مدیر دفتر منطقه‌ای ایران‌خودرو آذربایجان در گفت‌و‌گو با روزنامه« دنیای خودرو» مطرح کرد

قطعات تقلبی خودرو از طریق مبادی رسمی وارد کشور می‌شود

بازار خودرو دو سالی است در رکود به‌سر می‌برد. این در حالی است که در سال‌جاری این وضعیت تشدید شده است و مردم میل و رغبت چندانی برای خرید خودرو ندارند. در همین رابطه حدود دو ماهی است که کمپین تحریم خرید خودروی داخلی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده و طی همین مدت شماره‌گذاری خودروهای صفر در مراکز شماره‌گذاری 15 درصد کاهش یافته است.

کد : 576
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 آبان 1394
print
نظرات : 1
قطعات تقلبی خودرو از طریق مبادی رسمی وارد کشور می‌شود

رامین بیات- بازار خودرو دو سالی است در رکود به‌سر می‌برد. این در حالی است که در سال‌جاری این وضعیت تشدید شده است و مردم میل و رغبت چندانی برای خرید خودرو ندارند. در همین رابطه حدود دو ماهی است که کمپین تحریم خرید خودروی داخلی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده و طی همین مدت شماره‌گذاری خودروهای صفر در مراکز شماره‌گذاری 15 درصد کاهش یافته است. بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو معتقد هستند این کمپین توانسته است میل خرید مردم برای خرید خودرو را کاهش دهد، اما در طرف مقابل به‌زعم مسئولان دولتی این کمپین نتوانسته جلوی خرید خودرو توسط مردم را بگیرد. محمدحسین صنوبری مدیر دفتر منطقه‌ای ایران‌خودرو آذربایجان در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای خودرو» معتقد است راه‌‌اندازی کمپین تحریم خرید خودروی داخلی در شبکه‌های اجتماعی در عدم خرید خودرو از سوی مردم تاثیرگذار بوده است. مدیر دفتر منطقه‌ای ایران‌خودرو آذربایجان می‌گوید: با برداشته شدن تحریم‌ها شرکت‌های خواهان حضور در بازار ایران هستند و باید دید خودروسازان در نهایت با کدام شرکت به توافق خواهند رسید.
صنوبری همچنین به این نکته اذعان می‌کند برخی قطعات یدکی تقلبی و موجود در بازار از طریق مبادی رسمی مانند گمرک وارد کشور می‌شود.
این روزها وجود قطعات تقلبی در بازار موج می‌زند و بسیاری از مردم از این موضوع گله‌مند هستند. شما به عنوان یکی از مدیران ایران‌خودرو برای این امر چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟
در حال حاضر ایساکو شروع به تبلیغاتی کرده با این موضوع که جنس اصل و با کیفیت بخرید و با توجه به تبلیغاتی که در این زمینه صورت گرفته است، به نظر می‌رسد فرهنگ‌سازی مناسبی در این زمینه انجام شود. ذکر این نکته ضروری است که مردم به دلیل مشکلات مالی که دارند اغلب سراغ خرید قطعات متفرقه و تقلبی می‌روند که این موضوع خود سرمنشا ایجاد و پیدایش بسیاری از مشکلات است.
در حال حاضر ایساکو چند درصد از بازار قطعات لوازم یدکی را در اختیار دارد؟آیا می‌توان میزان قطعات تقلبی در بازار را تخمین زد؟
ایساکو در حال حاضر 50 تا 60 درصد بازار قطعات خودرو را در دست دارد، این در حالی است که نمی‌شود میزان قطعات تقلبی موجود در بازار را تخمین زد، این قطعات تقلبی هم از چین وارد و هم قاچاق می‌شود. این در حالی است که گاهی این قطعات تقلبی و متفرقه از مبادی رسمی وارد می‌شود و گاهی نیز قاچاق شده و بخشی از این قطعات تقلبی نیز در داخل کشورمان ساخته می‌شود.
 حدود دو ماهی است که کمپین تحریم خرید خودروی داخلی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است این کمپین توانسته است موجب شود مردم از خرید خودرو صرف نظر کنند؟
کمپین را آن‌قدر قدرتمند نمی‌بینم، ولی تاثیرگذار است.  این در حالی است که از سال 90 که تحریم‌ها تشدید شد، این موضوع  هم در بحث کیفیت خودروها و هم‌چنین در بحث تولید خودرو تاثیرگذار بود. 
در مورد دست نگه داشتن مردم برای خرید خودرو باید گفت، مردم منتظر بودند وقتی توافق هسته‌ای صورت گرفت، همه کالاها ارزان شود که این موضوع رخ نداد. این ذهنیت مردم که منتظر ورود خودرو‌های خارجی بودند در نخریدن خودرو تاثیرگذار بود، اما کم‌کم اقبال مردم نسبت به خرید خودرو در حال افزایش است. این در حالی است که اگر مردم خرید خودرو داخلی را تحریم کردند چرا کسی خودروهای خارجی را نمی‌خرد؟ اکنون در منطقه آزاد ارس مزدا هفت که 23 هزار دلار قیمت داشت، با 19 هزار دلار نیز می‌توان آن را خرید و بازار خودرو‌های وارداتی نیز مانند خودرو‌های داخلی در رکود به‌سر می‌برد در نهایت می‌توان گفت کمپین تحریم خرید خودرو صفر داخلی موثر بود، اما نه به این اندازه که بزرگش کردند.
با توجه به حصول توافق هسته‌ای، شرکتی مانند پژو که در ایام تحریم‌ها به قرارداد خود پایبند نبود و ایران را ترک کرد، قصد دارد دوباره در کشورمان حضور پیدا کند، نباید در همکاری مجدد با پژو تجدیدنظر و به نحوی دیگر با این خودروساز  فرانسوی برخورد کرد؟
حرف شما کاملا درست است به عنوان مثال  پژو به‌روزرسانی دستگاه دیاگ را در اختیار ایران‌خودرو نمی‌گذاشت.  همچنین در زمان خروج پژو از ایران، این اقدام صدمات جبران‌ناپذیری را به صنعت خودروسازی کشورمان وارد کرد. اما در حال حاضر رویکرد پژو تغییر کرده است. همچنین ذکر این نکته ضروری است که  شرکت ایران‌خودرو دست همکاری شرکای دیگر را رد نخواهد کرد و قرار است که با چندین شریک همزمان به فعالیت بپزدازد.
 مدیر عامل گروه صنعتی ایران‌خودرو چندی پیش اعلام کرد، خودروسازان آلمانی در اولویت همکاری با بزرگ‌ترین خودروساز کشور قرار دارند می‌توان شاهد همکاری مجدد خودروسازان آلمانی و ایرانی بود؟
به طور کلی مردم ما دید خوبی نسبت به خودروسازان آلمانی دارند و همچنین اقبال مردم نسبت به خودروسازان آلمانی بسیار مناسب است به نوعی این موضوع بازتاب دهنده این امر است که مردم از خودرو‌های موجود به نوعی خسته شده‌اند و خواستار تنوع در خودروهای موجود در بازار هستند. این در حالی است که در ایام تحریم بنز خسارت به ایران‌خودرو پرداخت کرد و این نشان دهنده این است که آلمانی‌ها نیز رویکرد مثبتی نسبت به خودروسازان کشورمان دارند.
 در گذشته شاهد بودیم که ایران‌خودرو و سایپا اقدام به زدن خط تولید در کشورهایی مانند ونزوئلا و... می‌کردند و این اقدام با انتقاد شدید کارشناسان همراه بود، اما در دولت جدید این رویکرد اصلاح شده‌است و دیگر شاهد وقوع چنین امری نبودیم، با این رویکرد موافق هستید؟
ببینید شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان نیز در کشورهای گوناگون اقدام به احداث خط‌تولید می‌کنند، به طور مثال تویوتا در آمریکا یا اروپا خط تولید می‌زند یا رنو در ایران و هند کارخانه می‌زند. به نظر بنده اینکه ما در نقاط جهان کارخانه احداث کنیم، اشکالی ندارد.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
تال
ارسال شده در در 10/31/2015 06:59:03

امیدوارم مردم عزیزمون همچنان سر عهدی ک با خودشون بستن بموننواقعا مسخرس ازونور هزینع حاملهای انرژی رو افزایش میدن بعد ازینجا دوباره میان همون پول اضافه ای ک از خودمون گرفتن رو بهمون وام مدن.واقعا نمیدونم این اقایان محترم چ فکری با خودشون مکنن ک پرایدی ک تو عراق افغانستان هیچکس حاضر نشد ۹۰۰ دلار بابتش پول بده ب مردم خودمون پنج برابر بفروشن تازه منتم مزارن مگن اقا داریم وام مدیم!!!! امیدوارم بازم زیر بار خفت خرید این خودروهای بی کیفیت نریم امیدوارم روزی به جایی برسیم که ذره ای واس جون خودمونو خانوادمون ارزش قایل باشیم ، امیدوارم یه روزی برشکستگی کامل این شرکتای سودجو و متغلب رو ببینیم.

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو