خصوصی‌سازی؛ راه‌حل اصلی خروج از بحران

در حالی که هر روز خبرهای جدید از تسهیلات وام 25 میلیون تومانی به گوش می‌رسد، روز گذشته مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از تامین مالی برای وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو توسط بانک مرکزی تا چهار سال اول خبر داد. به گفته میرمحمد صادقی، اینکه قرار باشد تسهیلات خرید خودرو هفت ساله شود، به سیاست‌های خودروسازان مربوط می‌شود. اما باید دید تسهیلاتی که دولت برای خرید خودرو در نظر گرفته است، کمکی به خارج شدن این صنعت از رکود حاکم در بازار می‌کند یا خیر؟

کد : 691
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 آبان 1394
print
نظرات : 0
خصوصی‌سازی؛ راه‌حل اصلی خروج از بحران

فرشید قاجار قیونلو-در حالی که هر روز خبرهای جدید از تسهیلات وام 25 میلیون تومانی به گوش می‌رسد، روز گذشته مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از تامین مالی برای وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو توسط بانک مرکزی تا چهار سال اول خبر داد. به گفته میرمحمد صادقی، اینکه قرار باشد تسهیلات خرید خودرو هفت ساله شود، به سیاست‌های خودروسازان مربوط می‌شود. اما باید دید تسهیلاتی که دولت برای خرید خودرو در نظر گرفته است، کمکی به خارج شدن این صنعت از رکود حاکم در بازار می‌کند یا خیر؟ حیدر مستخدمین‌حسینی، معاون مالی اسبق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» در همین رابطه با اشاره به اینکه با چنین اقداماتی مشکل خودروسازی کشور برطرف نخواهد شد، بر این موضوع تاکید کرد که سرمایه‌گذاری خارجی و ارتقای کیفیت تولیدات، در ضمن پاسخگویی خودروسازان به مردم، به بهبود اوضاع این صنعت کمک خواهد کرد.

با توجه به اینکه گفته می‌شود بانک مرکزی تنها به مدت چهار سال پرداخت منابع مالی مربوط به تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو را متقبل شده است، به نظر شما مشکل نقدینگی خودروسازان طی این مدت برطرف خواهد شد؟
بین بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت توافقاتی صورت گرفته بود، اما گفته‌های مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی با توافقات وزارت صنایع مغایرت دارد.  این توافق که در روز جمعه منتشر شده است سه بخش دارد. اول برای خودرو و تجهیزات کشاورزی و تراکتور، دوم بنگاه‌های تولیدی و سوم مربوط به کالاهای مصرفی می‌شود و با توجه به توافق قید شده در مورد بحث خودرو، این وام هفت ساله در نظر گرفته شده بود. مطلبی مبنی بر این که تامین مالی چهار ساله باشد در این توافق‌نامه قید نشده بود. اما مشکل خودروسازی با این موارد حل نمی‌شود. مشکلات صنعت خودرو بسیار بیشتر از تصمیمی است که اخیرا گرفته شده و مدیران حوزه‌های مختلف امور مربوط به بازرگانی و فروش را مدرن بودن این سیاست در دنیای فعلی می‌دانند اما با آن فاصله دارند. تا حدی که برای فروش باید دولت یا بانک مرکزی جلو بیاید تا بخشی از مسائل آنها که مهم‌ترین آن  عدم فروش خودرو است برطرف شود. محصولی که می‌تواند با اصلاح کیفیت، خدمات پس از فروش، برقراری ارتباط با مشتریان و قبول مسئولیت تولید خودرو به فروش برسد. مدیران صنعت خودروسازی تا همین چند سال پیش هیچ‌گونه واکنشی نسبت به خودروهایی که آتش می‌گرفت نشان نمی‌دادند و این‌طور به نظر می‌رسد که مسئولیتی بر عهده آنها نیست. در حالی که به صورت معمول اگر در صنعت خودروسازی مشکل کوچکی در قسمتی از خودرو به وجود بیاید، به تمامی خودروهای تولیدی آن زمان فراخوان می‌دهند، خودرو را تعویض می‌کنند، عذر می‌خواهند و جریمه کار اشتباهشان را پرداخت می‌کنند. اما در کشور ما مدیران  صنعت خودرو در برابر کیفیت خودرو حتی اقدامات اولیه را انجام نمی‌دهند و در صورت بروز هر مشکلی، با لحنی حق به جانب با مردم مواجه می‌شوند.

نقش و کارکرد اقدامات دولت را در بهبود وضعیت فعلی صنعت خودروسازی چطور ارزیابی می‌کنید؟
دولت باید از صنعت خودروسازی کشور کنار برود. اکثر مدیران خودروسازی  توسط دولت منصوب شده و به کار مشغول می‌شوند. کاری که باید در صنعت خودرو انجام شود بسیار فراتر از این است که موجودی انبار افزایش پیدا کند که بعد درصدد فروش آن‌ها باشیم. یک واحد صنعتی تولیدی در قبال تولید، محصول و مشتریان مسئولیت دارد. اما در این روند هم مجددا صنعت خودروسازی نتوانسته است با نیازهای جاری مردم و کم کردن فاصله با مدیریت خودروسازی جهانی ارتباط برقرار کند. دولت هم به در این بخش هزینه کرده است. تمامی ارگان‌ها دست به دست هم داده‌اند تا مشکلات خودروسازی را حل کنند. مشکلات خودروسازی با تسهیلاتی که دولت  برای مردم  در نظر گرفته است برطرف نمی‌شود.

به طور کلی آیا افزایش تسهیلات خرید خودرو به 25 میلیون تومان، تاثیری در تغییر شرایط راکد این بازار ایجاد می‌کند؟
البته بعید است این پروژه موفق باشد. به این علت که درآمد کسانی که از این خودروها استفاده می‌کنند و وارد این کانال می‌شوند، به اندازه‌ایی برسد که بتواند مشکلات صنعت خودروسازی را حل کند. مشکلات  صنعت خودروسازی قطعا با سیاست‌های مدیران، بهبود کیفیت، خدمات پس از فروش و ‌شیوه‌های مدرن برای فروش محصولات حل می‌شود. در آینده‌ایی نه چندان دور صنعت‌های مختلفی وارد بازار می‌شوند و از دولت انتظار کمک دارند. این کار پسندیده‌ای نیست. به نظر می‌رسد در کشور ما از میان تمام بخش‌های صنعت، صرفا حمایت از خودروسازان در اولویت قرار دارد. این مسائل نباید بر دوش دولت باشد تا بتواند به حل مسائل مهم و سیاست‌گذاری‌های کلان بپردازد.
موضوعی که میرمحمد صادقی آن اشاره کرده است، در عمل مشکلات زیادی دارد و در واقع ‌با این راهکارها مشکلات صنعت خودروسازی برطرف نمی‌شود. باید مدیران با نگرش روز دنیا پیش بروند و چه خوب است از مدیران صنعت خودروسازی جهان استفاده شود و صاحبان تکنولوژی بتوانند وارد کشور شوند، چرا که امکانات اولیه آن فراهم است. ماشین‌آلات و تجهیزات این صنعت در کشور وجود دارد. باید شیوه‌های سرمایه‌گذاری مشترک جدیدی در نظر گرفته شود و مسئولیت این صنعت بر عهده سرمایه‌گذاران قرار بگیرد. باید با صنعت روز دنیا هم‌راستا و هم‌سو شویم تا آرام‌آرام روش درست کار در این صنعت به مدیران داخلی انتقال پیدا کند. به نظر می‌رسد نگاه دولتی بر انتقال شیوه‌های مختلفی که در این چند سال اخیر در حوزه مدیریت صنعت خودروسازی به عمل آمده، حاکم بوده است و یکی از بیماری‌های جدی امروز بحث مربوط به صنعت خودروسازی است. نگرش موجود به حوزه مدیریت صنعت خودرو باید تغییر کند. دولت به مرور از این صنعت فاصله بگیرد و این صنعت را جداگانه  به بخش خصوصی بسپارد. در اولین گام، کار را به مدیران صنعت خودروسازی روز دنیا واگذار کند تا بتوانند صنعت با کیفیتی ارائه دهند و حوزه صادرات صنعتی را اصلاح و افزایش دهند تا محصولات صنعتی کشور در دیگرکشورهای منطقه جای داشته باشد و تولیدات ما بتواند سهمی از بازار بین‌المللی را به خود اختصاص دهد. همین ظرفیت بالقوه‌ای که در صنعت خودروسازی وجود دارد، اگر به فعل تبدیل شود، قطعا مازاد تولید خواهیم داشت و با افزایش موجودی انبار مواجه می‌شویم.  با تغییر نگرش مدیریتی و بهره‌گیری از مدیران حرفه‌ای در این صنعت، صادرات خودرو صرف نظر از یارانه‌های بسیار بالا و مزیت‌های ارفاقی نسبت به منطقه ایجاد می‌شود. در حال حاضر با شرایط موجود، کاری از عهده مدیران داخلی بر نمی‌آید.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید خصوصی‌سازی؛ راه‌حل اصلی خروج از بحران
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو