معاون کیفیت سایپا، منتقدان را برای نظارت بر عملکرد مهندسان به کارخانه دعوت کرد

طرح ضربتی سایپا برای اصلاح کیفیت محصولات ظرف 6 ماه

توافق اولیه‌ای که اوایل فروردین ماه در لوزان سوئیس در بحث مساله هسته‌ای ایران  صورت پذیرفت، باعث به وجود آمدن نوعی انتظار روانی در جامعه شد.تفکر عمومی جامعه به سمتی رفت که بعد از این توافق همه چیز ارزان می‌شود.از همین‌جا جرقه‌هایی زده شد که آتش رکود را در صنعت شعله‌ور کرد. صنعت خودروسازی کشور هم از این گزند در امان نماند و ترکش‌هایی نیز بر آن اصابت کرد.

کد : 719
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 آبان 1394
print
نظرات : 2
طرح ضربتی سایپا برای اصلاح کیفیت محصولات ظرف 6 ماه

علی طجوزی-توافق اولیه‌ای که اوایل فروردین ماه در لوزان سوئیس در بحث مساله هسته‌ای ایران  صورت پذیرفت، باعث به وجود آمدن نوعی انتظار روانی در جامعه شد.تفکر عمومی جامعه به سمتی رفت که بعد از این توافق همه چیز ارزان می‌شود.از همین‌جا جرقه‌هایی زده شد که آتش رکود را در صنعت شعله‌ور کرد. صنعت خودروسازی کشور هم از این گزند در امان نماند و ترکش‌هایی نیز بر آن اصابت کرد.این ترکش‌ها بیشتر حول دو محور عدم کیفیت و قیمت بالا متمرکز شد. از یک طرف مردم می‌گفتند تولیدات داخلی کیفیت ندارد و قیمتش بالاست و از سوی دیگر برخی دست‌اندکاران این صنعت فضای به‌وجود آمده را واقعی نمی‌دانستند. این روند موجب عمیق‌‌تر شدن رکود شد. اما خودروسازان با نگاهی واقع‌بینانه و تغییر رویكرد به سمت صدای مشتریان محصولاتشان، اقدام به تغییرات زیربنایی در فرآیندهای خود کردند باعث شدند فضاهایی كه گروهی خارج از حوزه مشتریان به جهت سودجویی و فعالیت‌های جناحی به‌صورت كاذب ایجاد کرده‌بودند به سمت مشكلات مردم برگردد؛ با گوش كردن به صدای مشتری این فضا را به سمت رفع مشكلات مردم سوق دادند. گفت‌وگو با مهندس فرزاد غزائی، معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا نیز در همین راستا  برای اطلاع‌رسانی دقیق به مردم از فعالیت‌های تعریف شده و در حال اجرا و میزان پیشرفت آنها صورت گرفته است.

طی ماه‌های اخیر انتقاد‌های بسیار زیادی درباره عدم کیفیت محصولات تولید داخلی مطرح شده است. به عنوان یک کارشناس خودرو  بدون توجه به جایگاهی که در آن فعالیت می‌کنید تا چه حد این انتقادات را وارد و تا چه حد صادقانه می‌دانید و چه پاسخی دارید؟ 
 پیش از هر چیز امیدوارم این روند  پاسخ‌گویی و ارتباط  با رسانه برای شفاف‌سازی  ادامه داشته باشد. از این موضوع  هم استقبال می‌کنیم که هر روز و هر ساعت برای شفاف‌سازی در خدمت مردم و رسانه باشیم. در خصوص سوال مطرح شده، آنچه مشتریان محصولات داخلی می‌گویند و مستند است،  باور دارم و فکر می‌کنم مردم ما با نقد سازنده خود به دنبال حقوق خود و اصلاح صنعت كشور هستند. لذا به طور واضح پاسخ سوال جنابعالی این است كه به‌عنوان یك كارشناس در صنعت خودرو و یك ایرانی به انتقادهای مردم احترام می‌گذارم و آن را باور دارم. 
البته مطمئنا گروهی هم هستند كه مصرف‌كننده محصولات داخلی نمی‌باشند بلكه با اهداف تجاری و سودجویانه یا اهداف جناحی قصد بهره برداری از فضای بوجود آمده برای رسیدن به اهداف نامبارك خود دارند.

جدا از مواردی که مردم اعلام می‌کنند، آن چیزی که مطرح می‌شود به صورت کلی است. یعنی کل محصولات داخل بدون توجه به برند را بدون کیفیت قلمداد می‌‌کنند. تا چه حد این  اشکلات وانتقادت را وارد می‌دانید؟
کیفیت از منظر عمومی  اجزای مختلفی را در برمی‌گیرد. در مقوله خودروی سواری یك مشتری می‌تواند به فاكتور‌های بسیاری توجه کند كه شامل طراحی بیرونی به روز و زیبایی خودرو، طراحی داخلی زیبا با ارگونومی خوب  و راحتی سرنشین‌ها، قابلیت اطمینان به عملكرد خودرو و تجهیزات آن، ظاهر فاقد نقص ناشی از عدم دقت‌ها در تولید و تحویل، قدرت موتور، دوام خودرو، خوش فرمانی خودرو، راحتی در هنگام حركت خودرو، تجهیزات جانبی خودرو، نوع سوخت، ایمنی خودرو و بسیار فاكتور‌های دیگر كه هنگام خرید به آن توجه می‌شود.
تمامی اجزای ذکرشده دارای اهمیت هستند و هر كدام رعایت نشود با یك جمله ساده می‌توان گفت 
«این محصول كیفیت ندارد. »
لذا یك خودروساز باید در تمامی این زمینه‌ها كار مستمر و فشرده انجام دهد تا بتواند با انتظارات منطبق شود. گروه سایپا نیز با توجه به وسعت و گستردگی دانش خودروسازی درجهان این موضوع را ضروری دانست تا در تمامی حوزه‌های مورد انتظار مشتریان برنامه‌ریزی دقیق و فشرده‌ای کند. از نظر من صنعت خودروی ایران قابلیت رقابت داخلی و جهانی خواهد داشت و اینكه با مشاهده نواقصی كه قابل اصلاح هستند، كل صنعت را ناكارآمد بنامیم منصفانه نیست. 

 آیا شركت سایپا اقدامات مشخصی در حوزه ارتقای كیفیت برای جلب نظر مشتریان دارد؟
        معمولا در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها مطالبی گفته می‌شود كه ردیابی كردن و صحت و سقم آن را یافتن كار دشواری است، برای اینكه در حوزه سووال جنابعالی این خطا رخ ندهد، درخواست دارم روند اطلاع‌رسانی به مردم مستمر باشد و در مواردی هم افرادی كه نگاه دقیق‌‌تر یا منتقدانه‌‌تر دارند همراه خود به كارخانه بیاورید تا از صحت اجرای برنامه‌ها و اظهارات حصول اطمینان کنند.
      پاسخ روشن به سوال شما این است كه گروه سایپا با جمع‌آوری نگرانی‌ها، شكایات و پیشنهاد‌های مردم و تجزیه و تحلیل آنها تصمیماتی را اتخاذ كرده است تا اول، در یك بازه زمانی كوتاه مدت شش ماهه اقدامات فوری برای اصلاح محصولات و ارائه خدمات را داشته باشد، و دوم این‌که در یك بازه زمانی بلند مدت دو ساله اصلاحات ساختاری و ریشه‌ای لازم را برای تطبیق با نیاز مشتریان به انجام برساند. اقدامات كوتاه مدت طرح‌ و برنامه‌ریز‌ شده و در حال اجراست و اثرات آن در بازه زمانی كوتاه قابل لمس خواهد بود. اقدامات بلند مدت در دست طرحریزی است و در راستای استراتژی‌های بلند مدت گروه سایپا نتایج مثبتی در حوزه برآورده كردن انتظارات مشتریان خواهد داشت، این اقدامات همان‌گونه كه عرض كردم قابل رویت و ردیابی است و انتظار داریم رسانه‌ها و كارشناسان برای حصول اطمینان از اثر بخشی آنها به طور مستمر در كنار ما حضور داشته باشند و به ما بازخورد لازم را بدهند.
       اقدامات تعریف شده در تمام حوزه‌های مرتبط با كیفیت محصول و خدمات است. اگر بخواهم بخشی از آنها را نام ببرم می‌توانم به اصلاح كیفی فهرست مشخصی از قطعات، ساخت قالب‌های جدید قطعات مشكل‌دار، تغییر طراحی در برخی سیستم‌ها و قطعات مشكل دار، حذف قطعه / سازندگان فاقد كیفیت  و همچنین سختگیرانه كردن معیار‌های پذیرش اشاره کنم كه در این حوزه با مشكلاتی همراه هستند.

 چه مشکلی؟
برخی تجهیزات تست داخل کشور وجود دارد و برخی دیگر خیر. مجبور هستیم خودرو را به خارج از کشور بفرستیم. اکنون شش، هفت خودرو در کشور چک، در مرکز تست توف برای تست‌های COP داریم. یعنی این هزینه را که بسیار سنگین است متقبل می‌شویم. یک سری تست كامل درخارج از کشور برای ما حداقل میلیارد‌ها هزینه دربردارد. اما به جهت اینکه هم خودمان و هم سازمان ملی استاندارد، بتواند به مردم این تضمین را بدهد، این تست‌ها را انجام می‌دهیم. این برای بحث ایمنی‌هاست.

غیر از بحث ایمنی؟
 در بحث عملکرد،  فکر می‌کنم باید بیشتر کار کنیم.. مثلا مصرف‌كننده  می‌گوید شیشه بالابر او مشکل دارد. یا دوست دیگری می‌گوید موتور ماشین مشکل دارد. اینها را به دیده منت قبول می‌کنیم كه در برخی محصولات مشكلات عملكردی وجود دارد. در این حوزه  فعالیتی انجام داده‌ایم  به منظور اینكه دقیقا درصد خودرو‌هایی را كه هنگام مصرف دچار مشكل می‌شوند و ممكن است به نمایندگی سایپا مراجعه نكنند محاسبه کنیم، یعنی به دنبال این هستیم كه محاسبه کنیم در هر یک میلیون تولید، چه تعداد خودرو دچار مشكل می‌شود، تعداد هزار دستگاه تیبا را به‌صورت مستقیم با مردم وارد مذاکره شده‌ایم. از این طریق تاكنون به عدد 5 تا 7 درصد رسیده‌ایم و تلاش داریم با شفاف كردن اطلاعات و ارتباط موثرتر با مشتری اقدامات خود را بر این اساس متمركز کنیم.

چرا در تولید X100  نگاه جامع وجود نداشت. منظورم تغییر باطن و ظاهر و عوض کردن صورت ماشین که بیشتر مورد پسند واقع باشد است؟
در حال حاضر روی این پروژه در حال کار هستیم. در سال 89 به جهت اینکه استاندارد ارتقا پیدا کرده بود و ما باید خودمان را تطبیق می‌دادیم، وقت و هزینه اینکه در این مدت کوتاه بتوانیم خودرو را تغییر بدهیم نداشتیم و مهم‌ترین بخش مدنظر قرار گرفت كه بخش ارتقاء ایمنی خودرو و سرنشین بود. اگر ملاحظه کنید در محصولات دیگر به‌صورت تدریجی این‌كار در حال انجام است ، تیبا 231 که حدود سه سال پیش به بازار عرضه شده است  با طراحی و تولید 211  تكمیل شد و خودرو 232 انشاالله امسال نهایی و وارد بازارخواهد شد. یعنی آن تفکری را که مردم نیاز دارند و می‌گویند به‌دنبال ظاهر زیبا نیز هستند در حال انجام است. تنوع و ارتقای كیفیت در استراتژی بلندمدت گروه سایپاست و سرعت آن را باید افزایش دهیم که با انتظار مردم تطبیق پیدا کنیم.  روی خودرو X100 هم پروژهای بهبود تعریف شده است. امیدواریم خودروی جدیدی به بازار ارائه دهیم. در واقع به دنبال تغییری هستیم که انتظار مورد نظر مردم است و فعالیت‌های مذكور در مركز تحقیقات سایپا به صورت روزمره در حال پیگیری و انجام است. 

پروژه X200 بر چه اساسی شروع شد؟ 
- X200 پروژه‌ای بود با  رویکرد ارائه محصولات جدید. به‌خاطر تغییرات مدیریتی و تغییرات دیگری که در سایپا اتفاق افتاده بود، پروژه با تاخیر مواجه شد.  در نهایت مدیریت وقت که سایپا آمد و تصمیم گرفته شد که فاز اول آن در کاشان تولید شود، که با 231 شروع شد. تصمیم بعدی ارائه ویرایش‌های جدید بود به نام 211 بود. همان‌گونه كه اشاره كردم مسیر ارائه طرح‌های جدید خودرو ادامه دارد.

برای ایجاد جذابیت چه کارهایی انجام داده‌اید یا در حال انجام آن هستید؟
به‌دنبال آن هستیم اشکالاتی را که بر محصول وارد می‌دانند شناسایی و  رفع کنیم. چند مورد آن شناسایی شده است و اکنون پروژه آن در سطح مدیریت ارشد گروه در حال پیگیری است. وظیفه ما هم این است که روزبه روز و گام به گام پروژه را پی گیری کنیم. فکر می‌کنیم کوتاه‌مدت‌ها تا پایان سال جواب خواهند داد. بلندمدت‌های ما چند گروه هستند. از جمله گروه ساختاری، یعنی ساختار رفتاری را روی کیفیت تغییر می‌دهیم. در این خصوص هم یک سری جلسات ساختاری داریم. منظور ما از ساختارها این است که ارتباط ما با قطعه‌ساز، و قطعه‌ساز با R&D و R&D با بخش خدمات پس از فروش تصحیح شود که در حال انجام این موارد هستیم. به عبارت دیگر در حال اصلاح ارتباط  با قطعه‌ساز، به عنوان  عضو اصلی زنجیره کار هستیم. این کار از چند جنبه مهم است. یکی کمک به قطعه‌ساز است و دیگری پرداخت‌های ما به قطعه‌سازی است. یکی از ایراد‌هایی  که قطعه‌سازها به خودروسازها می‌گیرند، مطالبات است. دیگر اینکه قطعه‌سازها در بازار جهانی با ما همراه شوند و به آن راه پیدا کنند. اگر بتوانیم سهمی از بازار جهانی را بگیریم، قطعه‌ساز هم 100درصد به ما وابسته نمی‌شود و هم اینکه متوجه خواهد شد که بایستی ارتقای کیفیت بدهد. جایی را که باید بیشتر مودرو توجه قرار دهیم قطعه‌سازی است. یعنی باید فرآیندها را اصلاح کنیم. همه ارکان سایپا به این باور رسیده‌اند که باید این اتفاق بیفتد. مهم این است که مردم حس کنند که اینها زمان‌بر هستند. جملات ما باعث خوشحالی مردم نمی‌شوند بلکه عمل ما باعث خوشحالی مردم خواهد شد. سعی ما بر این است که این کلمات را اجرا کنیم. در کوتاه‌مدت من فکر می‌کنم روی محصولات تیبا تا پایان سال موفقیت‌هایی را داشته باشیم. کارهای بلندمدت ما حداقل دو تا سه سال کار خواهند برد. در کوتاه مدت طرح داریم و چیزی نیست که مردم را رها کرده باشیم. 

چگونه؟
نماینده مقیم در خدمات پس از فروش گذاشته‌ایم.. برای اینکه اطلاعات تعمیرگاه را بگیرم. یعنی تا این حد  در حال اصلاح  ارتباط هستیم و همچنین می‌خواهیم  قطعه‌ساز و مشتری را به یکدیگر نزدیک کنیم. چون بعضی قطعه‌سازان به عدم کیفیت برخی قطعات اعتقاد ندارند. این ارتباط را اصلاح می‌کنیم. البته در این میان تنها مقصر، قطعه‌ساز تنها نیست. خودروسازی یک مجموعه عملیاتی بزرگ است که تمامی فاکتورهای آن باید با هم تغییر کنند. نمی‌توانیم انگشت اتهام به سمت یک فاکتور ببریم. بگوییم که فقط قطعه‌ساز یا خودروساز یا خدمات مقصر است. به نظر من خودروسازی مانند یک ارکستر است که اگر یکی از اعضا اشتباه بنوازند ارکستر خراب خواهد شد. 

 تعبیر زیبایی بود. X100 تا چه زمانی می‌خواهد بنوازد؟  
تلاش ما این است که خودروهایی که در کلاس‌های متفاوت ارائه  دهیم تا رضایت مردم جلب شود. حالا می‌خواهد کلاس X100 یا X200 باشد. اینکه بگویید ظاهر یک خودرو بد است، انتخاب مشتری می‌شود. نگاه ما این است که شبیه خودروسازان دنیا رفتار کنیم. فاصله ما با خودروسازان دنیا، فاصله قابل بررسی است. این مسئله تنها در خودرو نیست بلکه در همه زمینه‌ها وجود دارد، به خصوص صنعت نیازمند  حرکت و ارتقاست. در همه جای کشورمان نیاز به چنین چیزی است، اما فکر می‌کنم در خودروسازی نیاز بیشتری احساس می‌شود. 

 علل فاصله  با خودروسازان بزرگ دنیا در چیست؟ 
یکی در  طراحی است و دیگری در بخش قطعه‌سازی .این حوزهایی است که باید به آن از جانب شرکت‌ها، دولت و مجلس توجه ویژه شود. موفقیت در کشور ما در طراحی و قطعه‌سازی است. به نظر من از گذشته به آن توجه كمتری می‌شود. یعنی برنامه منسجمی در كشور نبوده است یا اینکه در اجرای آن موفق نبوده‌ایم. در جایی که می‌توانیم موفقیت کسب کنیم، این بوده که طراحی را ارتقا دهیم. در شرکت‌های بین‌المللی، بخش‌های طراحی بزرگ و پویا و مجهز وجود دارد، البته باید توجه داشت آموزش هزینه سنگینی را در بر دارد، فکر می‌کنم اولین جایی را که باید به آن توجه شود این بخش‌ها  است.حال به هر دلیل در گذشته به آن توجه نشده است ما از آن درس می‌گیریم و سعی داریم برای آینده از آنها استفاده ‌کنیم. به نظرم مجموعه سایپا از گذشته درس گرفته است و الان می‌داند داریم کجا ضعیف عمل می‌کنیم و در کجا باید بهتر عمل کند. در طراحی و قطعه‌سازی ما باید قوی‌‌تر عمل کنیم. توجه ما بایدبه این حوزه باشد. 


 

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 2 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
علی آباد
ارسال شده در در 11/11/2015 12:34:45

مگه داریم!!! مگه میشه !!!

profileimage
نام کاربری
ارسال شده در در 11/11/2015 12:32:58

کیلوی چنده دروغ که کنتور نداره احتمال چراغ ها عوض میشه یا اینه های البته چند میلیونی هم اضافه میشه به خاطر این تغییرات اساسی

ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو