تزریق نقدینگی تنها کلید حل خودروسازی نیست

مردم معتقدند خودروهای داخلی بی‌کیفیت هستند و پس از توافق هسته‌ای این نظر را محکم‌تر هم بیان کردند. این در حالی است که خودروسازان در دفاع از خود می‌گویند خودروها با کیفیت است و بیشتر گلایه مردم را به خدمات پس از فروش و آمار بالای تلفات مالی و جانی را به عدم رعایت فرهنگ رانندگی نسبت می‌دهند. 

کد : 613
تاریخ انتشار : يکشنبه 10 آبان 1394
print
نظرات : 1
تزریق نقدینگی تنها کلید حل خودروسازی نیست

علی طجوزی-از پنجشنبه ‌شب گذشته که رئیس کل بانک مرکزی، روسای بانک‌ها را برای تشریح جزئیات و شرح وظایف به‌خط کرد، اعطای تسهیلات در راستای بسته خروج از رکود وارد فاز جدی‌تری شده است. هر چند هنوز هم از دید برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی اثربخش بودن این بسته محل شک و تردید دارد، اما دولت گویا بسیار به اثرات این بسته اقتصادی دل بسته است. البته خود دولتی‌ها نیز اذعان دارند این بسته نقش مسکن را دارد. به گفته مسعود نیلی؛ مشاور ارشد اقتصادی دولت، روند اقتصاد از سال 1397عادی خواهد شد. ولی قرار است با این بسته چه اتفاقی در صنعت خودرو رخ دهد! صنعتی که سالیان سال از محل حمایت‌های دولتی تغذیه کرده و تنها فربه شده است. این بسته هنوز به دغدغه اصلی مردم یعنی عدم کیفیت پاسخی نداده است. به عبارت دیگر قرار است با تزریق نقدینگی به واحدهای خودروسازی، انبارهایی خالی شود که محل نزاع مردم و خودروسازان است. مردم معتقدند خودروهای داخلی بی‌کیفیت هستند و پس از توافق هسته‌ای این نظر را محکم‌تر هم بیان کردند. این در حالی است که خودروسازان در دفاع از خود می‌گویند خودروها با کیفیت است و بیشتر گلایه مردم را به خدمات پس از فروش و آمار بالای تلفات مالی و جانی را به عدم رعایت فرهنگ رانندگی نسبت می‌دهند. هر چه هست این دعوا به دعوای نعمتی، حیدری بدل‌شده است و اصل ماجرا یا حقوق مصرف‌کننده مغفول مانده و در این میان چوب بر تن مردم می‌خورد. چراکه در این بسته تنها راهکار، حتی موقت برای عبور از رکود یا ایجاد تحریک تقاضا دیده شده است‌. البته از یک زاویه این کار در شرایط فعلی کاری درست به نظر می‌رسد؛ چون در حال حاضر مساله اصلی ایجاد تقاضا است. به هر حال در شرایط کنونی تیم اقتصادی دولت این تصمیم را اتخاذ کرده است و از سوی دیگر، با فرض اثرگذاری بسته و عبور از رکود از بازار خودرو و رفع مشکل نقدینگی و خالی شدن انبارها، پرسش‌هایی در خصوص عملکرد آینده خودروسازان مطرح است. پرسش‌هایی نظیر چه تضمینی وجود دارد که غول‌های جاده مخصوص مجددا به همان سبک و سیاقی که منجر به وضعیت امروز شده عمل نکنند؟ از کجا معلوم دوباره بعد از برطرف شدن مشکل باز هم با قطعه‌سازان دچار چالش بدهی نشوند؟ مساله خدمات پس از فروش را جدی بگیرند، صدای مشتری را جدی بگیرند و با گوش جان بشنوند، علاوه‌بر نیاز مصرف داخلی نگاهی هم به بازارهایی غیر از عراق و سوریه داشته باشند. به‌نظر می‌رسد این‌ها مواردی است که اگرچه نه در این بسته، بلکه حتما و بدون تردید برای جلوگیری از بحران دیگری باید مد نظر مرتبطان قرار بگیرد تا دوباره دچار نشویم ؛ به معضلی مانند رکود در بازار خودرو.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
نام کاربری
ارسال شده در در 11/02/2015 11:11:20

این عمل آخرین تیر خلاص خودروسازان هست. باور نمیکنید؟ صبر کنید میبینید

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو