طرح خروج از رکود به تقویت صنعت خودرو کمک نمی‌کند

طرح و برنامه‌ریزی‌های اخیر با هدف خروج بازار از رکودی که به عنوان یکی از مشکلات اصلی چند وقت اخیر خودروسازان محسوب می‌شود، از مهم‌ترین مسائلی است که طی این مدت توجه مسئولان این حوزه را به خود جلب کرده است. 

کد : 714
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 آبان 1394
print
نظرات : 0
طرح خروج از رکود به تقویت صنعت خودرو کمک نمی‌کند

فرشید قاجار قیونلو-طرح و برنامه‌ریزی‌های اخیر با هدف خروج بازار از رکودی که به عنوان یکی از مشکلات اصلی چند وقت اخیر خودروسازان محسوب می‌شود، از مهم‌ترین مسائلی است که طی این مدت توجه مسئولان این حوزه را به خود جلب کرده است. اینکه افزایش تسهیلات خرید خودرو به 25 میلیون تومان، در عمل و اجرا چقدر می‌تواند بر از بین رفتن رکود موثر باشد نیز موضوع مهمی است که فعالان این حوزه در مورد آن گمانه‌زنی‌های متفاوتی دارند. با این حال اینکه آیا راهکار دیگری جز تخصیص وام 25 میلیون تومانی وجود دارد که بتوان برای بازگرداندن رونق به بازار روی آن حساب کرد، مساله دیگری است که ابوالفضل خلخالی، استادیار دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم‌وصنعت در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» درباره آن توضیح داد.

تا پیش از این برخی کارشناسان بر این موضوع تاکید داشتند که افزایش میزان تسهیلات خرید خودرو، کمک قابل توجهی به تغییر وضعیت بازار نمی‌کند، اما ظاهرا در اولین روز اجرای طرح خروج از رکود، مردم از این طرح استقبال کرده‌اند. این مساله را چطور ارزیابی می‌کنید؟
خب، این را می‌توان یک تغییر جدی دانست. در حالی که تا پیش از این متقاضی برای دریافت وام باید به بانک مراجعه می‌کرد و مراحل سخت و طولانی را برای مبلغ کمی از وام طی می‌کرد، حالا به نظر می‌رسد مسیر ساده‌تر شده است و خود نمایندگی برای دریافت مبلغ فعلی وام اقدام می‌کند. بنابراین شاید تاحدی انتظار چنین استقبالی از طرف متقاضیان وجود داشت. اما مساله این است که اعطای این وام نمی‌تواند به طور جدی مشکل صنعت خودرو را حل کند. تزریق نقدینگی دو هدف را دنبال می‌کند. هدف اول تزریق نقدینگی به جامعه و به دنبال آن خروج از رکود است و هدف دوم تقویت صنعت خودرو است. در واقع هدف اول که تقویت بخش تقاضا و اعطای نقدینگی به آن بخش است محقق خواهد شد، اما به نظر می‌رسد تقویت بخش عرضه با موفقیت پیش نخواهد رفت. به این دلیل که سال‌ها دولت به روش‌های مختلف از خودروسازی حمایت کرده است، درحالی که رشدی در این بخش اتفاق نیفتاده است. بنابراین حمایت‌ها با این  روش، کمکی به صنعت خودرو نخواهد کرد.

آیا راهکار دیگری به جز وام 25 میلیون تومانی وجود دارد که بتوان برای بازگرداندن رونق به صنعت خودروسازی و بازار، از آن بهره برد؟
 واقعیت این است که اساسا مساله فعلی صنعت خودرو در کشور ما رکود نیست. در این سال¬ها بحث تعرفه و خروج انحصاری بوده است و اینها نشان از آن دارد که در صنعت خودرو تقاضا کم بوده و همیشه این مشکل، یک مشکل قابل حل بوده است. در واقع صنعت خودرو بخش¬های دیگری نیز دارد که باید به آن توجه کرد. مساله این است که اگر دولت می¬خواهد حمایت کند، باید مشکلات صنعت خودرو را به درستی شناسایی کند و متناسب با مشکلات حمایت مالی انجام دهد. البته بر نحوه مصرف این منابع مالی در صنعت خودروسازی نظارت کند. برای مثال در یک خودرو بیش از 50 سیستم اصلی وجود دارد که برای تامین تولید این سیستم‌ها در داخل کشور با مشکل مواجه هستیم. به این معنی که برای تولید یک خودرو 60درصد قطعه و مجموعه¬ در داخل تولید می¬شود که متناسب با این عدد باید داخل کشور زیرساخت داشته باشیم و همین‌جا تولید شود. به عنوان مثال فرمان برقی در خودرو. خودروها اکثرا فرمان برقی دارند اما در کشور تامین‌کننده¬ای برای فرمان برقی نداریم یا ترمز EBD که در اکثر خودروها نصب است و قسمت¬های دیگر خودور که دو حالت وجود دارد؛ یا این سیستم‌ها را نداریم و اگر باشد، با کیفیت مناسب تولید و عرضه نمی¬شود. با توجه به مسائل مربوط به تحریم، خودروساز چاره¬ای ندارد جز اینکه این سیستم و قطعات را از مکانیزم¬های داخل تهیه کند. دولت باید  از تولیدکنند¬گان در بخش تولید قطعات خودرو حمایت¬های کند که این کار برای خودروسازان جذاب باشد و انگیزه افزایش فعالیت و ارتقای کیفیت محصول در آنها قوت بگیرد، تا بتوانیم تامین قطعات با کیفیت مناسب را داشته باشیم. بنابراین باید بر این موضوع تاکید کنم که در قسمت خودروسازی مشکل بزرگی وجود ندارد و بیشتر مشکل ما در حال حاضر در بخش قطعه‌سازی مشاهده می‌شود.

از نظر شما این مشکل ارتباطی به هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های دولت در این صنعت دارد؟
قطعا همین‌طور است. مساله این است که سیاست‌های کلی این صنعت مشکل دارد. در خودروسازی ما سرمایه‌گذاری‌های کلان مثلا برای بومی‌سازی یک خودرو صورت می‌گیرد و اسم آن را صنعت ملی یا داخلی می‌گذارند. در صورتی که این کار اشتباه بزرگی است. مثلا وقتی قرار است خودروی ال-90 بومی‌سازی شود، تولیدکننده و تامین‌کننده اصلی آن باید از روز اول طراحی در فرایند تولید خودرو حضور داشته باشد. 
صنایع خودروسازی کشور به عنوان یک بنگاه اقتصادی به فکر تولید محصولات متنوع و با کیفیت نیست. در این صنعت در واقع توسعه محصولات جدید، یک حلقه مفقوده است، به طوری که دو خودروساز اصلی ما برنامه مشخصی برای تولید محصول جدیدی که خودشان طراحی کنند، طی پنج سال آینده ندارند. این درحالی است که در این صنعت، خودروسازی که چنین برنامه‌ای نداشته باشد، محکوم به شکست است. همین می‌شود که این صنعت تبدیل به یک صنعت مونتاژکار می‌شود که باید دید این نوع فعالیت برای کشور صرفه اقتصادی دارد یا خیر.

مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود خودروسازان ما برنامه‌ریزی مناسبی برای تولید خودرو با طراحی خودشان در طولانی مدت نداشته باشند، چیست؟
تولید محصول جدید نیاز به زنجیره تامین قوی دارد که ایجاد این شرایط نیازمند سیاست‌گذاری و حمایت مالی جدی است. در واقع همانطور که اشاره شد، دولت باید عرصه جذابی برای سرمایه‌گذاران و صنعت‌گران ایجاد کند تا تولیدکنندگان بتوانند در این فضای موفق فعالیت کنند. ایجاد زنجیره تامین قوی نیاز به تکنولوژی روز و اتوماسیون دارد که این هم خود به سرمایه‌گذاری و منابع مالی نیازمند است. بنابراین دولت می‌تواند به افرادی که واقعا در بخش زنجیره تامین این صنعت سرمایه‌گذاری می‌کنند، وام با سود پایین بپردازد. همه اینها نشان می‌دهد اگر بخواهیم در صنعت خودرو تزریق نقدینگی کنیم، نقاط بسیار کلیدی‌تر و مهم‌تری وجود دارد که به تقویت بازار ارجحیت دارد. بنابراین به نظر من همین پرداخت وام 25 میلیون تومانی، به آن شکل که انتظار می‌رود، در جهت تقویت صنعت خودرو نیست.

 اساسا مشخص است دلیل تمرکز دولت بر صنعت خودرو و در ظاهر ارتقا و توسعه این بخش چیست؟
موضوع این است که در کشور صنعت بالنده دیگری نداریم که دولت نقدینگی را برای تقویت بخش تقاضای آن صنعت تزریق کند. در واقع می‌توان گفت کیفیت تولیدات داخلی در صنایع دیگر، حتی از وضعیت تولید خودرو هم نامناسب‌تر است.

بخش‌های دیگری هم در این صنعت وجود دارند که نیازمند کمک از سوی دولت باشند؟
بله، بحث دیگر مربوط به شرکت¬های دانش‌بنیان می‌شود که در حوزه¬های مربوط به طراحی و توسعه محصولات جدید کار می‌کنند. این بخش هم نیاز دارد از سوی دولت حمایت شود. به نظر من بحث افزایش میزان وام خرید خودرو تا حدی باعث می-شود رکود در بازار کاهش یابد اما در نهایت اثرات خوبی همراه نخواهد داشت. در واقع به نظر می¬رسد اگر بخواهیم به مشکل صنعت خودرو بپردازیم، چنین راهکارهایی لزوما مناسب و در اولویت نیستند. صنعت کشور اگر بخواهد از رکود خارج شود، دولت می¬تواند مقداری پول به جامعه تزریق کند. اما اینکه این پول چه مقدار به خودروساز می¬رسد و چه میزان از درد صنعت خودرو را دوا می¬کند، اهمیت دارد. این سوالی است که مسئولان باید از خود بپرسند و با توجه به پاسخی که پس از ارزیابی و کارشناسی‌های دقیق به آن می‌دهند، اقدام به برنامه‌ریزی و ارائه طرح کنند.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید طرح خروج از رکود به تقویت صنعت خودرو کمک نمی‌کند
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو