سلسله گزارش‌های روزنامه «دنیای خودرو» درباره تجربه عبور از بحران خودروسازان جهان

جنرال‌موتورز؛ دعای خانواده‌های کارگران و کمک 85میلیاردی دولت

بحران جنرال‌موتورز در سال‌های 2008 تا 2010 نتیجه یک بحران عظیم اقتصادی بین‌المللی بود. به دنبال این بحران، دو شرکت از سه شرکت بزرگ آمریکا، یعنی جنرال موتورز و کرایسلر دچار کمبود مالی شدند. این دو شرکت از دولت آمریکا درخواست وام کردند. جنرال‌موتورز اعلام ورشکستگی کرد و تولید بعضی مدل‌های محبوبش را تعطیل کرد و مردم در کلیساها برای این غول خودروسازی دست به دعا شده بودند. 

کد : 643
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 آبان 1394
print
نظرات : 0
جنرال‌موتورز؛ دعای خانواده‌های کارگران و کمک 85میلیاردی دولت

مسلم تقوی-بحران جنرال‌موتورز در سال‌های 2008 تا 2010 نتیجه یک بحران عظیم اقتصادی بین‌المللی بود. به دنبال این بحران، دو شرکت از سه شرکت بزرگ آمریکا، یعنی جنرال موتورز و کرایسلر دچار کمبود مالی شدند. این دو شرکت از دولت آمریکا درخواست وام کردند. جنرال‌موتورز اعلام ورشکستگی کرد و تولید بعضی مدل‌های محبوبش را تعطیل کرد و مردم در کلیساها برای این غول خودروسازی دست به دعا شده بودند. 
در سال 99 جنرال‌موتورز با رشد فروش 9درصدی فروشش به بالای 5 میلیون رسید، ولی راهی که انتخاب کرده بود اشتباه بود و این باعث شد 10سال بعد تولیدش به مرور کم شود تا به کمتر از نصف برسد و هرگز به آنچه که بود برنگردد. 

جنرال‌موتورز
شرکت خودروسازی جنرال‌موتورز به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز ایالات متحده مالک برندهای کادیلاک، شورولت، جی‌ام‌سی و پونتیاک، اولدزموبیل و بیوک است. همچنین شرکت‌های اوپل، واکسهال، هولدن و وولینگ، جیه‌فانگ و بائوجونگ چین و دوو ازبکستاننیز به این شرکت پیوستند. 
این شرکت در سال 99 میلادی 5میلیون دستگاه تولید داشت. از 2000 تا 2004 تولید این خودروساز هر سال با نرخ منفی رشد 1 تا 2 درصد کاهش یافت. سال 2005 رشد منفی این شرکت 4 درصد شد و تولید آن به 4.5 میلیون دستگاه خودرو رسید. سال 2006 تولید آن به سال پیش 8.7درصد کاهش یافت، و سال 2007 با نرخ منفی 6.3درصد تولیدش به 3میلیون و 866هزار خودرو رسیده بود. 
ولی اتفاق مهم در سال 2008 افتاد. نرخ فروش این شرکت در این سال 23درصد کاهش یافت تولیدش به کمی کمتر از 3 میلیون رسیده بود. در این زمان بود که بحران علنی شده بود. روند کاهشی هشت سال گذشته حالا با رکود اقتصادی جهانی همراه شده بود. در این سال گزارش‌هایی مبنی بر خیل عظیم مردمی که روانه کلیساها شده بودند و برای نجات جنرال‌موتورز دست به دعا شده بودند، منتشر شد. بیشتر آنها خانواده کارکنان جنرال‌موتورز بودند.  
با اعلام ورشکستگی این خودروساز در سال 2009، مجبور به تعطیلی خط تولید سه مدل خودروی پرطرفدار خود به نام‌های ساترن، پونتیاک و هامر شد. حالا جنرال‌موتورز درخواست استفاده از تبصره 11 و کمک دولت را داشت. به دنبال این ورشکستگی، سهامداران این شرکت دسترسی به اموال شرکت در آسیا و اروپا نداشتند. 

راه نجات 
دولت آمریکا و کانادا برای جلوگیری از موج شدید بیکاری و ورشکستگی یکی از بزرگ‌ترین غول‌های صنعتی دنیا، طرح نجات مالی بی‌سابقه‌ای برای جنرال‌موتورز در نظر گرفته شد. این شرکت 212هزار فرصت شغلی در 120 کشور دنیا ایجاد کرده بود و دولت با صرف مجموعا 85میلیارد دلار کمک مالی این شرکت را نجات داد. البته تنها صرف هزینه نبود که جنرال‌موتورز را به بازار سهام باز گرداند. گفته می‌شد راه نجات جنرال موتورز از تولید یکی از سنتی‌ترین مدل‌های این شرکت می‌گذشت؛ شورولت کامارو اس اس! جنرال‌موتورز با تولید این مدل و البته بهره‌مندی از تبصره 11 و پشتیبانی‌های دولت ایالات متحده با کمک مستقیم حدودا 50میلیارد دلاری و کسر مالیات حدودا 25 میلیارد دلاری، در سال 2010 مجددا به بورس نیویورک و تورنتو بازگشت. در نخستین مراحل بازگشت جنرال‌موتورز به بورس هر سهم این شرکت به ارزش 33 دلار آمریکا داد و ستد شد. در همین حین کسری بودجه این شرکت از سوی خزانه‌داری ایالات متحده اعلام شد که به موجب آن کسری بودجه جنرال موتورز از 61 درصد به حدود 26 درصد کاهش یافته بود. 

احیای شرکت
در سال 2010 پس از 10 سال نرخ فروش جنرال‌موتورز رنگ سبز مثبت را به خود دید. اگر چه این افزایش 6.3 خیلی زیاد نبود و فروش خودرو در آمریکا به 2میلیون و دویست هزار خودرو رسیده بود، ولی پس از 10 سال رشد منفی، این خود پیروزی بسیار بزرگی برای این خودروساز جهانی بود. سال 2011 رشد 13.7 درصدی و فروش 2.5 میلیونی لبخند غرور را به لبان صاحبان این شرکت آورد، ولی سال بعد آن با رشد ناچیز 3.7درصدی به آنها ثابت کرد تا سیاست‌های خود را عوض نکنند نمی‌توانند بازار را از رقبای ژاپنی و کره‌ای خود پس بگیرد. 

بحران سبز و حباب خانه و غول‌های چهارچرخ
در دهه اول قرن حاضر مساله گرمایش زمین و بحران سوخت گریبان خیلی از شرکت‌ها را گرفته بود. جنرال‌موتورز از آن شرکت‌هایی بود که نه تنها نمی‌پذیرفت تولید خودروهای پرمصرف را کاهش دهد، بلکه مبالغ هنگفتی صرف مبارزه تبلیغاتی علیه این کمپین می‌کرد. از دانشمندان مزدبگیری که ادعا می‌کردند زمین در حال گرم شدن نیست تا حمایت‌های مالی از اعضای کنگره و مجلس سنا و انتخابات ریاست جمهوری. ولی جنرال‌موتورز راه را اشتباه انتخاب کرده بود. همین باعث شد پس از رشد 9درصدی سال 1999 به مدت 10 سال جنرال‌موتورز رشد منفی را تجربه کند و فروش آن هرگز به آنچه بود برنگشت.  بهای سوخت بالا رفته بود و مردم خودروهای سبک خارجی را به پرمصرف‌های چندتنی ترجیح می‌دادند. از طرفی کمبود نقدینگی در وال‌استریت هم لطمه سنگینی به میزان فروش خودرو زده بود. این درحالی بود که همان سال‌ها حباب در بازار مسکن باعث شده بود مردم بیشتر به املاک علاقه‌مند شوند.  
البته نباید فراموش کرد اگر دلایل سقوط جنرال‌موتورز را بتوان به 4 تا دلیل ربط داد ولی دلایل و محرک‌هایی که باعث نجات این شرکت شد، آنقدر گسترده و زیاد است که نمی‌توان آن‌را در این مقال آورد. در همین حد بگوییم حداقل 15 مورد از وضع قوانین و صرف هزینه‌های داخلی و بین‌المللی می‌توان آورد که به‌صورت مستقیم به احیای شرکت کمک کرد. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید جنرال‌موتورز؛ دعای خانواده‌های کارگران و کمک 85میلیاردی دولت
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو