سوءمدیریت مشکل اصلی صنعت خودروسازی داخل است

کم‌کیفیتی خودروی داخلی، مردم را به ستوه آورده

سرنوشت بازار خودرو بعد از وام 25 میلیونی چه خواهد شد؟ آیا این تزریق نقدینگی مشکل رکود بازار را حل خواهد کرد؟ آیا بسته اقتصادی به‌نفع مردم است؟ این سوالاتی است که این روزها در اذهان عمومی و بین کارشناسان می‌چرخد. بسته اقتصادی دولت با این‌که خوشبینی بسیاری را به همراه آورده اما انتقاد برخی کارشناسان را نیز به همراه داشته است. تا جایی که حیدر مستخدمین‌حسینی، معاون اسبق بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در گفت‌وگو با تسنیم، بسته اقتصادی دولت را نشانه رفت و گفت: «بسته اقتصادی خروج از رکود، بسته ضعیفی بوده و فقط حوزه‌های سیاست‌های پولی را نشانه رفته است.

کد : 626
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 آبان 1394
print
نظرات : 3
کم‌کیفیتی خودروی داخلی، مردم را به ستوه آورده

سارا غضنفری-سرنوشت بازار خودرو بعد از وام 25 میلیونی چه خواهد شد؟ آیا این تزریق نقدینگی مشکل رکود بازار را حل خواهد کرد؟ آیا بسته اقتصادی به‌نفع مردم است؟ این سوالاتی است که این روزها در اذهان عمومی و بین کارشناسان می‌چرخد. بسته اقتصادی دولت با این‌که خوشبینی بسیاری را به همراه آورده اما انتقاد برخی کارشناسان را نیز به همراه داشته است. تا جایی که حیدر مستخدمین‌حسینی، معاون اسبق بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در گفت‌وگو با تسنیم، بسته اقتصادی دولت را نشانه رفت و گفت: «بسته اقتصادی خروج از رکود، بسته ضعیفی بوده و فقط حوزه‌های سیاست‌های پولی را نشانه رفته است.» از دیگر سو، دکتر علی دینی‌ترکمانی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وسگو با فرارو، درباره وام 25میلیونی گفت: « ارائه تسهیلات 10 و 25 میلیون تومانی نوعی سیاست اعتباری انبساطی است که علی‌القاعده انتظار می‌رود نسبت به تحریک تقاضا و افزایش خرید خودرو و همینطور کالاهایی که برای وام 10 میلیونی درنظر گرفته شده است، کمک کند. این سیاست دولت به‌خصوص از منظر دیدگاه‌های کینزی سیاست درستی است؛ اگرچه پاسخی برای مشکلات ساختاری صنعت خودروسازی نیست و آن مشکلات باید از طریق اصلاح رویه‌های سازمانی و سوءمدیریت‌ها حل‌و‌فصل شود.»
در زمینه بسته اقتصادی دولت که برای خروج از رکود بازار خودرو و افزایش تقاضا پیشنهاد شده است  جمشید پژویان، رئیس سابق شورای رقابت و  استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «در درجه اول موضوع این است که ما خودروهایی داریم که متاسفانه با کیفیت پایین و هزینه‌های بالا تولید می‌شود. از دیگر سو، مردم به هرحال وام می‌گیرند که باز به صورت قرض است و باید پس بدهند. یعنی به صورتی نیست که انتظار داشته باشیم یک مرتبه هجومی در این مورد برای خرید خودرو به وجود بیاید اما بدون‌شک بخشی را قطعا به دلیل این‌که به‌طور مثال وام 25میلیونی شخص ممکن است  5میلیون روی وام بگذارد و خودروی تولید داخل را خریداری کند و برای کسی که فراهم کردن 25 میلیون تومان یک‌باره و حتی نصف آن کار سخت و دشواری است این یک تاثیری روی تقاضای مردم و خرید خودرو دارد.»


خودروی بی‌کیفیت، باعث کاهش تقاضا شده است
پژویان، استاد دانشگاه درباره وام 25 میلیون تومانی نیز می‌گوید: «اما همانطور که عده‌ای اعتقاد دارند وام، راه‌حل اساسی و جدی برای حل مشکلات صنعت خودرو ایران نیست. صنعت خودروی ایران مشکل بسیار جدی دارد و آن این است که ماشین بی‌کیفیت و گران تولید می‌کند. مردم به‌واسطه تمام این حمایت‌هایی که مشخص نیست دولت چرا انجام می‌دهد و سد گمرکی که در مقابل قرار گرفته این خودروها را خریداری می‌کردند و احیانا همچنان خرید می‌کنند. ولی همین کمپینی که برای نخریدن خودروهای داخلی شروع شده نشانه این است که مردم به ستوه آمده‌ و مایوس شده‌اند تغییر اساسی در صنعت خودرو رخ بدهد. در صورتی که 60 سال وزارت صنایع و صنعت خودروسازی زمان داشتند تا بتوانند خودروهای مناسب تولید بکنند. چرا باید ما فکر کنیم چین، هندوستان، مالزی و حتی کره، زمانی‌که ما صنعت خودرو داشتیم فاقد صنعت خودرو بود و در حال حاضر به هیچ‌وجه با ما قابل مقایسه نیستند یا حداقل کشورهای دیگری که در جوار ما هستند و اخیرا به صنعت خودروسازی روی آورده‌اند، خودروهایی به مراتب بهتر و ارزان‌تر از ما تولید می‌کنند. این موضوع نشان‌دهنده این است که یک اشکال جدی و اساسی در مدیریت صنعت خودرو وجود دارد که تا آن رفع نشود این راهکارها، راهکارهایی نخواهد بود که اثر جدی و اساسی داشته باشد.»

با این شرایط قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت
«اینکه فرض کنیم با اجرای این سیاست موجودی انبارها که اکنون انباشته شده است، کاهش پیدا کند و چرخ تولید صنایع خودروسازی دوباره به حرکت درآید چه اتفاقی بر سر قیمت و کیفیت خودرو در کارخانه خواهد آمد بحثی دیگر است که به نظر من هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد.» این گفته‌های علی دینی ترکمانی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی است. او درباره این‌که آیا اعطای این تسهیلات و افزایش خرید خودرو می‌تواند موجب کاهش قیمت آن نیز بشود؟ می‌گوید: «بنابراین با ارائه این تسهیلات یا حتی پایین آمدن تعرفه خودرو و قرار گرفتن بازار در اختیار خودروهای خارجی، باز هم دلیلی وجود ندارد که خودروهای داخلی به دلیل این فشار با کاهش قیمت و افزایش کیفیت مواجه شوند؛ چراکه همانطور که عرض شد مشکلات بنگاه‌های خودروسازی ما عمدتا مرتبط با یک‌سری مسائل ساختاری از جمله مدیریت نظام بنگاه‌داری است که باید اصلاح شوند.»

بسته‌ای که مردم رامقروض‌‌تر می‌کند
از دیگر سو، عده‌ای از کارشناسان کل بسته اقتصادی دولت را زیر سوال می‌برند و معتقد هستند کمک‌های به این شکل دولت مردم را مقروض‌تر می‌کند. حیدر مستخدمین‌حسینی،  معاون حقوقی و امور مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: «برای کالا و خودرو با وام 25 میلیونی که کیفیت لازم و مناسب ندارد و مردم را نیز زیر قرض می‌برد، در بسته اندیشیده شده ولی برای مسائل مهم اقتصادی، فکر اساسی نشده است.» وی افزود: «دولت با این بسته و طرح‌های مطرح در آن، ظاهرا به مردم محبت می‌کند ولی در عمل آنها را مقروض می‌کند. این نوع اقدامات در سطح کلان اثری روی رکود ندارد.» مستخدمین‌حسینی گفت: «بعد از رفع تحریم‌ها، مردم منتظر ورود کالاهای جدید هستند و دولت برای کم‌رنگ کردن این ذهنیت، سعی در ارائه کالاهایی مانند لوازم خانگی و خودرو کرده است. به نظر می‌رسد این طرح چندان مورد استقبال قرار نگیرد.» همچنین مستخدمین‌حسینی گفت: «این شبهه وجود دارد که این بسته برای شش ماهه دوم و با حال و هوای انتخابات تنظیم شده باشد و پس از آن عملا جنبه اجرایی نداشته باشد.» وی با بیان این‌که در این بسته، دولت به کالاهایی همچون خودرو  لوازم خانگی توجه کرده و در دیگر بخش‌های تولیدی جهت‌گیری خاصی را تعیین نکرده است، اظهار کرد: «بسته اقتصادی دولت کامل نیست و ارز، بازار سرمایه، مسکن، تولید کالاها مورد توجه قرار نگرفته‌اند و تنها به دو کالا مذکور توجه شده است.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 3 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
محند
ارسال شده در در 11/02/2015 21:18:30

متاسفانه شرکت ایران خودرو هر وزیری رو با یه ماشین شاسی بلند خارجی میخرن.البته مدیرعامل شرکت ایران خودرو یکمی از سهام رو به دولت داده که باگرونی ماشینشون مخالفت نشه.حالا که زورچند تا از سران از زور کل مردم ایران زیادتر شده مجبوریم ماشین نخریم تا قیمت ماشین به روزای اولش برگرده.چرا قیمت سمند در عراق 11 میلیون باشه ولی در ایران 30 میلیون؟؟؟؟ تا کی ظلم؟؟ نکنه ما داریم به عراق هم باج میدیم؟؟؟ بله داریم باج میدیم .

profileimage
محند
ارسال شده در در 11/02/2015 21:07:03

چرا دولت جدید هیچ کاری نمیکنه؟ تاکی باید به مردم ظلم بشه.ایا هنوزم تحریمیم؟؟ یا نه تحریم ها ربطی به ایران خودرو نداره.البته برا گرون شدن ماشینا ربط داشت.یکی نیست دلش برا ماها بسوزه؟؟؟ مگه فقط اونایی که بالا دست همه نشستن و دارن میلیاردی پول میزنن تو جیب فقط باید ماشین داشته باشن؟؟؟ چرا دوتا شرکت خارجی نباید با ایران خودرو رقابت کنه؟؟؟ چرا نمیذارن کشورهای اروپایی بهترین ماشین ها را با بهترین کیفیت در اختیار مردم قرار بدن؟ تا قیمت ماشین های ایرانی بیاد پایین.اصلا ماشین های ایران خودرو و سایپا استاندارد نیستن.به فکر اون 3 هزار نیروی داخل ایران خودرو نباشید به فکر یه ملت باشین که روزانه داره هزاران جوان به دلیل ایمینی نبودن ماشین ها جون خودشون رو از دست میدن.ای خدا یکی حرف مارو به اون بالا دستی ها برسونه.

profileimage
سلام
ارسال شده در در 11/02/2015 20:14:50

ماشین بی کیفیت و گران دیگه چه لوزومی برای
وام هستش باید قیمتها پایین بیاد وام گرفتن معنی داره

تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو