اطلاعات گافی از جزئیات وام خودرو اعلام نشده است

چند سناریوی احتمالی برای شیوه پرداخت وام خودرو

در حالی که این تصور بین متقاضیان تسهیلات جدید خودرو ایجاد شده است که مانند وام‌های قبلی این حوزه، طرف قرارداد آنها بانک‌ها خواهند بود، اما در وام 25 میلیون تومانی روند به گونه‌ای دیگر است و بانک‌ها و خریداران هیچ ارتباطی با یکدیگر نخواهند داشت. در حالی که قرار است پرداخت تسهیلات خودرو تا چند روز دیگر و بنابر وعده قبلی رئیس کل بانک مرکزی از نیمه دوم آبان ماه شروع شود اما هنوز جزئیات وام به طور کامل اعلام نشده است. 

کد : 640
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 آبان 1394
print
نظرات : 6
چند سناریوی احتمالی برای شیوه پرداخت وام خودرو

سارا غضنفری-در حالی که این تصور بین متقاضیان تسهیلات جدید خودرو ایجاد شده است که مانند وام‌های قبلی این حوزه، طرف قرارداد آنها بانک‌ها خواهند بود، اما در وام 25 میلیون تومانی روند به گونه‌ای دیگر است و بانک‌ها و خریداران هیچ ارتباطی با یکدیگر نخواهند داشت. در حالی که قرار است پرداخت تسهیلات خودرو تا چند روز دیگر و بنابر وعده قبلی رئیس کل بانک مرکزی از نیمه دوم آبان ماه شروع شود اما هنوز جزئیات وام به طور کامل اعلام نشده است. 
علی علیلو، نماینده کمیسیون صنایع مجلس نهم در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای خودرو» درباره مشکلاتی که در وام 25 میلیونی خودرو وجود دارد، می‌گوید:«این وام اساسا بالاخره تسهیلاتی است که دولت قصد دارد در اختیار مردم قرار دهد تا مردم بتوانند خودرو بخرند و بازار خودرو به دوران رونق بازگردد.» این نماینده کمیسیون صنایع مجلس درباره اشکالات اساسی که درباره این وام وجود دارد، تاکید می‌کند:«دو اشکال اساسی که وجود دارد. اول این که خود خودروسازان در رونق این بازار چه قدمی برداشته‌اند؟ پاسخ این سوال منفی است. هیچ حرکتی از طرف خودروسازان برای شکستن رکود یا فعال شدن بازار دیده نمی‌شود. نه انعطاف کمی،کیفی و قیمتی، هیچ‌چیز وجود ندارد. دوم نحوه پرداخت این وام است. متاسفانه اولین‌بار بانک مرکزی یا هر بانکی که بانک عامل است نقش یک واسطه را بازی می‌کند. به ما گزارش داده‌اند یعنی مشتری برود از خودروساز خودرو بخرد، چک بدهد بعد خودروساز چک‌ها را ببرد بانک و بهره‌اش را کم کند و پول بدهد. واقعا این موضوع عجیب است! تا به‌حال این رویه ‌و‌ روال وام‌ دادن را ندیده بودیم. یعنی ابتدا مردم با خودروسازان روبه‌رو می‌شوند و در انتها مقابل بانک‌ها قرار می‌گیرند. وقتی می‌‌گوییم واسطه، یعنی از کسی چکی داریم نمی‌توانیم چک را نقد کنیم پس دست واسطه می‌دهیم، او پول را می‌دهد و نزولی از آن کم می‌کند، چک را قیمت می‌گذارد و قیمتش را پایین می‌آورد و چک را نقد می‌کند و مقداری را که پایین‌تر خریده رویش سود می‌کند.» علیلو معتقد است: «این بدترین و خطرناک‌ترین روش است. واقعا بانک‌ها می‌خواهند وارد چه فضایی شوند و چه کارهایی می‌خواهند انجام دهند! اگر این گزارش‌ها درست باشد این روش وام‌دادن بسیار روش بد خطرناکی است و اینجا هیچ زوری قابل توجیه نیست که بگویند نزول نمی‌کنیم. لذا به این دو دلیل خیلی موافق وام نیستم و امیدوارم خودروسازها به خودشان بیایند و از خود انعطاف بیشتری نشان دهند و روش درستی را پیش بگیرند.»

شک و شبهه‌های اهدای وام خودرو
از دیگر سو، یکی از مدیران ارشد بانکی در این‌رابطه به ایسنا توضیحاتی ارائه داد.بنابر آخرین شرایط تعیین شده ممکن است با تغییراتی روبه‌رو شود و متقاضی خرید خودرو با مراجعه به خودروساز ابتدا 20 درصد مبلغ خودرو را به‌طور نقد در اختیار شرکت مربوطه قرار می‌دهد و 80 درصد مابقی در قبال دریافت چک طی 7 سال و با سود 16 درصد قسط‌بندی می‌شود.در این حالت خودروساز اسناد فروش یعنی چک‌های دریافتی را جمع‌آوری و به بانک طرف قرارداد ارائه می‌دهد تا در مقابل فروش اقساطی که خود انجام داده، مبلغ نقد دریافت کند. بنابراین مجموع مبلغ ارائه‌شده به بانک از سوی خودروساز با سود 16 درصد تنزیل می‌شود. یعنی 16 درصد کل مبلغ که همان 80 درصد باقی مانده قیمت خودرو است از آن کسر می‌شود و مابقی در اختیار خودروساز قرار می‌گیرد. از سویی دیگر، خریدار که خودرو را با پرداخت 20 درصد نقد خریداری کرده، باید 80 درصد مانده را با سود 16 درصد با چک پرداخت کند که در این صورت یا مبلغ به حساب خودروساز واریز می‌شود و شرکت مربوطه اقساط را به بانک پرداخت می‌کند یا چک‌های دریافتی خودروسازان در اختیار بانک قرار می‌گیرد تا در زمان مقرر اقساط واریز ‌شود. تعیین هر یک از این شرایط، تضمین پرداخت را نیز مشخص خواهد کرد که هنوز جزئیاتی از ضمانت‌نامه اعلام نشده است. با توجه به بهای‌تمام‌شده پول در بانک‌ها و فاصله نرخ سود 16 درصد با نرخ‌های فعلی سود، بانک مرکزی نیز خط اعتباری با نرخ سود 14 درصد در ازای منابعی که به خودروسازان داده شده است در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد که حدود دو درصد کمتر از تسهیلاتی است که بانک‌ها در اختیار خودروسازان قرار می‌دهند. در این شرایط اگر گیرنده تسهیلات کل وام 25 میلیون تومان را دریافت کند باید در دوره هفت‌ساله، هر ماه با پرداخت حدود 495 هزار تومان قسط، تسهیلات دریافتی را برگرداند. در عین حال وام 25 میلیون تومانی در پایان دوره با مجموع 41.7 میلیون تومان یعنی سود 17 میلیون تومانی تسویه می‌شود.
وام 25 میلیون تومانی خودرو در قالب بسته رونق اقتصادی دولت در دوره شش‌ماهه پیش‌رو اجرایی می‌شود، قرار است به تمامی اقشار تعلق بگیرد و محدوده خاصی ندارد. درعین‌حال که خودروهای فرسوده، تاکسی‌ها و اتومبیل‌های کرایه را نیز شامل می‌شود.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 5 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
نام کاربری
ارسال شده در در 11/07/2015 21:08:38

افتضاحه میخوان خودرو های اشغالشون رو به زور به مردم تحمیل کنن. من یه پژو صفر خریدم واقعا از لحاظ کیفیت صفره

profileimage
ایرانی
ارسال شده در در 11/05/2015 23:12:08

واقعا شرایط خوبیه.

profileimage
شهريار
ارسال شده در در 11/04/2015 15:10:21

اين كار كلاهبرداريه
بايد قيمت خودرو پايين بياد و شرايط فروش خود شركت مناسب باشه بدون بهره

نخريد مردم اندكي صبر

profileimage
نام کاربری
ارسال شده در در 11/03/2015 14:00:25

ریدن

profileimage
فرهاد
ارسال شده در در 11/03/2015 12:22:42

موافق نیستم

تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو