غول سوئدی با نسل جدید FH بازگشت

ولوو؛ از آزادراه‌های اروپا تا جاده‌های ایران

ولوو به معنی «می‌غلتم»؛ از فعل volvere لاتین گرفته شده است. این شرکت نام تجاری خود را در سال 1911 به ثبت رساند تا نام جدیدی برای شرکت بلبرینگ‌سازی SKF باشد. اما این تصمیم مدت زیادی ادامه نداشت و این شرکت دوباره SKF نام گرفت. بعد از آن گابریلسون (مدیرفروش SKF) و گوستاف لارسون، در سال 1924 تصمیم به ساخت خودرویی متناسب با آب و هوای سوئد گرفتند؛ خودرویی که بتواند جاده‌های لغزنده سوئد را به راحتی طی کند. 

کد : 623
تاریخ انتشار : يکشنبه 10 آبان 1394
print
نظرات : 0
ولوو؛ از آزادراه‌های اروپا تا جاده‌های ایران

فرانک آقاصفی-ولوو به معنی «می‌غلتم»؛ از فعل volvere لاتین گرفته شده است. این شرکت نام تجاری خود را در سال 1911 به ثبت رساند تا نام جدیدی برای شرکت بلبرینگ‌سازی SKF باشد. اما این تصمیم مدت زیادی ادامه نداشت و این شرکت دوباره SKF نام گرفت. بعد از آن گابریلسون (مدیرفروش SKF) و گوستاف لارسون، در سال 1924 تصمیم به ساخت خودرویی متناسب با آب و هوای سوئد گرفتند؛ خودرویی که بتواند جاده‌های لغزنده سوئد را به راحتی طی کند. 

اولین کامیون
شرکت ولوو در سال 1927 با تمرکز روی ایمنی، مقاومت و کیفیت در سوئد تاسیس شد. این دو سرمایه‌گذار در سال 1928 موفق به تولید اولین کامیون از سری یک شدند که موفقیت چشمگیری هم در معرفی و فروش آن داشتند. در آن زمان تنها 280 دستگاه از این مدل تولید شد. در سال 1930، این خودروسازی موفق به فروش 639 خودرو شد و بلافاصله صادرات خود را به اروپا آغاز کرد اما تا بعد از جنگ جهانی نتوانست خارج از سوئد به شهرت برسد.

اولین اتوبوس
اولین اتوبوس این شرکت با نام B1 در سال 1934 ساخته شد و همچنین در سال 1963 توانست اولین خودرو با موتور دیزلی را با نام L43 وارد بازار کند. وظیفه اصلی این خودروسازی تولید، توزیع و فروش انواع کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و خودروهای عمرانی است. 

از ولوو به فورد، از فورد به جیلی
در سال 2000 این شرکت بخش خودروسازی خود را با قیمت 6.45 میلیارد دلار به شرکت فورد واگذار کرد. قطعات و اجزای مهندسی شده ولوو در تولیدات فورد، لندروور و آستون مارتین به کار برده می‌شد و لندروور فریلندر با پلت فرمی مشابه نسل دوم ولوو S80 طراحی شد. فورد نیز شرکت ولوو را در سال 2010 به خودروساز چینی جیلی با قیمت 1.8 میلیارد دلار واگذار کرد. این کامیون‌سازی هم اکنون با نام تجاری VOLVO AB به فعالیت می‌پردازد. ولوو هم اکنون بخش کامیون‌سازی ماک و رنو را تحت سیطره خود دارد و دومین خودروساز بزرگ جهان به حساب می‌آید. این خودروسازی بر ارائه مدل‌های کم مصرف طبق استانداردهای یورو ۴ و ۵ تمرکز کرده است.

از تجهیزات ساختمانی تا هوافضا
گروه ولوو با شروعی نسبتا ساده از شرکت صنعتی بومی به گروهی جهانی تبدیل شده و یکی از بزرگترین سازندگان کامیون‌های سنگین، اتوبوس‌ها، تجهیزات ساختمانی، موتورهای دریایی و اجزای موتور برای صنایع هواپیمایی و هوافضا محسوب می‌شود. ولوو در حال حاضر بیش از 1800 نمایندگی در 140 کشور دارد. بازارهای هدف این شرکت برای مدل FL؛ خاورمیانه و اروپا، مدل FE؛ اروپا، خاورمیانه و استرالیا، مدل‌های FM و FH و FH16 و FMX؛ اروپا، آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی و اقیانوسیه، مدل VHD و VN؛ آمریکای شمالی و مکزیک، مدل VNX آمریکای شمالی و مدل VM آمریکای جنوبی هستند.

جدیدترین آمار فروش
کامیون‌سازی ولوو سه ماه پیش اعلام کرد که فروش در ماه اوت 2015 (مردادماه) نسبت به همین ماه در سال گذشته با افزایش 3 درصدی رو به رو شده است، زیرا رشد در بازارهای اروپا و آمریکای شمالی، کاهش فروش در آمریکای جنوبی و آسیا را جبران کرده است. ولوو در ماه اوت 12 هزار و 116 دستگاه خودرو به فروش رسانده است که اندکی کمتر از 12 هزار و 299 دستگاهی است که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند. براساس اعلام این شرکت فروش در اروپا 28 درصد و در آمریکای شمالی 13 درصد رشد کرده است، اما در آمریکای لاتین و آسیا به ترتیب با کاهش 43 درصدی و 8‌درصدی رو به رو شده است. با این وجود فروش کامیون‌های برند ولوو در ماه اوت 6 درصد کاهش یافته و به 6528دستگاه رسیده است و فروش کامیون‌های برند یودی با افت 15 درصدی به 1368 دستگاه رسیده است. اما فروش برندهای ماک و رنوتراکس به ترتیب 2 و 60 درصد افزایش یافته است.

ولوو در ایران
ولوو یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های سوئدی است که در ایران فعالیت دارد. این شرکت از سال ۱۹۳۴ اقدام به فروش کامیون به ایران کرد و تا سال ۲۰۰۵ توانست جمعا ۶۰ هزار کامیون به ایران بفروشد. در سال ۱۹۷۲، پیش از پیروزی اقلاب اسلامی در ایران، یک مرکز تولید کامیون ولوو در ایران راه اندازی شد که اینک توسط شرکت سایپا اداره می‌شود. در حال حاضر ایران در مقام چهارمین کشور بزرگ تولیدکننده کامیون‌های ولوو در جهان قرار دارد.

باکیفیت‌ترین خودرو تجاری ایران
بر اساس آخرین ارزیابی انجام شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، کامیون ولوو FH سایپادیزل با کسب نمره کیفی (20.16-)، توانست ضمن صدرنشینی در گروه کامیون و کامیونت های تولیدی در کشور، رکورد جدیدی در عرصه کیفیت خودروهای تجاری به ثبت برساند. محصول ولوو 500FH، نسل جدید کامیون های ولوو در رده کشنده با قدرت موتور500 اسب بخار و استاندارد آلایندگی یورو 4 است که پس از 3 سال غیبت این برند پرطرفدار در ایران، از سال جاری وارد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور شده است و تولید آن در شرکت سایپادیزل انجام می‌شود. به گفته حسین ابراهیمی، مدیرکیفیت شرکت سایپادیزل، آخرین سری از کامیونهای ولوو FH  که توسط سایپادیزل در سال 91 تولید و به بازار عرضه گردید، دارای نمره کیفی میانگین (24-) بود در حالی که در نسل جدید این محصول اروپایی، این عدد با کاهشی چشمگیر به عدد (20.16-)،  ارتقا یافته است.

تأمین قطعات در ایران
یکی از قطعه‌سازان سوئدی که قطعات کامیون‌های ولوو و اسکانیا را نیز تأمین می‌کند، گروه صنعتی لیکس است. راجر برگرن، رئیس و مدیرعامل لیکس دو هفته پیش با ابراز تمایل برای ازسرگیری همکاری‌ها با ایران گفت: ایران در گذشته بازاری بسیار خوب برای ولوو و اسکانیا بوده است و ما به عنوان تأمین‌کننده عمده صنعت ساخت خودروهای باری، اکنون در حال رصد کردن بازار ایران برای فرصت‌های تجاری جدید هستیم. وی با اشاره به بازدیدهایی که با گروه تجاری همراه خود در ایران انجام داده است، گفت: ما از ایران خودرو، سایپا، قطعه‌سازی‌ها و برخی کارخانه‌های تراکتورسازی بازدید کردیم و متوجه شدیم که سطح تکنولوژی در ایران حداقل ده سال عقب است. ایرانی‌ها تکنولوژی تازه می‌خواهند اما انعقاد و اجرای قراردادهای جدید بین شرکت‌های ایرانی و خارجی پس از تحریم‌ها دو تا سه سال زمان خواهد برد


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید ولوو؛ از آزادراه‌های اروپا تا جاده‌های ایران
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو