با فرض گذر از وضعیت رکود در بازار خودرو

راه طولانی بازگشت اطمینان مردم به خودروسازان

در آستانه تزریق نقدینگی دولت به تن نیمه‌جان صنعت خودروسازی کشور هستیم و با فرض بر اینکه نسخه دولت به بهترین شکل عملی شود و تسهیلات در اختیار مردم قرار بگیرد، فقرا صاحب ماشین شوند، انبارها خالی شود، دیگر به سقف هیچ ماشین در پارکینگی تگرگ نخورد، خودروسازان بدهی‌هایشان را بدهند و قطعه‌سازان طلب‌هایشان را بگیرند، نگاهی به آن‌سوی این روزها بیاندازیم. آیا مشکلات صنعت خودرو همین است که می‌بینیم؟ آیا رونق به همین راحتی به صنعت خودروسازی برمی‌گردد؟ 

کد : 589
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 آبان 1394
print
نظرات : 3
راه طولانی بازگشت اطمینان مردم به خودروسازان

مسلم تقوی-در آستانه تزریق نقدینگی دولت به تن نیمه‌جان صنعت خودروسازی کشور هستیم و با فرض بر اینکه نسخه دولت به بهترین شکل عملی شود و تسهیلات در اختیار مردم قرار بگیرد، فقرا صاحب ماشین شوند، انبارها خالی شود، دیگر به سقف هیچ ماشین در پارکینگی تگرگ نخورد، خودروسازان بدهی‌هایشان را بدهند و قطعه‌سازان طلب‌هایشان را بگیرند، نگاهی به آن‌سوی این روزها بیاندازیم. آیا مشکلات صنعت خودرو همین است که می‌بینیم؟ آیا رونق به همین راحتی به صنعت خودروسازی برمی‌گردد؟ 

کوه یخ مشکلات صنعت
آنچه در چند ماه گذشته از مشکلات صنعت خودروسازی بیان شد، نه اصل مشکل خودروسازی، که نشانه‌ای از مشکلاتی بسیار عمیق‌تر از کل صنعت خودروسازی است. به عقیده عده‌ای از کارشناسان اگر این مشکلات حل نشود، مرگ این صنعت حتمی است. 
سیدعلی جزایری عضو هیات علمی دانشگاه خواجه‌نصیر از آن دسته کارشناسانی است که به این مساله معتقد است و با نگاهی در مقیاس بزرگ‌تر وضعیت خودروسازی ایران نگاه می‌کند و می‌گوید: واقعیت این است که مشکل خودروسازان نه انباشت خودرو بلکه انباشتگی بسیاری از مشکل‌ها در سال‌های گذشته است. اگر خودروسازان ما در دورانی که دلار هزار تومان قیمت داشت و شرایط خودروسازی بهتر بود، در زمینه قطعه‌سازی و بهبود کیفیت و جوانب دیگر سرمایه‌گذاری می‌کردند، اکنون درگیر چنین مشکلاتی نشده بودند. یکی از جوانب اصلی مشکلات خودروسازی ما مسئله قیمت است. 

اعتمادسازی طول خواهد کشید
جزایری ادامه می‌دهد: « باید بپذیریم حل مشکل عدم تناسب قیمت و کیفیت سال‌ها طول خواهد کشید و به یک‌باره قابل حل شدن نیست. حتی زمینه انجام این‌کار هم فراهم نشده است. نکته مهم این‌که هنوز عده‌ای بر این باورند که کیفیت محصولات تولیدی ما با قیمت آنها متناسب است. این یعنی نه تنها اقدامی برای انجام این مشکل صورت نگرفته، بلکه حتی وجود چنین مشکلی را نمی‌پذیرند.»
باز اشاره می‌کنیم فرض بر این است که مشکلات کوتاه مدت صنعت خودرو حل شود، ولی از صحبت‌های جزایری اینگونه نتیجه‌گیری می‌شود که خودروسازان هنوز در مقابل حرف مردم، یا پیام کمپین جبهه‌گیری می‌کنند. نیازی به اثبات این قضیه نیست، اگر خودروهای هم قیمت پراید در کشور هند را با این خودروی بیست‌میلیونی 30ساله مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم قیمت خودرو در ایران بیش از ارزش واقعی آن است. 
جزایری ادامه می‌دهد: «وقتی راجع به کیفیت صحبت می‌کنیم، بحث کیفیت قطعه و کیفیت مونتاژ و خدمات و زنجیره‌ای از عوامل است که پایین است. یعنی اگر خودروساز بخواهد کیفیت محصول نهایی را بهبود ببخشد، باید این بهبود در مجموعه‌ای از عوامل رخ دهد تا رضایت مصرف‌کننده فراهم شود.»

خدمات پس از فروش 
این استاد دانشگاه به بحث خدمات پس از فروش هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات مالی و تحریم‌ها قطعات یدکی که فراهم می‌شد کیفیت بسیار پایینی داشتند. چه قطعاتی که وارد می‌کردند و چه قطعاتی که ساخته می‌شد.
جزایری در پایان صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه خودروسازی رو به نابودی است، می‌گوید: «اگر دولت برای خودروسازان و صنایع وابسته مشوق‌هایی در نظر نگیرد و آنها را به سمت بهبود کیفیت نبرد، مرگ خودروسازی ما حتمی است. با توجه به اینکه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش از یک میلیون نفر درگیر این صنعت هستند و از این طریق ارتزاق می‌کنند، ممکن است یک فاجعه تمام عیار برای اقتصاد ما رخ دهد.»

رقابت با خودروسازان خارجی 
باید اضافه کرد بازار و تقاضا وجود دارد و با و بدون خودروسازهای ایرانی هم مردم ایران خودروهای خود را تامین می‌کنند. زمانی ایرانی‌ها جز پیکان و رنو انتخابی برای خرید خودروی صفر نداشتند. ولی حالا با گسترش سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی و پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، صنعت خودروسازی راهی ندارد، جز نگه داشتن مشتریان خود. به عبارتی مرزها اگرچه به سختی ولی باز است و عدم رضایت مشتریان از خودروهای داخلی باعث حضور هرچه بیشتر خودروسازان خارجی می‌شود. 
دو غول خودروسازی ایران با سازمان عظیم فروش و خدمات پس از فروش و زنجیره تامین قطعات می‌توانند به راحتی در مقابل هجوم خودروسازان خارجی بایستند. دلیل آن هم اینکه رنو، پژو- سیتروئن، فولکس‌واگن، هیوندای و بسیاری برندهای دیگر چینی برای بستن قرارداد با این دو شرکت صف بسته‌اند. چرا که از استعدادها و پتانسیل خودروسازی ایران آگاه هستند و حتی برنامه دارند ایران را تبدیل به قطب خود در منطقه کنند. 

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 3 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
تال
ارسال شده در در 10/31/2015 06:51:39

امیدوارم مردم عزیزمون همچنان سر عهدی ک با خودشون بستن بموننواقعا مسخرس ازونور هزینع حاملهای انرژی رو افزایش میدن بعد ازینجا دوباره میان همون پول اضافه ای ک از خودمون گرفتن رو بهمون وام مدن.واقعا نمیدونم این اقایان محترم چ فکری با خودشون مکنن ک پرایدی ک تو عراق افغانستان هیچکس حاضر نشد ۹۰۰ دلار بابتش پول بده ب مردم خودمون پنج برابر بفروشن تازه منتم مزارن مگن اقا داریم وام مدیم!!!! امیدوارم بازم زیر بار خفت خرید این خودروهای بی کیفیت نریم امیدوارم روزی به جایی برسیم که ذره ای واس جون خودمونو خانوادمون ارزش قایل باشیم ، امیدوارم یه روزی برشکستگی کامل این شرکتای سودجو و متغلب رو ببینیم.

profileimage
نام کاربری
ارسال شده در در 10/29/2015 01:33:27

هرکسی فرغون صفر بخره خر است

profileimage
نام کاربری
ارسال شده در در 10/28/2015 19:57:06

لطفا كمى هم به فكر هوايى كه تنفس ميكنيد باشيد
مگر نميخواهيد در اينده نزديك در همين مملكت زندگى كنيد
پس تكليف تنفس در جاييكه هواى بارانى هم بعد از ١٥ دقيقه آلوده و غير قابل استفاده ميشود چيست !!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو