مدیرعامل ایران خودرو در گفتگو با روزنامه دنیای خودرو اعلام کرد

شروط ایران خودرو برای همکاری دوباره با پژو

با عملی شدن برجام فعلا اخبار رونق به نسبت بهتری از وضعیت اقتصاد و صنعت پیدا کرده‌اند. اخیرا خبری به نقل از خبرگزاری چلنجز در رسانه‌های ایران منعکس شده است که شرکت پژو-سیتروئن از بازی‌های طرف ایرانی به ستوه آمده و گفته است یا کنار بیایید یا می‌رویم. اما این ماجرا در همان سوی مرزها هم وجه دیگری دارد. شاید همانطور که مدیرعامل ایران‌خودرو بیان می‌کند، این حرف‌ها کاربرد داخلی دارد و مساله مهم‌تر این است که حالاکه شرکت‌های خارجی برای ورود به بازار ایران سر و دست می‌شکنند، بعید است این حرف‌ها آن‌قدر تاثیرگذار باشد که تنشی در روابط بین دوخودروساز ایجاد کند.

کد : 561
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 آبان 1394
print
نظرات : 0
شروط ایران خودرو برای همکاری دوباره با پژو

مسلم تقوی-با عملی شدن برجام فعلا اخبار رونق به نسبت بهتری از وضعیت اقتصاد و صنعت پیدا کرده‌اند. اخیرا خبری به نقل از خبرگزاری چلنجز در رسانه‌های ایران منعکس شده است که شرکت پژو-سیتروئن از بازی‌های طرف ایرانی به ستوه آمده و گفته است یا کنار بیایید یا می‌رویم. اما این ماجرا در همان سوی مرزها هم وجه دیگری دارد. شاید همانطور که مدیرعامل ایران‌خودرو بیان می‌کند، این حرف‌ها کاربرد داخلی دارد و مساله مهم‌تر این است که حالاکه شرکت‌های خارجی برای ورود به بازار ایران سر و دست می‌شکنند، بعید است این حرف‌ها آن‌قدر تاثیرگذار باشد که تنشی در روابط بین دوخودروساز ایجاد کند.
روزنامه فیگارو روز بعد از انتشار مطلب تحریک‌آمیزی که علیه ایران‌خودرو موضع گرفته بود مطلبی نوشت با تیتر:‌ «امید پژو-سیتروئن برای بازگشت سریع تر به ایران» که نشان می‌داد اصل سیاست‌های پژو عقب نماندن از شرکت رنو در بازار ایران است.
فیگارو مطلب خود را این‌طور شروع می‌کند که خودروساز فرانسوی به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک با هر دو خودروساز اصلی ایران است و ادامه می‌دهد: درخیابان‌های تهران، «آنها» همه جا هستند. «آنها» پژوهایی هستند که جمعیتشان به 6میلیون دستگاه در ایران می‌رسد. «برند شیر نشان» سلطان بی‌چون و چرای بازار خودروی ایران بوده است. با تاریخچه‌ای 40 ساله و این چنین درخشان، پژو سیتروئن امیدوار به آینده‌ای روشن برای خود است. 
حضور پژو سیتروئن در ایران به 1978 بازمی‌گردد. طی توافقی سایپا شروع به مونتاژ سیتروئن ژیان در ایران کرد. البته بعدها نوبت به پژو رسید و طی قراردادی با ایران‌خودرو شروع به مونتاژ خودروهای خود در ایران کرد. 40درصد بازار ایران در اختیار پژو بود. از طرف دیگر در سال 2010 این شرکت با فروش 400هزار دستگاه در ایران، بعد از فرانسه بزرگترین بازار پزوسیتروئن در دنیا بود. 
فیگارو مطلب خود را با این جمله پایان می‌دهد: « این داستان دارد به طرز به طرز بیرحمانه و اغراق‌آمیزی بیان می‌شود».
 سایت بوغسیه با استناد به مطلب فیگارو این ماجرا را صرفا تلاش برای سرعت بخشیدن به مذاکراتش برای برگشت به ایران می‌داند. پژو-سیتروئن در تلاش است با برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران هر چه زودتر به ایران برگردد. شرکت فرانسوی در سال 2012 با بی‌میلی مجبور به ترک ایران شده بود، حالا امیدوار است هرچه سریع‌تر بتواند با هردو غول خودروسازی ایران، سایپا و ایران‌خودرو قراداد ببندد. 
ژان کریستف کومارد، رئیس بخش آفریقا و خاورمیانه شرکت پژو-سیتروئن می‌گوید: «ما به شرکای ایرانی خود پیشنهادی شبیه به پیشنهاد خود با چین داده‌ایم. سرمایه‌گذاری 50-50، انتقال تکنولوژی یا دانش در زمینه چگونگی صنعتی‌سازی».
کومارد ادامه می‌دهد: حالا فقط وقت این است که تهران شریک فرانسوی خود را برای ترک این کشور در سال 2012 ببخشد. در این شرایط شرکت فرانسوی شریک هردو شرکت سایپا و ایرانخودرو خواهد بود. چنانچه در ماه‌های گذشته سفرها بیشتر شده و روابط از سر گرفته شده است. 
او ادامه می‌دهد: در شراکت قبلی، ایران‌خودرو فقط قطعاتی را که از فرانسه برای آن کشور فرستاده می‌شد مونتاژ می‌کرد و در بهترین وضعیت بعضی از این قطعات را داخل کشور می‌ساخت. ولی حالا هیچ قطعه‌ای از فرانسه به ایران نمی‌آید و این قطعات یا در ایران ساخته می‌شود یا از دیگر کشورهای آسیایی به ایران می‌آید. 
کومارد می‌گوید: به هرحال مذاکرات با مسئولان ایرانی بسیار طولانی و پیچیده است، تهران PSA را به ترک این شرکت در سال 2014 متهم می‌کند. در حالی که شرکت فرانسوی نه به خواست و میل قلبی که به زور مجبور شد بهترین شریک خود در دنیا را از دست دهد تا با همکارش جنرال‌موتورز بتواند روابطش را ادامه دهد. 
کارلوس تاوارز رئیس بخش اجرایی پژو-سیتروئن می‌گوید: می‌بینیم به ما حمله می‌شود، علیه ما مطالبی نوشته می‌شود و عصبانیتشان نسبت  به خود را می‌بینیم. 
حالا پژو برای بازگشت به ایران قصد دارد محصولاتی مانند 208 که در سال 2012 در فرانسه رونمایی شد و کراس‌اوور 2008 را که در 2013 معرفی شد به ایران ببرد. باید با ایران‌خودرو هم به توافق برسیم که از سال 2012 تا کنون به تولید محصولات قدیمی‌‌تر ما یعنی  206 و 405 ادامه داد. در انتها باید گفت مشکل اصلی بر سر این است که پژو سیتروئن از حضور رقیب دیرینه خود در ایران ترسیده است. در ماه‌های گذشته رفت و آمدشان به تهران بسیار زیاد شده است و قصد دارد ایران را به یکی از قوی‌ترین رقبای خود تبدیل کند. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید شروط ایران خودرو برای همکاری دوباره با پژو
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو