بررسی آمار ناهمگون تولید و مالکیت خودرو در ایران

وضعیت نامتوازن عرضه، تقاضا و مالکیت

 ایران در چند سال گذشته از لحاظ تیراژ تولید خودرو همواره در بیست کشور اول دنیا قرار داشته است. ولی از نظر کیفیت و سهم جامعه نسبت به خودرو وضعیت مناسبی ندارد. خودروهای 30‌میلیون تومانی بی‌کیفیتی که اگر یک کارمند بخواهد برای خریدن آن پس‌انداز کند، 6 تا 7 سال طول می‌کشد تا به آن برسد. از سویی در کلان‌شهری مثل تهران نسبت خودروهای تک‌سرنشین در خیابان‌ها با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی که به شکل کاریکاتورگونه‌ای از حجم مسافر اشباع شده‌اند، نشان‌دهنده نوعی جمعیت ماشینی ناسالم در کشور است. از طرف دیگر معضل ترافیک سال‌هاست به حدی رسیده است که فقط با مقررات و محدودیت‌های ترددی توانسته‌اند کمی آن‌را کنترل کنند. 

کد : 616
تاریخ انتشار : يکشنبه 10 آبان 1394
print
نظرات : 0
وضعیت نامتوازن عرضه، تقاضا و مالکیت

گروه خبر: ایران در چند سال گذشته از لحاظ تیراژ تولید خودرو همواره در بیست کشور اول دنیا قرار داشته است. ولی از نظر کیفیت و سهم جامعه نسبت به خودرو وضعیت مناسبی ندارد. خودروهای 30‌میلیون تومانی بی‌کیفیتی که اگر یک کارمند بخواهد برای خریدن آن پس‌انداز کند، 6 تا 7 سال طول می‌کشد تا به آن برسد. از سویی در کلان‌شهری مثل تهران نسبت خودروهای تک‌سرنشین در خیابان‌ها با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی که به شکل کاریکاتورگونه‌ای از حجم مسافر اشباع شده‌اند، نشان‌دهنده نوعی جمعیت ماشینی ناسالم در کشور است. از طرف دیگر معضل ترافیک سال‌هاست به حدی رسیده است که فقط با مقررات و محدودیت‌های ترددی توانسته‌اند کمی آن‌را کنترل کنند. 
در این اوضاع و احوال است که خبری مانند راه‌اندازی مرکز هماهنگی تحقیق و توسعه خودرو در آینده نزدیک شاید نقطه امیدی برای این شرایط نابسامان باشد. 

از هر 2 نفر در پایتخت، یک نفر اتومبیل دارد
یک کارشناس صنعت خودرو اعتقاد دارد میانگین مالکیت اتومبیل برای هر هزار نفر در ایران طی 10 سال آینده و تا سال 1404 می‌تواند فراتر از حد انتظار باشد.
اردشیر دادرس می‌گوید: اکنون حدود 16 میلیون اتومبیل در کشور وجود دارد که به نسبت جمعیت آمار مطلوبی نمی‌تواند باشد چراکه این تعداد اتومبیل برای جمعیت بیش از 75 میلیونی کشور به صورت میانگین از حد نصاب جهانی کمتر است. اکنون در آمریکا به ازای هر هزار نفر 800 خودرو وجود دارد؛ در انگلستان 600 خودرو و در آلمان بیش از 550 خودرو، در واقع در میانگین کل اروپا به ازای هر 2.5 نفر، یک نفر دارای خودرو است که البته این آمار در اروپای غربی بیش از این است. 
دادرس، گریزی هم به آمار خودرو در کشور زد و متذکر شد: در کل کشور به ازای هر 1000 نفر بیش از 180 خودرو وجود دارد که به نسبت آمار جهانی کاهش قابل توجهی مشاهده می‌شود.
این کارشناس خودرو با اشاره به ‌ما‌به‌ازای خودرو در شهرهای کشور، اضافه کرد: در تهران به ازای هر 2 نفر یک خودرو و در شهرهای مشهد، تبریز، اهواز و اصفهان به ازای هر 3 نفر یک خودرو در شهر تردد می‌کند. البته باید توجه داشت این موضوع به این معنی نیست که حتما باید از هر 2 نفر یک نفر دارای یک اتومبیل باشد.چه‌بسا بسیاری از خانواده‌ها و اشخاص دارای چندین اتومبیل هستند که موجب بالا رفتن آمار در مالکیت خودرو است.
وی در ادامه گفت: چشم‌انداز کشور برای تولید خودرو در سال 1404 مطلوب در نظر گرفته شده است که البته در حال حاضر با یک وقفه مواجهیم و شاید چشم انداز مورد در 10 سال آینده به وقوع نپیوندد.

تولید بی‌رویه خودرو
آمار انجمن جهانی خودرو‌سازان از میزان تولید خودرو در کشورهای مختلف جهان طی سال 2010 میلادی حاکی از آن است که ایران با تولید 1.5 میلیون خودرو رتبه 13 را بین کشورهای خودرو‌ساز دنیا دار بود.
اما حالا این رتبه به جایگاه 17 با میزان تولید یک میلیون 90 هزار دستگاه خودرو در سال کاهش پیدا کرده است. براساس این آمار جایگاه نخست در صنعت‌ خودروسازی، به کشور چین تعلق دارد چین در سال2010 بیش از 18.5 میلیون دستگاه در سال خودرو تولید کرده بود که این عدد در سال 2014 به 23 میلیون 722 هزار دستگاه رسیده، در سال 2014 پس از کشور چین کشور آمریکا با تولید سالانه 11.6 میلیون، ژاپن با تولید 9.7 میلیون و آلمان با تولید 5.9 میلیون دستگاه خودرو، رده‌های دوم تا چهارم را به‌خود اختصاص دادند. کشور کره جنوبی نیز که همزمان با کشورمان پای به عرصه صنعت خودرو گذاشته با تولید سالانه 4.5 میلیون دستگاه در مکان پنجم این رتبه‌بندی قرار گرفته است. جا دارد اشاره کنیم سالانه بین 15 تا 22 هزار نفر در ایران بر اثر تصادفات جاده‌ای کشته می‌شوند. 
آمار تولید یک میلیونی که با ساخته شدن خودروهای بی‌کیفیت وتاریخ گذشته و در یک بازار انحصاری به‌دست آمده شاید برای برخی مدیران عامل خوبی برای گول زدن افکار عمومی باشد ولی واقعیت این است که تکنولوژی تولید تنها به کمیت تولید بازنمی‌گردد چراکه کشورهای پیشرویی مانند ایتالیا با فیات و فراری حدود 800 هزار و انگلستان با لندرو، جگوار، مینی‌ماینر و واکسهال 1.5 میلیون خودرو در سال تولید می‌کنند پس حالا به نظر نمی‌رسد ما با تولید 1 میلیون خودرو واقعا جلوتر از ایتالیا و انگلستان باشیم.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید وضعیت نامتوازن عرضه، تقاضا و مالکیت
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو