پورشه ماکان توربو، جیپ گرند چروکی را پشت سر گذاشت

جنگ گلادیاتورها

امروزه شاسی‌بلندها، محبوب‌ترین کلاس خودرویی به شمار می‌روند. تسلط بیشتر روی جاده، قابلیت‌های آفرود و فضای بیشتر، شاید جزو مهم‌ترین عواملی باشند که خریداران، شاسی‌بلندها را به سایر کلاس‌های خودرویی ترجیح می‌دهند. اما اگر خریدار یک شاسی‌بلند طالب قدرت و شتاب در حد یک خودروی اسپرت باشد، گزینه‌های انتخابی محدودتر می‌شوند. 

کد : 715
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 آبان 1394
print
نظرات : 0
جنگ گلادیاتورها

سامیار راشد-امروزه شاسی‌بلندها، محبوب‌ترین کلاس خودرویی به شمار می‌روند. تسلط بیشتر روی جاده، قابلیت‌های آفرود و فضای بیشتر، شاید جزو مهم‌ترین عواملی باشند که خریداران، شاسی‌بلندها را به سایر کلاس‌های خودرویی ترجیح می‌دهند. اما اگر خریدار یک شاسی‌بلند طالب قدرت و شتاب در حد یک خودروی اسپرت باشد، گزینه‌های انتخابی محدودتر می‌شوند. جیپ با عرضه نسخه SRT از مدل گرند چروکی، خودرویی را عرضه کرده که تقریبا تمامی ‌انتظارات یک خریدار را برطرف می‌کند، قابلیت‌های بی‌نظیر آفرود در کنار موتور هشت سیلندر نیرومندی که زمین را به لرزه در می‌آورد. اما از سوی دیگر، پورشه ماکان آلمانی و تازه‌نفس، مدعی است که با موتور شش سیلندر توربو خود، می‌تواند رقیب آمریکایی‌اش را مغلوب کند. اما آیا واقعأ می‌تواند از پس SRT قلدُر برآید؟
شاسی‌بلندهای اینچنینی، نه‌تنها می‌توانند مسیرهای ناهموار را به راحتی پشت سر بگذارند بلکه اگر در یک مسابقه درگ با یک خودرو اسپرت شرکت کردید، نه تنها شما را ناامید نمی‌کند، بلکه حریف شما را نیز شگفت‌زده می‌کند. مشتریان این دسته از شاسی‌بلندها، مشتریان خاصی هستند که به مصرف سوخت و هزینه‌های نگهداری بالاتر آنها نسبت به شاسی‌بلندهای معمولی، اهمیت نمی‌دهند. بنابراین، آنها یک خودرو خاص را می‌طلبند.
جیپ گرند چروکی جدید، حقیقتا یک شاسی‌بلند عضلانی آمریکایی است که با بدنه‌ای جسور و نیرومند، موتور هشت سیلندر 6.4 لیتری HEMI و همچنین قابلیت‌های بی‌نظیر آفرود، به نظر می‌رسد که یک انتخاب همه‌چیز تمام برای مشتری باشد. علاوه بر تمامی‌این ویژگی‌های منحصر به‌فرد، با قیمتی حدود یکصد هزار دلار، نزدیک به 40 تا 50 هزار دلار از رقبایش، ارزان‌تر است. بنابراین خریدار SRT نمی‌تواند گلایه‌ای داشته باشد.
یکی از این رقبای گران‌تر گرند چروکی، پورشه کاین توربو است که از نظر ابعاد و اندازه با گرند چروکی برابری می‌کند اما با قیمت پایه 145 هزار دلار، نزدیک به 50 درصد از رقیب آمریکایی‌اش گران‌تر بوده و از این حیث نمی‌توان این دو را در یک کلاس دسته‌بندی کرد. از اینرو، پورشه ماکان توربو با جثه کوچک‌ترش اما قیمت نزدیک‌‌تر به SRT برای این رقابت، انتخاب می‌شوند. 
بنابراین با قیمت حدود یکصد هزار دلار ترجیح می‌دهید که جیپ گرند چروکی SRT را با موتور نیرومند و جثه بزرگ‌ترش سوار شوید یا اینکه سراغ پورشه مکان توربو با ابعاد کوچک‌تر، موتور کوچک‌تر و کم‌مصرف‌‌تر و مهندسی بی‌نقص آلمانی‌اش می‌روید؟

ابعاد و اندازه
پورشه ماکان به میزان 147 میلی‌متر در طول، کوتاه‌تر از رقیب آمریکایی‌اش بوده و این میزان در استانداردهای صنعت خودرو، رقم قابل توجهی است. پورشه ماکان توربو به لطف جثه کوچک‌ترش و علیرغم داشتن شعاع فرمان بزرگتر از گرند چروکی SRT، مانورپذیری بالاتری دارد و چابک‌‌تر عمل می‌کند. کوچک‌تر بودن جثه ماکان، هنگام رانندگی کاملا احساس می‌شود و جیپ گرند چروکی همچون سایر خودروهای آمریکایی، بزرگ و غول‌پیکر، احساس می‌شود. دید سرنشینان هر دو خودرو خوب است اما به هنگام پارک کردن، آپشن 500 دلاری دوربین دید عقب، ضروری به نظر می‌رسد. 

فضای سرنشینان و صندوق بار
پورشه ماکان باوجود داشتن سقف و در صندوق شیبدار، هنوز هم فضای قابل توجهی را برای سر سرنشینان ردیف دوم، در اختیار آنها قرار می‌دهد. فاصله محورهای ماکان در حدود یک وب از SRT کوچک‌تر است و شاید به اندازه SRT فضای پا را در اختیار سرنشینان ردیف دوم قرار ندهد اما با توجه به 15 سانتی‌متر طول کمتر، هنوز هم قابل توجه است. ضعف فضای کابین ماکان، در زمانی آشکار می‌شود که افراد با قدر بیش از 190 سانتی‌متر روی صندلی‌های ردیف دوم بنشینند. صندوق بار ماکان، 500 لیتر فضا را در اختیار سرنشینانش قرار می‌دهد و این درحالی‌است که این رقم برای جیپ، به 782 لیتر می‌رسد. اما با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم، فضای بار هر دو خودرو، تقریبا با یکدیگر برابری می‌کند.

عملکرد
هر دو خودرو نسبت به نسخه استاندارد خود، بطور قابل توجهی در بخش فنی بهینه شده اند. موتور نیرومند‌تر، سرعت بیشتر، شتاب کمتر و قدرت ترمزگیری بیشتر، این ادعا را ثابت می‌کند. موتور هشت سیلندر 6.4 لیتری SRT، 461 اسب‌بخار نیرو را تولید می‌کند تا این شاسی‌بلند غول پیکر، در 5.3 ثانیه، خود را از حالت سکون به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت برساند. اما ماکان توربو با موتور کوچک‌تر شش سیلندر با حجم 3.5 لیتر، می‌تواند 394 اسب‌بخار را تولید کند که علیرغم نزدیک به 70 اسب‌بخار نیروی کمتر، صفر تا صد را یک ثانیه سریع‌تر پشت سر می‌گذارد. دلیل این امر را باید وزن کمتر ماکان به اندازه حدود نیم تُن اشاره کرد. ترمزهای برمبو جیپ نیز از عملکرد ایستایی خوبی برخوردار بودند اما دیسک‌های سرامیک-کامپوزیتی ماکان توربو، عملکردی در حد یک سوپراسپرت داشتند.

نتیجه‌گیری
جایگاه اول: پورشه ماکان توربو
در این آزمایش با یک پورشه طرف هستید! آیا انتظار غیر از این را داشتید؟ از نظر فضای سرنشینان، اختلاف محسوسی را با SRT ندارد ضمن اینکه از نظر کیفیت، راحتی و امکانات، بدون هیچ‌گونه تردیدی، آن‌را مغلوب می‌کند. دینامیک رانندگی و هندلینگ آن قدری لذت‌بخش و فوق‌العاده است که حتی برخی سوپراسپرت‌ها هم از این حیث نمی‌توانند به پای آن برسند و ماکان توربو براحتی بسیاری از آنها را مغلوب می‌کند. از نظر قدرت و تعداد سیلندر شاید از SRT کم بیاورد اما از نظر سرعت و شتاب، آن‌را مغلوب می‌کند. همچنین افت قیمت برای مدل دست‌دوم و همچنین هزینه‌های نگهداری آن، پایین‌‌تر از جیپ گرند چروکی SRT بوده است. شاید آپشن‌های گران‌تر آن، قیمت نهایی را از SRT فراتر ببرد اما در قبال این رقم بیشتر، خودرویی را خریداری کرده‌اید که از نظر قدرت، سرعت، شتاب، راحتی، کیفیت، کاربردپذیری و هزینه‌های نگهداری، لبخند رضایت را بر لبان خریدار می‌نشاند.

جایگاه دوم: جیپ گرند چروکی SRT
جیپ گرند چروکی SRT از ویژگی‌هایی بهره می‌برد که تحسین خریدار را به همراه دارد. ظاهر نیرومند و عضلانی، فضای بزرگ و جادار در کابین، قابلیت‌های بی‌نظیر آفرود و از همه مهم‌تر حضور یک موتور هشت سیلندر خورجینی نیرومند 6.2 لیتری در زیر کاپوت عضلانی آن با 460 اسب‌بخار نیرو، از جمله این موارد هستند. حتی با وجود قیمت ارزنده این جیپ، نسبت به مشخصاتی که دارد، نمی‌تواند به اندازه پورشه ماکان توربو، مشتری را راضی نگه دارد. با قیمت حدود یکصد هزار دلار، مالک ترجیح می‌دهد فرمان خودرویی را در دست بگیرد که «خاص» احساس شود؛ اما گرند چروکی SRT، هیچ حسی از خاص بودن را به مالکش هدیه نمی‌دهد. حتی با وجود موتور نیرومندتر و ظاهر اسپرت‌‌تر از نسخه استاندارد، احساس می‌کنید که پشت یک خودرو معمولی و عادی نشسته‌اید. 

  پورشه ماکان توربو   جیپ گرند چروکی SRT
قیمت مدل مورد آزمایش   117 هزار و 300 دلار  102 هزار و 360 دلار
 طول  4699  4846
 عرض  1923  1954
 ارتفاع  1624  1749
 فاصله محورها  2807  2914
 موتور  شش سیلندر خورجینی / توربوشارژر  هشت سیلندر خورجینی / تنفس طبیعی
 حجم موتور  3604 سی سی  6417 سی سی
بیشینه قدرت  394 اسب‌بخار در شش هزار دور در دقیقه   461 اسب‌بخار در 6250 دور در دقیقه
 بیشینه گشتاور  550 نیوتون متر در 1350 دور در دقیقه  624 نیوتون متر در 4100 دور در دقیقه
 گیربکس  هفت سرعته اتوماتیک / چهار چرخ محرک  هشت سرعته اتوماتیک / چهار چرخ محرک
 شتاب 0 تا 100  4.3 ثانیه  5.3 ثانیه
 وزن  1925 کیلوگرم  2418 کیلوگرم
 حجم صندوق بار  500 لیتر   782 لیتر 
 حداکثر سرعت  265 کیلومتر بر ساعت  257 کیلومتر بر ساعت
 مصرف سوخت  11.5 / 7.5 / 8.9 لیتر در یکصد کیلومتر  20.5 / 10.1 / 14 لیتر در یکصد کیلومتر






 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید جنگ گلادیاتورها
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو