مشوق‌های مالیاتی یكی از راه‌های خروج از ركود

رکود، صنعت خودرو را با بحران نقدینگی روبه‌رو کرده است اما یكی از روش‌های جبران كمبود نقدینگی در صنعت خودرو تامین سرمایه از طریق جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است. در همین حال یكی از موانع در شرایط ركود و زیان‌های انباشته خودروسازان مالیات‌های سنگین برای واحدهای تولیدی است كه با توجه به این شرایط، بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی تعطیل شدند یا در آستانه تعطیلی هستند. از سوی دیگر یكی از راه‌های درآمد دولت، «مالیات» است اما با توجه به بحران ركود در صنعت خودرو كارشناسان اقتصادی معتقدند؛ كاهش مالیات بر تولید می‌تواند خودروسازان را از این بحران خارج کند و مشوقی برای سرمایه‌گذاری باشد. 

کد : 604
تاریخ انتشار : شنبه 9 آبان 1394
print
نظرات : 0
مشوق‌های مالیاتی یكی از راه‌های خروج از ركود

سمانه عابدی-رکود، صنعت خودرو را با بحران نقدینگی روبه‌رو کرده است اما یكی از روش‌های جبران كمبود نقدینگی در صنعت خودرو تامین سرمایه از طریق جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است. در همین حال یكی از موانع در شرایط ركود و زیان‌های انباشته خودروسازان مالیات‌های سنگین برای واحدهای تولیدی است كه با توجه به این شرایط، بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی تعطیل شدند یا در آستانه تعطیلی هستند. از سوی دیگر یكی از راه‌های درآمد دولت، «مالیات» است اما با توجه به بحران ركود در صنعت خودرو كارشناسان اقتصادی معتقدند؛ كاهش مالیات بر تولید می‌تواند خودروسازان را از این بحران خارج کند و مشوقی برای سرمایه‌گذاری باشد. 
از همین‌رو ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری، معتقد است؛ معافیت‌های مالیاتی می‌تواند خروج صنعت خودروی کشور از رکود را تسهیل كند. کاهش مالیات بر تولید خودروسازان و عوامل دیگری چون تعیین مهلت‌های طولانی‌تر برای پرداخت مالیات می‌تواند كمك‌كننده باشد.

نظام مالیاتی تولیدمحور نیست 
دبیر انجمن قطعه‌سازان با انتقاد جدی به نظام مالیاتی کشور گفت: نظام مالیاتی ما مطلقا «تولیدمحور» نیست؛ یعنی نظام مالیاتی برای تولیدكنندگان بیشتر از كسانی كه دلالی و واسطه‌گری می‌كنند، مانع‌تراشی می‌كند. یكی از مشكلات عمده جامعه این است كه به هیچ‌وجه نظام مالیاتی «مشوق تولید» نیست بلكه مخالف تولید است. این موضوع با چارچوب سیاست‌های كلی نظام جمهوری اسلامی‌ایران مغایر است.
 عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: به‌خصوص در صنعت خودرو این موضوع را به‌وضوح می‌توانید ببینید؛ چراكه در صنعت خودرو و قطعه‌سازی، فرار مالیاتی وجود ندارد. به علت این‌كه خودروسازان و قطعه‌سازان به طور مستقیم باهم كار می‌كنند و از زیر و بم اقدامات یکدیگر باخبر هستند؛ ازسوی‌دیگر، تعداد خودروهایی كه خودروسازان می‌فروشند، مشخص است، چون سند دارد و شماره‌گذاری می‌شود؛ بنابراین، تمامی كارهای مالیاتی در این صنعت با شفافیت انجام می‌شود. 
معافیت‌های مالیاتی در كشورهای توسعه‌یافته 
قربانی گفت: اکنون در كشورهای پیشرفته دنیا كه هیچ مشكل اقتصادی ندارند، کسانی كه كار تولیدی می‌كنند، از بسیاری از مالیات‌ها معاف می‌شوند و به جای آن دولت‌ها سعی در افزایش مالیات‌های فعالیت‌های تجاری و واسطه‌گری دارند؛ این سیاست‌گذاری به این دلیل است که «تولید»، ارزش‌افزوده لازم را برای توسعه صنعتی كشور به صورت ماهوی به همراه دارد؛ در این شرایط، نظام مالیاتی کشور ما متاسفانه این حالت را ندارد و هنوز از تولیدکنندگان، مالیات‌های سنگین دریافت می‌شود. 
سخنگوی شورای سیاستگذاری صنعت خودرو و دبیر انجمن قطعه‌سازان در ادامه گفت: در كشورهای تراز اول صنعتی دنیا، تمام نظام اقتصادی كشور برای  توسعه تولید بسیج می‌شود چون تولید آسیب‌های اجتماعی را كم می‌كند و می‌تواند بر روی رشد اقتصادی كشور تاثیر بگذارد و عاملی برای افزایش اشتغال باشد؛ در واقع آنها ارزش‌های پنهان و نامشهود تولید را ارزیابی كمی‌وكیفی می‌كنند و بر اساس آمار در كشورهای پیشرفته، افزایش بیكاری و شمار زندانی‌ها در ارتباط مستقیم با عدم فعالیت واحدهای تولیدی است؛ بنابراین، کشورهای توسعه‌یافته، با اندازه‌گیری این هزینه‌ها، تولید را توسعه می‌دهند و در نتیجه، هزینه‌های كلی را كم می‌كنند.
رویكرد غیر یكپارچه نظام اقتصادی 
وی با انتقاد از روند مالیاتی در كشور گفت: متاسفانه در كشور ما به دلیل نبود آمار دقیق و رویكرد نامناسب و غیریكپارچه بودن سیستم اقتصادی كشور، آسیب‌های جدی متحمل می‌شویم و هر سازمانی به‌طور مستقل فعالیت می‌كند؛ مثلا نظام مالیاتی ما می‌گوید، من باید مالیات‌های خود را وصول كنم، در حالی‌كه اگر استراتژی روشن و مشخص وجود داشته باشد، همه بخش‌های اقتصادی صنعتی یكپارچه عمل می‌كنند و این یكپارچگی است كه جواب می‌دهد. لذا معتقدم باید كل اقتصاد كشور به این باور و نتیجه برسد كه كشور ما برای عبور از بحران اقتصادی، هیچ راهی جز «توسعه تولید» ندارد، چون ما در كشور خود بسترهای مناسب برای تولید را داریم.
قربانی همچنین افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر، باوجود تلاش‌هایی كه وزارت صنعت كرده است، همچنان این قوانین دست و پاگیر و این محدودیت‌ها وجود دارد كه مثلا  اگر یك روز در پرداخت‌های تامین اجتماعی تاخیر داشته باشیم، خودروسازان را با سخت‌ترین روش‌ها جریمه می‌كنند؛ لذا متاسفانه با چنین شرایطی تولید نمی‌تواند رشد كند. 
بیشترین انتقاد از حلقه آخر تولید 
دبیر انجمن قطعه‌سازان در عین حال گفت: زمانی كه از صنعت خودرو و قطعه‌سازی نقد می‌شود، همه به حلقه آخر تولید بیشترین انتقادها را وارد می‌كنند، در حالی‌كه در این فضای نامناسب، با بهره بانكی آنچنانی و وضعیت بی‌ثبات نرخ ارز، امكان تولید وجود ندارد. از سوی دیگر، با وجود این نظام مالیاتی، كسی رغبت نمی‌كند برای سرمایه‌گذاری در صنعت تولید قدم بگذارد. 
سخنگوی شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو گفت: ما در كشور باید برای توسعه اقتصادی و تولید در همه ابعاد، برنامه یكپارچه داشته باشیم. همه نهادها و سازمان‌هایی كه به نوعی با  واحدهای تولیدی و اقتصادی  ارتباط دارند را همسو كنیم و هر كسی ساز خود را نزند و در چارچوب اهداف تعریف شده حركت كنیم. ما هدف را تعریف می‌كنیم، ولی هر كس مسیر خود را می‌رود. اگر برای توسعه اقتصادی می‌خواهیم تولیدمحور باشیم، عملكردمان نیز باید همان را نشان دهد. 
وی ادامه داد: از همین رو در نظام مالیاتی، بیشترین فشارها به واحدهای تولیدی وارد می‌شود؛ البته ما نمی‌گوییم مالیات دریافت نشود، اما زمانی‌كه به مامورین وصول مالیات، ماموریت داده می‌شود که به هر ترتیب، دفاتر را پر و مالیات‌ها را وصول كنند، باید در انتظار نتایج وخیم آن برای تولید نیز باشیم؛ لذا باید تمام این موضوعات در مسیر تولید اصلاح شود.
اشكالات نظام مالیاتی 
 قربانی با اشاره به ایرادات نظام مالیاتی كشور گفت: متاسفانه نظام مالیاتی ما اشكال دارد و این موضوع را حتی كسانی كه در تدوین این نظام نقش داشتند، بارها مطرح كردند؛ هم عملكرد نظام مالیاتی و هم نظام مالیات بر ارزش افزوده ما اشكال دارد. متاسفانه در این نظام مالیاتی، طوری عمل می‌شود كه تولیدكنندگان این‌طور استنباط می‌كنند كه میزان مالیاتی می‌خواهند به هر ترتیبی شده، فشار بر تولید آورند و صرفا دنبال افزایش درآمد دولت هستند. با این شرایط، به هیچ وجه نظام مالیاتی مشوق تولید نیست بلكه دشمن تولید است و این موضوع با چارچوب سیاست‌های كلی نظام جمهوری اسلامی‌ایران مغایر است. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید مشوق‌های مالیاتی یكی از راه‌های خروج از ركود
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو