خودروهای زیر 40 میلیون.  مطمئنا اگر مبلغ این وام به اندازه‌ای بود که می‌شد خودروهای میان‌قیمت در محدوده 80 تا 120 میلیون را خرید باعث به‌وجود آمدن تحرک بالایی در بازار خودرو می‌شد.»

کمک به صنعت یا تکان به بازار
کاکایی با اشاره به ورشکستگی جنرال‌موتورز و کمک اوباما می‌گوید: نکته دیگر این که وام‌هایی که در آمریکا و آلمان، دولت برای خودرو درنظر گرفت را صرف صنعت خودرو کرد نه بازار خودرو. در سال‌های 2007 و 2008 دولت آمریکا چندین میلیارد دلار به اسم سرمایه‌گذاری برای نوآوری به خودروسازانی مثل جنرال موتورز داد. در آن دوره علاوه بر اینکه جنرال‌موتورز ورشکسته شده‌بود، خودروهای بسیار بی‌کیفیتی هم تولید می‌کرد. وامی که در آن دوره به دستور اوباما به جنرال‌موتورز دادند به اسم سرمایه‌گذاری در زمینه نوآوری و به هدف جبران ورشکستگی جنرال‌موتورز بود. اگر دولت هم بخواهد وامی به خودروسازان داخلی بدهد باید در عوض خودروسازان را مجبور به نوآوری کند. نه اینکه همین خودروهایی را که سال‌هاست می‌سازند با همین کیفیت پایین تحویل مشتری دهند.» 
این کارشناس در نهایت گفت: اگر قرار باشد وامی برای کمک به صنعت خودروسازی پرداخت شود باید مبلغ هنگفتی باشد که صنعت را از ین وضعیت تکراری نجات دهد. پس قطعا با وام‌های ناچیز چند میلیون تومانی به خریدار قرار نیست معجزه‌ای در صنعت رخ دهد. 

نکته اول: این مساله که در فضاهای مجازی به وجود آمده است که پراید 21 میلیونی 40 میلیون تومان تمام می‌شود این دیگر مربوط به ساز‌و‌کار وام است و همه‌جای دنیا همین است. این رقم سود تعیین شده، زمان بازپرداخت معین شده، پس طبیعی است مبلغ نهایی بالا برود. کما اینکه در خیلی جاهای دنیا وام‌گیرندگان دچار نکول می‌شوند. 
نکته دوم: براساس اطلاعات سایت ادموندز در سال گذشته 27 درصد وام‌گیرندگان خودرو در آمریکا اصطلاحا «زیرآب» رفتند. زیر آب رفتن به این معنی است که بدهی‌های وام‌گیرنده بیشتر از ارزش خودرو شود. بر‌این اساس بیش از یک چهارم وام‌گیرندگان خودرو به‌صورت متوسط 4257 دلار بیش از ارزش واقعی خودرویشان زیر قرض هستند. 
نکته سوم: حداکثر زمان وام در کشورهای خارجی 5سال است و بهره وام در این کشورها معمولا کمی بیشتر از سود بانکی است. به عنوان مثال در آمریکا بهره این وام‌ها بین 4 تا 5.5 درصد است. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید مقایسه وام خودرو در ایران با نمونه های خارجی
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو