روزنامه «دنیای خودرو» بررسی کرد

نیاز مبرم خودروسازان به تامین نقدینگی

صورت‌های مالی شش‌ماهه دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا طی روزهای گذشته منتشر شد و دو شرکت خودروساز بزرگ حاضر در بورس در نیمه اول سال هم حرفی برای گفتن نداشتند و در برابر تحقق 40 درصدی سود ایران‌خودرو، زیان هر سهم سایپا افزایش یافت. شرکت‌های بزرگ خودروساز که عموما در بورس تهران نیز فعالیت دارند، از ابتدای سال جاری به شدت با رکود و افزایش موجودی انبارها مواجه هستند. این موضوع سبب شده است در آخرین گزارش‌های منتشرشده از عملکرد 6 ماهه شرکت‌های خودرویی، تعدیل‌های منفی سنگینی در پیش‌بینی سودآوری آنها به چشم بخورد.

کد : 588
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 آبان 1394
print
نظرات : 1
نیاز مبرم خودروسازان به تامین نقدینگی

صورت‌های مالی شش‌ماهه دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا طی روزهای گذشته منتشر شد و دو شرکت خودروساز بزرگ حاضر در بورس در نیمه اول سال هم حرفی برای گفتن نداشتند و در برابر تحقق 40 درصدی سود ایران‌خودرو، زیان هر سهم سایپا افزایش یافت. شرکت‌های بزرگ خودروساز که عموما در بورس تهران نیز فعالیت دارند، از ابتدای سال جاری به شدت با رکود و افزایش موجودی انبارها مواجه هستند. این موضوع سبب شده است در آخرین گزارش‌های منتشرشده از عملکرد 6 ماهه شرکت‌های خودرویی، تعدیل‌های منفی سنگینی در پیش‌بینی سودآوری آنها به چشم بخورد.
بر اساس این گزارش،  محمد رضا نجفی‌منش عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با بیان اینکه با تشدید تحریم‌ها در سال 90،صنعت خودروسازی کشور بسیار از این موضوع  متضرر شد، اضافه کرد: در آن مقطع دولت وقت اعلام کرد، قرار است دو هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو تزریق شود، اما این موضوع معطل ماند و تا پایان دولت قبل نیز خبری از آن کمک نشد. عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: در حال حاضر صنعت خودروسازی کشور نیاز فوری به نقدینگی و تامین مالی دارد و اگر این کار صورت نگیرد، در آینده ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری برای صنعت کشور به بار آید. این قطعه‌ساز با اشاره به بدهی سنگین خودروسازان به قطعه‌سازان، اظهار کرد: حدود 5 هزار میلیارد تومان میزان این بدهی است و در حال حاضر خودروسازان نمی‌توانند ریالی از این بدهی را پرداخت کنند، این در حالی است که خود قطعه‌سازان نیار فوری به این منابع مالی دارند. نجفی‌منش در ادامه با بیان این‌که سال گذشته بانک‌ها 150 هزار میلیارد تومان به سپرده‌ها سود دادند، گفت: اگر این پول به تولید و صنعت کشور تزریق می‌شد، آن وقت شرایط خیلی فرق می‌کرد و واحدهای تولیدی می‌توانستند بسیاری از مشکلات خود را برطرف کنند.
این گزارش حاکی‌است، داود میرخانی‌رشتی مشاور انجمن خودروسازان نیز در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای خودرو»  با بیان این که خودروسازان در حال حاضر با کمبود شدید نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: دولت همواره روی این امر تاکید می‌کند به خودروسازان کمک کرده و به آنها کمک می‌کند، ولی در واقعیت چنین چیزی وجود ندارد و دولت از خودروسازان حمایت نکرده است. وی با بیان اینکه هرکسی که می‌گوید دولت از خودرو‌سازان حمایت می‌کند، مدارک خود را ارائه دهد، گفت: در این زمینه همواره مباحث زیادی مطرح می‌شود، ولی هیچ کدام سندیت ندارد.
به گفته مشاور انجمن خودرو‌سازان، این بدعت در کشور ما وجود دارد که افراد فقط حرف می‌زنند و زمانی‌که پای عمل به میان می‌آید، هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.
میرخانی افزود: دولت باید حمایت از خودروسازان را در دستور کار خود قرار دهد، چراکه صنعت خودروسازی پیشران صنعت کشور است و اگر خودروسازی رونق بگیرد، بیش از60 صنعت نیز از رونق برخوردار می‌شوند.
براساس این گزارش، عمده خودروسازان ضعف زیادی در تحقق بودجه پیش‌بینی شده خود در مدت 6 ماه نخست سال داشتند. این در حالی‌است که یکی از اهداف اصلی وام جدید خودرو تحریک موقت تقاضا در این صنعت بزرگ است تا شاید آنها را از ضعف سودآوری نجات دهد. سوالی که ذهن بسیاری از فعالان اقتصادی را مشغول کرده است، میزان تسهیلات مورد نیاز این خودروسازان و همچنین محل تامین آن است.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
تال
ارسال شده در در 10/31/2015 06:55:58

امیدوارم مردم عزیزمون همچنان سر عهدی ک با خودشون بستن بموننواقعا مسخرس ازونور هزینع حاملهای انرژی رو افزایش میدن بعد ازینجا دوباره میان همون پول اضافه ای ک از خودمون گرفتن رو بهمون وام مدن.واقعا نمیدونم این اقایان محترم چ فکری با خودشون مکنن ک پرایدی ک تو عراق افغانستان هیچکس حاضر نشد ۹۰۰ دلار بابتش پول بده ب مردم خودمون پنج برابر بفروشن تازه منتم مزارن مگن اقا داریم وام مدیم!!!! امیدوارم بازم زیر بار خفت خرید این خودروهای بی کیفیت نریم امیدوارم روزی به جایی برسیم که ذره ای واس جون خودمونو خانوادمون ارزش قایل باشیم ، امیدوارم یه روزی برشکستگی کامل این شرکتای سودجو و متغلب رو ببینیم.

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو