پیشنهاد طرح «کلید به کلید» نوسازی تاکسی‌های فرسوده به ایران خودرو

نوسازی تاکسیرانی با وام 25 میلیون تومانی

سازمان تاکسیرانی شهر تهران از پیشنهاد طرح «کلید به کلید» نوسازی تاکسی‌های فرسوده به ایران خودرو خبر داده است. این پیشنهاد که کوتاه‌ترین و سریع‌ترین راه برای حذف خودروهای فرسوده ناوگان تاکسیرانی است، قرار است از سوی ایران خودرو مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت موافقت، با حذف بانک و سایر واسطه‌ها، شرکت ایران خودرو مستقیما طرف قرارداد 10 هزار تاکسیران شود.

کد : 704
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 آبان 1394
print
نظرات : 0
نوسازی تاکسیرانی با وام 25 میلیون تومانی

سازمان تاکسیرانی شهر تهران از پیشنهاد طرح «کلید به کلید» نوسازی تاکسی‌های فرسوده به ایران خودرو خبر داده است. این پیشنهاد که کوتاه‌ترین و سریع‌ترین راه برای حذف خودروهای فرسوده ناوگان تاکسیرانی است، قرار است از سوی ایران خودرو مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت موافقت، با حذف بانک و سایر واسطه‌ها، شرکت ایران خودرو مستقیما طرف قرارداد 10 هزار تاکسیران شود. طرح کلید به کلید که براساس طرح دولت مبنی بر اعطای وام 25 میلیون تومانی خرید خودروهای داخلی، پیشنهاد شده است، می‌تواند سنگینی دوده‌ها را از گلوی تهران بردارد. البته در شرایطی که این شرکت خودروسازی با آن موافقت کند.

وام 25 میلیون تومانی راهگشای تاکسیرانی
سازمان تاکسیرانی موظف است شرایطی برای نوسازی ناوگان فرسوده خود فراهم کند. روندی که از سال گذشته به دلایل مختلف متوقف شده بود، با اعلام اعطای وام 25 میلیون تومانی برای خرید خودروهای داخلی امیدی در این سازمان به وجود آورد. مهدی ابراهیمی، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت بر تاکسیرانی در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای خودرو» درباره نوسازی تاکسی‌های فرسوده می‌گوید: طی هفته گذشته جلساتی با مسئولان ایران خودرو برگزار کردیم و با توجه به این‌که دولت وام خرید خودرو داخلی به مبلغ 25 میلیون تومان با کارمزد 16 درصد را تعیین کرده است، طرحی متناسب با این مصوبه پیشنهاد دادیم. 
به گفته او در تهران 10 هزار تاکسی فرسوده وجود دارد و سازمان تاکسیرانی قراردادی برای نوسازی این ناوگان با ایران خودرو منعقد کرده است تا تاکسیرانان بتوانند به صورت اقساطی اقدام به خرید خودروهای سمند EF7 و پژو 405 دوگانه‌سوز کنند. اما تاکنون هیچ بانکی نقدینگی کافی برای اعطای وام را نداشته و به همین دلیل این نوسازی تاکنون انجام نشده است. 
ابراهیمی، با بیان این‌که بانک صادرات که به عنوان اصلی‌ترین بانک برای تامین وام‌ها، مورد تایید و طرف قرارداد ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت بود، تاکنون خبر مثبتی اعلام نکرده است، می‌گوید: بسیاری بانک‌ها نیز اعلام کرده‌اند سازمان تاکسیرانی ابتدا باید سپرده‌گذاری کند تا ما بتوانیم وام پرداخت کنیم. این موارد نیز در سیستم مالی سازمان تاکسیرانی تعریف نشده است و چنین بودجه‌ای وجود ندارد. تاکسیرانی همچنان پیگیر این موارد است اما بهترین و سریع‌ترین روش انعقاد قرارداد مستقیم با خودروسازان است. در عین حال برای تسریع روند نوسازی به شرکت‌های لیزینگ نیز مراجعه کردیم، اما سود مورد نظر آنها بسیار زیاد بود و مبالغ مورد نظر برای تاکسیرانان به‌صرفه نبود.  

 تعویض کلید به کلید
ابراهیمی با بیان این که وام 25 میلیون تومانی با سود 16 درصد بهره بانکی خواهد بود، می‌گوید: طبق این پیشنهاد تعویض خودرو عملا به صورت کلید به کلید انجام می‌شود و تاکسیران‌ها با ارائه خودروی فرسوده خودروی جدید تحویل می‌گیرند. به این صورت که ایران خودرو ارزش گواهی اسقاط را به مبلغ 5 میلیون تومان به عنوان آورده تاکسیران برای تبدیل به احسن کردن خودروی فرسوده قبول کند و از سوی دیگر 25 میلیون تومان وام به تاکسیران تعلق گیرد و ایران خودرو نیز خودرو را به صورت اقساطی به تاکسیران تحویل دهد. زیرا خودروی سمند EF7 با قیمت 29 میلیون تومان عرضه می‌شود و در صورت ارائه وام 25 میلیونی و همچنین 5 میلیون تومان هزینه اسقاط، عملا تاکسیران هیچ پول نقدی پرداخت نمی‌کند. ضمن آن که تخفیف 700 هزار تومانی خرید سمند و 300 هزار تومانی خرید پژو برای تاکسیرانان در نظر گرفته شده است.


نام خودرو   قیمت کارخانه پیش پرداخت  مبلغ وام  میزان اقساط ماهانه 
 پژو405 دوگانه سوز  ۳۰ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان  ۶ میلیون و ۸۴ هزار تومان  ۲۴ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان  ۴۸۳ هزار و ۳۶۳ تومان
 سمندEF7  ۲۹ میلیون و ۹۷۴ هزار تومان  ۵ میلیون و ۹۹۴ هزار  تومان  ۲۳ میلیون و ۹۸۰ هزار  تومان  ۴۷۶ هزار و ۲۷۶ تومان


 تاکسیرانی در اولویت
سازمان تاکسیرانی در شرایطی پیشنهاد کلید به کلید را ارایه داده است که وضعیت خودروسازان و رکود حاکم بر آن را می‌داند و امیدوار است شرکت‌های خودروسازی برای خالی شدن انبارهایشان از خودروهایی که به دلیل قیمت و کیفیت مشتری ندارند، از پیشنهاد کلید به کلید استقبال کنند.
قبول این پیشنهاد از سوی ایران خودرو،‌ اتفاق بزرگی در ناوگان تاکسیرانی است و تاکسیران‌ها نیز نیازی به مراجعه به بانک و ضامن ندارند. ابراهیمی در این خصوص تشریح می‌کند: طی جلساتی که با گروه خودروسازی ایران خودرو تشکیل شد، تمام مسئولان از این طرح استقبال کردند زیرا اجرای این طرح به نفع دولت، خودروسازان و تاکسیرانان است. در صورت موافقت ایران خودرو 10 هزار خودرو از انبارها بیرون می‌آید و به دست تاکسیرانان می‌رسد و در این صورت 10 هزار تاکسی فرسوده با اولویت تاکسی‌های پیکان با سرعت بیشتری از گردونه حمل و نقل شهری خارج می‌شود. به بیان دیگر این پیشنهاد برای ایران‌ خودرو که در وضعیت رکود قرار گرفته است می‌تواند راهگشا باشد و به چرخه تولیدات ایران خودرو کمک می‌شود و از سوی دیگر سازمان تاکسیرانی می‌تواند به تعهدات خود مبنی بر بهبود هوا و چهره شهر تهران عمل کند. نکته مورد تامل دیگر که موجب می‌شود تاکسیرانان در اولویت قرار گیرند، نحوه کاربرد تاکسیرانان است، زیرا استفاده آنها شخصی نبوده و در حمل و نقل عمومی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. امیدواریم شرکت ایران خودرو نیز همکاری خوبی داشته باشد تا ما بتوانیم به سرعت نوسازی ناوگان را انجام دهیم و یکی از فرایندهای دریافت وام یعنی رجوع به بانک و تشکیل پرونده حذف می‌شود. 

 چشم تمام استان‌ها به جواب پیشنهاد
تاکسی‌های فرسوده محدود به تهران نمی‌شوند و نوسازی این ناوگان فرسوده معضل تمام استان‌های کشور است. ابراهیمی در خصوص تاثیر این تصمیم بر سایر شهرستان‌ها می‌گوید: انتظار داریم مدیران ایران خودرو نسبت به این پیشنهاد نگاه ویژه‌ای داشته باشند، چراکه 100 هزار خودروی فرسوده در حوزه تاکسیرانی کشور موجود است که فقط 10 هزار مورد آن در تهران قرار دارد. با این تفاسیر اگر این قرارداد مورد قبول ایران خودرو واقع شود، سازمان‌های تاکسیرانی سایر استان‌های کشور، همین رویه را ادامه می‌دهند. زیرا استفاده از این وام و تسهیلات، مورد تایید و استقبال آنها خواهد بود. سازمان تاکسیرانی مشهد نیز در روزهای اخیر جلساتی با شرکت ایران خودرو برگزار کرده و متقاضی عقد قرارداد مستقیم با این شرکت بوده است. 

 سایپا به دنبال اخذ پلاک تاکسی
تا کنون تاکسیران‌ها می‌توانستند دو خودروی سمند یا پژو 405 را انتخاب کنند، همین محدودیت نیز موجب نارضایتی برخی تاکسیرانان بود. ابراهیمی در خصوص افزایش گزینه‌های انتخابی تاکسیرانان می‌گوید: از میان محصولات سایپا دو مدل پیشنهاد شده‌اند که به دنبال اخذ مجوز دریافت پلاک تاکسی هستند. زیرا خودروهای تاکسی الزامات و مشخصات فنی خاصی دارند و هر خودرویی در این گروه قرار نمی‌گیرد. هم اکنون دو خودرو از محصولات سایپا مورد بررسی کارشناس فنی قرار گرفته و شرکت سایپا در حال پیگیری برای دریافت پلاک تاکسی از سوی پلیس راهور است. اگر این تاییدات انجام شود، می‌توانیم این قرارداد و پیشنهاد را با پارس خودرو یا گروه سایپا داشته باشیم. 

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید نوسازی تاکسیرانی با وام 25 میلیون تومانی
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو