«سایپا151» از «آریسان» در جایگزینی «باردو» سبقت گرفت

تکرار ماجرای جایگزینی پراید با پیکان در بازار وانت

تیراژ تولید وانت در کشور پس از بازنشستگی باردو نزولی بود و تا پایان تابستان 94 به 30 درصد  میزان تولید تابستان 93 رسید.

کد : 680
تاریخ انتشار : يکشنبه 17 آبان 1394
print
نظرات : 1
تکرار ماجرای جایگزینی پراید با پیکان در بازار وانت

فرانک آقاصفی-آخرین باری که تولید وانت در کشور رنگ افزایش به خود دید، بهمن‌ماه سال گذشته بود، یعنی درست زمانی که ایران‌خودرو چله کمان تولید باردو (وانت پیکان) را پیش از توقف همیشگی برای آخرین بار با آخرین قدرت کشیده بودند. یک ماه بعد یعنی در اسفندماه 1393 وانت پیکان هم برای همیشه در کنار سواری آن پارک و وانت آن به‌عنوان جایگزین معرفی شد. البته ایران‌خودرو در همان زمان از تولید وانت تندر در آینده نزدیک نیز خبر داد، اما برخلاف برنامه قبلی و پیش‌بینی وزارت صنعت در سال 1385، مردم نتوانستند به‌راحتی خرید پیکان، لوگان (تندر90) بخرند و عملا پراید بود که در بازار خودرو جای پیکان را گرفت. حالا باز هم تاریخ در حال تکرار است و با خروج وانت پیکان از بازار خودروهای صفر، وانت پراید که مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است. هرچند از زمان توقف تولید باردو تاکنون، بازار خودرو چه در بخش سواری و چه در بخش کاروتجاری با رکود مواجه بوده است و این رکود تاثیر خود را بر تیراژ به‌جای گذاشته و تولید وانت را به نصف میزان سال قبل کاهش داده است.

بازنشستگی باردو؛ نقطه آغاز روند کاهش تولید 
در روزهای پایانی اسفندماه 93 تولید وانت پیکان پس از سال‌ها متوقف شد و وانت آریسان جایگزین آن شد، وانتی با موتور اصلاح‌شده «روآی سال» که نسخه برتر موتور «روآ» بود و آن نیز خود نسخه تقویت‌شده «آردی‌آی» که نسخه بهتر «آردی» به حساب می آمد. موتور «آردی» نیز ارتقایافته موتور پیکان بود و این یعنی نسخه به‌روز و استانداردشده‌ای از «قلب پیکان» از لحاظ قدرت، شتاب، مصرف سوخت و میزان آلایندگی زیر کاپوت آریسان می‌تپد.
اما با توقف تولید وانت پیکان، افت تیراژ تولید هم کلید خورد و در فروردین‌ماه امسال تولید وانت‌ در کشور به یک‌باره با افت 56.3 درصدی به کمتر از نصف میزان قبل کاهش پیدا کرد. زیرا تولید انواع وانت در گروه صنعتی ایران خودرو در مقایسه با دوره مشابه در سال قبل با کاهش 99.7 درصدی از 3294 دستگاه به 11 دستگاه رسید. این افت تولید گریبان‌گیر سایپا و یکی از زیرمجموعه‌هایش یعنی بن‌رو هم شد و در دیار خودرو تولید را به صفر رساند. با این‌حال در دیگر زیرمجموعه سایپا یعنی زامیاد و همچنین در گروه بهمن تولید وانت با رشد نسبی مواجه شد، رشدی که در ماه بعد یعنی اردیبهشت و حتی تا بهمن ادامه داشت اما نتوانست نمودار تولید وانت را در کشور صعودی کند، زیرا تداوم توقف تولید در شرکت‌هایی مانند دیار خودرو ادامه داشت و علاوه بر این تولید در شرکت مرتب خودرو نیز به صفر رسید. افت 74.8 درصدی و  35.2 درصدی تولید در ایران‌خودرو و سایپا نیز مزید بر علت شد تا تیراژ تولید در کشور با کاهش 55.7 درصدی در دومین ماه سال مواجه شود.
در خردادماه نیز گشایشی حاصل نشد و کارسان یکتا نیز مانند دیار خودرو به جمع متوقفان در تولید وانت پیوست. در همین حال کاهش تولید در ایران خودرو با روند 75.3 درصدی ادامه داشت و در عین حال نه افزایش تولید 6.2 درصدی سایپا و نه حتی رشد 600 درصدی تولید انواع وانت در گروه بهمن نتوانست شاخص قرمزرنگ تولید را سبز کند.

سردی خط تولید در فصل گرم سال
در نخستین ماه تابستان باز هم شاهد کاهش 76 درصدی تولید وانت در ایران‌خودرو و افت 20.7 درصدی تیراژ در سایپا بودیم. این درحالی بود که تولید در دیار خودرو از سر گرفته شد اما در کارسان یکتا همچنان صفر بود. و باز هم تنها در گروه بهمن رشد تولید ادامه داشت.
این روند کاهشی گرچه در میانه تابستان یعنی مردادماه کند شد و به 32.4 درصد رسید اما تداوم پیدا کرد و کماکان ایران‌خودرو با افت 62.7 درصدی تولید روبه‌رو بود و وانت آریسان تیراژ نگرفته بود. از این رو رشد تولید در سایپا، دیار خودرو، مرتب و بهمن آمار کلی تولید را مثبت نکرد.
از این رو نرخ کاهش تولید وانت در شهریورماه باز هم فزونی یافت و به 68.5 درصد رسید که باز هم کاهش 91.1 درصدی تولید ایران‌خودرو (از 9434 به 843 دستگاه طی یک‌سال)، افت 42 درصدی تولید سایپا (از 5600 به 3246 دستگاه) و تنزل 18.1 درصدی تولید بهمن (از 1218 دستگاه به 997 دستگاه) در آن نقش داشت و تنها در دیار خودرو شاهد رشد 65.5 درصدی تولید البته تنها با 48 دستگاه بودیم.

توقف تولید در 6 مدل
علاوه بر وانت باردو که برای همیشه با خط تولید ایران‌خودرو خداحافظی کرده بود، تولید وانت وینگل سینگل 1021 سی‌سی و وینگل دوبل 1031 سی‌سی دیار خودرو، همچنین وانت کاپرا و مینی‌وانت کارو گروه بهمن و وانت کاکی KY5 شرکت مرتب نیز تا خرداد 1393 به صفر رسید. در تیرماه نیز تولید برخی وانت‌ها با افت شدیدی مواجه شد، ازجمله تولید وانت نیسان انژکتوری تک‌سوز  Z24NI  زامیاد و وانت مزدا دوکابین بهمن.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
غلام
ارسال شده در در 11/08/2015 19:45:58

من نمی فهمم چرا هر خودروی منقرض می خواد بشه وانت میشه و به نسل خودش ادامه میشه اون هم در سمت یک کارگر سخت کوش !!!

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو