در عبور از بحران‌های اقتصادی اروپا و جنبش‌های کارگری آمریکا

فیات چگونه غول شد؟

آنچه اکنون به نام کمپانی عظیم فیات-کرایسلر FCA می‌بینیم، در اوایل قرن تولیدش 1.2 میلیون دستگاه یعنی کمی بیشتر از ایران‌خودرو در همان زمان بود. این خودروساز در اوایل دهه اعلام ورشکستگی کرد که با مدیریت سرجیو مارشیونه،‌مدیرعامل جنجالی و مطرح دنیای خودرو آن‌را پشت سر گذاشت و به سوددهی رسید. تولید شرکت فیات در سال 2010 تنها 1.5 میلیون خودرو بود. دوباره در سال 2012 وضعیت فیات بحرانی شد ولی در سال 2014 با خریدن کرایسلر و شروع به کار گروه خودرویی فیات-کرایسلر «FCA AG» تولیدش به 4.7میلیون دستگاه رسید. انتظار می‌رود تولید این خودروساز امسال 5میلیون و تا سال 2018 به 7 میلیون خودرو برسد.

کد : 665
تاریخ انتشار : شنبه 16 آبان 1394
print
نظرات : 0
فیات چگونه غول شد؟

مسلم تقوی-آنچه اکنون به نام کمپانی عظیم فیات-کرایسلر FCA می‌بینیم، در اوایل قرن تولیدش 1.2 میلیون دستگاه یعنی کمی بیشتر از ایران‌خودرو در همان زمان بود. این خودروساز در اوایل دهه اعلام ورشکستگی کرد که با مدیریت سرجیو مارشیونه،‌مدیرعامل جنجالی و مطرح دنیای خودرو آن‌را پشت سر گذاشت و به سوددهی رسید. تولید شرکت فیات در سال 2010 تنها 1.5 میلیون خودرو بود. دوباره در سال 2012 وضعیت فیات بحرانی شد ولی در سال 2014 با خریدن کرایسلر و شروع به کار گروه خودرویی فیات-کرایسلر «FCA AG» تولیدش به 4.7میلیون دستگاه رسید. انتظار می‌رود تولید این خودروساز امسال 5میلیون و تا سال 2018 به 7 میلیون خودرو برسد. 
در سال 2012 بحران‌های اقتصادی دامن خودروسازی بزرگ ایتالیا، فیات را گرفت و آن‌را با بحران فروش مواجه کرد. بحران فروش خودرو، اخراج کارگران و استفاده از بیمه بیکاری در همه بخش‌های فیات به چشم می‌خورد. بعد نوبت به بخش خودروسازی فیات در منطقه میرافیوری رسید. بر همین اساس، از آن زمان در این منطقه، تعداد زیادی از تولیدات قدیمی و جدید فیات تولید نشد. 
در بخش‌هایی از این کارخانه نیز کارگران فقط دو روز در هفته کار می‌کردند. بحران‌های سخت اقتصادی موجب کاهش تقاضا در بخش خودروسازی کارخانه فیات شده بود. آمارهای ارائه شده درباره فروش خودرو آن سال‌ها حکایت از بحران شدیدی داشت که گریبان فیات را گرفته بود. 
کاهش میزان فروش خودرو در اروپا در سال 2012 برابر با 6.3 درصد بوده اما در ایتالیا وضع بدتر از این بوده است و این میزان به 19.7 درصد رسید و با سطح بازار در سال 1979 برابر شد. فیات همچنین مشکل اساسی در فروش خودروهای مدل 500 خود داشت. کاهش تولید و افزایش تعداد افراد استفاده کننده از بیمه بیکاری در کارخانه‌های میرافیوری و پومیلیانو، فیات را دچار بحران جدی کرد.

یک مدیر جنجالی 
سرجیو مارشیونه، یکی از معروف‌ترین مدیران خودروسازی جهان است. او در سال 2004 به جایگاه مدیرعاملی رسید و در طول 2سال، شرکت فیات را نه‌ تنها از ورشکستگی نجات داد، بلکه آن‌را به مرحله سودرسانی نیز رساند. تنها بعد از 2 سال رهبری شرکت فیات، این اتفاق افتاد و همین امر سرجیو مارشیونه را در سال 2006 به یکی از مشهورترین مدیران در صنعت خودروسازی تبدیل کرد. انتخاب‌های جسورانه مارشیونه به همین‌جا ختم نشد و در ادامه مارشیونه در سال ۲۰۰۸ میلادی یعنی تاریخ آغاز بحران اقتصادی مسئولان فیات با اقدامی شجاعانه حدود بیست درصد از سرمایه شرکت کرایسلر را که در آستانه ورشکستگی قرار داشت ازآن خود کرد. در آن دوران کرایسلر روزانه ضرر و زیانی معادل ۱۰۰ میلیون دلار در روز را تجربه می‌کرد. در سال 2009 این خودروساز آمریکایی‌الاصل را تحویل گرفت و بازهم در کمتر از 2 سال این شرکت را از بند ورشکستگی رها کرد و تا اواخر ماه می‌سال 2011 تمام وام‌هایی را که برای خارج کردن کرایسلر از ورشکستگی از ایالات‌متحده و کانادا گرفته بود تسویه کرد. 

فیات به کرایسلر رسید
سرانجام پس حدود یک سال مذاکرات مستمر، شرکت خودروسازی فیات شرکت کرایسلر را به مالکیت کامل خود درآورد. ارزش این دادوستد چهار میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار اعلام شد. پیش از این فیات صاحب حدود ۵۹ درصد سهام کرایسلر بود. به مالکیت درآوردن ۴۱ درصد مابقی سهام این شرکت یکی دیگر از موفقیت‌های بزرگ سرجیو مارشیونه، مدیرعامل فیات محسوب می‌شود.
فروش فیات از ماه نوامبر سال ۲۰۱۲ تا 2013 دچار افت ۵.۸ درصدی شده است. این درحالی بود که فروش کرایسلر در زمان مشابه رشد قابل توجه ۱۶ درصدی را به خود دید.
چزاره پوزی، استاد دانشگاه اقتصاد و بازرگانی لوییس در رم گفت: «این می‌تواند یک موقعیت مناسب باشد. این نوع از ادغام با توجه به اینکه هر دو شرکت دچار مشکلاتی بودند، خطرناک محسوب نمی‌شود. اکنون بخش خودروسازی روند تجدید ساختار خود را طی می‌کند.» با در نظر گرفتن وجود بحران در بخش خودروسازی اروپا، کارشناسان آینده شرکت فیات را در هاله‌ای از ابهام می‌دیدند، ولی مارشیونه به تصمیم خود اطمینان داشت.
در زمان این ادغام، الیویر روت، کارشناس امور اقتصادی می‌گفت: «فیات مشکلات زیادی دارد و با خرید کامل شرکت کرایسلر سعی دارد بر مشکلاتش فائق آید. بیلان فروش محصولات کرایسلر در بازار پررونق اتومبیل آمریکا بسیار مناسب است اما این موضوع برای کمک به فیات کفایت نمی‌کند. فیات باید مدل‌های جدید خود را روانه بازار کند اما این موضوع تا پیش از سال ۲۰۱۵ میسر نیست. بحران فروش خودرو در اروپا ادامه دارد و مطمئن نیستیم این دادوستدی مناسب و پرسود برای فیات باشد.»
اکنون با گذشت زمان و رشد فروش شرکت فیات کرایسلر، با وجود بدبینی و بی‌رغبتی کارشناسان به تصمیم سرجیو مارشیونه، می‌توان سیر رو به رشد این غول خودروسازی را دید. این مدیرکه به حرف‌های رک و صریح‌‌‌اش معروف است، نه تنها از سد بحران‌های مالی گذشت و جلوی اعتصاب کارگران را گرفت،‌ فیات را از یک خودروساز متوسط ایتالیایی، به یک گروه خودروسازی بزرگ تبدیل کرد که بیش از 5درصد سهم خودرو در جهان را به خود اختصاص داده است. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید فیات چگونه غول شد؟
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو