آیا وام موجب رونق بازار خودرو خواهد شد؟

این روزها برخی از مردم منتظر آغاز عملیاتی شدن پرداخت وام 25 میلیون تومانی هستند. این در حالی است که دو نظر متفاوت در این زمینه وجود دارد. اول اینکه برخی کارشناسان معتقد هستند پرداخت این وام موجب خروج بازار خودرو از رکود می‌شود و موجبات تحریک تقاضا را فراهم خواهد کرد. اما از سویی عده‌ای دیگر بر این باور هستند که این وام هم دردی از رکود حاکم بر بازار خودرو دوا نمی‌کند و تا وقتی که وضعیت اقتصادی کلی کشور سروسامانی نگیرد، تغییری در بازار خودرو نیز  رخ نخواهد داد.

کد : 655
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 آبان 1394
print
نظرات : 5
آیا وام موجب رونق بازار خودرو خواهد شد؟

فرشید قاجار قیونلو-این روزها برخی از مردم منتظر آغاز عملیاتی شدن پرداخت وام 25 میلیون تومانی هستند. این در حالی است که دو نظر متفاوت در این زمینه وجود دارد. اول اینکه برخی کارشناسان معتقد هستند پرداخت این وام موجب خروج بازار خودرو از رکود می‌شود و موجبات تحریک تقاضا را فراهم خواهد کرد. اما از سویی عده‌ای دیگر بر این باور هستند که این وام هم دردی از رکود حاکم بر بازار خودرو دوا نمی‌کند و تا وقتی که وضعیت اقتصادی کلی کشور سروسامانی نگیرد، تغییری در بازار خودرو نیز  رخ نخواهد داد. ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه‌سازان و علی دینی ترکمانی، اقتصاددان به عنوان نمایندگان دو تفکر بالا نظرات خود را درمورد سرنوشت وام بیان کردند. به طور کلی می‌توان گفت باید منتظر شروع فرآیند اعطای وام شد و مشاهده کرد آیا این امر باعث رونق بازار خودرو خواهد شد.
در مورد اعطای این وام 25 میلیون تومانی، دو نظر متفاوت وجود دارد، عده‌ای می‌گویند با این تزریق نقدینگی مشکلات بازار خودرو حل می‌شود، اما در مقابل عده‌ای این امر را فقط مسکنی بر درد‌های صنعت خودرو می‌دانند؟ تحلیل شما در این‌باره چیست؟
دینی ترکمانی: این سیاست دولت سیاست درستی است؛ اگرچه پاسخی برای مشکلات ساختاری صنعت خودروسازی نیست و آن مشکلات باید از طریق اصلاح رویه‌های سازمانی و سوءمدیریت‌ها حل و فصل شود.
البته در این بین انتظارات مردم نکته مهمی است که باید به آن توجه داشت. یعنی اگر انتظار مردم این باشد که با رفع کامل تحریم‌ها یا آغاز رفع تحریم‌ها ممکن است خودروی خارجی با قیمت کمتر وارد کشور شود، این احتمال وجود دارد که با این انتظار، طرف تقاضا همچنان پایین بماند و سیاست جدید دولت تاثیر کمی در افزایش خرید خودرو داشته باشد.
 قربانی: در شرایط کنونی برای فعال کردن بازار، نیاز به یک محرک است و یکی از قوی‌ترین محرک‌ها که در دنیا نیز مدنظر قرار می‌گیرد، پرداخت وام و تسهیلات است. استفاده از این تسهیلات به‌ویژه برای خودروهای داخلی اثر زیادی دارد و بازار را با حرکت و جنب‌وجوش تازه‌ای مواجه می‌کند.
آیا این وام می‌تواند کمک کند که بازار خودرو از رکود خارج شده و موجب تحریک تقاضا شود؟
دینی ترکمانی:  تسهیلات 10 و 25 میلیون تومانی نوعی سیاست اعتباری انبساطی است که علی‌القاعده انتظار می‌رود نسبت به تحریک تقاضا و افزایش خرید خودرو و همین‌طور کالاهایی که برای وام 10 میلیون تومانی درنظر گرفته شده است، کمک کند. اما به هر حال انتظاری که از اجرای این سیاست می‌رود این است که طرف تقاضا را تحریک کند و خرید را افزایش دهد
قربانی: من فکر می‌کنم پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی در تحریک بازار خودرو تاثیر زیادی داشته باشد. این در حالی است شما باید دلایل این کاهش تقاضا برای خرید خودرو را در ماه‌های گذشته مورد کنکاش قرار دهید. یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش تقاضا این بود که همه انتظار داشتند با انجام توافق، قیمت‌ها کاهش پیدا کند، اما این‌طور نخواهد بود و حداقل یک‌سال طول می‌کشد که بتوانیم تاثیرات برجام را لمس کنیم. از سوی دیگر، کمپین هم در رکود بازار بی‌تاثیر نبود.
 یکی از دلایلی که در مورد کاهش تقاضا برای خرید خودرو ذکر می‌شود این است که قدرت خرید مردم کاهش یافته است، آیا شما با موضوع موافقید؟
دینی ترکمانی: به دلیل کاهش قدرت خرید مردم تقاضای واقعی هم پایین آمده است و نباید این واقعیت را نادیده گرفت، همچنین یکی از اهداف ارائه این تسهیلات افزایش قدرت خرید مردم و تحریک تقاضاست.
قربانی: این موضوع را باید به صورت نسبی دید، شاید این تحلیل در مورد بخشی از جامعه صدق کند و درست باشد، اما این موضوع را نمی‌توان را به کل جامعه تعمیم داد.
برخی مردم این سوال را مطرح می‌کنند که آیا با پرداخت این وام از سوی دولت آیا امکان دارد، قیمت خودرو کاهش یابد، چنین اتفاقی روی می‌دهد؟
دینی ترکمانی:  اینکه فرض کنیم با اجرای این سیاست موجودی انبارها که اکنون انباشته شده‌است کاهش پیدا کند و چرخ تولید صنایع خودروسازی دوباره به حرکت درآید و به‌تبع آن قیمت‌ها کاهش یابد، به نظر من هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد. همچنین از سوی دیگر زمانی‌که خودروسازها احساس کنند با اجرای این سیاست موجودی انبار آنها کاهش خواهد یافت طبعا انگیزه‌ای هم برای کاهش قیمت نخواهند داشت.


این روز‌ها اعداد و ارقام مختلفی در مورد خودرو‌های انباشته شده در پارکینگ خودرو ساز‌ها به گوش می‌رسد و برخی ارقامی مانند 100 هزار خودرو را مطرح می‌کنند، آیا چنین ارقامی صحت دارد؟
قربانی: تعدادی خودرو وجود دارد، ولی به اندازه‌ای نیست که عنوان شده است. چون وقتی تقاضا کاهش پیدا می‌کند، بلافاصله شرکت‌های خودروسازی میزان تولید را متناسب با تقاضا کاهش می‌دهند و تیراژ تولید پایین می‌آید تا تعداد خودروها در انبارها از حد متعارف بالاتر نرود. بنابراین این اعداد و ارقام نجومی را که عنوان می‌شود، تایید نمی‌کنم. 
گاهی گفته می‌شود دولت با توجه به اینکه خودروسازان به اصلاح خصوصی شده‌اند نباید به آن‌ها کمک کند، آیا چنین رویکردی درست است؟
دینی ترکمانی: واقعیت امر این است که صنایع بزرگ ما از جمله خودروسازی درگیر مشکلات ساختاری جدی هستند که باید حل و فصل شود؛ لذا نقد جدی به نظام بنگاه‌داری این صنایع وجود دارد.
اما فارغ از این واقعیت، در هیچ کجای دنیا صنایع بزرگ مانند خودروسازی در شرایط بحرانی رها نمی‌شوند و دولت از آنها حمایت می‌کند. به طور مثال در آمریکا بعد از بحران اقتصادی سال 2008 دولت آمریکا یک بسته مالی تعریف کرد و از جنرال موتورز و فورد حمایت کرد؛ چون اگر چنین صنایعی ورشکسته شوند، می‌تواند زنجیره ورشکستی را به بنگاهها و بخش‌های دیگر بکشاند و بحران اقتصادی را حادتر کند.
انتظار مردم از خودرو سازان داخلی این است که کیفیت محصولات داخلی روزبه‌روز افزایش پیدا کند و به استاندارد‌های روز دنیا نزدیک شود، اما در عمل مشاهده می‌شود چنین اتفاقی نیفتاده است، آیا در دوران پساتحریم خودروسازان می‌توانند در این مسیر حرکت کنند؟
قربانی: طی این چندساله به علت وضع تحریم‌ها شدید، صنعت خودروسازی ما از این بابت دچار ضرر‌های فراوانی شد، اما با توجه به اینکه به‌زودی تحریم‌ها برداشته خواهد شد، می‌توان این امیدواری را داد که صنعت خودروسازی به روزهای خوب خود بازگردد.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 5 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
sanchezloanfrirm@gmail.com
ارسال شده در در 09/01/2016 19:31:13

آیا شما نیاز به یک وام؟ شما می خواهید به مالی پایدار؟ یا می خواهید به گسترش کسب و کار خود را؟ پیشنهاد ما وام شرکت، وام خودرو، وام کسب و کار، وام شخصی و وام کریسمس؟ ما را از وام با نرخ بهره بسیار پایین از 2٪ آسایش پایدار است که مذاکره است. این پیشنهاد به روی همه باز است، لطفا به ما از طریق ایمیل ما تماس بگیرید (sanchezloanfirm@gmail.com)

profileimage
ناشناس
ارسال شده در در 11/04/2015 19:43:03

خودتونو گول بزنین.مردم عمرا تن بدن ب سیاستای شما

profileimage
هادی
ارسال شده در در 11/04/2015 15:09:14

اینکه این خودروهای که تحویل میدن تولید قبل وهمان بی کیفت هست وقیمت خودرو ارزان نشد وهمان قیمت هست بماند فرض مثال کسی هم با مبلغ تمام شده بعدهفت سال به چه قیمتی قادر به تعویض خواهد بود .من پراید مدل ۹۱ دارم بعد سه سال باکلی هزینه هنوز به کیفیت دلخواه نرسیدم بعد هفت سال چقدر این خودرو ارزش داره باید همین خودرو رو تحمل کنم یا به ضررزیاد که تحمیل شده دوباره هزینه ودوباره خودرو بی گیفیت .به نظر من این نه اسمش ارزان شدن نه خارج شدن از رکود فقط شرکتهای خودرو سازی سود هنگفت برداشت کردن وبعد هفت سال رکود شدیدتری خواهیم داشت این وام فقط بدون سود ارزش داره وگرنه ارزانی که هیچ شرکتها موفق به تحمیل قیمت بالا وبیکیفیتیها به مردم شدن

profileimage
شهريار
ارسال شده در در 11/04/2015 15:04:21

كلاهبرداريه
واسه ٢٥ميليون وأم ميخوان از مردم ٥٠ميليون پس بگيرن
كلا اشتباهه اين كار

profileimage
مسعود
ارسال شده در در 11/04/2015 14:20:16

کسی منتظر این وام نیست چون یه کلاه برداریه و تمام ضررش متعلق به مردم و تنها به نفع خودرو سازان می باشد با کمی صبر وضعیت بهتر میشود .

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو