روزنامه «دنیای خودرو» تاریخ پنج سال اخیر بزرگ‌ترین خودروساز دنیا را بررسی می‌کند

از گریه مدیر عامل تا بزرگ‌ترین خودروساز دنیا

در اواخر سال 2009 و ابتدای سال 2010 بحران فراخوان تویوتا آغاز و باعث شد حدود 8.5 میلیون خودرو،  در سه مرحله به شرکت مرجوع شود. همه‌چیز با یک تصادف دهشتناک در جنوب کالیفرنیا در ماه نوامبر  2009 آغاز و باعث شد تا ژانویه 2010 حدود 7 میلیون و 500 هزار خودرو فراخوانده شوند تا این شرکت از فروش 8 مدل از پرفروش‌ترین ماشین‌هایش محروم شود. شرکت تویوتا از سال‌های 2003 تا 2006 تولید خودرو را تقریبا 50 درصد افزایش و این روند را تا سال 2010 ادامه داد. در همین دوره بیشترین میزان شکایت از خودروهای تویوتا ثبت شد تا سال 2010 که به دلایل پدال گاز معیوب، گیر کردن پدال گاز به کفی زیرپای راننده و مشکلی در سیستم ترمز تویوتا،‌ اعتراضات به اوج خود رسید و منجر به بحرانی شدید شد که تا 3 سال دامن تویوتا را گرفت.

کد : 627
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 آبان 1394
print
نظرات : 0
از گریه مدیر عامل تا بزرگ‌ترین خودروساز دنیا

مسلم تقوی-در اواخر سال 2009 و ابتدای سال 2010 بحران فراخوان تویوتا آغاز و باعث شد حدود 8.5 میلیون خودرو،  در سه مرحله به شرکت مرجوع شود. همه‌چیز با یک تصادف دهشتناک در جنوب کالیفرنیا در ماه نوامبر  2009 آغاز و باعث شد تا ژانویه 2010 حدود 7 میلیون و 500 هزار خودرو فراخوانده شوند تا این شرکت از فروش 8 مدل از پرفروش‌ترین ماشین‌هایش محروم شود. شرکت تویوتا از سال‌های 2003 تا 2006 تولید خودرو را تقریبا 50 درصد افزایش و این روند را تا سال 2010 ادامه داد. در همین دوره بیشترین میزان شکایت از خودروهای تویوتا ثبت شد تا سال 2010 که به دلایل پدال گاز معیوب، گیر کردن پدال گاز به کفی زیرپای راننده و مشکلی در سیستم ترمز تویوتا،‌ اعتراضات به اوج خود رسید و منجر به بحرانی شدید شد که تا 3 سال دامن تویوتا را گرفت. 

2010؛ تصادف شرکت به دلیل سرعت بالا
مدیرعامل شرکت تویوتا رشد سریع شرکت را علت مجموعه مشکلات ایمنی دانست که به فراخوان  8 میلیون و 500هزار دستگاه اتومبیل برای معاینه فنی منجر شد. پدال گاز معیوب، گیرکردن پدال گاز به کفی زیرپای راننده و مشکلی در سیستم ترمز تویوتا پریوس ـ با موتور ترکیبی ـ ایرادهای مهمی بوده که در اتومبیل‌های‌شرکت بروز کرده است.
آکیو تویودا در بیانیه‌ای که شخصا به کنگره آمریکا تحویل داد، گفت: « احتمالا رشد شرکت شتابزده بوده است. با رشد بازار در مورد اولویت‌ها دچار سردرگمی شدیم. رشته‌ای از مشکلات عمده فنی در طیف وسیعی از اتومبیل‌های این شرکت به شدت به وجهه تویوتا لطمه زده است. » وی همچنین بیان کرد: «همه اتومبیل‌های تویوتا نام من را بر خود دارند. وقتی اتومبیل‌های تویوتا آسیب می‌بینند، مثل این است که من آسیب دیده‌ام. بیش از هر کس خواهان ایمنی اتومبیل‌های تویوتا و احساس امنیت مشتریانمان هنگام استفاده از این اتومبیل‌ها هستم. ما توسعه را با سرعتی پیش گرفتیم که بیش از سرعت رشد خدمه و سازمان بود و باید صادقانه متوجه این قضیه باشیم.» دراین سال دولت آمریکا 1.2میلیارد دلار جریمه برای تویوتا در نظر گرفت و به‌گفته سایت موتو‌ترند جلوی فروش 8 مدل از خودروهای پرفروش این شرکت را گرفت. به گفته سایت موتوترند مجموع این عوامل باعث ‌شد حداقل 54میلیون دلار ضرر در هر روز برای شرکت و فروشندگان آن تخمین زده شود. فروش تویوتا در این سال 8.5 میلیون بود. 

2011؛ غلبه بر بحران و ضرر مالی ناشی از سال پیش
شرکت تویوتا در سال مالی 2011 با سود خالص 4/209 میلیارد ین معادل 2/2 میلیارد دلار روبه‌رو شده است. تویوتا در سه ماه پایانی منتهی به مارس 2010 با سود خالص 2/112 میلیارد ین روبه‌رو شده است. این شرکت در مدت مشابه سال قبل با زیان 765 میلیارد ین روبه‌رو شده بود. تویوتا در سال مالی 2008-2009 برای نخستین بار با زیان 4/4 میلیارد دلاری روبه‌رو شده است. تحلیلگران اقتصادی انتشار بیلان مالی شرکت ژاپنی تویوتا را که حاکی از افزایش چشمگیر سود این شرکت در فصل پایانی سال 2011 و فصل اول سال 2012 است، نشانه غلبه تویوتا بر بحران گذشته خود می‌دانند. سود تویوتا در سال مالی 2010 برابر 4.5 میلیارد یورو بوده است که در سال 2011 تحت‌تاثیر بحران تویوتا به کمی بیش از نصف یعنی 2.7 میلیارد کاهش یافت. فروش تویوتا در این سال به 7میلیون و 800هزار خودرو کاهش یافت. 

2012؛ تولد ققنوس از آتش
رشد تویوتا در سال 2012 سرعتی فوق‌العاده و باورنکردنی داشت. سود این شرکت در سه‌ماهه اول سال 2012 با 121 میلیارد ین معادل 1.5 میلیارد دلار بوده است. اگرچه دیگر خودروسازان بزرگ ژاپن نظیر هوندا و نیسان و همچنین هیوندای و کیا، همتایان کره‌ای رکوردهای قابل‌توجهی در این سال برجای گذاشته بودند، تویوتا با اختلاف نسبتا زیادی به نسبت رقبای شرقی‌اش در صدر فروش بود. از ابتدای ماه ژانویه تا پایان ماه نوامبر سال 2012 فروش تویوتا 31 درصد بیش از مدت مشابه در سال گذشته بوده است. فروش تویوتا طی ماه نوامبر در آمریکا 29 درصد و طی ماه اکتبر در ژاپن 41 درصد رشد. اما شاید گواه توفیق تویوتا را نه در آمریکا یا اروپا بلکه در خود ژاپن می‌توان یافت. عملکرد تویوتا در شهر ایشی‌نوماکی، مشتی است نمونه خروار از موفقیت تویوتا و بازگشت به مسیر اصلی‌اش. این شهر از بزرگ‌ترین قربانیان فاجعه سونامی سال 2011 بود و از جمعیت 160 هزار و 826 نفری آن 3 هزار و 471 نفر کشته شدند، اما تویوتا توانست به سرعت به رکورد فروش 550 خودرو (از جمله مدل‌های پرطرفداری چون پیروس، آکوا و ویتز) در سال در این شهر دست یابد. فروش تویوتا در این سال به 9میلیون و 900هزار خودرو افزایش پیدا کرد و دوباره بزرگ‌ترین خودروساز دنیا شد. 

2013 تا 2015، این شرکت در سال2013 با تولید 10میلیون و 117 هزار خودرو و پس از آن در سال  2014 به اوج تولید خود رسید. تویوتا در این سال با فروش 10میلیون و 200هزار خودرو برای سومین سال پیاپی صدر جدول فروش خودروها در جهان را در اختیار داشت. فولکس‌واگنی با اختلاف 60 هزار خودرو رتبه دوم را در اختیار خود داشت. در تابستان 2015 فولکس‌واگن برای مدتی کوتاه صدر فروش را از آن خود کرد که بلافاصله پس از آن دچار رسوایی شد و دوباره جایگاه را به تویوتا واگذار کرد. حالا تویوتا بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در دنیاست. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید از گریه مدیر عامل تا بزرگ‌ترین خودروساز دنیا
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو