مشکل صنعت خودرو تکنولوژی است

مدتی است که حرف و حدیث‌هایی از سوی قطعه‌سازان به دولت مبنی بر درخواست بسته‌ای برای به حرکت درآوردن صنعت خودرو به گوش می‌رسد. بسته پیشنهادی 500 میلیون دلاری که مدتی  پیش به دولت ارائه شد اما پاسخی دریافت نشد و هفته‌ گذشته این پیشنهاد برای بار دوم پیشنهاد داده شد که از پول‌های بلوکه شده به این صنعت کمک مالی کنند. اما ابوذر ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است راه نجات صنعت خودرو تنها حمایت مالی نیست. روزنامه «دنیای خودرو» دراین‌باره از عضو کمیسون اقتصادی مجلس سوالاتی پرسیده است که به شرح ذیل است.

کد : 603
تاریخ انتشار : شنبه 9 آبان 1394
print
نظرات : 0
مشکل صنعت خودرو تکنولوژی است

فرشید قاجار قیونلو-مدتی است که حرف و حدیث‌هایی از سوی قطعه‌سازان به دولت مبنی بر درخواست بسته‌ای برای به حرکت درآوردن صنعت خودرو به گوش می‌رسد. بسته پیشنهادی 500 میلیون دلاری که مدتی  پیش به دولت ارائه شد اما پاسخی دریافت نشد و هفته‌ گذشته این پیشنهاد برای بار دوم پیشنهاد داده شد که از پول‌های بلوکه شده به این صنعت کمک مالی کنند. اما ابوذر ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است راه نجات صنعت خودرو تنها حمایت مالی نیست. روزنامه «دنیای خودرو» دراین‌باره از عضو کمیسون اقتصادی مجلس سوالاتی پرسیده است که به شرح ذیل است.
با توجه به این موضوع که یکی از مشکلات خودروسازان نقدینگی است، چرا حمایت مالی تاثیرگذار نیست و راهکار چیست؟
موضوع خودرو سه‌‌گانه است، اول کیفیت خودرو است. مردم کمتر خودرو می‌خرند به این دلیل که هزینه، کیفیت، گارانتی و خدمات پس از فروش ضعیف است. دوم بحث قیمت است. قیمت را باید واقعی‌تر کنند. این قیمت واقعی از جهت مدیریت، بهره‌وری و عواملی است که باعث کاهش قیمت خودرو می‌شود. مردم توان خرید خودرو به هر قیمتی را ندارند. باید بررسی شود که مردم چه خودرویی و به چه قیمتی می‌خرند. سوم رقابت است. در رابطه با موضوع رقابت، مردم در ارتباط با خودروسازان، خود را موظف نمی‌دانند که خودرویی خریداری کنند که نسبت به خودروهای وارداتی، قیمت بالا و کیفیت پایین‌تری دارد. رقبایی هستند که می‌توانند با قیمت‌های پایین‌تر و کیفیت بالاتر جایگزین شوند. به این معنی که اگر 100 یا 50 میلیون هزینه کنند، این را مبنا حساب می‌کنند که چه مقدار خرج زندگی روزمره کم می‌شود که باتعجب با افزایش خرج روبه‌رو می‌شوند. برای آرامش خودرو تهیه می‌کنند اما از نظر خرابی و مشکلات قطعه و جابه‌جایی‌ها به مشکل برمی‌خورند. باید قبول کرد که در مسائل مربوط به حوزه خودرو، قیمت و وام، یکی از عوامل تعیین‌کننده است اما تنها عامل نیست.
آیا بسته پیشنهادی موجب پیشرفت تکنولوژی می‌شود؟
مردم برای خرید خودرو با مشکل روبه‌رو هستند اما خودروسازان از جهت ساخت و تکنولوژی مشکل دارند. انحصار هم به آنها کمک کرده که رقابتی نباشد. باید فضای صنعت خودرو را مانند بقیه فضاها رقابتی کنیم و خودروساز هم باید قبول کند که مردم از نظر علم و ارتباطات با 10 سال پیش فرق کرده‌اند. بنابراین نباید فکر کنند دولت هم می‌تواند سالیان سال به آن‌ها کمک کند.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید مشکل صنعت خودرو تکنولوژی است
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو