بررسی صورت‌های مالی 6 ماهه سال 94 سایپا

انتشار صورتهای مالی دومین غول خودرویی کشور

بازار سرمایه این روزها بسیار کم‌جان و آرام است. بسته‌شدن تعداد زیادی از نمادهای بورسی به دلیل تعدیل با اهمیت در پیش‌بینی درآمد هر سهم، مزید بر علت شده است تا ارزش داد‌و‌ستدهای کمتر از 50 میلیارد تومان در روز به یک امر بسیار عادی تبدیل شود. صنعت خودرو بیشترین درصد از نمادهای متوقف را به خود اختصاص داده است و بسته ماندن نمادهای این گروه تاثیر انکارناپذیری بر شکل‌گیری چنین روندی در کلیت بازار دارد.

کد : 590
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 آبان 1394
print
نظرات : 3
انتشار صورتهای مالی دومین غول خودرویی کشور

علی صالحی-بازار سرمایه این روزها بسیار کم‌جان و آرام است. بسته‌شدن تعداد زیادی از نمادهای بورسی به دلیل تعدیل با اهمیت در پیش‌بینی درآمد هر سهم، مزید بر علت شده است تا ارزش داد‌و‌ستدهای کمتر از 50 میلیارد تومان در روز به یک امر بسیار عادی تبدیل شود. صنعت خودرو بیشترین درصد از نمادهای متوقف را به خود اختصاص داده است و بسته ماندن نمادهای این گروه تاثیر انکارناپذیری بر شکل‌گیری چنین روندی در کلیت بازار دارد.
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» پس از بروز فاجعه پالایشگاهی‌ها در اواخر سال 93 که به انهدام نیمی از سرمایه سرمایه‌گزاران این سهام منجر شد و تماما ناشی از بسته ماندن طولانی مدت نمادهای این صنعت بود؛ رئیس سازمان بورس قول‌هایی مبنی بر طولانی نشدن زمان توقف نمادهای بورسی به سهامداران داد و از این رو انتظار می‌رود بازگشایی نمادهای گروه خودرویی نیز به تدریج و طی روزهای آینده به وقوع بپیوندد.
 اما در این مجال و زمانی که بیشتر نمادهای گروه مذکور متوقف هستند؛ گزارش روزانه داد‌و‌ستدهای صنعت خودرو معطوف به یکی دو نماد خاص می‌شود و چندان ارزشمند به نظر نمی‌رسد. برای همین امر بر آن شدیم تا وضعیت صورت‌های مالی دومین غول خودرویی کشور را در قالب یک مطالعه اجمالی بررسی کنیم.
روند نزولی سود‌سازی شرکت سایپا در 6 ماه نخست سال جاری شیبی تندتر به خود گرفته است. زیان هر سهم این شرکت با رشدی 57.5 درصدی نسبت به دوره مشابه از 80- ریال به 126- ریال رسیده است.
افزایش 32 درصدی هزینه‌های فروش شرکت اگرچه با رشد سود ناخالص سایپا همراه بوده ولی در نهایت افت 20 درصدی سود عملیاتی شرکت را در برداشته است.
کاهش میزان فروش شرکت در 3 ماهه نخست سال تبدیل به معضلی برای سایپا شده بود که نهایتا و به‌اجبار کاهش تولید 10 درصدی را در بر داشته است.
خانواده پراید که بزرگترین سهم تولیدات شرکت را دارند با 19.84 درصد کاهش در میزان تولید نقش موثری را در این کاهش فروش ایفا کردند. اگرچه مسئولان این شرکت امیدوارند با تخصیص وام 25 میلیونی خودرو؛ وضعیت فروش خود را برای سال 94 بهبود ببخشند.
اما همان‌طور که در بررسی‌های قبلی شرکت سایپا عنوان شد، تولید محصولات CKD در سایپا رفته رفته جایگاه ویژه‌ای در تولیدات این غول خودرویی باز کرده است، به نحوی که در گزارشات ارسالی 6 ماهه منتهی به 31/06/1394؛ افزایش 910 درصدی تولید در این بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته در نهایت منجر به سهم ریالی 9.25 درصدی فروش شرکت شده است که در مقایسه با سهم 0.8 درصدی سال 93 یک جهش قابل توجه به شمار می‌رود.
درنهایت زیان انباشته شرکت رشدی 7 درصدی را تجربه کرد که زیان این مجموعه را به رقم 10316485 میلیون ریال رسیده است که به عبارتی می‌شود 591 ریال به ازای هر سهم.
وقتی میزان دارایی‌های 7960 میلیارد تومانی شرکت را از میزان بدهی‌های 7150 میلیارد تومانی آن کم کنیم، به ارزش 800 میلیارد تومانی ویژه‌ای می‌رسیم که به اندازه 200 میلیارد تومان از زیان حاصله شرکت عقب‌تر است.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 3 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
تاا
ارسال شده در در 10/31/2015 06:48:00

امیدوارم مردم عزیزمون همچنان سر عهدی ک با خودشون بستن بمونن واقعا مسخرس ازونور هزینه حاملهای انرژی رو افزایش میدن بعد ازینجا دوباره میان همون پول اضافه ای ک از خودمون گرفتن رو بهمون وام مدن.واقعا نمیدونم این اقایان محترم چ فکری با خودشون مکنن ک پرایدی ک تو عراق افغانستان هیچکس حاضر نشد ۹۰۰ دلار بابتش پول بده ب مردم خودمون پنج برابر بفروشن تازه منتم مزارن مگن اقا داریم وام مدیم!!!! امیدوارم بازم زیر بار خفت خرید این خودروهای بی کیفیت نریم امیدوارم روزی به جایی برسیم که ذره ای واس جون خودمونو خانوادمون ارزش قایل باشیم ، امیدوارم یه روزی برشکستگی کامل این شرکتای سودجو و متغلب رو ببینیم.

profileimage
zafar
ارسال شده در در 10/29/2015 01:30:37

خدا کنه مدیران خودرو سازها سفر حج برنده بشن

profileimage
م.ت
ارسال شده در در 10/28/2015 20:48:41

هرچی تا حالا این شرکتها به مردم خودشون ظلم کرده اند و هرچی تا حالا بعلت ضعف ماشینها و اتش سوزیها و ... از مردم کشورمان کشته شده اند یا به هر درجه ای صدمه دیده اند باید جبران بشود.
مدیران مقصر هم باید دادگاهی بشوند.
از خداوند متعال میخواهیم تعجیل ظهور امام زمان مان را فراهم کنند تا ظلم ریشه کن شود.

تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو