بررسی خودروی شورولت سیلورادو 2016

آخرین نسل پیک‌آپ متوسط

رقابت فورد و شورولت، نه فقط در سواری‌های اسپرت، سدان و اس‌یووی، بلکه در پیک‌آپ‌های کشنده نیز حساس و سایه‌به‌سایه است. بارها تست‌های مقایسه دوجانبه یا چندجانبه‌ای که دو سر آنها شورولت و فورد باشد، انجام شده است و این دو همیشه در کنار هم هم حرکت کرده‌اند. سال گذشته در مقایسه پنج‌جانبه‌ای که توسط نشریه کار‌اند‌درایور انجام شد، شورولت سیلورادو 2015 با فاصله بسیار کمی نسبت به فورد F-150 و بالاتر از جی‌ام‌سی سیرا 1500 و رام 1500 و تویوتا توندرا، در رتبه دوم قرار گرفت. بعد از آن رقابت، مدیر تیم طراحی و دینامیک سیلورادو گفته بود این آخرین بار است که شورولت در کلاس تراک‌هایش رتبه دوم را کسب کرده است. اکنون شوی، سیلورادو را با چند تغییر و رفع برخی نقطه‌ضعف‌ها با ویرایش 2016 ارائه کرده است. این بررسی تخصصی، که نشریه کارانددرایور به عنوان اولین سواری با سیلورادو 2016 منتشر کرده است، تا حد زیادی نشان خواهد داد که آیا شورولت برای رقابت با رقیب سرسخت قدیمی، آمادگی لازم را پیدا خواهد کرد یا خیر.

کد : 607
تاریخ انتشار : شنبه 9 آبان 1394
print
نظرات : 0
آخرین نسل پیک‌آپ متوسط

سید علی‌اکبر رضوی-رقابت فورد و شورولت، نه فقط در سواری‌های اسپرت، سدان و اس‌یووی، بلکه در پیک‌آپ‌های کشنده نیز حساس و سایه‌به‌سایه است. بارها تست‌های مقایسه دوجانبه یا چندجانبه‌ای که دو سر آنها شورولت و فورد باشد، انجام شده است و این دو همیشه در کنار هم هم حرکت کرده‌اند. سال گذشته در مقایسه پنج‌جانبه‌ای که توسط نشریه کار‌اند‌درایور انجام شد، شورولت سیلورادو 2015 با فاصله بسیار کمی نسبت به فورد F-150 و بالاتر از جی‌ام‌سی سیرا 1500 و رام 1500 و تویوتا توندرا، در رتبه دوم قرار گرفت. بعد از آن رقابت، مدیر تیم طراحی و دینامیک سیلورادو گفته بود این آخرین بار است که شورولت در کلاس تراک‌هایش رتبه دوم را کسب کرده است. اکنون شوی، سیلورادو را با چند تغییر و رفع برخی نقطه‌ضعف‌ها با ویرایش 2016 ارائه کرده است. این بررسی تخصصی، که نشریه کارانددرایور به عنوان اولین سواری با سیلورادو 2016 منتشر کرده است، تا حد زیادی نشان خواهد داد که آیا شورولت برای رقابت با رقیب سرسخت قدیمی، آمادگی لازم را پیدا خواهد کرد یا خیر.
در نسخه 2015، به نظر می‌رسد تغییر نکردن جزئیات مربوط به سامانه تعلیق، مانند نقشه میله‌کشی‌ها، بدنه فولادی و فنر ورقه‌ای سیلورادو، نسبت به مدل 2014، موجب شده است ویژگی بارزی در آن دیده نشود. در خودروهای با کاربری سنگین، از قبیل همین تراک‌ها، کوچک‌ترین نکات در سامانه تعلیق، روی عملکرد خودرو تاثیر محسوس می‌گذارد و از این جهت تعلیق در این ماشین‌ها، نسبت به سواری‌ها و خودروهای سبک‌تر اهمیت بیشتری دارد. در عوض در بزک کردن برخی مولفه‌های غیرضروری یا کمتر مهم دیگر، تغییراتی دیده می‌شد که هرچند خالی از ستایش نبود، اما کافی هم نبود. در مدل 2016 شاکله اصلی و سخت‌افزار سیلورادو حفظ و در عوض با یک چهره جدید روانه بازار شده است. شورولت، در این مدل با ارائه قابلیت انتخابی گیربکس اتوماتیک هشت‌سرعته، به نوعی کارایی خود را افزایش داده و وجود یک رادیو پخش پیشرفته اپل نیز، به جذابیت‌های آن افزوده است.
اما شاید برای انتخاب یک خودرو به عنوان برترین در کلاس خود، این میزان تغییرات کافی نباشد. به همین منظور هم شورولت برای تراک محبوبش، فکرهای دیگری کرده است. یکی از این تغییرات، طراحی جدید کاپوت و جلوپنجره است که علاوه بر ارائه تصویر مدرن، شرایط آیرودینامیک و هوادهی به داخل موتور را نیز تقویت می‌کند. خطوط شکسته و برجسته روی کاپوت، جلوه مقتدر و باابهتی به این بارکش میان‌سایز داده است. تغییر مشخص دیگر سیلورادو 2016، نسبت به مدل 2015 از نظر طراحی، تغییر چهره چراغ‌های جلو است، طوری که در مدل قبلی از دو چراغ دوبل عمودی استفاده شده بود و در این مدل یک چراغ در بالا و یک ردیف چراغ ال‌ای‌دی بین چراغ اصلی و مه‌شکن استفاده شده است.
تغییرات طراحی سیلورادو، محدود به بدنه و خارج ماشین نیست و در داخل نیز تغییراتی مشاهده می‌شود. در مدل جدید، به نظر می‌رسد طراحان فکر همه‌چیز را کرده‌اند و برای خودرویی که قرار است کاربری سنگین داشته و راننده ساعت‌ها درون آن، در جاده‌های برون‌شهری رانندگی کند، همه امکانات لازم را مهیا کرده‌اند. طراحی داشبورد، ساده و در عین حال شکیل و با حداکثر بهره‌گیری از فضا انجام شده است. چرخ فرمان، تغییری نداشته و مانند مدل قبل همگام با سایر جزئیات طراحی شده است. از قسمت‌های دیگر دست‌نخورده نسبت به قبل، صندلی‌ها هستند که چه از نظر طرح و چه از نظر جنس تفاوتی نکرده‌اند. درواقع، یک مربی هیچ‌گاه به ترکیب برنده دست نمی‌زند و در مقایسه‌های قبل هم صندلی‌ها و طراحی داخلی سیلورادو از برگ‌های برنده آن بوده است.
همان طور که اشاره شد، نکته مهمی که در طراحی داخلی به چشم می‌آید، دستگاه پخش اپل Apple CarPlay است. احتمالا تا چند ماه آینده، نمایشگر و دستگاه پخشی با سیستم عامل اندروید هم به‌صورت انتخابی در کنار اپل قرار خواهد گرفت. اپل کارپلی، از یک نمایشگر 8 اینچی لمسی MyLink نیز بهره می‌برد. درست است، شما احتمال این نمایشگر را جای دیگری هم دیده‌اید و آن در مالیبو 2016 است. بنابراین، هیچ بعید نیست که در محصولات جدید دیگر شورولت هم، اپل کارپلی و نمایشگر مای‌لینک را باز هم ببینید!

یک تغییر بزرگ
مطمئنا هنوز هم عده‌ای از شما طرفداران شورولت، از تغییرات نام برده در سیلورادو 2016 نسبت به گذشته، قانع و راضی نشده‌اید و دنبال یک لقمه دندانگیر برای ماشین محبوبتان هستید. شاید این تغییر، تعویض گیربکس قدیمی 6 سرعته با یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک باشد که هم در مدل‌های تک ردیفه با موتور شش سیلندر 4.3 لیتری آن قابل انتخاب است و هم در تیپ دو ردیفه که با دو موتور شش سیلندر 4.3 لیتری و نیز موتور قدرتمند 8 سیلندر 5.3 لیتری و 6.2 لیتری عرضه شده، بصورت انتخابی قابل استفاده خواهد بود. این گیربکس بطور پیش فرض در مدل‌های LTZ و های‌کانتری نیز با جعبه دنده قدیمی 6 سرعته تعویض شده است.
شاید بشود به شورولت، به خاطر نگه داشتن جانب احتیاط در اعمال تغییرات گسترده، در خودرویی که تنهای یک مدل بالاتر رفته است حق داد. به هر حال سیلورادو از سال 2007 تاکنون، شاید نتوانسته در صدر باشد، اما همیشه جزو بهترین تراک‌های میان‌سایز و قدرتمند، و در عین حال شیک و پرطرفدار دنیا بوده است. اما در این مورد اخیر، به نظر می‌رسید که سیلورادو به این تغییر اساسی احتیاج داشت، چراکه در گیربکس قدیمی، تغییر دنده‌ها کند و بدون چالاکی لازم انجام می‌شد و این نقص با گیربکس اتوماتیک هشت سرعته جدید رفع شده است.
ضمن اینکه تقسیم دنده‌ها به تعداد بیشتر و نسبت تعدیل نزدیک‌تر، باعث می‌شود دریچه گاز اختیار عمل بیشتری دارد و قدرت با بازده بالاتر و دقت بیشتری تحویل چرخ‌ها شود. این موضوع، به‌خصوص در خودروهای با کاربری سنگین، نسبت به سواری‌ها اهمیت بیشتری دارد که هم در مصرف سوخت و هم در روانی حرکت ماشین با بار کامل تاثیر خود را نشان می‌دهد. چنان‌که در تست هم ثابت شده، شتاب و سرعت عمل سیلورادو در مدل‌های مجهز به گیربکس هشت سرعته بیشتر و فشار وارده به موتور کمتر شده است.
با اعمال تغییرات در خط انتقال قدرت، مصرف سوخت سیلورادو 2016 کمتر شده و میزان آلایندگی آن، هرچند ناچیز اما کاهش یافته است. باید دید با توجه با اختلاف قیمت قابل توجهی که این مورد انتخابی ایجاد می‌کند، واکنش بازار و طرفداران این ماشین، چه خواهد بود.
شورولت مدعی است که در نقشه میله‌های فولادی شاسی و ستون‌های اتاق، تغییرات جزئی اما کارآمدی داده است. اطلاعات منتشر شده از بخش تست ایمنی کمپانی شورولت که روی سیلورادو 2016 انجام شده است، نشان می‌دهد در برخوردهای مستقیم و نیز برخوردهایی که از طرفین (در نیمه جلویی خودرو) انجام می‌شود، ستون‌های A شکل اتاق خمیدگی کمتری پیدا کرده و میله‌های شاسی زیر موتور، قدرت جذب ضربه بالاتری را نشان داده‌اند. طوری که فضای مربوط به قرار گرفتن پای راننده و سرنشین کنار، سالمتر مانده و احتمال ضربه و آسیب به سرنشینان کاهش یافته است. البته این ادعایی است که در سالن‌های تست ایمنی شورولت انجام شده است و باید دید در واقعیت و برخوردهای جدی جاده‌ای، آیا این تغییرات مهم لمس می‌شود یا خیر.
نکته مهمی که در پیک‌آپ‌ها و تراک‌ها قابل بحث و سنجش است، میزان راحتی راننده در حالت‌های بدون بار و با بار کامل است. چراکه در این دو حالت عملکرد تعلیق و به‌خصوص کمک‌ها متفاوت است. معمولا دمپرها، فنرها و کمک‌های این خودروها طوری طراحی می‌شوند که در حالت حرکت با بار کامل نرم و با ایمنی بالا حرکت کنند. برای ماشین‌هایی مثل سیلورادو که علاوه بر حمل بار، نقش یک کشنده قوی را بازی می‌کنند، طراحی دینامیک دمپرها، پلتفرم شاسی و نقاط ثقل اعمال نیرو از اهمیت بالایی برخوردار است (همان‌طور که احتمالا عکس‌هایی از سیلورادو در حال کشیدن قایق تفریحی یا کانتین‌های توریستی دیده‌اید).
یک مهندس و متخصص دینامیک خودرو به ما در مورد تغییرات سیلورادو در این زمینه می‌گوید ممکن است شما این تغییرات را نتوانید احساس کنید. اینها عواملی هستند که احتمالا در بلندمدت تاثیر خود را روی چارچوب و بدنه خودرو به‌جای می‌گذارند. اما تجربه نشان داده که سیلورادو، در طی سال‌های متوالی، تغییر رفتار ناامیدکننده‌ای نخواهد داشت و حتما تغییرات جدید، شرایط را از قبل نیز بهتر خواهد کرد.
***

قیمت
تراک کار: 27850 دلار --- LS: 29875 دلار ---- LT: 33870 دلار ---- LTZ: 42145 دلار ----‌های کانتری: 50260 دلار
موتور:
12 سوپاپ 4.3 لیتری وی-6، 285 اسب بخار و 413 نیوتن‌متر
16 سوپاپ 5.3 لیتری وی-8، 355 اسب بخار و 519 نیوتن‌متر
16 سوپاپ 6.2 لیتری وی-8، 420 اسب بخار و 623 نیوتن‌متر
گیربکس:
6 سرعته اتوماتیک با حالت انتخاب دستی
8 سرعته اتوماتیک با حالت انتخاب دستی
ابعاد:
فاصله محورها: 302 تا 388 سانتی‌متر
طول: 520 تا 607 سانتی‌متر
عرض: 203 سانتی‌متر
ارتفاع: 185 تا 189 سانتی‌متر
وزن خشک: 2063 تا 2585 کیلوگرم
عملکرد:
صفر تا 98 کیلومتر بر ساعت: 5.9 تا 7.6 ثانیه
تست ربع مایل: 14.4 تا 15.9 ثانیه
بیشینه سرعت: 177 کیلومتر بر ساعت



 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید آخرین نسل پیک‌آپ متوسط
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو